Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AEB virittämis-suunnitelmia/ajatuksia(asiantuntijoita kaipaillaan)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AEB virittämis-suunnitelmia/ajatuksia(asiantuntijoita kaipaillaan)

    Olen alkanut suunnittelemaan, että tulevaisuudessa tulisi hommattua uusi parempi ahdin, olen ajatellut, että teho tavoitteet olisi jotain 300hv paikkeilla. Turbo moottori on vielä aika uutta mulle ja siksi kysyisinkin täältä neuvoja ja ohjeita. Autona on siis a4 1.8t quattro AEB vm-98.

    Meneekö se homma niin, että ostan haluamani ahtimen ja sille vakio pakosarjaan sovite laipan tai kokonaan uuden pakosarjan. Onko noi down pipen laipat yleensä jotain vakiomalleja vai kuinka?

    ESIMERKKI:
    Jos hommaan Garrett GT28RS ahtimen ja http://www.ht-tune.com/apps/keraily/...aspx?o=276&t=1 muunnoslaipan. Sitten järkevää olisi varmaan vaihtaa koko putkisto dp:ltä asti, jotain 3" kokoa ja välijäähdytin olisi ehdoton. Lopuksi vielä ecun säätö tietenkin. Miten esimerkiksi bensapaineet? Kannattaisi varmaan pumppukin uusia jokatapauksessa vai? Entäs kytkin? Varmaan vaihtoon sekin...mutta lähinnä nyt on askarruttanut toi turbon asentaminen. Saisinko homman toimimaan ihan vaan esimerkkinä niin, että ostaisin tuon kyseisen ahtimen ja sovitelaipan ja laittaisin vakioputkiston kokonaisuudessaan vai onko tuossa down pipessa eri laippa?

    Sitten, miten muuten auto toimii, jos tekisi kyseiset muunnokset mutta ajalisi sillä jonkin aikaa ilman, että moottoria ei oltaisiin vielä säädetty? Lähinnä rahan säästämisen ajan :), kun ei ihan kaikkia pystyisi kyllä heti hommaamaan.

  • #2
    Elä aja paljoa, jos ollenkaan, säätämättömällä paketilla.

    Bensapuoleen en sinänsä osaa ottaa kantaa, mutta pumppu+suuttimet varmaankin tarviit. Pakosarjan vaihtaisin kokonaisuudessaan, sinänsä tarkemmin kyseisen koneen pakosarjaa tuntematta. Putkisto varmaankin riittää 3" turbolta taakse, välijäähdytyksestä taitaa olla enemmänkin keskusteluita ja neuvoja forumilla, ei muuta kuin haku käyttöön. Kytkin saattaa kestää, tai sitten ei. Henkisesti ehkä kannattaa varautua senkin vaihtoon, varsinkin jos noita tehoja tykkää enemmänkin käytellä ;)

    Comment


    • #3
      Voi ihan hyvin ajella kunhan pysyt vanhoissa suuttimissa :)
      Kaasua ei kyllä sovi kovin isoissa määrin käyttää ennen säätöä, mutta ns normaaliajossa ei ongelmaa.

      Comment


      • #4
        Kannattaa se pakosarja muuttaa samalla ja tehdä riittävä putkisto. Muuten nostat pakolämpöjä turhaa ja 1.8T moottoreissa on ihan onnettomat pillit pakosarjana. Sillä tosin saavutetaan nopea pikku ahtimen herääminen ihan kuin 2.7 bit moottoreissakin.

        Kannattaa kuitenkin alkuun laskea että on rahaa myös säätöön ja sitten tökkää kaikki samassa rytäkässä. Jos ei ole kauheasti tigiä käyttänyt, niin kannattaa vakavasti miettiä sitä paljon puhuttua APR stg3. Se vaan on oikeesti paljon helpompi ja ressittömämpi juttu.

