eikös mekaaninen kansi ja betonit lohkoon ja kuivasumppu oo ihan riittävät?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
High Power - tuunaajat älkää vaivautuko
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja AnLe Näytä viestieikös mekaaninen kansi ja betonit lohkoon ja kuivasumppu oo ihan riittävät?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viestiOnhan Paavolan kiihdytysautossakin +1100 hv. Enpäs muista onko betonia.
Comment
-
Alkoi lähteä lukemat seuraaville satasille, joten siirsin tänne.
Paavolan kone siis mainittu ja laput esitelty. Mitäs sinne olikaan laitettu, eli tarvitaanko raskasta modia vai menikö lohkoon sen kummemmin koskematta?
Comment
-
Rajua ja rajua modaamista, johinkin muun merkkisiin pitää tehdä kaiken näkösiä muutoksia jo 500 kohdalla, betonointi on sangen simppeli, mutta ei ainakaan ylettömän kallis, ja mekaanisessa kannessa ja sumpussakaan minusta mitään muuta ihmeellistä ole kuin hinta - se on vain rahaa, mutta sillä selviää, ei tartte ns osata ;)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja AnLe Näytä viestiRajua ja rajua modaamista, johinkin muun merkkisiin pitää tehdä kaiken näkösiä muutoksia jo 500 kohdalla, betonointi on sangen simppeli, mutta ei ainakaan ylettömän kallis, ja mekaanisessa kannessa ja sumpussakaan minusta mitään muuta ihmeellistä ole kuin hinta - se on vain rahaa, mutta sillä selviää, ei tartte ns osata ;)
Kyse ei edelleenkään ole siitä, etteikö se olisi tehtävissä (tai ostettavissa), mutta puhuisin silti melko merkittävistä muutoksista moottoriin. Kuivasumppuvoitelu ei aivan perus puhdehomma nyt kuitenkaan ole. Mekaaninen kansi nyt ei suuren suuri työltään ole, joskin on siinäkin omat aikaa vievät työvaiheensa. Eikä suinkaan lohkon betonointi tai puolibetonointikaan hirmu monimutkainen tai kallis, mutta kyllä siihenkin oma aikansa menee.
Edelleenkään en ole lappuja nähnyt paavolan audin suorituskyvystä. En missään tapauksessa epäile 1000hp+ tulosta, on vain vähän askarruttanut, miksei tarkkaa tietoa tuloksesta ole julkaistu.. Onhan tässä maassa toinenkin raju vitoskone rakennettu, sattumoisin juurikin paavolan vanhaan koriin. Että kyllä täällä tuon moottorin viritys osataan ihan kohtuullisen hyvin, useammallakin taholla.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja kenax Näytä viestiEdelleenkään en ole lappuja nähnyt paavolan audin suorituskyvystä. En missään tapauksessa epäile 1000hp+ tulosta, on vain vähän askarruttanut, miksei tarkkaa tietoa tuloksesta ole julkaistu.. Onhan tässä maassa toinenkin raju vitoskone rakennettu, sattumoisin juurikin paavolan vanhaan koriin. Että kyllä täällä tuon moottorin viritys osataan ihan kohtuullisen hyvin, useammallakin taholla.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viestiEikös tämä kyseinen kaveri just sulla ohjelmoitattanut viimesimmän setupin? Mulla on kyllä hänen puh. nro. jos tarvit.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja kenax Näytä viestiNoniin, kiitos. Paljonkohan lie painetta ollut käytössä?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja -Tontsa-Tota tasapainotusasiaa nyt olen koittanut hieman opiskella ja sisäistää. Vakaa uskomus on, että jotain siitä olen myös sisäistänyt =). Tätä on jo hieman käsitelty ylempänä mutta koitan nyt vielä käsitellä sitä hieman lisää ja pitää homman mahdollisimman yksinkertasena. Jos tuossa mun tai kenen tahansa vitos-alakerrassa nyt on tehty seuraavat vaiheet tasapainotuksessa:
- dampperi painotettu yksin nollaan
- vauhtis+asetelma painotettu yksin nollaan
- laskettu bobweight (en analysoi tuota tässä nyt enempää) painot kampuralle
- kampura painotettu yksin nollaan käyttäen edellä laskettuja bobweight painoja
Väriseekö moottori tuon jälkeen? Jos värisee niin miksi?
