Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lastutetun auton muutoskatsastus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A brave frontiersman forever moving on as settlers follow in his wake is an example
    of a chaotic good character.
    Rami: Siis quattro- mies avaa ladun ja muut tulee peesissä;-)

    Jari: Kyllä mä sun kanssa olen perusasian ontologisesta olemuksesta samaa mieltä, mutta retoriikka väärässä paikassa jankuttaen on aika onttoa jeesustelua.

    Itse olen rikkonut lakia mm. murtautumalla yhteen kouluun. Ei niin saa tehdä. Kerkesin sammuttamaan siellä havainneeni palonalun ( joka oli murtautumisen syy ) ennen palokunnan tuloa - taas säästyi yksi museosuojeltu rakennus liki vaurioitta. Laillista olisi ollut seistä tumput suorina ja maksatuttaa uusi rakennus kanssaveronmaksajilla. Sain rikoksestani kiitokset sekä poliisilta, palokunnalta että kunnalta. Laki määrittelee kaiken "musta tai valkoinen". Pitää selvästi erottaa sallittu kielletystä. Todellisuus sen sijaan on täynnä harmaan sävyjä. Siksi lain tulkinta usein on hankalaa ja ristiriitaista.

    Comment


    • Kyllä kai se on kaikilla tiedossa että sääntöjä ja asetuksia rikotaan kun tuo muutoskatsastus jää tekemättä, mutta epäilen suuresti, että jokaisella sitten jatkossa karkaa mopo käsistä ja siirtyvät suurempien omaisuus jne rikosten pariin, kun ei lastutuksestakaan kiinni ole jäänyt.

      Comment


      • Minusta täällä on kyllä esiintynyt useita esimerkkejä siitä, että se mopo karkaa käsistä. Ensin vaan vähän lastutetaan ja jätetään katsastamatta. Sitten aletaan vaihtaa coolereita ja turboja ja lastutetaan taas vähän lisää. Sitten mennään jarruihin ja taas isompaan fööniin ja aletaan vaihtaa aina vaan kovempaa kamaa alakertaa myöden ... :-p

        Comment


        • Eli kun olen hahmottamassa lastua autoon,niin olenkohan samalla suunnittelemassa alitajunnassa suurta pankkiryöstöä 15 vuoden päähän?

          Entä ne,jotka imuroi biisejä netistä?Tai ne,jotka polttaa cd levyjä kaverilta?Entäs se porukka,joka kävelee kiireessä joskus päin punaisia valoja?Mitä tämä rikollisporukka mahtaa hahmottaa tulevaisuudessa?

          Onkohan tämä keskustelu sittenkin karannut lapasesta johonkin tavottamattomaan?

          Comment


          • Entä ne,jotka imuroi biisejä netistä?
            Laillista. Musan lataaminen laillista, jakaminen laitonta.

            Comment


            • Kait lastuttaminenkin on laillista,mutta ajaminen lastutetulla autolla ei. ;-)

              Comment


              • siis virittämisen ja huimausaineissa on pelottava määrä yhteneväisiä seikkoja,
                aineita/virtystä käytetään/asennetaan yleensä pimeissä kellareissa, halleissa ja talleissa.
                molempia yleensä tehään ryhmässä tai ainakin siihen liittyy sosiaalista kannsakäymistä saman sosiaaliluokan ihmisten kanssa, muiden ryhmien kanssakäyminen vähenee
                kumpaankin menee kaikki rahat
                molemmissa on tarkoitusena saada lisää vauhtia...

                Comment


                • Voi perkele...

                  Eli kun olen hahmottamassa lastua autoon,niin olenkohan samalla suunnittelemassa alitajunnassa suurta pankkiryöstöä 15 vuoden päähän?
                  Mä oon ainakin jo linnassa.....jos syttyy 3. maailmansota niin onkohan sekin lastuttajan syy?

                  ......Ei HELVETTI!

                  Ootteko te kaikki työttömii kun teillä on aikaa ottaa tällaiseen kantaa?

                  Comment


                  • audimies: Äläs loukkaa työttömiä. :)

                    Comment


                    • Näistä kysymyksistä tulee mieleen eräs kuunnelmasarja jossa kaksi päähenkilöä laativat kaavaketta josta löytyy seuraavanlaisia kysymyksiä...