        Comment


          #5
          Mua vähän epäilyttää tuo ht-tunen adapteri laippa, että sopiiko esim, gt28rs enää tuon laipan ja alkuperäisen pakosarjan kans runkopalkin väliin...mulla itellä oli joskus gt28rs ja doc-powerilta ostettu pakosarja (fin-turbo myy vissiin samaa sarjaa) jolla tuo turbo tuli aika lähelle alkuperäsen turbon paikkaa. "Muistaakseni" kompurakotelon ja palkin väliin ei jäänyt kuin joku sentti joten voi tulla aika ahdasta jos tuota laippaa käyttää.

          Voin kyllä olla väärässä joten jos jollain on kokemusta laipasta niin korjatkoon..:)

          Turboakin kannattaa kysellä kaikilta mahdollisilta turbopajoilta, koska saat varmasti ihan yhtä hyvin toimivia erimerkkisiä turboja tuohon teholuokkaan huomattavasti kuulalaakeri garrettia halvemmalla.
          Nuo gt sarjan kuulis ahtimethan on muuten ihan hyviä, mutta niihin ei saa vahingon sattuessa varaosia elikkä kertakäyttö tavaraa(nimimerk. siipeensä ottanu gt3071 kirjahyllyn koristeena;)).

          Niin ja luulen, että pro-turbo, pro-mo ja moni muukin paja tekee/hommaa sulle tarvittavat muut osat ja neuvoo muutenkin mitä tarvitset.
          Viimeksi muokannut Ere; 30.4.2008, 22:18.

          Comment


          • #6
            Olen kyllä tullut siihen tulokseen, että pakosarja on sen verran tärkeä osa, että kyllä sekin kannattaisi uusia. On sellaista miettinyt, että kun puhutaan sisäisestä ja ulkoisesta hukkaportista niin molemmillahan saadaan säädettyä ahtopainetta mutta entäs, kun autossa on elektronisesti säädetty ahtopaine? Sitten vielä, että mitä tuo AEB kestää vakiona kaikkine voimansiirtoineen autona on a4 quattro? Siis turvallisesti? Olen ymmärtänyt, että siinä 300hv alkaa olla...

            Comment


              #7
              Ihan samallain sitä ulkoistakin hukkaporttia ohjataan. Se on vaan erillinen "venttiili" ja sisäinen on taas turbon pakopesään yhdistetty.
              Kytkin antautuu jo lastutettuna joten se on vaihtolistalla ekana muuten voimansiirto kestää kyllä.
              350hv oon ite pitäny turvallisena rajana kiertokangille, mut sehän taas sit riippuu vähän kaikesta.

              Comment


              • #8
                Noh.Se paljonko on turvallista, on aika suhteellista. Vaikka sieltä paljon irti saakin, ei se AEB:kaan loputtomia kestä.

                Kytkimeksi kannattaa pistää Sachs Race Engineeringin S2 asetelma,vakiolevy toiminee ihan hyvin jos kunnossa. Ja jos siellä on 2-massa vauhtis niin se vaihtoon kans, jyristää väännöillä.

                300hp alkaa oleen sen verran paljon, että kannattaa miettiä onko varaa ostaa uutta konetta. Siis jos kilahtaa.
                250hp varmaan liikuttaa ihan ripeästi, ja rahaa palaa pari tonnia vähemmän ku 300hp:hen,eikä riskiä juurikaan ole että kilahtaisi kanget tms.

                Comment


                  #9
                  Miksi sinne s2:n asetelma pitää laittaa?
                  Taitaa kiinteä vauhtipyörä jousittamattoman levyn kans aiheuttaa enemmän niitä väristyksiä ku tuo alkuperäinen 2-massapyörä.

