Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Outo vika. Ei yhtään ahtoja 2.7t:ssä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Outo vika. Ei yhtään ahtoja 2.7t:ssä?

    Eli meni motarin rampissa puolikaasulla kolmosella limpodeen (jolla ajelin 100km pysähtymättä kun oli kiire kattoon tv:stä turhaa monacon kisaa) ja ei anna yhtään positiivista painetta. Sitten kun luin vikakoodit niin siellä oli maf liian pieni koodi ja ilmastoinnin perus ilmot (sulake palanut).

    Vaihdoin maffin ja sama vika edelleen. Pyytää ahtoja muttei saa. maffi mittaa noin 80g/s 4000rpm ykkösellä joten sinne päin luulisin.

    Yleensä ahtoja jos ei tule niin ahtoletku kokonaan irti, mutta toi ei siltä kuulostanut eikä ollutkaan. Painetesti osoitti että hanttarin hukkaportin letku on ihan räjähtänyt ihan kellon kupeesta jonne ei edes sormet yletä.

    Ihmetystä aiheuttaa se että ton vian pitäis ilmetä liiallisena hanttarin puolen ahtona, mutta nyt ei tule ahtoja ollenkaan. Mekaanisia ääniäkään ei kuulu eikä savua, joten turbokin toivottavasti kunnossa.

    Toi hukkaletkun vaihto vaatii jonninverran purkamista ja moottorin liikuttelemista, joten toivottavasti saan samalla klemmareilla olevan imuputken irti että näkee kompuran kunnon samalla. Kuukaus sitten oli 100% ok.

    Onko kellään ollut samanlaista vikaa? Mitään koodeja ei enää ole, mutta ahtoja ei tule. Voisko toisen puolen täystukos estää ahdot kokonaan. Ihan kuin muistelisin jonku pakosarjatukoksen tehneen vastaavaa, tosin mulla on päivitetyt pakosarjat.
    Viimeksi muokannut ola; 27.5.2008, 14:26. Perustelu: vihreitä

  • #2
    Mulla oli samat oireet mun harraste Saabissa kun hukkaportin tanko irtos. Sen jälkeen ei ahtanut yhtään.

    Eli olisko tossa ongelmana se kun kello ei tiedä paljonko on paineita niin on auki koko ajan? En oo kerinnyt tutustua tähän BiTiin vielä niin paljoa.

    En tiedä onko tuossa mitään järkeä mitä just kirjoittelin, mutta ainakin jos joku yhdellä turbolla varustettu kärsii samasta ongelmasta voi tuosta olla hyötyä.

    Comment


      #3
      No siellä oli letkua irti kuitenki. Toi hukkaportin letkunkin saa näköjään vaihdettua konetta nostamalla. Mulla hidasteena oli lisäksi klemmarikiinnitys turbon imuputkissa joka vaikeutti melkolailla hommaa. Hukkaportin letku oli sitten täysin halki. irrotin sen sieltä takaa ja alta pääsi hukkaportin pään klemmariin.

      Sitten kun se oli irti niin avasin sen loppuosan puristekiinnityksen ja käänsin koko systeemin toisinpäin. Vialliseen päähän laitoin nyt väliaikaisesti tavallista paineletkua klemmarilla kun se ei ole siellä kuumassa päässä. Mistäs löytäis tommosen ohkasen letkun päälle sopivaa lämpösuojaa?

      Comment


      • #4
        Siis nostit konetta niin paljon ylös kun sai, ja sitten ronkit letkun irti yläkautta? Otitko mitään muuta irti kuin moottorin ja laatikon kiinnityspultit?

        Minä olisin varmaan ottanut koneen pois ;)

        Mulla on ihan kielenpäällä mistä sitä lämpösuojaa saa, mutta ei tule nyt mieleen. Se on sellaista puna-oranssia, ja joku Hytaria vastaava liike sitä tais myydä. Keksisköhän joku mitä tarkoitan?

        Comment


        • #5
          Hytar Oy ja Pyrojacket?

          http://www.dunlophiflex.fi/lsuojat.pdf

          Näyttäisi olevan myös dunlop hiflexiltäkin vastaavia...

          Comment


          • #6
            Sieltähän se taikasana tuli!

            Tuossa esite: http://www.dunlophiflex.fi/lsuojat.pdf

            Pitää itsekin käydä hankkimassa öljyputken päälle suojukset.

            Comment


              #7
              Aluksi luulin että olis ihan sairaan vaikee homma kun alhaalta tiellä on kallistuksenvakaajat, mottorikiinnikkeet, paineputket ja lootan kuuleriputket. Onneks olin laittanut klemmarin ruuvin alaspäin niin yletin siihen 40cm ristipäällä. Sitten vaan löysäsin kaikki takapultit ja irrotin moottorikiinnikkeen pultit ja purin keulan huoltoasentoon että saa nostettua yli snubmountin (keulatuki?)

