Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lastutetun auton muutoskatsastus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lastutetun auton muutoskatsastus

    Mitä veikkaatte, kuinka suuri osa lastutetuista autoista on muutoskatsastettu? Kuten huomaatte, en kysynyt, että onko omanne? ;)

    entä mikä on todnäk sille, että katsastamaton lastutettu auto jäisi nalkkiin katsastuksessa?

  • #2
    jos ajat lastulla, jossa ei kunnon säätöjä päästöjen nujertamiseksi, niin kiinni jäät katsastuksessa.

    tosin on havaittu että toiminnaltaan liki vainaalla lambdalla menee päästöistä läpi
    90-luvun puolivälin laite, mutta ajossa huomaa jo itse eron, että jotain häikkää on.

    Comment


    • #3
      Veikkaus että suurin osa Ei ole muutoskatsastettuja. Vaikkakin oma ON muutoskatsastettu :-)

      Comment


      • #4
        En oikeen tähän usko;

        jos ajat susi -lastulla, jossa ei kunnon säätöjä päästöjen nujertamiseksi, niin kiinni jäät varmasti katsastuksessa
        Mitä jos on tulppa,tulpanjohto,jakaja,puola,pyörijä;joku johto rikki,bensansäädin,suuttimet,bensapumppu,joku tunnistin rikki ym ym....niin sama ongelma.

        Mun mielestä tosta lastuttamisesta ei voi oikeen jäädä kiinni millään (en ole ainakaan ikinä kuullu).Kats.miehillä/poliiseilla on paljon muuta tekemistä kuin miettiä moisia...naapurilla taas toisin.

        Ja jos lähtee tollaista muutoskatsastaa niin pitäskö uuden konepellinkin tai lokasuojan asennus merkitä otteeseen (eikös jokaisesta muutetusta osasta tule prosentteja)?

        Comment


        • #5
          Mun 200 20V (vähäpäästöinen)meni läpi päästöistä,vaikka menee sillä alemmalla kartalla tms. ahtopaine 0.4.
          Vähän kuulemma vaelteli tyhjäkäynnillä. Ja lastut mulla on mallia "ei harmainta aavistustakaan".
          Taitaa olla lähinnä jos nuo katit/katti on kaput niin päästöis tulee ongelmia?

          Comment


          • #6
            Lambda on myös hyvä olla kunnossa, että säätää oikein ja nopeasti.

            Comment


              #7
              Väitän että 99,99% Ei ole muutoskatsastettu.

              Se johtunee kahdesta asiasta. Ensinnä siitä että lastua on hyvin vaikea huomata..joten LIIAN MONI ihminen ajattelee että " voi tehdä jos ei jää kiinni.."

              Toiseksi se johtuu näkemykseni mukaan siitä että tietoa siitä MITEN ja MILLÄ PERUSTEILLA lastutetun auton saa muutoskatsastettua!
              Vastausta tähän kysymykseen kun ei tunnu saavan mistään..ei edes katsastuskonttorilta..joten onko ihme että ei tunnu kovin mielekkäältä edes mennä yrittämään muutoskatsastusta, kun ei saa edes tietoa kuinka sen virityksen saa muutoskatsastettua!

              Omalla kohdallani olisin valmis ihan mielenkiinnon vuoksi lastuvirittämään autoni..mutta koska kuitenkin pyrin periaatteen vuoksi toimimaan lain sallimissa puitteissa (myös muissa asioissa parhaan kykyni mukaan), niin koko homma tuntuu mahdottomalta koska MIKÄÄN taho ei tunnu osaavan kertoa vastausta siihen KUINKA saan lastutetun auton muutoskatsastettua asianmukaisesti.

              Ylipäätään tämä on mielestäni asia johon olisi jo korkea aika saada tässä maassa joku tolkku.
              Tällä hetkellä kun mennään tilanteessa että virityksiä tehdään PALJON..lähes jokainen niistä muuttuu samalla hetkellä laittomiksi..ja VAIN siksi että asiaan ei ole päättäjien taholla uhrattu yhtään järkevää ajatusta.
              Ainoa ajatus mitä asialle on uhrattu on se että tilanne on tiedostettu..koettu se "ongelmaksi"..ja päätetty lähteä ratkaisemaan ongelmaa helpoimman kautta eli kieltää se ja pyrkiä kehittämään keinoja saada kiellon rikkojat kiinni ja rankaista heitä.

