Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,7bit ahtovuotoko?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2,7bit ahtovuotoko?

    Vaihtelin öljyt(Castrol Edge 5W-30, aiemmin oli samaa merkkiä 0w-40) autoon ja aivan saman tien liikkeelle lähdettäessä alkoi n. 3000-4000 kierroksen tietämillä kuulua "turbon vihellys" melko voimakkaana. Suurilla kierroksilla kone viheltääkin todella kimeästi.

    Auto on vm2001 S4 ja uudesta asti varustettu ABT:n lastulla.

    No paineistus vehkeet tossa rakentelinkin ja vuotoa löytyikin ainakin kaasuläpän viereen imusarjaan menevästä t-haara(078133784AJ) putkesta. Ympäristö oli myös hyvin öljytty eli vuotanut jonkin verran pidempään - ääni muuttui kuitenkin vasta öljynvaihdon jälkeen eli epäilinkin, ettei ole pelkästään tuosta. Putken tuossa vaihdoinkin ja vuoto ei vain lakannut, nyt kuulostaisi vuotavan jostain imusarjan alta tai takapuolelta - paineet ei ehdi nousta yhtään ja jonkinverran haistattaa öljylle kun aikansa paineistelee... Kuuluukos tuon voitelupuolen yleensäkään kerätä painetta?!? Ja kyllä - y-putken huohotusyhde on tukittu.

    Okkim puhui jossain treadissa huohottimen takaiskuventtiilistä, joka vuotaessaan aiheuttaisi ahtovuotoa. Mistäs tuon venttiilin löytäisi.
    Tuossa vaihtamassani t-haaraputkessa oli kahdessakin haarassa takaiskuventtiilit ja niistä tuntui kohtalaisen helposti puhaltamalla(eli vasten normikulkusuuntaa) menevän ilma läpi. Kuuluuko mennä?

  • #2
    Se takaisku on F-letkun päässä, huohotinputkessa joka menee imusarjan alta sinne huohottimen haaroittimeen. Se putki haurastuu, ja voi mennä poikki. Paitsi että just hokasin että sulla ei ole F-letkua kun se on uudempaa mallia. Siellä on kuitenkin monta muutakin takaiskua, ne on sellaisia ufon muotoisia purkkeja letkun välissä, ehkä vihreitä. Ne ei saa päästää ilmaan taaksepäin.

    Venttiilikoppiin ym ei periaatteessa pitäisi mennä painetta jos huohotin on tulpattu. Venttiilinvarren kumit voi tietysti valskata vähän ja päästää sitä kautta paineen sinne.

    Comment


    • #3
      Vihellys selvis.

      Joo, paineistelin vielä ja vihellys selvis - toinen välijäähyn päätykappale hieman valskasi - sain sen koputtelemalla pitämään, mutta on välijäähyn uusinta varmaan eessä... Olin varmaan suodinta irroitellessani hieman vääntänyt letkukaraa ja sen takia valskasi - toivotaan, että pitää...

      Muuten en järjestelmää saanut pitäväksi - paineet hukkuu sinne huohottimeen varmaan jossain sieltä missä Okkimilla on se F-putki valskaa ja siitä irrotetusta huohottimen letkustakin tulee painetta... Mulla on siellä takana sellanen kuusihaarainen sailiöntapainen johon tulee letkut molemmista kansista - imusarjasta - se painetestiin irrotettu letku y-haarasta - ilmeisesti kampikammiosta ja yks näyttäs olevan joku magnetumshaltsventil... Onko tietoa onko purkki vain kokooja vai onko siellä purkin sisässä jotain toimintaakin? Mitä toi magneettivena tekee?

      Toin kaasuläpältä imusarjasta tulevan letkun tulppasinkin - se ei asiaan vaikuttanut.

      Kone ei ole pölläytellyt savuja käynnistettäessä tai muutenkaan - huohottaa kyllä meikäläisen mielestä aika lailla, mutta taitaa olla 2,7:n tapa.

      Täytyy varmaan repiä ne letkut yks kerrallaan irti ja kattoo mistä sitä painetta tulee, mutta ovat vaan melko ikävissä paikoissa - mistä kannattais aloittaa?

      Comment


      • #4
        Se purkki on vain kokoojasäiliö. Huohotinsysteemiin ei pitäisi liittyä mitään magneettiventtiiliä, missä kohti konetta se on? Ettei olisi N75...

        Katso ekana vaikka ne parhaiten esillä olevat takaiskut.

        Mulla on noita coolereita jos tarvii.

