Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lastutetun auton muutoskatsastus

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Ok..tero..samansuuntaista se meininki on muuallakinpäin Suomea kun asiaa kysyy..

Audin osalta en asiaa tunne, mutta aikanaan kun MB:n osalta asiaa selvittelin niin koko homma tyssäsi siihen että maahantuojaorganisaatio suhtautui äärimmäisen kielteisesti vastaavaaustodistusten kirjoittamiseen..eli käytännössä vastaus oli "emme kirjoita vastaavuustodistuksia.)

Kuinka mahtaa Audi-organisaatio suhtautua?

Ja pakko vielä kerran on lisätä sekin että minusta tässä lastutus/muutoskatsastusasiassa on kyse PERIAATTEESTA sen suhteen että laki on laki..eli yhteisön sovittu sääntö jota yhteisön jäsenten tulee noudattaa. Yhteisön jäsen ei voi alkaa valitsemaan mitä sovittuja sääntöjä hän noudattaa ja mitä ei.
    Nimittäin asia tosiaankin on niin että se mikä yhdelle on samantekevää..ei enää jollekin toiselle sitä ole..ja siinä syy miksi sovittuja sääntöjä on noudatettava riippumatta siitä miten yksilö ne kokee.

Yhden mielestä lastutuksen jälkeinen muutoskatsastus on asia josta voi viis veisata, toinen ajattelee että "kyllä sitä voi pientä ylinopeutta ajella kun se ei ketään haittaa..", kolmas voikin sitten jo ajatella että kaipa sitä voi parkissa olevista autoista väännellä peilejä ja tuulilasinpyyhkimiä paskaksi koska "eihän se ketään vahingoita kun niillä on kuitenkin vakuutukset jne jne.."

Jos pelaamme "noudatan niitä sääntöjä joita haluan" -periaatteella niin kukas on pätevä sanomaan sille peilien vääntelijälle että juuri SIINÄ KOHTAA menee raja jossa sovittuja sääntöjä (lakeja) on alettava noudattaa.. Minusta ei kukaan..ja juuri siksi lait on otettava siten kuin ne ovat..olivat ne sitten miten "hölmöjä" tahansa.
    Tosin tästä on lipsuttu koko ajan kauemmas ja kauemmas..ja valitettavasti se myös näkyy..mm piittaamattomuutena liikenteessä ja monessa monessa muussa asiassa.

Comment

Eikös noita jo leimattuja viriviriautoja vois käyttää ennakkotapauksena.Eli jos muut on saanu yli 20% tehot otteeseen vaihtamatta jarruja tai muuta voimansiirron osia,niin miks mun pitäis niitä alkaa vaihtaa?Eikö voida vedota siihen että laki on kaikille sama.ja saavutettuja etuja kai ei voida pois ottaa?

Comment

Olen Teron kanssa enemmän kuin samaa mieltä!Minkä vi**n takia mun pitää alkaa "säätämään" autoa,kun toiset saa sen leiman pahviin pokkaamalla.

Comment

Minkä vi**n takia mun pitää alkaa "säätämään" autoa
          Tästä päästäänkin takaisin asian ytimeen eli minkä vi**n takia pitää leimata kun ei ole pakko, sen kun lastuttaa ja ajelee ja unohtaa kokoasian niin ehkä se verenpainekin siitä laskee kun huomaa että autollahan on paljon mukavempi ajella kun tarvittaessa voimaa on aavistuksen enempi kuin vakiona.

Comment

Katsastaa...hmm, tuon sanan olen kuullut joskus. Ai niin, silloin joskus nuorena sanoi poliisisetä, että
            moponi pitää katsastaa kevytmoottoripyöräksi ja ruuvasi samalla kilven irti. Hyvin se mopo toimi ilman kilpiä ja katsastusta vielä monta vuotta... =)

Comment

No jopas on polemiikkia! enpä arvannut mihin muurahaispesään tuli sohaistua...

Comment

kun huomaa että autollahan on paljon mukavempi ajella kun tarvittaessa voimaa on aavistuksen enempi kuin vakiona.
                Tuohon sanoisin, että osuvasti sanottu. Mielipiteitä lienee yhtä monta kuin sanojaakin, mutta onhan näitä moottorilla liikkuvia vehkeitä viritetty siitä lähtien kuin niitä on ollut olemassa. Aina on oltu puolesta ja vastaan.

