Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

High Power - tuunaajat älkää vaivautuko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    eikös mekaaninen kansi ja betonit lohkoon ja kuivasumppu oo ihan riittävät?

    Comment


    • Alkuperäinen kirjoittaja AnLe Näytä viesti
      eikös mekaaninen kansi ja betonit lohkoon ja kuivasumppu oo ihan riittävät?
      Eikös ne ole jo aika raskasta modaamista?

      Comment


        Onhan Paavolan kiihdytysautossakin +1100 hv. Enpäs muista onko betonia.

        Comment


        • Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
          Onhan Paavolan kiihdytysautossakin +1100 hv. Enpäs muista onko betonia.
          Missään nimessähän ei 1000hp+ mahdottomuus ole, mutta kyllä se nyt vähän muutakin vaatii kuin ison ahtimen.

          Comment


          • Ja olikos paavolan mosasta penkkilappuja missään esillä? Mä en muista nähneeni missään..

            Comment


              [ame]http://www.youtube.com/watch?v=wZjD-mo6fnU&feature=related[/ame]

              Comment


                tuollasen bongasin tuossa ku tubessa selailin jälleen vitos koneiden videoita ja tuossa lopussa vilahtaa tuo näyttö jossa lukis että pyöräteho n.630 kw epäselvästi katsottuna

                Comment


                  [ame]http://www.youtube.com/watch?v=ejcfSoJSwmk[/ame]

                  Comment


                    Alkoi lähteä lukemat seuraaville satasille, joten siirsin tänne.

                    Paavolan kone siis mainittu ja laput esitelty. Mitäs sinne olikaan laitettu, eli tarvitaanko raskasta modia vai menikö lohkoon sen kummemmin koskematta?

                    Comment


                      Rajua ja rajua modaamista, johinkin muun merkkisiin pitää tehdä kaiken näkösiä muutoksia jo 500 kohdalla, betonointi on sangen simppeli, mutta ei ainakaan ylettömän kallis, ja mekaanisessa kannessa ja sumpussakaan minusta mitään muuta ihmeellistä ole kuin hinta - se on vain rahaa, mutta sillä selviää, ei tartte ns osata ;)

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja AnLe Näytä viesti
                        Rajua ja rajua modaamista, johinkin muun merkkisiin pitää tehdä kaiken näkösiä muutoksia jo 500 kohdalla, betonointi on sangen simppeli, mutta ei ainakaan ylettömän kallis, ja mekaanisessa kannessa ja sumpussakaan minusta mitään muuta ihmeellistä ole kuin hinta - se on vain rahaa, mutta sillä selviää, ei tartte ns osata ;)
                        Samalla periaatteella voitaneen sanoa, että urssiaudilla voidaan lentää kuuhun. Se on vain rahaa..

                        Kyse ei edelleenkään ole siitä, etteikö se olisi tehtävissä (tai ostettavissa), mutta puhuisin silti melko merkittävistä muutoksista moottoriin. Kuivasumppuvoitelu ei aivan perus puhdehomma nyt kuitenkaan ole. Mekaaninen kansi nyt ei suuren suuri työltään ole, joskin on siinäkin omat aikaa vievät työvaiheensa. Eikä suinkaan lohkon betonointi tai puolibetonointikaan hirmu monimutkainen tai kallis, mutta kyllä siihenkin oma aikansa menee.

                        Edelleenkään en ole lappuja nähnyt paavolan audin suorituskyvystä. En missään tapauksessa epäile 1000hp+ tulosta, on vain vähän askarruttanut, miksei tarkkaa tietoa tuloksesta ole julkaistu.. Onhan tässä maassa toinenkin raju vitoskone rakennettu, sattumoisin juurikin paavolan vanhaan koriin. Että kyllä täällä tuon moottorin viritys osataan ihan kohtuullisen hyvin, useammallakin taholla.