        Comment


        • #5
          Empä viitsi samasta asiasta tehdä omaa aihetta niin laitan tänne.
          Eli tosta viheltämisestä puheen olleen niin vislaakohan tää mun nakkikattila liikaa ???
          http://media.putfile.com/s4-turbo-urbo
          Eli ekaks ajan tommosta 40km/h 2500kierroksilla ja painan hitusen kaasua ja löysään (poliisiauto ujellus) Seuraavaks annan vähän kyytiä enemmänkin.

          (kännykällä nauhotettu joten ääni ei ole ihan noin korkea)

          Autossa ABT lastu ja painaat max 1.18 papereiden mukaan.

          Comment


          • #6
            Vaikea sanoa kun tuosta ei tiedä että kuinka kova ääni on. Aika normaalin oloinen vihellys jos se ei ole kova. Jos se erottuu aivan selvästi ja on kovempi kuin moottorin ääni niin sitten on jo jotain vialla.

            Comment


            • #7
              http://media.putfile.com/Urboturbo
              Tossa on video ja tolleen se suuriin piirtein kuuluu kun pikkasen antaa kyytiä.
              Valitettavasti videon alussa haen tukevaa kamera asentoa.

              Comment


              • #8
                Aika normaalilta kuulostaa. Kannattaa katsoa kuskin puolen välijäähyn letku, melko helposti löystyy jos on huono klemmari, aiheuttaa normaalia isomman vihellyksen.

                Comment


                • #9
                  Kyllä siellä joku mankkuvena on...

                  yhdessä kokoojapurkin haarassa - sellanen josta lähtee myös t-haaroilla letkut myös turboille. tietoa mitä tekee(N75?)? Kuvakin on ETKA:sta(siellä ei puhuta N75 mitään), mutta mites se tänne lisätään?

                  Vihellys kuulostas tulevan kuskin puolen välijäähyltä - täytyy viikonloppuna purkaa ja koettaa tilkitä. Laitatko Okkim hintaa sille kuskinpuolen välijäähyllesi niin tiedä vaikka päästäs kauppoihin... Oma vuotaa tosta alapuolen liitoksesta missä metalli kohta muovin eli voi onnistua korjauskin.

                  Comment


                  • #10
                    Artsi

                    Juu kattelin ja kiristelin vähän kaikkea mitä sieltä löytyy ja turbon dB tippu jonkun verran.

                    Comment


                    • #11
                      Sami, joo sitten se on N75, se ulostulo menee sinne huohottimen letkuun.

                      Kuvan lisäyksestä löytyy ohjeet haulla.

                      Comment


                      • #12
                        Eipäs meinaa löytyä...

                        Joo, vielä viheltelee. Välijäähyn tiivistys ei poistanutkaan ääntä vaan sama meno jatkuu...

                        Eli uudelleen oireet - Heti öljynvaihdon jälkeen välittömästi alkoi heti ahtojen noustessa kuulumaan turbojen vihellys 10kertaa kuuluvampana, kuin normaalisti. Heti kun ahdot nousee - tasakaasulta nostettaessa nopeutta alkaa vihellys ja kuulostaa siltä, kun pumppaa kaasua, että ääni kuuluu ensin toisesta ja hieman jäljessä tulee toisen turbon ääni...
                        Kun kaasua painaa yli vihellysalueen se hiljenee, mutta silloin kuuluu hiljaisempi vihellys tai ennemminkin ilman purkautumisääni. Kun polkaisee tallan lattiaan kuuluu vasemmalta puolelta konetta erityisen kuuluva ilman purkautumisääni ja kun nostaa lapun hieman ylös lattiasta(pienentää ahtoja) ei kyseistä kovaa ääntä kuulu... Mitään rötäysvikaa ei ole havaittavissa ja iloisesti vetää - tehoja on, mut ei kyllä pysty sanomaan jos muutama kymmenen puuttuisi.

                        Vikakoodeja ei löydy. F-putki ja alla oleva takaisku vuotivat, mutta nyt vaihdettu. Painetestillä testailtu, mutta mulla on vain renkaan venttiili-systeemi ja kun MAF:in jälkeen paineistaa, ei renkaantäyttömittari nouse käytännössä mihinkään vaan paineet katoaa samoin tein... Porina öljypohjasta kyllä peittää alleen varmaan pienimmät vuodot - saako paineistettua mitenkään ettei porinaa kuuluisi?

                        Öljytkin vaihdoin takaisi 0W-40:iin - ei minkäänlaista vaikutusta? Voiko öljyn määrä tms vaikuttaa?