                      Kuulutteko vastakkaiseen sukupuoleen? Jos ette ilmoittakaa syy.
                      Onko teillä edelleen omat hampaat? Jos ei niin kenen hampaat.
                      Asutteko kadun vastakkaisella puolella?
                      Käytättekö pyjamaa vai yöpaitaa? Jos ette niin miksi.
                      Joko olette lopettaneet alkoholin väärinkäytön?

                      Sitten arvauksia kuunnelmasarjan nimestä... :)

                      Comment


                      • Anle, toi on kyllä päivän paras juttu :-D

                        Comment


                        • Ootteko te kaikki työttömii kun teillä on aikaa ottaa tällaiseen kantaa?
                          Ei olla.

                          Comment


                            Sitten arvauksia kuunnelmasarjan nimestä... :)
                            Onko tämä Hietasen ja PP Peteliuksen Yömyöhä ohjelmissa????

                            Comment


                            • Ei...

                              Knalli&Sateenvarjo sarja (kuunnelma Kaavamainen kaavake)

                              Comment


                              • Tosta maken listasta jäi vielä kaksi olennaista pois:

                                Joko olet lopettanut vaimosi hakkaamisen?

                                Oletko koskaan kärynnyt vaatekaapissa runkkaamisesta?
                                (vastauksena: eikö olekkin hyvä piilo?)

                                Ei silti, kyllä mullekkin joku lastu kelpaisi...

                                Comment


                                • Tolkkju:
                                  noi laittamani kysymykset oli suoria poimintoja ko. kuunnelmasta...

                                  Comment


                                  • Hyvää lukemista tässä töiden lomassa tämä, varsinkin kuin SAP on down at the moment.

                                    Koko päivän oon kattellu ikkunasta yhtä 80:iä, nyt kekkasin mikä siinä on vikana, t89:ssä B4:n keularatkaisut. Jotain hyötyä tästäkin päivästä...

                                    Comment


                                    • OT: Tuli vain mieleen, että sivistyneimmät voisivat suomentaa kirjoituksensa, jotta kansakoulupohjallakin ymmärtäisi:)

                                      Comment


                                      • Minua tässä touhussa ihmetyttää se, että kenen varpaille nämä "laittomat lastuttajat" astuu? Siis kyse on vain tuosta periaatteesta että laki on kaikille sama ja sitä ei saa rikkoa? Jos "laiton lastuttaja" jää kiinni, koituu siitä vahinkoa vain ja ainoastaan itselleen sakkojen tms. muodossa. Eihän tuota voi rinnastaa mitenkään ilkivaltaan tai muuhun rikokseen jossa teon haittavaikutukset kohdistuvat johonkin ulkopuoliseen. Minusta tuota lastutushommaa on aika huono rinnastaa mihinkään yleiseen lainkuulaisuuteen tyyliin "maailma on menny ihan hulluksi; täällä jätkät vaan lastuttaa autojaan laittomasti ja kun sama meno jatkuu niin kohta ne ryöstää pankin ja tappavat naiset ja lapsetkin siinä sivussa". No nyt minä teen virheen rinnastamalla lastuttamisen johonkin ihan muuhun, mutta ajatellaampa vaikka että käsitykseni mukaan Suomessa saa pahoinpitelysyytteen ja mitä lie sanktioita jos menet keskeyttämään raiskauksen väkivaltaisesti. Sellaisessa tilanteessa en ainakaan itse epäröisi käyttää väkivaltaa, sanoi laki siitä mitä tahansa. Eli ainakin minun maailmassa on tilanteita, joissa maalaisjärki ajaa kirjoitetun lain edelle. Tällaisia tilanteita on paljon, ja niistä tuo lastutushomma varmaan vähäpätöisin. Semmoista ei voine kukaan vakavalla naamalla väittää että jos auton tehot kasvaa vaikkapa 20% niin sillä ajetaan automaattisesti 20% kovempaa ja 20% vaarallisemmin kuin aiemmin. Jos maailmaa halutaan parantaa niin tuo lastuttaminen ja sen laittomuus ilman tuota 5000?:n sirkusta ei liene niitä ensimmäisiä kohteita - jo pelkästään liikenteestä löytyis niin paljon epäkohtia joihin puuttua jos kerta energiaa sellaiseen on. Mutta meillä jokaisellahan on periaatteemme, ja täytyyhän tässä ihailla Kärjen uskollisuutta aatettaan kohtaan. Lähinnä minua kuitenkin häiritsee se jos tässä aletaan tuomitsemaan toisinajattelijoita niinku rippileirillä konsanaan. "Se on väärin koska niin tässä kirjassa lukee - oli siinä järkeä eli ei." Minun periaate on se etten puutu toisten asioihin niin kauan kuin niistä ei ole itselleni tai muille haittaa. Ennemmin minä kalisuttaisin miekkaani vaikka sellaisten autojen ja autoilijoiden suuntaan jotka liikkuvat tuolla teillä ilman toimivia valoja, jarruja ym. Mulla ei kiinnosta vaikka naapurin tai vastaantulijan autossa olis pellin alla 500 laitonta hevosta kunhan vain ajaa ihmisiksi muiden joukossa. Auton viritys köyhdyttää auton omistajan kukkaroa ja kenties tuo erilaisille yrittäjille tai ainakin osamyyjille elantoa, ei siis vahinkoa kenellekään?

