Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

High Power - tuunaajat älkää vaivautuko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Terve, muutama kysymys koskien 20v i5 moottoreita:

    Mikä järkevin kohde ottaa aihioksi, kun tarkoituksena suorittaa melko rajua virittämistä ja tehojen hakua:
    3B
    7A
    AAN

    Mikä ja miksi? Kun audin moottorit vieraita vielä, joten siksi tässä kysellään, ettei heti alusta mennä perse edellä puuhun ja valita huonoa aihiota. Vai onko kenties joku yllämainituista yhdistelemällä tehty moottori parempi?

    Moottori menossa muun merkkiseen, siksi tarvisi myös saada jokin kytkinkopan pätkä jostain, mistä kaikista sopii noiden moottorien perään koppa, eli missä samalla jaolla kopan pultit?

    Paljon muitakin kysymyksiä, mutta nuokin auttavat jo hieman tässä vaiheessa. Nopeasti katselin, niin AAN ainakin tuntuu olevan eniten kaupan. Yhden 3b bongasin saksan ebaystä 1500e.

    Comment


      AAN helpoin aihio.

      Perusteluina: Tehtaalta jo suorasytkä (toki tehtävissä muihinkin, mutta tuossa valmiina). Sisuskalua joudut kuitenkin päivittämään, siinä ovat kaikki tasoissa.

      7A kannet ovat yleensä parempikuntoisia kuin valmiiksi ahdetut, ja koneistamalla siitäkin saa sopivan AAN/3B päälle.

      Laatikosta sen verran, että mikä tahansa 01E perheen laatikko on sinällään soveltuva (näissäkin toki pieniä eroja valmisteluiden kanssa) ja mikä tahansa 5 sylinterisestä irroitettu on soveltuva.

      Comment


        7A kansissa on ilmeisesti eri pakovenat, joten eivät välttämättä kestä ihan samaa mitä turboversioiden venat.

        Comment


        • Eli järkevintä lienee siis lähteä AAN kanssa hommiin. Onko jotain hyväksi todettuja kiertokanki/mäntä yhdistelmiä olemassa? Entä mitkä ovat ne AAN moottorin heikot kohdat, joihin kannattaa huomiota kiinnittää? Kiitokset jo tässä vaiheessa, tarkoituksena tehdä jotain hieman erilaista :)

          Comment


            Entä mitkä ovat ne AAN moottorin heikot kohdat
            Helpottaisi, kun kertoisit "rajun" viritys tarpeen eli tarkemmin mitä olet hakemassa. Puhutaanko yli 500hp tehoista vai alle?
            Vakio männät kestää vaikka ja mitä. Veivit nyrjähtelee siinä 500Nm yli tai alle. Vakio kytkin myöskin ei "lastua enempää" luistamatta oikein kestä. Nokat loppuu karkeesti 400-500hp väliin ja Motronic (moottorin ohjaus) menee samoille hujakoille.

            JE,Wiseco,PO-Metal,Wössner,Eagle,Sachs Race Engineering, Wagner,kdd motorsport ja lukemattomat muut valmistajat. Tämän topicin luet läpi, niin eiköhän vähän tiedä mitä kannattaa laittaa/tehdä
            Viimeksi muokannut GTI 2.0; 8.3.2012, 20:57.

            Comment


            • Siinä 600-800 väliin, eli sen mukaan tehtäisiin moottori kyllä. Tarvii tää lukasta paremmalla ajalla läpi. Jees, perussettiä siis, mäntää ja kankee löytyy siis valmiita. Ei tarvii alkaa teettämään kuten edelliseen moottoriin suurin osa piti. Jatketaan harjotuksia :)
              Viimeksi muokannut Sultzi; 8.3.2012, 22:14.

              Comment


              • Mihin käyttöön kyseinen moottori on tulossa?

                Siihen rahaan, kun lähtee täysin puhtaalta pöydältä rakentamaan 600-800hp vitosmosaa, sai ainakin vielä aivan hetki sitten kokonaisen auton kaikkine modeineen 700hp setupissa.. Nyt ei vain juuri näkynyt myynti-ilmoa.

                edit: Nettiautossa on myös keskeneräinen projekti myynnissä, mukana on tarpeellista nikaletta tuon teholuokan moottoriin ja koko projekti lähtee REILUSTI alle komponenttien hinnalla.. Nettiauton ID 4582910 (huom. minulla ei ole osaa eikä arpaa kyseisen laitteen kanssa, tämä ei siis ole mainos :P)
                Viimeksi muokannut kenax; 9.3.2012, 07:05.