Laillisuudesta taitaa olla turha vääntää kättä. En yllytä ketään lakia rikkomaan, mutta jos laki on ihmisten mielestä p***stä, se on huono laki ja sitä täytyy muuttaa.

Omasta mielestäni lastutus on ok ja väärä tilannenopeus on se, joka tappaa. Humalassa tai päihteiden vaikutuksen alaisena ajamista vastaan olen jyrkästi.

Ymmärrän täysin, mitä Kärki tarkoittaa. Silti kävelen suojatiellä punaista valoa päin, jos kadulla ei ole auton autoa näköpiirissä.

Comment

Toi periaate,että lakia pitää noudattaa tilanteessa kuin tilanteessa ja että ryhmä ei pysy kasassa jos ei lakia noudateta on kyllä aika karmeeta luettavaa.
                  Mielestäni tuolla asenteella aliarvioidaan muita ihmisiä ja heidän käyttäytymistään.

Täysin järjetöntä väittää että jos saa lastuttaa,niin silloin toiset ajattelevat, että voi vähän ajaa ylinopeutta tai varastaa tai vähän tappaa jne....

Mutta jos audi S2:ssa on vakiona 220hv ja lastuttamisen jälkeen 216hv niin mitäs sit?Mikäs muutoskatsastus sit tulee? Muuttuuko se auto jossain vaiheessa coupe quattroks?
                  Ja jos ostat käytettynä auton niin oletko sä sen lastuttanut vai edellinen omistaja vai sitä edellinen ja kuka siitä on vastuussa, jos olet itse täysin tietämätön lastusta (ja niin taitaa olla vissiin muutkin omistajat)

Nykyinen sääntö on ihan ok ja sen ehdoilla pitää mennä.

Kylläpäs tällaisesta asiasta riittää juttua,mutta te lakia sanatarkasti noudattavat: viekää autonne PRO MO Jyrkille (lukekaa tuosta ylempää) niin hän hoitaa homman puolestanne ja me muut jatketaan siihen mihin jäätiin.

Comment

Kuvaamassasi esimerkissä vastuussa on se joka on auton eteenpäin laittomana myynyt ja jättänyt siitä kertomatta ostajalle.

Ei se nyt oikein näytä aukeavan ainakaan "audimiehelle" mitä ajan takaa sillä että meistä kukaan ei ole siinä asemassa että voisimme alkaa vetämään rajoja sille mitä lakia on noudatettava ja mitä ei..eikä myöskään kukaan meistä ole siinä asemassa että voisimme alkaa vetämään johtopäätöksiä periaatteella "minusta se ja se voidaan rinnastaa siihen ja siihen.."

Minusta karmeaa luettavaa on nimenomaan se että yksittäiset kansalaiset/ihmiset kuvittelevat voivansa ottaa laintulkinnan omiin käsiinsä ja alkaa omien mieltymystensä mukaan muokkaamaan lakeja OMALTA KOHDALTAAN sellaisiksi jotka heitä sattuvat miellyttämään.

Se, minkä verran järkeä esim lastutus/muutoskatsastus-hommassa on, on kokonaan toinen juttu..ei se minusta eikä varmaan kenestäkään muustakaan järkevä ole se tilanne missä nykylainsäädännöllä ollaan..mutta se ei silti oikeuta sitä että otamme lain omiin käsiimme.

Mutta kuten jo sanoin: nykyasenne on yhä kasvavassa määrin tämä mitä olemme tässäkin keskustelussa nähneet "vitut laeista..ei ne minua koske, koska minä kyllä tiedä mitä lakia pitää noudattaa ja mitä ei..".
                    Valitettavasti tämä asenne lisääntyy koko ajan..ja vielä valitettavampaa on että se kasvaa erityisesti nuorten (autoilijoiden) piirissä..ja kaikkein valitettavinta on se että ko asenne myös NÄKYY ja vaikuttaa niin heidän kuin täysin sivullistenkin elämään..