                  Comment


                  • #10
                    Eikös tuo n.300hv ainakin likimain tule jo, kun laittaa esim. tuon garrett GT28rs ahtimen ja muut sen vaatimat ja säätää hyvin? Mielessä on myös käyneet noi MasterPower ahtimetkin, kun ei visiin ole mitään huonoimpia?? Vai mitä meinattiin, että tule paritonnia halvemmalla jos tavoitteena olisi tuo n.250hv? Kiitoksia muuten vastauksista :)

                    Comment


                    • #11
                      Kaksoismassavauhtis tahtoo jyristää juuri siellä korkeimman väännön tuntumassa, joka ei tietysti ole kovin luksusta koneen alakerralle. Kiinteän vauhtipyörän ja jousittamattoman kytkimen yhdistelmä toki on aika murhaava sinänsä, mutta antaa ruoskaa kampuralle ja laatikolle lähinnä rajuissa paikaltaan lähdöissä. Pohjaava kaksoismassa taas hakkaa aina kun käytetään riittävää momenttia koneesta, esimerkiksi ohituksissa tai muissa WOT-kiihdytyksissä.

                      Comment


                        #12
                        Vauhtipyörää en kyllä ekana lähtis kummiskaan uusiin varsinkin jos on tarkoitus pysyä ns. budjetti virityksessä.

                        Kiinteä paketti väristää ja rytkyttää liikkeelle lähdössä ja aluksi tuntui tietyillä nopeuksilla tasakaasulla ajettaessa erinäisiä värinöitä, mut nyt myöhemmin ku on siihen täysin tottunut niin en ite kyl pahemmin oo kiinnittäny huomiota muuhun kuin, että liikkeelle lähdettäessä ravistaa jos et lähde liikkeelle tarpeeksi reippaasti.

                        Siitä en kyl sit tiiä kumpi paketti rasittaa paikkoja enemän, mut tuo Tykin sanoma kyllä kuulostaa ihan järkevältä.

                        Comment


                        • #13
                          Minkäs kokosta välijäähyä tonne mahtuu vakio puskurin kanssa?
                          Tuppaa oleen todella ahdas keula nelkussa muutenkin.

                          Mutta eiköhän sillekin täältä joku taikuri mitat kaiva :) Itsekin cooleria tarttisin (kaikkee tarttis mut mihinkää ei oo varaa :D ).
                          Viimeksi muokannut Touniks; 4.5.2008, 00:19.

                          Comment


                            #14
                            Ei sinne kovin isoa mahdu. Ebay:sta löytyy jotain bolt-on systeemejä aika halvalla, mut toimivuudesta ei kyl oo tietoa (aika matalia ne kennot niissä). Itselläni on ht-tunelta se 600x300x76 malli ja dietrich:n s4 kopio etupuskuri ja cooleri mahtuu just ja just sen sisään. "Istutin" coolerin kyllä aluksi alkuperäisen puskimen sisään, mut rälläkkää tuli käytettyä aika raakasti;).

                            300hp alkaa oleen sen verran paljon, että kannattaa miettiä onko varaa ostaa uutta konetta. Siis jos kilahtaa.
                            250hp varmaan liikuttaa ihan ripeästi, ja rahaa palaa pari tonnia vähemmän ku 300hp:hen,eikä riskiä juurikaan ole että kilahtaisi kanget tms.
                            Vielä noista virityksien hinnoista sen verran, että väittäisin 250-350hv tulevan maksaan aikalailla yhtä paljon jos vähän miettii mitä ostaa ja mistä.
                            Viimeksi muokannut Ere; 4.5.2008, 00:49.

                            Comment


                            • #15
                              Olen miettinyt tuota välijäähdytin asiaa jo aika pitkään, siis tarkemmin sen toimintaa yms., että yleensähän pyritään helposti siihen, että laitetaa keulalle vaan mahdollisimman iso, jolloin jäähdytys olisi mahdollisimman suurta mutta entäs, jos laittaakin esim. sellaisen jo on juuri esimerkiksi rs4 puskurin sen ison keskiaukon kokoinen...eli siis silloin välijäähdytin olisi kokonaisuudessaan viileä, koska sen koko pinta-ala on suorassa kosketuksessa ilmavirran kanssa? Kun taas puolet isommassa saattaa hyvinkin olla ylipuolet puskurin alla piilossa, jolloin jäähdytys perjaatteessa voi vähän kärsiä, kun moottorista hohkaa todella kuumaa ihan jo normaali ajossa. Tottakai ymmärrän, että kun verrataan jotain isoa ja jotain ihan älyttömän pientä niin ymmärrän sen eron mutta meinaan, että joku juuri semmonen esimerkiksi juuri tuon puskurin aukon kokoinen voisi olla aika tehokas jäähdyttäjä???

