Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

High Power - tuunaajat älkää vaivautuko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ja mitä siihen eklundin malliin tulee, niin tasaiset levymäiset osat painekotelossa on aina huono idea, etenkin jos sen päissä on hitsatut saumat. Plenumin sisustan tasainen osa pitäisi sitten ainakin tapittaa oikein todella huolella, ettei se pääse pullistumaan pahasti. Pullistuessaan kun levy aiheuttaa hirveät vetokuormat saumoihin..

    Itseasiassa yhdessä eklundin kuvassa näyttääkin, että plenumi on räjähtänyt nimenomaan sen päällilevyn pitkän sauman revettyä.

    Comment


      Tee sitten edes sellainen että siitä toisesta kammiosta on helpompi saada ilmaa kun toisista pytyistä.
      Katso tää animaatio tarkkaan, ja mieti mitä tapahtuu kun siihen kammioiden väliin tehdään urkipilliä muistuttava muoto. [ame]http://www.youtube.com/watch?v=0ft7W_2PbYI[/ame]

      Samoin mieti kun laitat sellaiset torvet sojottamaan sinne sarjan pohjalle, että kuinka monta äkkijyrkkää 90 asteen mutkaa se ilma joutuu tekemään. Kansia kun viilataan niin sieltä tehdään ilman matka mahdolisimman jouheeksi, näissä tuplaplenumeissa monasti tehdään useampikin 90 asteen äkkijyrkkä käännös. Itse laittaisin ekan ja tokan kammion väliin torven muodon myös ja riittävän railon sekä kanteen menevien torvet siten että ovat suoraan pohjassa ja poissa rikkomasta virtausta.

      Comment


      • Joskus niinkin että joku natsaa kun itse tekee.

        Pitää tehdä huomenna pahvimallit ja katsoa miten mahtuu tuo Eklund tyylinen rakenne olemaan.

        Comment


        • huomautan vieläkin että sellanen katkaistu s2 sarja on ihan toimiva ilman plenuja. Noinniinku kokemuksesta.. paljonko kaavailit tehoja koneesta?

          Comment


            Tässä kuvassa Eklund on lisännyt imusarjaan tappituet.
            Attached Files

            Comment


            • En ole mitään tavoitteita tehon suhteen, jää nähtäväksi.

              Kerro lisää tuosta s2 imusarjastasi , mistä kohtaa vedit poikki ? heti 4 syl. jälkeen vai vasta 5 syl. ? Kasvatitko tilavuutta? Kuinka isolla kaasuläpällä?

              Tuo animaatio oli valaiseva, varmasti pahimmassa tapauksessa imusarjan lisävirityksillä vain häiriintyy lisää virtaus ja tekee isompia eroja sylintereiden välille.

              Tässä mallikkaan näköinen netin syövereistä

              Viimeksi muokannut asseri; 3.2.2012, 10:19. Perustelu: kuvan lisäys

              Comment


              • en saa nyt linkitettyä mut katso TeemuM golf projekti topicista.

                Comment


                • Joo Teemun kanssa sanaa vaihdettu asiasta

                  Comment


                  • Juuri tuon kuvan kaltaista olen tässä itse kanssa tuumaillut. Ja juuri tuohon rakenteeseen AnLekin viittasi. Tuon rakenteen valmistusmenetelmä mulla on jo hallussa, arvon vain juuri tuossakin painekotelon reunassa näkyvää terävää kulmaa, että miten siitä pääsisi eroon..

                    Comment


                    • arvon vain juuri tuossakin painekotelon reunassa näkyvää terävää kulmaa, että miten siitä pääsisi eroon..
                      Onko tuo AMW:n kotelo liian lyhyt 5-syl, kun siinähän on pyöristetyt nurkat?
                      Tai sitten tekee painekotelon pyöreästä putkesta niinkuin sulla oli tuossa edellisessäkin, ja koneistaa nuo runnerin päätyosat, niin että ne menee siististi tuon pinnan kanssa.
                      Attached Files

                      Comment


                      • AMW:n kotelo on liian lyhyt, että sinne mahtuisi 88mm välein viiden pytyn torven päät. Mut siks se ostetaanki kolmena kappaleena.. Yks puolisko keskeltä poikki, kahesta sopiva pätkä päästä ja sitten se puolikas hitsataan siihen.

