Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Välijäähdytin asiaa

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Välijäähdytin asiaa

Olen jonkin verran miettinyt mitä hyötyä olisi ostaa profiilin kulkineeseen isompi välijäähdytin. Autossahan on jo olemassa 2 välijäähdytintä.

Tuossa olen internetin syövereitä tutkinut ja bolt-on tavaraa saisi ainakin Racetec Engineer, APR, Autobahn 88 jne. Jenkkilässä tuo Racetec taitaa olla suhteellisen suosittu eräiden foorumeiden mukaan. Tosin esimerkiksi siinä ei ole kuin n. 60 % suurempi cooleri verrattuna yhteen vakioon (minulla 2).

Onko tuollaisesta päivityksestä siis mitään hyötyä muuta kuin ulkonäköseikat?

Tietenkin, jos aletaan päivittämään isompaa turboa ja muuta osaa niin hyötyä saisi tuolla isommalla enemmän? Jossain tais kyllä olla maininta myös siitä, että nuo vakio cooleritkin saattaisivat riittää hyvinkin pitkälle.

Myöskin tätä foorumi on tullut selailtua ja haettua tietoa kyseisen asian osalta, mutta hirveän vähän on asiasta puhuttu ainakin B6:en osalta. Tai sitten pitää ottaa silmä käteen ja katsoa. =)

Niin kauan, kun ajat vakioturbolla, ei coolerin vaihdossa ole minkäänlaista muuta havaittavaa vaikutusta, kuin että turboviive kasvaa.

Lisäksi suuri osa internetistä löytyvistä coolerikiteistä on niin huonosti suunniteltu (lue: ei suunniteltu), että vakio on jäähdytyskyvyltään parempi.

Comment

Komppaisin kyllä Repoa että ei ole vastaavaa iloa ennen isompia viritystöitä.
      Vagcomilla varmaan näet imulämmöt josta myös voi päätellä mahdollisen tarpeen. Jos pysytään jossain 50C tasossa niin nou probleemos.
      Kennon tyyppi, päädyt ja ilmansaanti on sitten tärkeämpi juttu kuin absoluuttinen otsapinta-ala.

Comment

Käytin autoa karalalla ke. Utelin kaikki viritys asiat mitä ikinä tuli mielee. Siis cooleri, vapari, silikooni letkusarjat yms... Vastaus oli aina sama. Ei mitään hyötyä vakio ahtimella :)

Comment

Kannattaa muistaa se että jos kennoa on puskurin sisällä piilossa niin että ei saa jäähdytysilmaa niin voi toimia jopa huonommin kuin orkkis.

Comment

mulla toimii huonommin vaikka ajaisi ilman etupuskuria koska muuta eroa en huomannut kun viiveen kasvun ja ulkonäön paranemisen.

Comment

jossaki täällä (tai ffp:llä, samat jantterit kuitenki kirjottelee) oli hyvä teksti tuosta FMIC:sta. Oli oikein testaillu ja paskat oli auttanut nuo isot ja komeat mitään. Pahentaneet vain tilannetta. Kyseessä tais olla vielä joku auto millä ajetaan ihan kilpaa, eli ei vakio, mutta vakio IC:llä sai paremmat tulokset kuitenkin.

Comment

Sitä olen juuri miettinyt, että onko sellaisesta käytännön hyötyä. Taitaa toisin sanoen olla hieman ulkonäkö kysymyksiä. Tosin, koska ei ole itse testannut niin ei voi sanoa mitään.

Pitäisi varmaan kokeilla käytännössä. =) Tosin olisi aika kallis kokeilu.

Comment

Laitetaas tähän jatkoksi. Eli minulla oli ABT:llä laitettu keulalle iso 600x300x50mm cooleri ja sit vakio oli vielä paikallaan. Nyt olen poistanut vakio jäähyn pois "turhana" tulppana>turboviive väheni.
                  Nyt olen miettinyt tuon keulalla olevan coolerin vaihtoa nykyaikaisempaan ja paksumpaan, sekä' puskurin aukkoa suurennetaan hieman. Tuo nykyinen kun näyttää joltain rekkauton kennollta ja se on hapettunut jo silminnähtävästi ja siitä löytyi 2 reikää takaa>paikattu.
                  Eli olen katsellut noita "kiinan coolereita" pepantuonnista ihan hinnankin takia.
                  Mutta kertokaas viisaammat mitä mieltä olette niistä http://www.pepantuonti.fi/index.php?cPath=58_60 onko fiksumpaa hakkia 600x230x76 vai 600x300x76 kennolla oleva? Ja noissa ahtoputken tulo on 3" kun se nyt on 2". Mielipiteitä ja kokemuskia kaivataan.
                  Auton tehot pyörii n.300hv tienoilla>menee sit penkkiin kun välijäähy ja downpipe on uusittu..
                  Viimeksi muokannut Sissonen; 7.10.2008, 14:46.

Comment

Working...
                  X