Comment

Siis jos liikennevaloihin tulee vika ja ne näyttävät jatkuvasti punaista, olet yksisuuntaisella kadulla - peruuttaa ei saa. Kello on kolme yöllä, takapenkillä lasketaan päästetään vesiä lattialle ja olis vähän kiirus... Kännykkää ei ole mukana, eikä ketään muutakaan mailla halmeilla.

Se kehitys mikä liikenteessä minua huolestuttaa, sillä ei ole tekemistä potentiaalisen lain rikkomisen kanssa kuten esim. autojen piilevät ja laittomat teholukemat. Enempi olisin huolestunut siitä aktiivisesta asenteesta liikenteessä, josta liikenneturvan mainos aika osuvasti kertoo: "minäpä tuosta pujahdan", "minähän en anna tietä"... jne... "ja vihtu, minähän mehnen tästä".

Maalaisjärkeä vähän peliin.

Lain teksti, miten sitä luetaan ja miten sitä tulkitaan ovat todistetusti aivan eri asioita. :-)

..

Naapurien mielestä minä rikon lakia kun poltan palaturvetta keskuslämmityskattilassa, se kun haisee niin hiton pahalle. Totta se haiseekin niin että oksettaa ja en itse viitsisi sitä haistella, mutta tuuli vie omalta tontilta pois. Mutta kun on ympäristölautakunnan lupa ja palaturve on melkein ilmaista niin antaa haista vaan kunnes joku saa kumottua tuon luvan... S##tanan hajuttomat sähkölämmittäjät, ekoihmisiä muka. *Hgrunt*

Comment

Ikävä kyllä ei pidä paikkansa....

Kuvaamassasi esimerkissä vastuussa on se joka on auton eteenpäin laittomana myynyt ja jättänyt siitä kertomatta ostajalle
                        Jos olet tietämätön että auto oli lastutettu,niin et ole missään vastuussa,joten....

Kyllä kärki toi sun ajatus on auennut mulle,mutta yritänkin sen sulkea,koska aliarvioit täysin muiden ihmisten maalaisjärjen käyttöä!
                        Eli jos et sitä itse osaa käyttää niinkuin sen hyvin ajatuksistasi huomaa,niin se ei tarkoita että muut eivät sitä osaa käyttää!

Comment

Maalaisjärjestä puhuttaessa kannattaa muistaa, että jokaisella on oma maaalaisjärkensä.

Comment

Maalaisjärjestä puhuttaessa kannattaa muistaa, että jokaisella on oma maaalaisjärkensä.
                            Lisäksi jokaisella on oma mielipiteensä:
                            "Well opinions are like assholes, everybody has one." Dirty Harry
                            "Mielipide on kuin pieru; mikään muu kuin oma ei haise hyvälle."

Comment

Nyt täytyy kyllä jo alkaa kyllä hiukan epäilemään jo muutaman kohdalla sitä "maalaisjärekäkin.."

Nimittäin mielipiteelläni ei sinänsä ole MITÄÄN TEKEMISTÄ SUORANAISESTI JA JUURI JA NIMENOMAISESTI sen enempää lastutuksen kuin tehokkaiden autojen ym ym ym kanssa..SITÄ ei tunnu muutama tajuavan näköjään sitten millään!

Kyse on siitä että yksilö EI VOI KOHDALLAAN alkaa ITSE päättämään mitä yhteisön sääntöjä (=lakeja) häntä noudattaa ja mitä jättää noudattamatta!

Kyse siis ei ole PELKÄSTÄÄN lastuttamisesta, EI tehokkaista autoista..EI edes autoilusta yleensä!

Liikenteessä ko asenne näkyy mm siinä että lisääntyvässä määrin kaahataan..yhä suuremmin ja suuremmin nopeuksin..koska "kyllä tyhjällä tiellä saa ajaa reippaasti..eihän se ketään haittaa.." kunnes eteen hyppää se hirvi jonka seurauksena siinä vänkärin penkillä ollut kaveri kuoli..
                              Liikennevaloissa ajetaan "vanhoilla vihreillä"..koska "kyllä minä siitä ehdin..eikä se ketään haittaa.." kunnes eteen sattuu se pikkulapsi joka jää alle ja kuolee..

Tässä on kyse ASENTEISTA ja siitä miten suhtaudutaan lakeihin!