              Onneksi turbon imuputki lähti vetämällä koska puristimen ruuvin ei päässyt käsiksi. Kone niin korkealle kuin sai niin noi mun isommat imuputketkin lähti irti nippa nappa. Sit vaan sormia pakosarjan alle ja avot.

              Takasin laitossa ongelma on saada se letku puristimineen hukkaporttiin kiinni niin, että sitä pystyy vielä kiristämäänkin (yksin). Se ratkes siten, että laitoin klemmarin ruuvin osoittamaan eteenpäin, jolloin sillä 40cm ristipäällä ylettu laturin kupeesta kiristämään kun keula oli huoltoasennossa. Toisella kädellä ylettyy tuemaan klemmaria ja toisella kiristämään. Alakautta vaatis jonku kaverin auton alle ellei tuurilla klemmari pysyis oikeassa asennossa.
              Viimeksi muokannut ola; 28.5.2008, 05:13.

              Comment


              • #8
                Kummalla puolella vika oli? Hanttarinko?
                Kuskinpuolelle sain vaihdettua koko hukkaportin nostamatta konetta, mutta vaikeaa oli kun kahteen pultin irroitukseenkin kului aikaa melko paljon.

                Comment


                  #9
                  Hanttarin puolella oli vika. Olen muuten vaihtanut hanttarin puolen turbon konetta laskemalla. Se oli huomattavan vaikeaa, mutta olihan sekin tapa kokeiltava.

                  Comment


                    #10
                    Mikä se ahtojenpuutteen vika oli?

                    Comment


                      #11
                      En tiedä vielä toimiiko kun auto on vielä pukeilla. Uskoisin että ne muut vuodot päästi ahdot pois. Testasin vain pienellä paineella jolloin kuului äänekkäästi toi hukkaportin letku. On vaan nii perusteellisen pahoissa paikoissa kone paikallaan noi muutamat ahtoputkien klemmarit. Pitää buutata vielä ecu ettei jää muistiin väärät opitut arvot.

                      Comment


                      • #12
                        On se masokistin touhua tuo :)

                        Noita rassatessa on muuten kummasti tullut mieleen osia paikoilleen laittaessa, että miten esim klemmareita pystyy avaamaan ja kiristämään kone paikoillaan.

                        Comment


                          #13
                          Tää ilta menikin koittaessa kuskin puolta irrotella mutta koittamiseksi jäi. No koeajo onnistui ja ahdot palas normaaliin ruotuun.

                          Comment


                            #14
                            Ahtovuoto tuli, ensin suhisi voimakkaasti noin 0.3bar alkaen ja kotiin hiljakseen nilkuttaessa paheni niin, että täytyi maffin liitin välillä irroittaa kun lakkasi aivan käymästä.

                            Ilmeisesti jompikumpi turboilta lähtevistä ahtoletkuista irronnut/revennyt ja irronnut. Onko noilla turboilta lähteviltä ahtoletkuilla tapana revetä, vai onko tyypillisesti kyseessä vain letkun valuminen turbon putken päältä?

                            Comment


                              #15
                              Ne taitaa vain irrota. En muista että yksikään olisi levinnyt. Yleisemmin välijäähyjen letkut irtoo varsinkin kuskin puolelta.

                              Comment


                                #16
                                Onkos mitään keinoa saada luotettavammin noita kiinni?

                                Comment


                                • #17
                                  Jonkinlaista liimaa väliin(sikaa?) ja hyvät klemmarit.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itse en ole koskaan törmännyt siihen että turbolta lähtevä letku olisi irronnut. Varsinkin apukuskin puoleinen ei oikein edes pääse irti. Kiristimen pitää melkein pettää, tai olla löysällä että niin voisi käydä.

                                    Coolerin letkut voi irtoilla, tai repeillä.

                                    Laittaisin ne kiinni sellaisilla kiristimillä missä on kuusiokolopultit, ne pitää varmasti.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei se pultti, mutta sen "remmin" leveys =)

                                      Comment


                                      • #20
                                        No sitä tässä vähän hain. Oli aivot jo hyytelössä tuossa vaiheessa iltaa... :)

                                        Laitetaas vielä kuvia siitä ettei muut pääse vielä puukottamaan ;)

                                        Viimeksi muokannut okkim; 15.6.2008, 10:12.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Melko kapoisiahan noi vielä on :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Kuskinpuolen letku oli irronnut coolerille menevän letkun (alkup.) ja letkusta coolerille menevän "kustom" putken liitoksesta.

                                            Luultavasti klemmari oli jäänyt kauas "kustom" putken huulloksesta (kustom putkessa ei mitään stopparia mikä ohjaisi klemmarin huulloksen taakse) ja huullosta päin valuessa oli kiristys löystynyt.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X