                Comment


                  Siinä 600-800 väliin, eli sen mukaan tehtäisiin moottori kyllä. Tarvii tää lukasta paremmalla ajalla läpi. Jees, perussettiä siis,
                  Perussettiä? Jos siltä tuntuu ja rahaa on miksi tyytyä "perus" lukemiin?

                  mäntää ja kankee löytyy siis valmiita
                  Kyllä niitä on. Männän tapin valintaan on suositeltu 22mm, jos nyt aletaan puhumaan oikeasti yli 700hp lukemista ("isojen poikien juttua"). Mielenkiinnolla odotan mitä tulevan pitää.

                  Comment


                  • Sillai juu perussettiä, että valmista palikkaa löytyy eikä tarvi ite alkaa keksimään pyörää uudestaan. Motti tulossa ihan eri merkkiseen autoonkin. Mielummin teen koko moottorin itse orkkis mosasta, tietää sitten mitä tehty ja mitä sisältää, kun itse tehty.

                    22mm tappi kuulostaa sekin turhan ohuelta, riippuen tietysti onko millaisella "seinämällä" se tappi. Ainakin osa wisecoiden tapeista on naurettavan näkösiä ja eihän ne kestä alle 200hv vaparissakaan katkeamatta.

                    Comment


                      Orkkisten on raportoitu taipuilevan ~ 600 hp konstruktioissa. Wisecoihin en ota kantaa, mun ei ole ensikäden tietoa eikä omaa kokemusta moisista.

                      Comment


                      • Jaa ettei vaparin venttiilit kestäisi? Ainakin räkäraasinki vehkeissä on kestänyt ihan hyvin, siis +1000hp. Joo ja tosiaan montaa alkuperäistä turbon kantta ei ehjänä ole vastaan tullut.

                        Melkein kaikki palotilat täynnä hiushalkeamia tulpanreijästä pakoistukoihin.

                        Useampi muutettu vaparin kansista pikkumuutoksilla ahtokoneisiin.

                        Comment


                          Hyvä jos kestää. Sieltähän sitä kokemusta varmasti löytyy. :) Itellä ei kokemusta asian suhteen ole, ja kommenttini perustui siihen et moni on vaihtanut 7A:n kanteen turbovenat. Tulipa selvyys tähänkin asiaan. Kannethan itsessään ovat useimmiten paljon parempikuntoisia niin kuin totesit, tosin vaativat ainakin vesiharavan aukkojen koneistuksen ja mahdollisesti hall-anturille kiinnitys paikan, mut ne tuskin on ongelma jos kannen teettää kansipajalla.

                          Comment


                            Vakion ja muiden pienten turbojen kanssa pakovenat ovat varmaan jopa isommalla koitoksella. Järkevästi mitoitettu isompi ahdin ei muodosta yhtä paljon lämpöä pakopuolelle vaikka tavaraa kulkeekin enemmän.

                            Comment


                            • Itse asiassa ei taida tulla edes mieleen, olisiko minkään muunkaan merkin moottoreissa tullut ongelmia pakoventtiilien materiaalin takia.

                              Siinä vaiheessa kun paikat käy niin kuumana, jotta jonkin hyödyn saavuttaisi noin normikäytöllä/ taikka räppäyskäytössä paremmilla venttiileillä, tahtoo muut paikat jo antautua. Yleensä istukan ympäristö alkaa sulamaan palotilasta. Eipä niistä paremmista ole mitään haittaakaan.

                              Jännä seikka, että vakio pakovena on 28mm ja istukkarengas vaan 27mm. Olen pienentänyt ja muotoillut venttiileitä. Pakoventtiilissä on kumminkin ihan kivasti muotoiluvaraa.

                              Joissakin Audin turbokansissa on ollut pakoistukat melko pahasti lasittuneet/ karkaistuneet. Monissa tuontipeleissä tätä olen havainnut. Ja kannen oikaisussa havaintoja tullut, että pakopuolella materiaali on muuttunut erilaiseksi mitä imupuolella. Eipä kait siellä Saksanmaalla paljon harrasteta jäähdytyskäyttöä...

                              Pakokanava on muuten näissä kansissa melko tukkoinen.

                              Comment


                                Tuohon männän tappi asiaan jatkaakseni, jos orkkikset taipuilee, onko kellään tiedossa, saako tilalle vahvempaa? Tavallaan himottaisi kokeilla orkkisten kanssa, se kun pudottaisi kustannuksia kuitenkin melkoisesti ja toisaalta tekisi mieli tehdä kellari kerralla kuntoon siten, ettei tartte olla avaamassa heti, kun lähtee käsistä (minkä se kuitenkin tekee)..