Minusta nykyinen lainsäädäntö on suunnilleen täysin perseestä mitä tulee autojen virittämiseen lastuttamalla..siinä ei ole juurikaan järkeä..mutta siitäkin huolimatta siihen on vaan sopeuduttava ja sen kanssa on elettävä..kuten myös muihin lakeihin..oli ne kuinka perseestä tahansa!

Asenteista tässä on kyse.

Comment

Aivan turha asiasta on jänkätä.

Olet Kärki nyt tuonut kantasi julki noin 10 kertaa ja kyllä sen on kaikki sisäistänyt.

Comment

^^Eikös tuossa vaiheessa kannattaisi unohtaa koko lastutus ja ostaa sellanen kärry mikä ei lastua kaipaa. Vai eikö tuolla 190 hepalla pääse moottoritienopeuksia? Aika turhaa mun mielestä täällä moralisoida ja jeesustella jostain lastutuslakipykälistä kun 90% ei kiinnostaa paskaakaan onko lastutus laillinen vai ei. Siinä mun mielipide,haisee tai ei.

Comment

Kyse on siitä että yksilö EI VOI KOHDALLAAN alkaa ITSE päättämään mitä yhteisön sääntöjä (=lakeja) häntä noudattaa ja mitä jättää noudattamatta!
                                    Entäs silloin, kun lakia muutetaan ja ennen laiton teko onkin laillinen. Nollautuuko syntilaskuri? Pitääkö ostaa ane? Onko teko edelleen "vanhan lain mukaan laiton". Jos teko on tänään laillinen, mutta huomenna laiton, onko "moraalista siitymäaikaa"? Onko vaimon siskon paneminen vähemmän pettämistä kuin naapurin vaimon naiminen? Pysytään sentään suvun sisällä. Montako enkeliä mahtuu nuppineulan päähän istumaan? Pitääkö valkoinen hevonen naamioida talvella?

Vaimo pitää mua ärsyttävän lainkuuliaisena tyyppinä, mutta kyllä mäkin joustan joskus silloin. Yleisenä ohjenuorana on oman ja muiden turvallisuuden ja onnen vaaliminen. Moni asia on laissa kielletty "varotoimenpiteenä", jolloin tietyn veteen piirretyn viivan yli mentäessä viranomainen voi puuttua jollain perusteella toimintaan, joka jo selkeästi on väärin.

Mun mielestäni tehokas, kunnossa oleva auto on oikein käytettynä turvallinen. Tehoton, jarruton ja liki ohjauskyvytön auto on moraalisesti hyväksyttävä, jos "ajaa niin vähän, ajaa niin hiljaa tai vaimolle välttää" ja se on katsastettu. Jos leima, niin kunnossa, vaikka leiman saa nykyään ihan mihin tahansa. Lain kirjain on täytetty, henkeä ei.

Sääntöjen noudattaminen on kulttuurisidonnainen juttu. Täällä luetaan kuin piru raamattua, jossain muualla katsotaan enemmän tarveharkintaisesti. Molemmissa tavoissa on puolensa. Täällä byrokratian ihmemaassa lapsi liki poikkeuksetta lentää hankeen pesuveden mukana.

Sitäpaitsi: kyllä päättäjillä on usein pallo hukassa ja lainmuutosprosessin laatua on arvosteltu ala-arvoisesta valmistelusta. Todellisuus muuttuu, laki raahaa perässä. Laki ei päivity realliaikaisesti kehityksen mukana.

Esimerkkinä nyt esiin tullut ympäristövero sähkölämmittäjille. Äly hoi! Ei energiainsinööriltä saa pisteitä.

Tuomaksen pointti siitä, että kaikki turbopelit ovat pakkasessa laittomia, on aika osuva. Rajaa tulee vetää ja naurisvarasta ei ammuta. Kyllä Ramin tavoin ajaisin päin punaisia, ettei lapsivesi turmele audin nahkapenkkiä;-) Laillisestikin toimien voi tehdä moraalisesti väärin ja toisin päin.

Tässä "keskustelussa" on pointti hukassa. Minäkään en sitä löytänyt, vaikka aikani etsin. Mutta nyt lastutetulla, raskaasti modifioidulla audilla ylinopeutta kotiin, sillä ylityö kangistaa nopeasti;-)

Comment

Nauraa saa "joillekin kärkipään miehille" ja mun osalta piste tähän lässytykseen.