              Tosiasiassa helpoin tie KAIKKIEN kannalta ratkaista koko asia olisi tehdä lastuviritys järkevissä puitteissa lailliseksi..eli muutoskatsastus järkevästi toteutettavaksi.

              Se on selvä että järjettömät +50% ja yli tehonlisäykset eivät voi turvallisuuden takia mennä ilman tarvittavia (suuriakin) muutoksia läpi katsastuksesta..mutta maltillisten..esim +15-20% tehonlisäysten lailliseksi saattamista tulisi helpottaa OLENNAISESTI nykyisestä.

              Jarrujen ja alustan ominaisuuksien tarkastaminen jotta ne ovat varmasti riittävät ja päästöarvomittaus mahtuu rajoihin..MITÄÄN muuta ei tarvittaisi..ja kaikki olisivat tyytyväisiä, niin lastuvirittäjät,viritysten ostajat, viranomaiset ja lainsäätäjät. Nyt täysin tyytyväisiä ei taida olla kukaan..

              Comment


                #8
                omakin on papereissa. Jos haluaa lastun papereihin niin kannattaa kysyä ensin katsastusmieheltä että riittääkö lastuvalmistajan TUV todistus(kysy niin monelta että saat ekan oikean vastauksen). Jos riittää niin pyytää samantien lisäämään papereihin.

                sama pätee moneen muuhunkin. Esim mun 19 tuuman vanteet ei ois kelvannu ekalle firmalle ( tulivat levityspalojen kanssa pikkasen ulos) mut tokalla sanottiin vain että hyvinhän ne siinä mahtuvat pyörimään ; ) (oli mulla niille levityspaloille TUV todistuskin)

                Comment


                • #9
                  Minusta on koomista vaatimus esim jarrujen ja alustan muutoksesta parempaan malliin. Täällä ei ole vuoristoa, eikä motarilla saa ajaa 120km/h kovempaa,eikä yleensä omapainokaan montaa tonnia nouse. Et sit kuitenkin pitäis muuttaa jarrut ja alusta kuin johonkin endurance kilpailuun. Mutta ymmärrän kyllä muuten jarrujen ja alustan parantelun,eikä ole mitään sitä vastaan. Mutta jos ajatellaan liikenneturvallisuutta,niin merkittävästi tuskin jarrutusmatka yleensä paranee. Okei,joskus 5cm:kin riittää ; )

                  Comment


                  • #10
                    Miksi jarruja ja alustaa pitää parantaa, jos lastuvirttää vaikka 50000% lisää tehoa koska ei silti saa ajaa sen lujempaa eikä auton massa muutu?

                    Comment


                    • #11
                      Miksi jarruja ja alustaa pitää parantaa, jos lastuvirttää vaikka 50000% lisää tehoa koska ei silti saa ajaa sen lujempaa eikä auton massa muutu?
                      No ei kai abs-jarrujakaan huvikseen keksitty! Eihän sillä nopeudella ole niinkään merkitystä vaan jarrutusmatka on A ja O

                      Ja jos esim harrastaa rata-ajoa,niin vakio jarrut sulaa alle 2 rpm jälkeen ja pöpelikköön mennään jos autossa ei ole jarruja.

                      Ja koko lastuttamisesta on turha puhua jos asenne on "se on laitonta"....käsittääkseni on myös laitonta mennä ravintolaan humaltumismielessä,joten....(huono vertaus,mutta kuitenkin)

                      On aivan liian paljon muuta korjattavaa/lakia muutettava Suomessa kuin "lastuviritetyt autot".Ja nykyinen tilanne on ok!

                      Comment


                      • #12
                        Paremmat jarrut autoon on ollut tähän mennessä paras viritys-hankinta ehdottomasti.

                        Edessä aikaisemmin 276mmx20mm ja nyt 312mmx25mm ja pysähtyy paljon paremmin
                        isommalla satulalla kuin vakio, mutta edelleen mahtuu 16" talvirengas.

                        hyviä esimerkkejä, kun parannetaan paremmilla vakio-osilla jarruja:

                        http://www.bira.org

                        Varoituksen sanana, että älkää parantako takajarruja enempää kuin etujarruja !
                        Menee jo sillä pieleen, että paremmat palat taakse kuin vakiona. Esim huonoihin
                        takajarruihin parannus EBC:n paloilla ja eteen ei muutosta lainkaan.

