Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 paineensäätö asiaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 B5 paineensäätö asiaa

    Onko joku kokeillut tai kenellä tietoa, kuinka otsikon motti käyttäytyisi seuraavien modien jälkeen

    1. N75 venttilin ja turbojen kellojen väliin ennen y-haaraa asennetaan rajapaineventtiili eli saavutettaessa rajapaine, päästää läpi
    - Ohjelma antaa esim. 1,2bar ja rajapaineeksi asetetaan 1,4bar, kuinka käyttäytyy ?
    --> sahaako paineet 1,2bar ja 1,4bar väliä?

    2. N75 venttiilin ja turbojen kellojen väliin ennen y-haaraa asennetaan ohivuotoventtiili (päästää osan ilmasta ulos)
    - Kuinka käyttäytyy?

    Kommentteja ja kokemuksia kaivattaisiin, varmasti moni on kokeillut, näin luulisin?
    Viimeksi muokannut Marko77; 30.6.2008, 14:13.

    #2
    1. sahaa koska tulee throttle cut

    2. sahaa koska tulee throttle cut

    Comment


    • #3
      Muistelen lukeneeni, että antaa nostaa n. 0,2bar yli pyydetyn ennenkuin antaa throttle cutin?

      Comment


        #4
        2. ei kyllä luultavasti anna enempää painetta, koska tuossa ollee säätöpiiri joka tavoittelee haluttua painetta map-anturia seuraten. Virittää jotenkin sähköisesti map-anturia..., sitten ei kyl ole enää mitään turvaa ylipainetta vastaan...

        Comment


        • #5
          Noilla tavoilla on vaikea päästä haluttuun, jos TC on mukana. Paineet vaihtelee aikalailla eri vedoilla N75 työskennellessä ja TC tulee usein.

          Pitää joko lastuttaa tai modata map. Jos modaa, niin ylipainetta vastaan ei ole paineen alennusta mutta nakutuksen mukaan yms rajoittaa kyllä rajojen mentyä yli.

          Sitten kun lähtee modaamaan, niin unohtaa nuo rajapaine/ohivuoto hommat ja ottaa sähköisen säätimen ;)

          Comment


          • #6
            Niin, "parasta" se varmaan olisi laittaa vaikka Apex´in säätöpurkki tai vastaava, ja vielä kun softassa olisi yliahtoraja tarpeeksi korkealla, tai poistettu.

            Sitten voisi rauhassa kokeilla mitä se motti kestää, ja mitä ei :)

            Comment


            • #7
              Parasta olisi saada motronic säädettyä sellaiseksi että on hyvä :)

              Comment


              • #8
                Joo, siksi tuossa olikin ne lainausmerkit. Mutta vielä tarvis sen innokkaan säätäjän... ;)

                Comment


                • #9
                  Mutta vielä tarvis sen innokkaan säätäjän... ;)
                  NiinPÄ!...??

                  Comment


                  • #10
                    Intoahan olisi esim meikällä, mutta vaatisi sellaisia rahallisia panostuksia joita en ole valmis tekemään tämän harrastuksen eteen ja siihen päälle melko paljon opettelua...

                    Comment


                    • #11
                      Mitä siihen sitten tarvis ostaa? Ja mitä ne maksaa?

                      Comment


                        #12
                        Winols noin alkuun ja polttimia perään. Ongelma on että winols maksaa maltaita eikä ne edes myy niitä haluaville ellei ole tuunaaja-paja.

                        Comment


                        • #13
                          Eikös ECU:n huijaaminen käytännössä ole niinkin yksinkertaista, että muutetaan MAP:ilta tulevaa jännite signaalia. MAP antaa 0-5V jännitteen ECU:lle riippuen tietysti paineesta.

                          Olenko ymmärtänyt oikein, että mitä suurempi jännite, sitä suurempi paine.
                          Eli pudotattamalla vastuksella ja mahdollisesti potentiometrilla (pääsee säätämään) saadaan jännite ECU:lle pienempänä mitä se oikeasti on.

                          Se onkin sitten eri juttu, kuinka paljon sitä uskaltaa / pitäisi pudottaa.

                          Jos ohjelmassa on ahdolle raja, niin sopivasti jännitettä alentamalla saadaan suurempi liikkuma alue ahdoille ja silti raja tulee jos alkaa tosissaan yliahtaa.

                          Ei olisi kenelläkään jonkinlaista karttaa paineen ja jännitteen suhteen? vai saisiko sellaisen logitettua vagcomilla?
                          Viimeksi muokannut Marko77; 2.7.2008, 13:59.