Comment

Oma tarinani lötkön "lastutuksesta", eli poikain kanssa tuumattiin tuo Kjet pois lötkön konehuoneesta, ja megaruutta tilalle.
                                        Kävin joutessani läheisellä katastusasemalla jutustelemassa leima-setän kanssa asiasta, hänelle kun tuon normaalin päästötestin, näytän ahtopainemittarista ja esim bentleystä yhtenäisen em. moottorille kuuluvan ahtopaineen ja tuolla diilillä on asia pihvi.
                                        Eli saan muutoskatsastettua tuon mekaanisen ruutan sähköruutaksi.

Taasen toisella konttorilla ois haluttu sitten "vähän" enemmän asian kanssa puuhata, kuten penkitys ja jos en väärin muista niin jotain sanoja tais tulla hiukkaspäästötestistä tms, en kiinnittänyt huomiota sen paremmin sitten että oliko se pakollinen tässä tapauksessa.

Arvaako raati kummalle konttorille menen lötköä leimauttamaan?

Comment

Just just..taidanpä lähteä kiertelemään pitkin kyliä ja lyömään Audeista tuulilaseja paskaksi koska MINUSTA se ei haittaa ketään koska ketään ei satu..ja turha alkaa sitten itkemään kun se leka osuu siihen oman auton tuulilasiin..koska MINÄ päätän OMALTA kohdaltani mitkä lait ja normit koskevat MINUA..

Näinhän sen täytyy mennä.. :)

Comment

ja sitten ihmetellään miksi jonkun maalaisjärkeä moititaan....

Comment

Huh huh...

Comment

Kyllä lakeja noudattaessa voi muistaa, että ne on luonut ja niitä valvoo ihminen. Jos tuntee elämäntehtäväkseen valvoa että muutkin noudattavat niitä, niin hakemus vetämään :-)

Comment

Kyllä Kärjellä, vaikkakin hieman kärkkäästi kärjistäen esittää mielipiteensä, on asiassa ihan oikeasti mielipidekin. Mikäli oiotaan jostain, niin mikä ei estäisi oikomasta sitten muualta? Vaikka nyt katsastamisesta tässä tilanteessa ehkä olisi samaa mieltä (mielestäni yli 10 vuotiaille autoille ei saisi antaa leimaa ollenkaan), niin silti oikeassa hän on. Maalaisjärkeen on turha tässä maassa luottaa, vai miksi ihmeessä meillä on nopeusrajoitukset, liikennevalot, liikennejärjestelyt. Kyllähän tuo homma toimisi maalaisjärjelläkin, eikö niin? Kaikki varmaan ovat nähneet mitä silloin tapahtuu, kun yksittäiset ihmiset poikkeavat säännöistä "no kyllä tosta ehtii, väistää se".

Comment

Halusin vain selvitellä missä mahtaa ne rajat kulkea foorumin lukijoilla sen suhteen missä kohtaa lakia on noudatettava..

Kuten olen "jo 10 kertaa sanonut"..niin ongelma on juuri siinä että se mikä yhden mielestä on vielä ok on toiselle jo selkeä rikos..

Comment

Eli, jos minä nyt lastutan autoni, mutten muutoskatsasta, niin teko voidaan rinnastaa esimerkiksi sellaiseen, että menisin ja rikkoisin naapurin autosta lasit? Jos tällälailla rinnastetaan, niin paljon lähempänä ollaan, jos rikkoisin oman autoni ikkunoita kotipihallani (no jaa, sehän ei ole laitonta), ja heittäisin lasinpalat tielle (maalaisjärkeni sanoo, että voisi olla jos ei laitonta, niin ainakin epäkohteliasta), joiden päältä naapuri ajaa rikkoen renkaansa. Jos kuitenkin siivoan jäljet ja toimitan lasinpalaset kierrätykseen, mitä haittaa olen naapurilleni tehnyt? Mikäli alunperinkään olen asiasta naapurille kertonut, olen kaiketi herättänyt vain kateutta: "olisipa minullakin munaa rikkoa lasit omasta autosta".