                        Comment


                        • #13
                          jos ajat susi -lastulla, jossa ei kunnon säätöjä päästöjen nujertamiseksi, niin kiinni jäät varmasti katsastuksessa.
                          - sulatat katit (ennenaikaisesti) liian rikkailla seoksilla
                          - katti toimii parhaiten lambda arvolla ~1
                          - katsastusetä mittaa pakokaasun lambda-arvoa ja jos ylittää 1.05 niin hylky tuli (samoin alitusraja L:lle)

                          lastussa kun kartat pielessä , niin tehtaan säätövara lambdassa ei riitä ja lambdan raja-arvot ylittyy tai lastu, jossa ei edes ole lambdaohjaus päällä lainkaan.

                          mitäs liian laiha seos pidempään pintakaasuajossa aiheuttaa kateille ??? - nokeentuu enemmän ?
                          (voima-alueella vaikutus onkin selvä ja huolehtiminen katista on silloin enää pieni murhe)

                          Comment


                            #14
                            Kertokaapa te jotka olette muutoskatsastuksen omallenne tehneet että mitä papereita/todistuksia ja toimenpiteitä homma edellytti?

                            Minusta tämä koko homma on lähes farssi täällä Suomessa..nimittäin tilanne on se että henkilö x menee Saksaan, ostaa sieltä auton joka on lastutettu vaikkapa 135kw:sta 165kw:seksi, tuo sen Suomeen, katsastaa meikäläisiin kilpiin ilman ongelmia.
                            Sitten henkilö y lastuttaa täsmälleen samanlaisen Suomi- auton, samanlaisella softalla ja menee muutoskatsastamaan autoaan..."eijeijei...eheeeeei..ei kuule onnistu..ei sitten millään..ei ainakaan ilma tätä, tätä,tätä ja tätä todistusta, eikä ilman tätä ja tätä ja tätä teknistä muutosta.."

                            Vähän kummastuttaa miten asianlaita voi näin olla..

                            Comment


                            • #15
                              Oma oli jo lastutettu saksassa, ja myös muutoskatsastettu siellä. Ei ollut ongelmia kun oli TUV/DEKRA paperit mukana. Jonkun puhelinsoiton joutui katsastus setä tekemään. Mutta lopputulos oli että OK.

                              Comment


                                #16
                                Juuri tuota tarkoitin..
                                Mutta teepa täsmälleen sama lastutus vastaavaan Suomi-autoon Suomessa ja yritäpä katsastaa niin johan alkaa hitonmoinen valitus konttorilla..

                                Comment


                                • #17
                                  Katsastuksessa lambda-arvon sallittu vaihteluväli on 0.97 - 1.03.

                                  Comment


                                  • #18
                                    1,05:lla saa kulutusoptimin. Raja-arvona 1,03 on tiukka . Kiitokset korjauksesta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Täällä myös muutoskatsastettu lastulle. ABT:n hyväksyntätodistuksilla asiasta on selvitty suomalaisten viranomaisten kanssa. Mitään vertailutodistuksia tai muutoksia rakenteisiin ei tarvittu. Suomalaiseen rekisteriotteeseen ei tullut mitään erittelyä tai mainintaa lastuvirityksestä, ainoastaan teho kohdassa maininta 142kW A. Auto siis tuontiauto Saksanmaalta ja (ABT Sportline) muutokset tehty lähes uutena ABT:n pajalla.

                                      Jos haluan myöhemmin vaihtaa autoon esim. suuremman turbon ja ison coolerin näkyvälle paikalle onko hyväksyttävää jättää asia ilmottamatta ja vedota otteessa lukevaan teho kohtaan. Jos lisätietoihin olisi merkitty että moottori elektroniikan muutoksilla teho nostettu esim. 110 -> 142kW asia olisikin yksinkertainen mutta nyt on jätetty ikäänkuin vapaatkädet ja mahdollisilla näkyvilläkin muutoksilla voi vedota tuohon olemassa olevaan lukemaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        No niin..siis tuotuja autoja on saatu ongelmitta kilpiin..

                                        MUTTA..kertokaapas nyt sitten (jos joku tietää) ihan selvällä Suomenkielellä että MITÄ todistuksia, papereita ja dokumentteja tarvitsen JOS lastutan tuon omani 190 hv:sta vaikkapa siihen 230hv:aan (jota esim BSR tarjoaa).