Soitin tänään tuonne R-koneistukseen. Nämä 5syl. tasapainotukset on tehty sen reilu parikymmentä vuotta samalla tavalla kuin "normaalinkin" moottorin painotukset. Eli siis ilman bobweight painoja paketti nolliin.
Nyt on muutaman vuoden ajan ohjeiden muututtua painotus sitten tehty noilla bobweightpainoilla parittomissa- ja V-moottoreissa. Ohjeen muuttuminen on lähinnä tasapainotuskoneen toimittajan aikaansaannosta.
Bobweightpainoja laskettaessa tuo prosentti mitä edestakaisista ja pyörivistä massoista vähennetään, on myöskin ohjeellinen arvo mikä luetaan papereista. Kuten Repo edellä mainitsi, niin 5syl. koneessa 50% vähennys pitäisi osua kartalle. Näissäkin voi jollain asiakkaalla tai laitevalmistajalla olla oma näkemys asiaan. Parhaillaan näkemyseroja voi olla jopa 15%.
Tuo minun painotus on nyt siis tehty näin että ensin kampura bobien kanssa painotuskoneeseen kiinni ja paketti nolliin. Tämän jälkeen vauhtis+asetelma ja dampperi kiinnitetty mukaan kampiakseliin pyörimään ja koko paketti nolliin.
Minun järjenjuoksulla näin toimittuna ei tossa ole enää mitään mikä voi olla epätasapainossa ja aiheuttaa värinöitä. Sitä en silti väitä, etteikö järjenjuoksussa voisi olla jotain katkoksia.
Palvelu oli ystävällistä ja otti jopa numeroni ja nimeni ylös jos tulee vielä jotain mieleen asian tiimoilta niin lupasi soittaa. En nyt ainakaan enää usko tuon oman painotuksen epäonnistumiseen. Siitäkään huolimatta, että kampuran limppu ja dampperi muistuttaa edamia.
Comment
-
Vitoskoneen kanssa pitää käyttää painoja veivikauloilla ja siitä on ainakin kahta tietoa liikkeellä että mikä on oikea määrä. Tästä syystä en myöskään kerro kumpaakaan tiedossani olevaa määrää.
Joku voi kertoa, jos on oikeasti varma asiastaan.
Comment
-
Kait pitää sitten lähetellä? En vain ymmärrä mitä eroa siinä on käytetäänkö painoja vai ei jos kerta kaikki painot ovat keskenään saman painoisia? Vai kustomoidaanko jokainen paino erikseen kyseiselle kaulalle tulevien kanki/mäntä hilppeiden kanssa? Eikö ennemmin kannata tehdä kaikista kanki/mäntä kokonaisuuksista samanpainoiset keskenään? Tää on taas asia joka menee ohi ja lujaa. :P
Comment
-
Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja lisäksi vitosen kampura kun ei ole symmetrinen, vaikka mistä kohtaa yrittäisit sen pituussuunnassa halkaista.
Eli tarvitsee ottaa huomioon kaikki veiveistä ja männistä tulevat momentit ja staattiset painot huomioon. Kaikista veiveistä ja männistä voidaan toki tehdä saman painoiset, ja näin kannattaakin tehdä, mutta tuo kampuran epäsymmetrisyys vaikuttaa siihen, että pitää olla apupainot kauloilla puntituksessa.
Comment
-
Käsittääkseni apupainot auttavat mallintamaan edestakaisin liikkuvien osien aiheuttamia kampiakselin muodonmuutoksia jonka mukaan saadaan sitten puntitus tehtyä ikäänkuin "kuormitettuna" täten vastaten lähinnä todellista moottorin toimintaa.