                        Comment


                        • Ja tulee muuten kohtuullisen kalliit osat, jos tuon muotoiset lähtee koneistamaan :)

                          Comment


                            Varmaan järkevämpi valmistusmenetelmä olisi leikata alumiiniputkea tai levystä renkaita, sorvata sopivat muotit ja painaa prässillä.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                              Varmaan järkevämpi valmistusmenetelmä olisi leikata alumiiniputkea tai levystä renkaita, sorvata sopivat muotit ja painaa prässillä.
                              Näin juuri.

                              Comment


                              • Joo no se tosiaan unohtui, että tosielämässä nuo koneistukset on melko hintavia.

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja Teemu M Näytä viesti
                                  Joo no se tosiaan unohtui, että tosielämässä nuo koneistukset on melko hintavia.
                                  Ei koneistaminen ole kallista, mutta tuollaisen muodon koneistaminen kyllä on, ellei itellä satu olee 3D-muotoihin pystyvää CAM-ohjattua jyrsintä ja tarvittavia tappeja.

                                  Comment


                                  • Niin tätä juuri ajoin takaa, kun itsellä tuollaiset osat tulee "työsuhde-etuna".

                                    Comment


                                    • Teemun kuvalla esitettynä kairaan tuon kansiosan ja tiputan suppilot runnereiden kohdille kuin kuvassa ylempänä.Imusarjan sisäpintaan en jätä suppiloiden häntiä.Päätypalan teen pyöreän jotta tuon näkyvän runnerilähdön viereen ei muodostu suoraa kulmaa. Päälle jonkinsortin tuloputki noudattaen imusarjan kartiokkuutta.



                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja Teemu M Näytä viesti
                                        Niin tätä juuri ajoin takaa, kun itsellä tuollaiset osat tulee "työsuhde-etuna".
                                        No sitten eikun louhimaan! Pyöräytä nyt samalla sitten sellaiset 50 kpl.. :) 100mm plenumille (2,5mm seinämä), 6 asteen torvet, jotka päättyy 40mm putkeen.

                                        Voin ostaa viis, jos on edukkaita. :)

                                        edit: ja asennuksen ja hitsauksen kannalta ois aika pro, jos siellä ois plenumin ulkoseinän ulkopuolella noissa torvissa vielä sellanen kaulus, joka sopii siihen 100mm putken pintaan.

                                        Comment


                                          Nyt kun hipoimusarjoista on keskusteltu, niin missä vaiheessa alkaa esim. AAN:än vakioimusarja tuottamaan harmaita hiuksia? Ja mitkä pytyt ovat ensimmäisenä ongelmavyöhykkeessä?

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viesti
                                            Nyt kun hipoimusarjoista on keskusteltu, niin missä vaiheessa alkaa esim. AAN:än vakioimusarja tuottamaan harmaita hiuksia? Ja mitkä pytyt ovat ensimmäisenä ongelmavyöhykkeessä?
                                            Vaikea sanoa, mutta on sillä muistaakseni 680 hepoa penkitetty, että ei se nyt aivan susi viritelmä ole.

                                            EDIT: Itsellä ei ole kokemusta siitä, mihin asti sillä pääsee, kolme autoa penkittänyt vakiosarjalla reiluille viidelle sadalle konille, mutta jokaisessa on vakiosytty antautunut jossain siinä 510-520hp kinttaalla, joten imusarjan täyttä kapasiteettia ei ole vastaan tullut.
                                            Viimeksi muokannut kenax; 3.2.2012, 14:51.

                                            Comment


                                            • Mulk:lla tota teholuokkaa vakio imusarjalla mutta eipä sekään sarja taida aivan koskematon olla.. Ilmeisesti ainakin imusarjan läpi menevät putket poistettu joiden kautta voidaan kiinnityspultteja pyöritellä ja myöskin kaasuläpän tuntumassa porttausta suoritettu.?

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja eske Näytä viesti
                                                Mulk:lla tota teholuokkaa vakio imusarjalla mutta eipä sekään sarja taida aivan koskematon olla.. Ilmeisesti ainakin imusarjan läpi menevät putket poistettu joiden kautta voidaan kiinnityspultteja pyöritellä ja myöskin kaasuläpän tuntumassa porttausta suoritettu.?
                                                Juu, tähän juuri viittasin, mutta ei ollut noin tarkkaa tietoa asiasta.

