Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahtimen tasapainotus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ahtimen tasapainotus

    Kertokaas, missä moinen toimenpide onnistuisi halvalla. Uusia laakereita ei varmaan tarvitse, kunhan vaan saisi tasapainoon. Paikallinen turpohuolto haluaisi 200e pelkästä tasapainotuksesta.

  • #2
    Moroso!

    Kevensitkö siipiä vai? Mutta vakavissaan, vaihda ihmeessä laakeripaketti, jos kerran tasapainotusta tarvitset... Ei aiheuta todennäköisesti kohtuutonta kustannusta ja jatkossa on toiminta varmempaa, tulee öljypuoli tiivistettyä samalla. Omakohtaista kokemusta tosin vain Saabin puhaltimista, Audissa luja luottamus V8-koneisiin :)
    Tuo 200 ? on kieltämättä hieman kova hinta, mutta ei taida ilman suhteita paljon allekaan nykyisin päästä.

    Jamo

    Comment


      #3
      En keventänyt, vanha ahdinsiipi sai vähän kipeätä, kun by-passista irtosi o-rengas sinne väliin.

      http://s90.5cyl.net/gallery/2_21/IMG_0049

      Laitoin sitten varaosa-ahtimesta uuden turbiinisiiven, akselin ja ahdinsiiven. Merkitsin siipien paikat toisiinsa nähden, mutta 150krpm pyörivä ropeli ei kai sitten mennyt täysin tasapainoon, sillä ahdin pitää outoa ulinaa pienillä ahdoilla, mutta kaasu pohjassa hiljenee. Ahtoja tulee tarvittaessa 1.5 bar, joten muuten se pelaa hyvin.

      Mielelläni vaihtaisin samalla laakeritkin, mutta kun niissä ei hirveästi välystä ole ja tuohon vakiopilleriin eli K24:ään ei suuremmin kiinnostaisi rahaa upottaa, sillä sen arvo ei hääppönen ole. Kunnossa olevia saa 200 eurolla. Tarkoitus olisi vaan saada se ulina pois halvalla. :)

      Comment


      • #4
        toi siipi taitaa olla vainaa.... Kero mistä se O-rengas irtosi by pässissä ja miksi ??? kenen bypässi

        Comment


          #5
          Kuten sanoin, vaihdoin siiven.

          By-pass oli joku nimetön alumiininen, ihan asiallisen oloinen kapistus. Ostin eBaysta uutena 39,90e. Säästin väärässä paikassa.

          O-rengas oli siinä männän kärjessä, mutta ei sitä enää siinä ole. Toimiipa tuo ilmankin ja on ihan pitävä. :)

          Comment


            #6
            tammerdieselissä tasapainoitus 30?

            Comment


            • #7
              ei tammeri painota turoakseleita ?? eikä kampuroita. Turbotekniikka kylläkin painottaa.

              Comment


                #8
                en tiedä mitä tekevät akseleilleni mutta kyllä ne on hyvin pyörinyt, eikä studaa. 30 euroa/kpl on vielä ottanut rahaakin. Turbotekniikka on tammerdieselin omistama käsitääkseni. Tammerdiesel oli paikan nimi johon akselit kiikutan.

                Comment


                • #9
                  Sulla taitaa olla akseli eli pakosiipi vainaa ,kun oot ajanut ilman puntitusta.Eli se ottaa ekaks kiinni pakopesään ennen kompurasiipeä.Välys pitää myös kokeilla pakopuolelta.

                  Kompurasiipi antaa esm 1.5 bar ahdoilla niin ison momentin/väännön akselille,että se yksinkertaisesti vain vääntyy jos ahdin ei ole puntissa....laakerit on sata varmasti kaput.

                  Se sun ahdin vinkuu sen takia kun se ei ole puntissa ja värisee.....hana auki et kuule tai se on niin korkeataajuista ettet sitä erota.....mutta kovilla on ahdin.

                  Sulla käy hyvä tuuri,jos siitä saa vielä ahtimen.

                  Comment


                    #10
                    Eipä sitä välystä ole pakopuolellakaan, eikä mitään jälkiä kiinniottamisesta ole.

                    Comment


                    • #11
                      Ne välykset mitataan heittokellolla siis satkuissa, ei käsi oikeen erota moista tarkkuuta,mutta hyvä jos pelaa.Mutta kuten sanoin: laakerit on jo kaput ja kohta akseli ym...

                      Comment


                        #12
                        Soittelinpa paikalliseen Tammerdiesel-puljuun, 30e kuulemma on pelkkä tasapainotus. Koitan tällä viikolla ehtiä viemään sen sinne, jos kuume vain hellittää. Sittenhän se näkee.

                        Comment


                          #13
                          Dodii, nyt olis turpo tasapainossa ja auto taas ajossa. Laakerit olivat huonohkot, mutta niillä voi ajaa ja savuakaan ei putkesta tule.

                          Ulina hävisi melkein kokonaan ja välillä ahdot nousevat tappiin oikein nätisti ja mitään outoa ääntä ei kuulu. Välillä taas 1.2 barin kohdalla alkaa ulina kuulumaan ja ahdot nousevat paljon hitaammin tappiin jolloin ulina taas häviää. Johtunee varmaan noista huonoista laakereista, että välillä se ei oikein pyöri värinättömästi. Mutta kesällä sitten uudet laakerit ja tasapainoon.

                          Comment


                          • #14
                            Pasi:

                            Oletko paineistanut sun ahtoputkiston? Tuntuu myös siltä, että joku putkista/lemmareista vuotaisi,koska välillä paineet ei nouse kovin nopeasti ja välillä ok.
                            Jos silikoniletkussa halkeama,niin ulisee...myös jos turbo epätasapainossa niin ulisee....mutta nyt se on puntissa,vaikka voi myös vanhat laakerit pitää ääntä,mutta ei kovin kovaa ääntä.

                            Comment


                              #15
                              Ahtoputkisto on paineistettu joskus syksyllä, mutta ulina kuului jo silloin. Voisihan sen paineistaa ihan vaan mielenkiinnosta, vaikka en usko mitään vuotoja olevan. Epäilen vahvasti niitä laakereita, mutta olkoon, kyllä se tuntuu ihan hyvin kulkevan. :)

                              Comment


                                #16
                                Kellään kokemuksia viime vuosilta ahtimen akselin tasapainotuksesta? Missä hinnoissa liikkuu ja mihin kannattais viedä/lähettää?

                                Comment


                                  #17
                                  Ainakin oma on painotettu tuossa paikallisessa moottorikoneistamossa. Tuntuu toimivan ja maksoi jotain 40 e. Ei varmasti ole kyllä ihan paras. :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Näyttäis täälläpäin paikallinen ja ainoa diesel/turbo "huolto" käyttävän/myyvän vain uusia kokonaisia ahtimia. Nauro partaansa kun kyselin aksilan painottamista vaikka laite ilmeisesti löytyykin, hyppää kuulemma epätasapainossa oleva aksila silmille sieltä. Hmm, mitähän sillä sit tehdään? Tiedä sit eikö osaa sitä käyttää vai eikö vaan ollu pikkurahasta pulaa. Eli lähettelyksi menee tämäkin taas...

                                    Comment


                                      #19
                                      Fin-turbo.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Thuppu kävin varmaan samassa paikassa aikoinani kyselemässä ahdin juttuja ja naureskeltiin vain, että samaa palvelua muutkin saanut.. Eipä ole tarvinnut sen jälkee sielä paikas edes ajatella käyvän.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Professional motor.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X