                        Jotenkin, kun tuota vian esiintymistä ajattelee, että alussa kuuluu molempien turbojen äänet ja sitten viheltää enemmän niin ajatukset vie tuonne N75:n letkujen tienoolle, mytta en ole niistä näkyviltä osin vuotoja havainnut. Mites N75n toimimattomuus ilmenee - voiko esim. painepuolen letku olla rikki siten, että tekisi tuota ja vikakoodeja ei tulisi?

                        Autolla vm00(01-malli) ajettu 155tkm ja turbot vaihettu aikanaan 32tkm kohdilla Audin merkkiliikkeessä.

                        Nyt alkaa hyvät neuvot olla tarpeen - missään vaiheessa ei ole savuttanut sinista(savuttaako aina, kun turbo menee?) ja vähän ihmettelen tota vikaa, kun niin selkeesti tuntuis, että ahtovuoto olis, mut kun ei löydy. Kokemuksia turbovioista kaivattaisiin - miltä kuulostanut, miten ilmennyt jne?
                        Viimeksi muokannut Sepe; 16.8.2008, 18:33.

                        Comment


                          #13
                          Itsellä noin 140tkm ajetut turbot alkoivat viheltämään enemmän kun vaihdoin mobil1 0w-40 -> mobil1 5w-50. Eron huomasi kylmällä koneella ja matalilla kierroksilla (rauhallisessa ajossa). Vihellyksen voimistuminen saattoi olla myös vain korvien välissä, joka tapauksessa toimi kimmokkeena päivittää turbot.

                          Comment


                          • #14
                            Kylmänä välillä pientä ääntä kuulunutkin...

                            ...mutta nyt kuuluu kylmänä ja lämpösenä.

                            Mietityttää vaan, että minkälainen todennäköisyys on sille että molemmat turbot menee rikki yhtä aikaa?!? Ja toisekseen kiinnostaisi tietää miten turbo normaalisti vikaantuu - laakeri kuluu väljäksi ja päästää ropelin kiinni seinää ja pakokaasun paine katkoo akselin - olenko ymmärtänyt oikein? Voisiko tuo vino asento päästää tuon vihellyksen? Muita hyviä ehdotuksia tuon äänen lähteeksi? Voiko öljyillä rikkoa turbot?!?(Ymmärtäisin, jos muutaman kymmenen tai sadan kilometrin jälkeen - mutta välittömästi niin ei kyllä ymmärrä).

                            Painetestiä on tehty - 1bar paine ei kauaa koneessa pysy - imupuolelta paineistettaessa porisee 5s koneen läpi ja ilmeisesti turbojen paluuputkista huohottimeen(voiko tulla muualta?) ja siitä irrallaan olevasta huohottimen letkusta ulos.

                            Pelkän painepuolen paineistaminen turbojen jälkeen säilyttää paineet n.15s - pitäisikö pysyä kauemmin? Painepuoli kestää painetta n.2bar eli mistään ei vuoda ainakaan ulos.

                            Vaihdan/vaihdatan turbot, jos saan varmuuden, että niissä on todellakin vikaa - mitä kannattaisi vielä testata?

                            Comment


                            • #15
                              Aika harvinaista että turbot hajoaisi yhtäaikaa. Mutta ainakin se toinen puoli kuulosti jo aivan selvästi vialliselta.

                              Turbon akseli voi myös katketa pelkästä väännöstä, eli kun on tarpeeksi ahtoa, tulee myös akselille kuormaa jolloin se katkeaa kun on tarpeeksi kiusattu. Ennemmin siinä käy minun mielestä noin, kuin väljällä laakerilla jolloin se ei tahdo enää kunnolla pyöriä.

                              Tuo vihellys johtuu luultavimmin väljästä laakerista.

                              Pitäisi tutkia vielä sitä vuotoa tarkemmin kun ehtisi ja saisi motivaatiota ;) Tiivissäkin moottorissa sinne "valuu" ilmaa koko ajan, eli sinne ei voi ladata ilmaa niinkuin renkaaseen ja olettaa että se pysyy siellä jos kaikki on ok.

                              Comment


                              • #16
                                Mulla viheltää kanssa melkoisesti, varsinkin alipaineella kun aletaan siirtymään paineelle. Vian epäilen olevan painesiivessä, joka vioittui kun turboja räpläsin. Siitä taittui kulma ja epäilin jo silloin, että se saattaa pitää ääntä. Puhaltimilla ajettu 105 tkm ja laakerit olivat kuin uudet, kun niitä viimekesänä tutkin.

                                Comment


                                • #17
                                  Olisko sinne päässyt menemään roskia turboille? Kyllähän nekin tosiaan saa siivet vinkumaan (ja samalla epätasapainoon), jolloin laakerit saa taas kyytiä.

                                  Comment

                                  Working...