                              Vielä muuten ihan vaan, että taas oppii jotain uutta. Mites toi asia, kun on pakosarjoja, jossa on ilmeisesti hukkaportillekin paikka ja sitten sellaisia joissa vaan ahtimelle niin jos hankkisin turbon, jossa sisäinen hukkaportti niin eikös tälläiset hukkaporttipaikkaiset pakosarjat saa sitten tietenkin unohtaa? vai? :)
                              Viimeksi muokannut paspartuu; 4.5.2008, 20:32. Perustelu: pakosarja kysymys.

                              Comment


                              • #16
                                lainaan hiukan tätä topikkia:

                                minkälaista ahdinta/kokoonpanoa gurut suosittelee aeb mosaan, jos tehotavoite olis max. 240hv, mutta voimaa saisi tulla jo alhaalta asti,eli just päinvastoin kuin mulla nyt:)

                                ajoin tossa hiljaittain sellasella köyhänmiehen sportti autolla, ford probella,ja kas sehän kulki ihan erimalliin kun toi mun oma..vääntöö oli jo alakierroksilla kun oma on ihan kuollu alle 3500rmp,19" kesärenkailla ongelma vaan pahentu!

                                Comment


                                • #17
                                  On se vähän ominaisuus ettei vakio 1.8T alakierroksilla liiku...

                                  Kuulalaakeroitu discopotaatti eli Garret GT28R vai mikä se nyt oli on ihan pätevä vissiinkin. Ei kai sillä nyt ihan hirveää väliä ole, minkä laatuvehkeen pistät, kunhan se ei ole liian iso eli ettei viive kasva.

                                  19" vanteet voit nakata suohon ja laittaa jotkut kevyet 18" tilalle =)

                                  edit_ ja kunnon softalla saa vähän säädettyä alavääntöjä, jos kytkin kestää.Mulla muuten olis kohta SRE vapautumassa...toimii jossei sulla ole kaksoismassa vauhtipyörää mikä alkaa siinä 330+Nm ottamaa itseensä. Mulla jotain 350Nm ja isoilla vaihteilla pitää kiihdyttää pintakaasulla, itse asetelmahan pitää 500Nm.
                                  Mä siis vaihdan tuon kiinteään S2 pakettiin joten olis kohta joutava.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juha: Tai sit kyselet proturbosta tai vastaavista pajoista että jos kasaavat sinulle toiveiden mukaan puhaltimen. Kerrot niille minkä henkisen föönin haluat.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eikös se K04-15 voisi juuri ja juuri venyä tuonne 240, jos paketti on muutenkin optimoitu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuon porkkisen ehdottaman K04-015-ahtimen lisäksi tarvitset 2,5-3,0" putkiston turbolta asti jollain hyvin virtaavalla katalysaattorilla. Lisäksi pykälän vakiota isommat suuttimet ja moottorinohjauksen uudelleen ohjelmoinnin. Mielellään myös isompi välijäähdytin. Ja vähintään SRE kytkinasetelman vakiolevyllä. Tuo 240hv ois näillä just mahdollinen. Etuna ko. ahtimellahan on se että ulkoisesti näyttää samalta kuin vakio. Vähentää sydämen sykettä katsastukseen autoa vietäessä. :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onko tuosta 2,5 - 3,0" putkistosta todellisuudessa paljokaan hyötyä tuon K04-015 turbon kanssa? Kun itelle tuon turbon olen jo vaihtanu ja isommat suuttimet on myös hyllyssä odottamassa. Oon vaan tuota putkihommaa vielä miettinyt, että kannattaako sitä alkaa
                                          vaihtamaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itse hommasin tuon BSR:n 3"dp ja 2,5" cat-backin, niin huipputehoissa ei huomannut penkissä eroa kuin 4hp. Suurin ero tuli siitä kun vakioputkella meno tökkäsi heti tuossa 5500rpm paikkeilla, kun taas tuolla putkella jaksaa vetää 5500rpm --> rajottajalle asti ilman että tehot laskee huomattavasti.
                                            Viimeksi muokannut Jäp1; 29.6.2011, 18:08.