                          Comment


                            #14
                            yksinkertaista
                            Sehän ilmeisesti lähtee tuo ahdon tavoittelu siitä liikenteeseen, että ecu pyrkii saamaan sen ilmamassan aikaiseksi jolla saadaan haluttu momentti jota kuljettaja kaasujalalla pyytää. Vaikea sanoa saako yllämainitulla aikaseksi muuta kuin vikakoodin.

                            Comment


                            • #15
                              Lineaarinen se on ja muistaakseni 250kpa. Eli 0v tyhjiö ja 5v 1,5 ylipainetta. Ei ole ihan tasan just jetsulleen noin mutta riittävän tarkasti.

                              Kannattaa lukea vähän miten ME7 ecu toimii niin huomaat ettei tuosta ole kyllä mitään iloa huijaamatta ilmamassatietoa myös :)
                              Aiheesta lienee joku SSP.

                              Edit eli kuten Jukka nopeampana juuri ehti sanomaan....

                              Comment


                              • #16
                                Itse asiassa kun MAP:n rajoittaa vaikka 1 bar muistaakseni 3.9 v diodin avulla ja 800 vastuksella ei yli menevistä paineista tule mitään vikakoodia tietenkään ja suuremmilla paineilla suurenevan ilmamassan mukaan homma säätyy kuten ennenkin ja tehoa tulee.

                                Maf:n signaalia tarvii muokata vain, jos lukemat karkaa liian isoiksi (jotain +340). Silloin Rs4 mallin maffista saa apuja. Isoilla suuttimilla tulee meinaan järkevämmät seokset pienemmillä maf luvuilla jne.

                                Toki kunnon ohjelmointi on parempi asia mutta toimii se noinkin ;)

                                Comment


                                • #17
                                  Herää tässä väkisin kysymys että miksi tehdä asiasta noin hankala? Mitä vikaa on pelkässä softamuutoksessa, vai missaanko mä nyt jotain oleellista?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kuulostaa vaan hankalalta :)

                                    Itseä ei ohjelmointi kiinnostanut, kun huonoja kommentteja vaan tuli sen tehneiltä aikoinaan. Itse asiassa nuo helpot patentit toimivat hyvin vuodesta toiseen ja tehot saa minkä ahtimet antaa, toisin kun moni ohjelman säätänyt..

                                    Edit: Puhun siis modauksien jälkeisistä ohjelmoinneista. Laatu lastupajojen ohjelmat (ABT APR jne) ovat kyllä hyviä vakioautoissa ja sellaisen voisin ottaa, jos moddauksiin sopivan saisi.
                                    Viimeksi muokannut vayne; 2.7.2008, 18:18.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mitä vikaa on pelkässä softamuutoksessa, vai missaanko mä nyt jotain oleellista?
                                      Et varmaan missaa mitään mutta oleellista tässä tapauksessa on se, että kyse on nimenomaan 2.7t koneen softaamisesta, joka on oma taiteen/tieteen alansa...

                                      Comment


                                        #20
                                        Maf:n signaalia tarvii muokata vain, jos lukemat karkaa liian isoiksi
                                        Huomioitavaa on, että riippuen mikä lastu on pohjalla, saattaa sytyn ennakko mennä pieneksi isolla maffin lukemalla -> osa hyötyä jää saamatta. Jos enempi vähentää maffin lukemaa (laittaa isoa suutinta ja vähentää maffin lukemaa vastaavasti), saattaa pintakaasulla siirtyminen moottorijarrutuksen puolelle herkistyä ja menosta tulla hieman nykivää.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itse asiassa nuo helpot patentit toimivat hyvin vuodesta toiseen ja tehot saa minkä ahtimet antaa, toisin kun moni ohjelman säätänyt..
                                          Tämä on kyllä mielenkiintoista. Noilla patenteillakinhan se softahan ne ennakot ja ruiskutusajat laskee ja patentit vain huijaavat että varotoimet eivät iske päälle. Eikös tuo ECU kuitenkin ole samankaltainen sähkökaasullisen 1.8t:n kanssa ja kyllähän siihen säätäjiä löytyy.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei se ole samankaltainen vaikka nimi on sama (Motronic MExxx). On kuulemma eroa kuin yöllä ja päivällä, eikä se ole läheskään niin helppo säätää kuin 1.8T:n purkki. (kuulin säätäjältä)
                                            Viimeksi muokannut okkim; 3.7.2008, 10:28.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Perusperiaate on sama. 2.7:ssä on pakolämpöanturointi ja 1.8 vaan "mallinnus".
                                              Vehkeiden monitmutkaisuudesta saatte ehkä parhaan kuvan jos kerron että esim pakoputkiston vastapaineelle on korjauskäyrät...