Comment
-
Ilman vastapainoja kampura voidaan tasapainottaa ulkoisesti, eli se on tasapainotuskoneen kierrosluvulla sellasenaan tasapainossa.
Jos tälläsen kampuran katkasee kolmosen kaulan kohdalta keskeltä kahtia, ei puoliskot olekaan puntissaan.
Jos ottaa tollasen ilman puntteja painotetun akselin, ja tökkää sen koneeseen vastapainojen kanssa, niin se on helvetisti epätasapainossa. Siinä määrin, että sen näkee sokee otallaan, kun koneessa pyörittää. Tämä siksi, että molemmat päät on erikseen epätasapainossa.
Kun puntitettaessa käytetään vastapainoja, niin etummaiseen ja takimmaiseen vastapainoon hitsataan iso nöllikkä lisää painoa, ja alkaa akseli pysymään puntituskoneessa ilman kuormaliinoja.
Comment
-
Eli ikäänkuin tasapainotetaan kampuran etu- ja takapuoliskot erikseen?
Mutta ilmeisesti tasapinotuksen pystyy tekemään kahdella lailla: http://www.bassetdownbalancing.co.uk...er_engine.html
Alkuperäinen kirjoittaja Basset Down BalancingMost 5 Cylinder Engines in road cars are considered group 2 engines and in most cases are externally balanced, therefore their crankshaft and other rotating and reciprocating parts need to be balanced in the correct manner to achieve a smooth vibration free engine at all times.
Below is a list of items we will need to be able to balance your engine components for you.
Crankshaft
Flywheel
Front Pulley/Damper
Conrods with Shells
Pistons with Rings,Pins & Circlips
Note: All parts must arrive clean and fit correctly before any work can be carried out.
Balancing/Lightening Options (Works Engine Conversion)
It is worth noting that Audi 5 cylinder crankshafts can be converted to a neutral balance state (This type of conversion was done on the famous Audi Quattro works rally car engines) giving you the option to run a more standard and lighter flywheel. In the process the crankshaft is llightened by knife edging the crankshaft and removal of the external balance weights from the damper and flywheel, if a standard flywheel was to be reused.
With the above options completed this will free the engine to rev higher and produce more power, coupled with a perfectly balanced assembly giving an improvement in both efficiency and avoidable wear and tear. Total cost of this conversion would be £380 plus vat and includes all machining work and balancing work, a next day turn around could also be arranged if required (subject to booking)
Comment
-
Mitäpä viisaat on tästä mieltä? https://lh3.googleusercontent.com/-D...0/IMG_2523.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-K...0/IMG_2525.JPG
Osat tasapainossa lappujen mukaan. Menikö oikein tai väärin selviää n 1kk kuluttua.
Comment
-
Tasapainotus tehty sporttiautossa. Heidän mukaan rälläkän käyttö johtui siitä kun tuo kampura oli joskus muinoin tehty kirveenteriksi ja tästä johtuen painoa ei saatu otettua oikeasta paikasta pois. Teräsvauhtipyörä ja asetelma olivat ilman tasapainotus jälkiä. dampperista oli pirratu se työkalun paikka pois + yks reikä porattu.
Uskon että romut tasapainossa vaikkakin sydän pysähty kun näki eka kerran kampuran.
Comment
-
Tuossa mun oma 95.5mm akseli.
http://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/APR+F...m/P1010087.JPG
Vastapainoissa on sisällä isot limput volframia, jotta on saatu tasapainoon. Kokonaisuudessaan melkein 6kg vakiota kevempi, eli vähän keykäsempi kuin vakio 86,4mm akseli.
Tehty Ärkkärissä.
e: ja joo, oli kallis.Viimeksi muokannut Repo/promo; 12.12.2011, 00:16.
Comment
Comment