                                            Comment


                                            • #23
                                              No mutta onhan se tuon ylemmän postauksen perusteella nähtvä myös dynokäyrässä. Eli vanhalla pillillä se tippuis 5500 jälkeen ja uudella jaksaa laulaa vähän pidemmälle. Pakolämpöja ja paineita tiputtaa toki isompi ränni.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Halpoja turboja saa ainakin ebay.com usa:ta tilaamalla, mutta ne taitaa olla kopio ahtimia aika liki kaikki.
                                                Kaverilla on passatissa jonkinmoinen turbo kit laajakaistalla usa:ta tilattuna ja hyvin toimii, arviolta karvan verran yli 300 hp.

                                                Itsekkin meinasin ebaysta lähteä kokeilemaan, audi 1.8t ahdin KO3 oli muistaakseni 200$
                                                toimitukset Suomeen 4-6 arkipäivää ja rahti 120$ -esimerkkinä-

                                                Halvat turbot / coolerit / pakosarjat / putkistot .. mutta ei mitään käsitystä mitenhän toimivat.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ite meinannu kanssa parsia audia tiukempaan kuosiin. Valmiiksi tehtynä.
                                                  - 3" downpipe
                                                  - 3" metallinen kisa katalysaattori
                                                  - 2.5" putkisto katin jälkeen simonssin pöntöillä
                                                  - väliaikainen höpö höpö lastu
                                                  Mitatut tehot 196hp 264nm

                                                  Seuraavaksi pitäis laittaa rs puskuria +cooler keulalle.
                                                  Uusi n75 venttiili ja bybass venttiili. Jatkossa pakosarja, ahdin, suuttimet, bensapumppu ja pajalla säädetty lastu.

                                                  Onko kenelläkään tietoa kuinka paljon syöttää vakio suuttimet? Mitkä olisi sopivat suuttimet jos tavotteena 300hp ~ Mistä niitä kannattaa tilata ?
                                                  Ja onko suuttimien ohmi määrällä jotain väliä ?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tuli hommattua uusi K04-015 ja nyt kysynkin että mitä muuta pitää vaihtaa tun turbon lisäksi?
                                                    Autossa ennestään 192HP ABT:n lastu ja K&N:n kartio putsari, juuri mitään muuta ei ole tehty paitsi se 0,7mm suutin turbon hukkiksen letkussa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      laita viel ilokaasut=) http://www.youtube.com/watch?v=ySIkLFFmPgc

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        mitä muuta pitää vaihtaa tun turbon lisäksi?
                                                        Uuden softan käyt teettämässä esim Harisella kun suht lähellä asut, ja sitten kun kytkin antautuu niin uusi asetelma (ja levy) tilalle.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kun kytkin alkaa luistaa niin:
                                                          http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=63778

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Taas pienen tauon jälkeen kirjoittelen tänne ajatuksia. Eli nyt olen ajatellut, että tekisin rahallisesti kevyempiä juttuja moottoriin ja olen ajatellut, että jos laittaisin tuollaisen perus lastun esim. bsr stage 1 (vai mikä se nyt oli...) ja fmic keulille ja 3"dp ja 2.5" loppuputken jollakin vapaammin virtaavalla katilla. Ehkäpä vielä jotain parempaa bypassia esim. forge. Ehkä saattaisin muuttaa ilman oton niin, että tulisi oikeasti kylmää ilmaa imuun. Mitä mahtaisi teholukemat olla noin suurinpiirtein? Moottorin päälle ei ainakaan pahemmin ota. Kytkin tietenkin saattaa olla yksi heikko lenkki tässäkin, eikö?

                                                            Comment

                                                            Working...