Eli, aiheutanko tarpeetonta vaaraa kanssaihmiselle lastuttamalla autoni, toki jos sitten vielä lisäksi esimerkiksi ajan ylinopeutta, vaarannan liikennettä muuten tai ajan päissään. Kaikkea tätä voin tehdä myös lastuttamattomalla autolla tai vaikka potkukelkalla. Tähän asti ei vielä minun korviini ole kuulunut todisteita siitä, että edellä mainituilla asioilla olisi mitään tekemistä keskenään.

Kysymyshän kuuluu, ketä se haittaa, jos minä lastutan autoni, enkä muutoskatsasta sitä? Eikös valtiovallalla ole omat keinonsa lakiarikkovien saamiseksi kaidalle tielle. Eli jos tällaista kansalaistottelemattomuutta löytävät, niin kyllä siitä sanktioita seuraa. Näistä sanktioista sitten vastaa yksin se, joka lakia on rikkonut. Jokaisella on mahdollisuus päättää itse teostaan, rikkooko sitten ikkunoita vai lastuttaako autonsa sitä katsastamatta.

Topikkihan oli "Lastutetun auton muutoskatsastus", eli pysytään siinä, ei nyt ole kyse toiseen henkilöön tahi hänen omaisuuteen kohdistuvasta vahingonteosta, ilkivallasta, loukkaamisesta, solvaamisesta, vapaudenriistosta tms.

Mun puolesta tää keskustelu voisi vaikka loppua.
                                                      Loppukaneetiksi yhteenääneen lausuen: "auton lastuttaminen muutoskatsastamatta on saati laitonta, mutta myös edesvastuutonta, moraalisesti arveluttavaa, ja tappelee yleistä oikeuskäsitystä vastaan."

Comment

Kyllä toi asenne silti ihmetyttää. Luulisi ettei lakiin sitten tarvitse erilaisia rangaistuksia eri asioista, jos kerran kaikki rikkeet ja rikokset samanarvoisia. Yksi lastuttaa, sitten rikotaan jo ikkunoita, ja perustellaan lainkuuliaisuudella? Ja mä luulin että mulla oli jetlag taikka jokin muu häiriö ajatustoiminnassa...

Eiköhän tämä keskustelu ole antanut kullekin tilaisuuden esittää perustelunsa jo moneen kertaan. Vai jos vielä 11. kerran saman sanoisi, niin ehkä sit uskottaisiin kollektiivisesti foorumilaisina? Ei tämä mikään lahko ole, haloo, vaan ryhmä yksilöitä jotka toimivat kuten itse parhaaksi näkevät.

Meitä on moneen junaan, kukin huolehtii omista asioistaan, niin pysyy homma vielä hanskassa.

Comment

mä olen kerran seurannut sivusta kun "Terävä Team" jäsen oli punasissa valoissa ekana, ja ainoana joka ei antanut tilaa ambulanssille joka hälytys ajossa tuli takaa, ja oli täten lainkuuliainen, tämä tapahtui töölöntorin liikenneympyrässä, ei toki rikkonut lakia, mutta kyllä mua kylmäs kun siitä siitä sitten pääsi vihdoin ambulanssi lähtemään, 30metriä sen jälkeen sammutti valot ja kiire oli ohi, ei jumalauta, se ei mun takana ainakaan tule tapahtumaan.

Toki ei varmaan olisi auttanut vaikka siinä olisi normaali ihminen ollut, mutta kyllä otti päähän. En todellakaan kannata amerikkalaista tarkoitus-pyhittää-kaikki-keinot mutta hirveetä debattia ei varmaan tartte tehdä siitä olisiko suotavaa hälytysajoneuvoille antaa tietä? Tosin eihän se herra kärkeä koske, hän on rikkomassa tuulilaseja.

Comment

Kaikesta huolimatta meinaan lastuttaa autoni,suunnitellut sitä jo tarpeeksi kauan.Liikennesännöt ja nopeusrajoitukset toki tunnen ja niitä meinaan noudattaa,ei se lastu siihen vaikuta.Toivottavasti musta ei tuu kamalaa rikollista ny.

Muutoskatsastetaan sitten,jos sitä joku rupeaa vaatimaan.

Comment

Mun puolesta tervetuloa tähän suurrikollisten joukkoon.

Comment

Working...
                                                              X