                                        Täälläpäin katasatuskonttorilla on aikanaan tähän vastattu.."ööööö..tota..ootas..no..emmä tiiä.."

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuotuja autoja ongelmitta kilpiin,laajennan kysymystä? Tuota jos siis tuon esim. 450hp Audi 200:sen(vähäpäästöisen) jonka muutokset saksan rekisteriotteessa,niin sen saa kilpiin tuosta vaan tehomerkintöineen?

                                          Comment


                                          • #22
                                            MUTTA..kertokaapas nyt sitten (jos joku tietää) ihan selvällä Suomenkielellä että MITÄ todistuksia, papereita ja dokumentteja tarvitsen JOS lastutan tuon omani 190 hv:sta vaikkapa siihen 230hv:aan (jota esim BSR tarjoaa).

                                            Täälläpäin katasatuskonttorilla on aikanaan tähän vastattu.."ööööö..tota..ootas..no..emmä tiiä.."
                                            Jos ei katsastusmiehet tiedä, eihän se muutoskatsastus ole mahdollista sitten. Eli miten täällä kukaan voi tietää, jos ei virallistakaan tietoa ole?

                                            Katsastusmiehen pitäisi kyllä ottaa selvää!

                                            Comment


                                              #23
                                              Niinpä..niinhän sitä pitäisi..vaan sitten kun he "ottavat selvää" on tulos se että ei onnistu..

                                              Ja siinäpä se koko jutun juju onkin, miksi asiaan pitäisi jo viimein saada joku muu tolkku kuin se jota siihen nyt ollaan saamassa..eli pyritään kehittämään valvontakeinoja ja sitten rangaistusten kautta karsimaan koko homma pois.

                                              Toisinkin voisi toimia eli miettiä kuinka ja millä rajoituksilla homma voitaisiin tehdä järkevästi lailliseksi..

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tuolta löytyy AKE:n ohjestus asiaan: http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf

                                                Käytännössä ymmärtäisin tuon niin että lastuviritys rinnastetaan aina moottorin vaihtoon ja tällöin muutos voidaan hyväksyä jos tehojen nousu jää alle 20% tällöinkin jarrut & alustanosat täytyy vastata vertailumallia.

                                                Käytännössä esim. B5 korisessa 1.8T voidaan hyväksyä 110kW+20% eli 132kW, tällöin vertailumalliksi otetaan mallisarjan tehokkain eli V6 (S4 eikä RS4 ei ymmärtääkseni käy vertailumalliksi vaikka B5 koria ovatkin?). Eli alustanosat ja jarrut vastaamaan 2.8 V6:n hilppeitä.

                                                Olenkohan tulkinnut asian oikein?

                                                Saksantuliaisia siis katsotaan hieman sormien lävitse koska käytännössä oma 110->142kW on täysin laiton viritys. Vastaavia tapauksia tuttava piirissä useita, jopa leimattu B5 1.8T:tä 168kW (K04 + lastu) tehoilla ilman muutoksia, tosin tämäkin oli saksan tuonti.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Se +20% koskee mallisarjan tehokkainta autoa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Näinhän se meni mullakin, eli +20% mallisarjan tehokkaimpaan vertailtiin. S4 luettiin mallisarjan tehokkaimmaksi, niimpä RS4:n ei verattu. Meinasi ruveta vertaamaan RS4:seen, olisi joutunut vaihtaman RS4:sen jarrut. Mutta muutama soitto maahantuojalle niin selvisi että S4 mallisarjan tehokkain, RS4:sta kun ei ole tuotu "virallisesti" maahantuojan kautta suomeen yhtään kappaletta. Joten verrattin tuohon S4:seen jonka jälkeen katsottin että Ei ylitä tuota 20%. Ei ylitänyt joten kaikki OK ja leima paperiin jossa nyt lukee että auto varustettu Hartman Motorsportin ohjausyksiköllä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      140kw:n A4 lienee minun vertailuauto?Eikö tätä 140kw:n A4:sta ole tehty samalla alustalla kuin mitä minun 110kw:sta versiota.Jarrutkin saman kokoiset?Eli tarvisen vain TUV-lapun lastusta ja muutoskatsastus onnistuisi?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Lindroos: Olen ymmärtänyt, että voimansiirtolinjan pitää olla samanlainen kuin tehokkaammassa autossa, johon verrataan. 1.8T:ssä ja 2.8 V6:ssa on eri vaihdelaatikot, joten muutoskatsastus ei onnistu sen takia.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tero: Asia voi hyvinkin olla juuri näin, itsellä ei mitään faktaa asiasta ole vaan mutu tuntua kavereiden puheista ja netin keskustelupalstoja lukemalla.