                                        No tuskin tässä tuli mitään uutta keskusteluun mutta pakko kai se oli minunkin kantaa korteni kekoon :D Aihehan ei minua varsinaisesti kosketa (kts. auto), mutta olkoon tämä postaus kirjoitettu vaikka noin sivustakatsojana tai "tulevana lastuttajana" :)

                                        Comment


                                        • Taisi Petrin tekstissä olla eniten asiaa tämän kirjoitusketjun tiimoilta!

                                          Comment


                                          • Jorma: Jos löydän jostain suomenkielisen version tuosta, niin pistä sen siulle postissa.

                                            Uhm, ajattelin että täällä olisi ollut enempi neljääkymppiä lähestyviä nopanheittäjiä, mutteivat vissiin kehtaa tulla kellarista päivänvaloon. :-)

                                            Comment


                                            • Heh... Taitais olla parempi vaan pitää ittesä erossa tästäkin keskustelusta, mutta... :)

                                              Jos maailma ja erityisesti yhteiskuntamme olisi ideaalinen ja täydellisen demokraattinen, kaikki toimisivat aina lakien mukaan.
                                              Hyväksi havaitut lait olisi yhteistuumin sorvattu selkeiksi ja yksitajuisiksi, jotta ei syntyisi tällaisia epäselvyyksiä, kaikki tietäisivät aina miten toimia ja olisivat onnellisia.

                                              Vaan miksi näin ei ole?
                                              Ihminen on siitä kummallinen otus, että se pystyy ajattelemaan omilla aivoillaan. (Vertaa esimerkiksi muurahaisiin, joiden yhteiskunnassa vallitsee -ainakin näennäinen- harmonia.)
                                              Erilaiset ihmiset ovat kehittäneet eri tyyppisiä eettisiä säännöstöjä, jotka ovat kokeneet hyviksi. Joidenkin mielestä on suotavaa tavoitella henkilökohtaista etua ja asettaa se kaiken muun edelle. Toinen taas pyrkii edistämään yhteisön hyvinvointia.
                                              Kuten jo aikaisemmin on todettu, maailma ei ole mustavalkoinen. Se ei ole tasa-arvoinen, eikä reilu. Vahvat tuppaavat pärjäämään täällä. Ihmiset ovat epätäydellisiä ja niin ovat heidän järjestelmänsäkin.

                                              Pyrkimyksenä on siis täydelliset lait ja täydellinen yhteisymmärrys.
                                              Joitakin ihmisiä kiinnostaa auton lastuttaminen ja siihen liittyvät lakitekniset seikat. Toisia ihmisiä tällainen ei kiinnosta. Sen takia muutoksen ja yhteisymmärryksen toteutuminen on näinkin isossa porukassa hidasta. Toiset kokevat tällaisen turhauttavana ja monet lait jokseenkin typerinä tai epäselvinä, jolloin heidän mielestään niitä ei ole syytä noudattaa.