                                Comment


                                  Kyllähän esim. CP:llä näytti olevan aika kattava valikoima eri mittaisia tappeja. Tuolta alk. s. 112 http://www.cp-carrillo.com/LinkClick...HU%3d&tabid=82

                                  Comment


                                  • Kysymystä etanoliin liittyen: Riittääkö 2kpl 044 pumppuja kun haetaan ++500hp huipputehoja?

                                    Comment


                                      Mikä on ++500hp??jos alle 600hp niin piisaa,eikä käytetä älyttömiä perus paineita

                                      Comment


                                      • Tosiaan, jäi tuo maksimi laittamatta :) Tuskin 600 yli mennään vielä hetkeen. Eli kaksi saa nyt siis riittää...

                                        Comment


                                        • Yksi riittää bensalla mainiosti yli 500 hevosvoimaan ja kahdella pästään jo n. 800hp saakka. Näin ollen etanolillakin kaksi riittää aivan takuuvarmasti yli 500hp.

                                          Comment


                                            Miksi yksi pumppu riittää tuottamaan polttoaineen 500 hevosvoimaan ja toinen vaan 300 lisää?

                                            Comment


                                              Isot poijat ovat myös kertoneet, et yhdelläkin 044:lla on jopa päästy lähelle 700hv:n lukemia bensalla.

                                              Comment


                                              • Nuo nyt on työlukuja siitä, mitä nillä on otettu. En kuitenkaan usko kahden riittävän tuhanteen heppaan, koska polttoaineen kulutus ei iskutilavuuden pysyessä samana muutu aivan lineaarisesti.. En tiedä, mihin asti kaksi riittää, mutta sen tiedän faktana, että yli 500 heposeen pystyy yksi pumppu ja kahden on todistettu toimivan ainakin n. 800 hepan setupissa. Voihan kaksi riittää suurempaankin, mutta siitä ei ole ainakaan minulla tietoa.

                                                ja mitä noihin pumppujen speksaukseen tulee, niin kokeilkaa nyt joku, että mihin asti yksi riittää ja mihin kaksi, sitten on faktaa pöytään, eikä tarvi arpoa :)
                                                Viimeksi muokannut kenax; 12.3.2012, 13:12.

                                                Comment


                                                • Jos katsotaan 500 ja 1000hp 2.2 20vt konetta, niin 1000hp koneessa on suurella todennäköisyydellä enempi ahtoa. Tämä käytännössä meinannee isompaa polttoainepainetta joka verottaa pumpun tuottoa. Tämän takia kaksi pumppua ei riitä kaksikertaiseen tehomäärään, vaan huomattavasti vähempään.

                                                  Vaparissa voi riittää 700hp tehoihin yksi pumppu, mutta ahdetussa voi loppua kesken jo 500hepassa.

                                                  [edit]
                                                  Vähän spekkaa tueksi:
                                                  http://www.bosch-motorsport.de/en-US...2776426379.pdf
                                                  Huonoilla sähköillä 6bar polttoaineenpaineella tuotto 150litraa (ahdettu moottori 4bar peruspaineella ja 2bar ahtoja)
                                                  Hyvillä sähköillä 3bar polttoaineenpaineella tuotto 300litraa (vapari moottori 3bar peruspaineella)
                                                  [/edit]
                                                  Viimeksi muokannut mikaj; 12.3.2012, 13:20.

                                                  Comment


                                                    Niin ja ehdottomasti kuulemma kannattaa releyttää pumppu ja tarpeeksi jytkyillä johdoilla. Vaikuttaa ilmeisesti parhaimmillaan todella paljon tuottoon.

                                                    Comment


                                                      Jos haluaa pärjätä yhdellä pumpulla niin voin toimittaa Pierburg:n ruuvipumppua joka tuottaa 5bar 335l/h, 6bar 300l/h (@14,5V). Asennus letkujen väliin.

                                                      Pituus: 226mm
                                                      paksuus: 43mm
                                                      imuyhde: 15mm letkulle
                                                      paineyhde: 8mm letkulle
                                                      liittimet: (-) 5mm, (+) 4mm

                                                      hinta 350e/kpl

                                                      info@speed-autoteile.fi

                                                      Comment


                                                      • Onko mun turha siis odottaa teoriassakaan n.650 tehoja kahdella 044 pumpulla re85:lla 4barilla 8mm letkulla?

                                                        Comment


                                                          8mm ulko vai sisä??

                                                          Comment


                                                          • sisämitta

                                                            Comment


                                                              siinä kintaalla varmaan on,12mm putkella isot pojat on niitä tehnyt

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X