                                              Comment


                                                #24
                                                Mitäh. Jos toi pitää paikkaansa niin mulla on aukko sivistyksessä? Siis joku laskennallinen vastapainefunktio? osaatko sanoa mikä koodi kartalla?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Esimerkistä kelpaa monimutkaisuuden selventämiseen. Ei liene käytössä kuin lisäilmapumppuajossa.
                                                  KFFMSML

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    ok. Eli eli ei löydy s4:sta, mutta risasta kuitenkin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Löytyy tuo pakoputkiston mallinnus myös noista pakokaasun lämpötila-antureilla varustetuista ME7 autoista. Sitä vain ei käytetä ihan niin joka paikassa, kuin vaikkapa 1.8 Turboissa. ME7 esim. laskee tietyissä tilanteessa lisärikastuksen joko EGT mittauksen tai mallinnuksen mukaan.
                                                      Tuon pakoputkiston vastapaineen mallintamisen ohessa ME7 omaa laskennallisen mallin imuputkiston virtauksista, jota käytetään laskemaan todellista kuormitustasoa (tuo ME7 siis laskee teoreettista sylinteritäytöstä, eli se mallintaa sen todellisen ilmamäärän, mitä ihan oikeasti sinne imuventtiilille menee).

                                                      ME7 on sen verta kehittynyt moottorinohjausjärjestelmä, etten äkisti suosittele kyllä noita erinäköisiä huijauksia siihen...

                                                      Alkuperäinen kirjoittaja pv Näytä viesti
                                                      2. ei kyllä luultavasti anna enempää painetta, koska tuossa ollee säätöpiiri joka tavoittelee haluttua painetta map-anturia seuraten. Virittää jotenkin sähköisesti map-anturia..., sitten ei kyl ole enää mitään turvaa ylipainetta vastaan...
                                                      Se "säätöpiiri" on siis PID-kontrolleri, jonka tavoitearvo lasketaan kulloisenkin halutun vääntömomentin mukaan. Tuo kontrolleri sopeutuu ajan kanssa mahdollisiin muutoksiin pitäen tuon sylinteritäytöksen tiettyjen raja-arvojen sisällä.
                                                      Viimeksi muokannut porkkis; 3.7.2008, 17:05. Perustelu: yhdistetty

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kyllä noi vippaskonstit ihan hyvin pelittää kunhan saa ne kohdalleen eikä lastu ole turhan tarkka deviationista. kolmisen vuotta sitten tommosella ajelin ennenkun sain mihnean lastun. fats 4.3sec puhuu puolestaan vakioturboilla. Nykyään kun on jo lastuja tarjolla monesta suunnasta en välttämättä enää lähtis tohon puuhaan ellei sitten halua ottaa kaikkea irti turboista.

                                                        Osaako joku suomessa säätä PID:n kohdalleen 2.7t:ssä? Jos osaa sais luultavasti jonkun verran asiakkaita sillä sitten osais varmaan tehdä muutenkin kunnon lastun.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja ola Näytä viesti
                                                          Kyllä noi vippaskonstit ihan hyvin pelittää kunhan saa ne kohdalleen eikä lastu ole turhan tarkka deviationista. kolmisen vuotta sitten tommosella ajelin ennenkun sain mihnean lastun. fats 4.3sec puhuu puolestaan vakioturboilla. Nykyään kun on jo lastuja tarjolla monesta suunnasta en välttämättä enää lähtis tohon puuhaan ellei sitten halua ottaa kaikkea irti turboista.

                                                          Osaako joku suomessa säätä PID:n kohdalleen 2.7t:ssä? Jos osaa sais luultavasti jonkun verran asiakkaita sillä sitten osais varmaan tehdä muutenkin kunnon lastun.
                                                          Varmasti osaa säätää, kontrollerissa ei ole mitään sen kummallisempaa BiTurbossa. Enemmän ne BT:n erot on tuolla polttoaineen syötössä.

                                                          Ongelma tuon deviationin kanssa on se, että sinne ohjelmaan pitää tällöin sallia suuri +/- heitto specific vs actual paineen kanssa, nostaa suurinta sallittua ahtopainetta/täytöstä muutamastakin paikasta, nostaa ilmamassamittarin vikarajaa (tämä on tosin biturboissa jo aika korkealla muutenkin), nostaa yliahtodiagnoosin rajaa, ja kohta ollaankin tilanteessa että samalla vaivalla sen säätää muutenkin kuntoon :)

                                                          Vippaskonsteillakin pääsee varmasti kohtuu pitkälle, mutta sielläkin tulee raja vastaan, ja sen rajan ylittäminen vaatii jo sitten oikeasti paljon säätöä ja kikkailua, enkä itse välttämättä näkisi tässä järkeä muutoin kuin pioneerihengen kohottamiseksi :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tässä tekninen pintaraapaisu niille, joita aihe kiinnostaa enemmän kuin vaan hitusen.
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...