                                              Missä sitten menee se raja? Se on jokaisella ihmisellä oman pään sisällä, sanoivat lait mitä hyvänsä. Laki kertoo mikä asia on _yleisesti hyväksyttyä_ ja mikä ei. Toiset ihmiset kokevat Suomen lain olevan lähempänä omaa eettistä säännöstöään kuin toiset. Tästä johtuen syntyy joskus ristiriitoja ihmisten välillä.

                                              Ketään ei kuitenkaan voi pakottaa muuttamaan omaa säännöstöään. Se on mielestäni hukkaan heitettyä aikaa. Oman mielipiteensä voi esittää ja siihen hakea tarpeen vaatiessa auktoriteettia lain kautta. Laitkin ovat kuitenkin vain meidän epätäydellisten olioiden tuottamuksia, joten kukin voi itse miettiä, miten noudattamiskelpoisia ne sitten loppujenlopuksi ovat.

                                              Absoluuttista totuutta ei ole, on vain mielipiteitä ja mittaustuloksia.

                                              Comment


                                              • Sinä Terho kiteytit hyvin minun suhteeni Raamattuun. Asia on minun mielestäni juuri kuten kirjoitit. :-)

                                                Comment


                                                • Kuinkas muuten lastutus vaikuttaa muuten auton jälleenmyyntiarvoon? Kannattaako lastusta edes myydessä mainita? (kai nyt sentään).

                                                  Mutta eihän autoa oikein voi myydä esim 190hv tehoisena, jos se olisi 150hv papereiden mukaan...

                                                  Itselläni ei tietenkään näitä ongelmia ole =), mutta miten lastuttajat ovat toimineet myyntitilanteessa ja mikä se vaikutus myyntihintaan on ja mihin suuntaan?

                                                  Comment


                                                  • Riippuu varmaan ihan ostajasta ja hänen asenteestaan lastutukseen. Ite ostaisin ihan mielellään laatulastulla varustetun auton, mut varmasti niitäkin on ketä ei helpolla viritettyä autoa osta. Auton arvoa se lastu ei varmasti paljoa nosta...

                                                    Edellistä autoa myin lastutettuna, vaikka papereissa se olikin vakio...

                                                    Comment


                                                      Yksityisten välinen kauppa lienee tapauskohtainen..vaikutus joko positiivinen tai negatiivinen, riippuen ostajasta. Liikkeeseen kun tarjoaa vaihtoautona vaikutus on taatusti negatiivinen..jonka tosin voi helposti ymmärtääkin siinä mielessä että liikkeellä on monessakin mielessä vastuu siitä mitä se myy.

                                                      Ensimmäinen ongelma liikkeelle syntyy kuluttajasuojalain virhevastuusta ja koska monesti (taitamaton) lastutus ja/tai viritetyn auton huolimaton käyttö kiistatta lisää vaurioriskiä, niin tuskin kovin moni liike haluaa ottaa ilmaiseksi riskiä siitä että parin kk:n päästä kaupanteosta liikkeen piikkiin joudutaan korjaamaan kytkimiä ym ym.
                                                      Vai miltähän tuntuisi autoliikeyrittäjästä ottaa vaihdokkina esim heikosta kytkimestään tunnettu A4 b6 jossa lastulla väännöt on lähes tuplattu vakioon nähden..ei varmaan kovin riemumielin ole hyvityshintaa ainakaan yläkanttiin laittamassa..

                                                      Toinen ongelma lienee sitten siinä että liike on suht "hauskassa" välikädessä siinä vaiheessa kun se myy asiakkaalle ikäänkuin "vahingossa" auton joka ei olekaan lain edellyttämällä tavalla katsastettu..jolloin päästään (hankalan) asiakkaan kanssa tilanteeseen jossa liike saattaa joko joutua muutoskatsastamaan myymänsä auton lailliseksi/purkamaan kaupan.

                                                      Näin maallikkona kuvittelisin että ainoa tapaus jossa liike suhtautuisi positiivisesti viritettyyn vaihdokkiin olisi tilanne jossa autoon on lastun lisäksi tehty todistettavasti riittävästi muitakin muutoksia teknisen kestävyyden varmistamiseksi + auto on reilusti muutoskatsastettu.