                                                          Tuntuu koko lastutus asia olevan aika sekavaa ja mielipiteet vaihtelee ihan katsastusasemittain, kuitenkin sen johtopäätöksen voi vetää että tuontiauto joka on tuotaessa varustettuna muutoksilla on helppo saada lailliseksi jos verataan vastaavaan suomiautoon johon vastaavat muutokset tehdään täällä Suomessa myöhemmin. Tuntuu että kunhan lyö nipun saksankielisiä todistuksia käteen muutokset kirjataan sellaisinaan vaikka 20% rajat yms. menee reilusti ylitse.

                                                          Tiedä mihin mittoihin koko lastutuskysymys vielä menee, kuitenkin moottorielektroniikan muutoksia tehdään valtavat määrät vuosittain ja puhutaan varmaan prosenteista jotka muutoskatsestetaan "laillisiksi". Juttelin asiasta paikallisen vakuutustarkastajan kanssa ja hänen mielipide on että tulevaisuudessa ruvetaan kiinnittämään huomiota myös näihin lastutuksiin vahinkojen sattuessa jos sellaista on syytä epäillä. Vakuutusyhtiö voi evätä korvausvastuun jos käy ilmi että auto on lastutettu eikä sitä ole asianmukaisesti muutoskatsastettu. Tosin haluaisin tietää kuinka asia selvitetään, aika mahdoton ja kallis homma selvittää lunastuskuntoon ajetun auton laillisuutta. Ennakkotapausta mielenkiinnolla odotellaan.

                                                          Kuitenkin oman auton kohdalla lastutuksesta oltiin kiinnostuneita ja seikka kirjattiin myös vakuutuspapereihin, vaikutusta vakuutusmaksuihin asialla ei ollut.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nyt hyvät audikaverit;

                                                            Löysätkää hieman talutuspantaa kaulassa tai ylänappi auki,silloin hengityskin paranee:-)

                                                            Siis autoa voi virittää juuri tuon 20% mallisarjan tehoikkaampaan verrattuna,eli jos A4 korisen tehokkain versio on 150hv niin siihen kun lisäät 20% niin olet sen hyväksyttävästi tehnyt,mutta nyt te teette itse nuo "laillisuus" ongelmat.Tarkoitan sitä,että mikäli autonne on vakio ja ajatte sillä talvella tai kostealla kelillä on moottorinne jo (joissain tapauksissa) ylittänyt tuon 20% rajan,koska turboautot ovat HUOMATTAVASTI tehokkaampia noissa olosuhteissa.Eli jo tällöin ajatte LAITTOMALLA autoilla puhumattakaan lastututetusta autosta!Eli ette saa ajaa noissa olosuhteissa,jos lakia noudatatte tehojen kannalta!

                                                            Samoin on korin osien kanssa,jos vaihdatte etupenkin,lokasuojan,puskurin,mittariston ym ym....on autonne laiton,jos ette tee muutosta rek.otteeseen.Tämä on aivan sama asia,tosin laillisesti helpompaa kun ei tarvitse miettiä keliolosuhteita!

                                                            Ja jos tuosta lastuttamisesta tekee noin vaikean niin miksi lastuttaa?Mihin tarvitsette tehoja,kun Suomessa ei saa ajaa yli 120km/h ja kaupungissa 40km/h?Mikä idea on lastuttamisella?

                                                            Mutta mikäli pelkäät jotain (en kyllä tiedä mitä) niin osta 2 boxia,toiseen lastu ja toinen pidä vakiona ja käytä tuota vakiota katsastuksessa,koska auto tarvitsee muutoskatsastaa niille säädöille jota käytät.Näin säästyt ennenaikaiselta sydänkohtaukselta:-)

                                                            Ja vielä lopuksi; jos haluaa tehoja,niin lakikirjat roskiin ja virityskirjat käteen! Eli asenteen on muututtava ja se onkin haastavaa!

                                                            Comment

                                                            Working...