                                                Comment


                                                • Nyt kun tätä asiaa kaivaa niin löytyy kyllä variaatiota.

                                                  Ja oikein molemmin puolin syötöt, korkeutta tulee mutta syvyyttä pelastaa mukavasti.
                                                  Liekkö tässä haettu tilavuutta ja sen suurempaa merkitystä tuplaputkilla ei ole ?

                                                  Viimeksi muokannut asseri; 3.2.2012, 17:52. Perustelu: Text edit

                                                  Comment


                                                  • Tuohon on selvästi otettu mallia Audin kisapuolelta, siellä tuollaisia ollut käytössä. Ilmeisesti haetaan tasaista täytöstä, kun ilma tuodaan suppilon molemmille puolille.

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viesti
                                                      Nyt kun hipoimusarjoista on keskusteltu, niin missä vaiheessa alkaa esim. AAN:än vakioimusarja tuottamaan harmaita hiuksia? Ja mitkä pytyt ovat ensimmäisenä ongelmavyöhykkeessä?
                                                      Hyvä topikki jossa mittaus tuloksiakin S2,RS2 sarjoista ja paljon muuta asiaan liittyvää
                                                      http://www.motorgeek.com/viewtopic.php?f=18&t=9764


                                                      OFFICIAL INTAKE MANIFOLD FLOWBENCH TEST RESULTS
                                                      Valmis sarjoja Dahlback,Apr,DIY ysm.
                                                      Kattavat mittaukset ei tarvi selitellä ylimääräisiä...

                                                      http://www.elitedubs.com/index.php/topic,2275.0.html
                                                      Viimeksi muokannut asseri; 3.2.2012, 22:56. Perustelu: text edit

                                                      Comment


                                                      • Entisessä projektissani vakio AAN imusarja riitti hyvin vielä yli 600hepoon. Uskon, että pullonkaulana ei toiminut vaan olisi piisannut pidemmaällekin.
                                                        Monesti vaan rakenteluissa mopo karkaa ja tulee maksettua eloksoidusta huonommasta tonni :)

                                                        Comment


                                                        • Niinhän se aina, piti vain päivittää pikkusen ja koko auto atomeiksi ;))))

                                                          Tästä lisäplenuasiassa selvästi oikealla mitoituksella eroja syntyy.

                                                          Kyselyn aloitin asiasta josko saisi väisteltyä pahimmat sudenkuopat ja faktaa mutun tilalle.

                                                          Ilmahan menee aina läpi mutta paljonko siihen läpimenoon joudutaan käyttämään ahtoa ja mitä sillä saadaan ?

                                                          Tuossa netissä olevan opinnäytetyö työkoneen imusarjan mallintamisesta virtauslakennan avulla
                                                          https://publications.theseus.fi/bits...pdf?sequence=2
                                                          Viimeksi muokannut asseri; 6.2.2012, 12:50. Perustelu: text edit

                                                          Comment


                                                          • Palatakseni nokkien ihmeelliseen maailmaan , minkä moisia "over lapp"
                                                            tai ennakoita tyypit on kokeillut/ tuloksin !!?
                                                            Noi vakio männät ei kestä kun 2mm ennakon... ja männät hakkaa venttiileihin
                                                            vastapäivää pyötittessä.Jotain turvarajaa pitäis olla?

                                                            Comment


                                                            • Noissa omissa catcamseissa on tällä haavaa sellainen setuppi, että YKK:ssa on imunokka auki 3,8mm ja pakonokka sellaiset 2,1mm. Hieman pitää pakosta aikaistaa tämänhetkiselle kalustukselle, jotta laulaa ylhäällä somasti. Tilaa on JE:n 9:1 männillä melkein 5mm.

                                                              Tehtaan suositus on 3,7/1,1mm mutta edellisen ahdistimen kanssa nokkia paljon puljatessa jouduin tekemään kompromissin yläpään kustannuksella, jotta sain ahtimen heräämään järkevillä kierroksilla. Eli pakonokkaa myöhästämällä sain (ilmeisesti läpivirtauksen avulla) spoolia työnnettyä liki 800rpm alemmas, mutta miinuksena erittäin voimakkaasti huippuvääntöjen jälkeen laskeva vääntökäyrä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X