                                                      Comment


                                                      • jolloin päästään (hankalan) asiakkaan kanssa tilanteeseen jossa liike saattaa joko joutua muutoskatsastamaan myymänsä auton lailliseksi/purkamaan kaupan.
                                                        Sehän ei ole vaikeaa muuttaa autoa takaisin ns.vakioksi.Se on vain muutaman kympin juttu ja se siitä.Sitä kuitenkaan se hankalakaan asiakas ei halua,joten hän ottaa auton tietenkin lastutettuna,kun sillä on paljon mukavampi ajaa.

                                                        Lastun tarjoamana muutama lisäheppa väännöllä kun laittaa suuta makiaksi...

                                                        Kuinkas muuten lastutus vaikuttaa muuten auton jälleenmyyntiarvoon?
                                                        Ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin " S-line" tarrat ja spoilerit,eli ei mitenkään.Autossa saa olla isoa vannetta ja rengasta,madallusta...silti hinnoittelu menee "peruspullan" mukaan.

                                                        Comment


                                                        • Näin maallikkona kuvittelisin että ainoa tapaus jossa liike suhtautuisi positiivisesti viritettyyn vaihdokkiin olisi tilanne jossa autoon on lastun lisäksi tehty todistettavasti riittävästi muitakin muutoksia teknisen kestävyyden varmistamiseksi + auto on reilusti muutoskatsastettu.
                                                          Tuo pitää hyvin paikkaansa, olen vieraillut viimeisen kuukauden aikana useammassa VW/Audi- liikkeessä ja vaihtoauton varusteita läpikäytäessä olen alkuun maininnut auton olevan lastutettu. Ensireaktio aika vastahakoinen mutta kun kerron että mitä muutoksia on tehty ja kaikki on virallisesti papereissa merkittynä asenne muuttuu, tosin riippuu paljon automyyjän persoonasta. ABT:n asennustodistusta hintoineen näyttämällä viimestään hyvityshinta muuttuu parempaa suuntaan itseäni ajatellen. Suurimman edun lastutettua autoa myymällä saa kuitenkin yksityishenkilöiden välisessä kaupassa vallankin jos ostajaehdokas on perillä asioista ja tietää mitä autolta vaatii.

                                                          Comment


                                                          • Suurimman edun lastutettua autoa myymällä saa kuitenkin yksityishenkilöiden välisessä kaupassa vallankin jos ostajaehdokas on perillä asioista ja tietää mitä autolta vaatii.
                                                            Toi on totta.Ihminen joka ei tiedä,eikä ole kiinnostunut kyseisistä asioista ei välttämättä "lastu" sanasta ymmärrä tuon taivaallista,vaikka sen myynnin yhteydessä mainitseekin.Joku vanha mamma ja pappa tulee korollan kanssa kattomaan sun autoa ja tarjoot lastua,niin ne sanoo,ettei me niitä voida syödä,kun ne on niin suolasiakin. :-D

                                                            "Oudot merkit" sun muut kaveripiirissä autotallissa kyhätyt lastut on omiaan pilaamaan täysin ongelmatonta ja hyvää tavaraa.Asiaan perehtyneelle MTM,APR,BSR lastut on vain hyvä asia.

                                                            Comment


                                                              "T-Power":

                                                              Olet oikeassa siinä että ainakin osan asiakkaista suupielet kääntyy hymyyn lastutetun auton kanssa..mutta ajoinkin lähinnä takaa sitä että myyjän kannalta lastutettu auto on riski siinä mielessä että kuluttajasuojalain virhevastuu on suht raaka myyjän kannalta. Siitä kaiketi voimme kaikki olla yhtä mieltä että lastu esim tietyissä Audi-malleissa aiheuttaa hyvin yleisesti kytkinongelmia ja näinollen myyjän riski joutua kytkin/voimansiirtorempan maksumieheksi kasvaa olennaisesti kun se myy lastutetun auton eteenpäin..ja kompensoidakseen tätä riskiä hyvityshintaa ei kovin yläkanttiin luonnollisestikaan haluta vetää.
                                                              Oikeanlaisen ostajan löytäessään myyjä saa autosta ehkä jokusen satasen enemmän kuin samasta autosta ilman lastua..mutta riskinä oleva kytkinremppa on äkkiä hyötyä suurempi riski.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X