                        Comment


                          Tuossa pari pätkää norskien vehkeistä: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=rZJX8NuNzW0&feature=related[/ame]
                          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=CYxeDCer0lc&feature=related[/ame]
                          Ja uudemmasta projektista: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=SmhGS4yHXxo&NR=1[/ame]

                          Comment


                            Alkuperäinen kirjoittaja kenax Näytä viesti
                            Edelleenkään en ole lappuja nähnyt paavolan audin suorituskyvystä. En missään tapauksessa epäile 1000hp+ tulosta, on vain vähän askarruttanut, miksei tarkkaa tietoa tuloksesta ole julkaistu.. Onhan tässä maassa toinenkin raju vitoskone rakennettu, sattumoisin juurikin paavolan vanhaan koriin. Että kyllä täällä tuon moottorin viritys osataan ihan kohtuullisen hyvin, useammallakin taholla.
                            Joku lappuhan on ollut interwebis. Liekö tän jälkeen vielä lisääki voimaa tullut.

                            Comment


                            • Noniin, kiitos. Paljonkohan lie painetta ollut käytössä?

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viesti
                                Eikös tämä kyseinen kaveri just sulla ohjelmoitattanut viimesimmän setupin? Mulla on kyllä hänen puh. nro. jos tarvit.
                                Ja kyseisen kaverin kanssa puhuttuani, se tosiaan olikin se, jota epäilit.

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja kenax Näytä viesti
                                  Noniin, kiitos. Paljonkohan lie painetta ollut käytössä?
                                  jos en ihan väärin muista niin 2,6bar

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja -Tontsa-
                                    Tota tasapainotusasiaa nyt olen koittanut hieman opiskella ja sisäistää. Vakaa uskomus on, että jotain siitä olen myös sisäistänyt =). Tätä on jo hieman käsitelty ylempänä mutta koitan nyt vielä käsitellä sitä hieman lisää ja pitää homman mahdollisimman yksinkertasena. Jos tuossa mun tai kenen tahansa vitos-alakerrassa nyt on tehty seuraavat vaiheet tasapainotuksessa:

                                    - dampperi painotettu yksin nollaan
                                    - vauhtis+asetelma painotettu yksin nollaan
                                    - laskettu bobweight (en analysoi tuota tässä nyt enempää) painot kampuralle
                                    - kampura painotettu yksin nollaan käyttäen edellä laskettuja bobweight painoja

                                    Väriseekö moottori tuon jälkeen? Jos värisee niin miksi?




                                    Soitin tänään tuonne R-koneistukseen. Nämä 5syl. tasapainotukset on tehty sen reilu parikymmentä vuotta samalla tavalla kuin "normaalinkin" moottorin painotukset. Eli siis ilman bobweight painoja paketti nolliin.

                                    Nyt on muutaman vuoden ajan ohjeiden muututtua painotus sitten tehty noilla bobweightpainoilla parittomissa- ja V-moottoreissa. Ohjeen muuttuminen on lähinnä tasapainotuskoneen toimittajan aikaansaannosta.

                                    Bobweightpainoja laskettaessa tuo prosentti mitä edestakaisista ja pyörivistä massoista vähennetään, on myöskin ohjeellinen arvo mikä luetaan papereista. Kuten Repo edellä mainitsi, niin 5syl. koneessa 50% vähennys pitäisi osua kartalle. Näissäkin voi jollain asiakkaalla tai laitevalmistajalla olla oma näkemys asiaan. Parhaillaan näkemyseroja voi olla jopa 15%.

                                    Tuo minun painotus on nyt siis tehty näin että ensin kampura bobien kanssa painotuskoneeseen kiinni ja paketti nolliin. Tämän jälkeen vauhtis+asetelma ja dampperi kiinnitetty mukaan kampiakseliin pyörimään ja koko paketti nolliin.

                                    Minun järjenjuoksulla näin toimittuna ei tossa ole enää mitään mikä voi olla epätasapainossa ja aiheuttaa värinöitä. Sitä en silti väitä, etteikö järjenjuoksussa voisi olla jotain katkoksia.

                                    Palvelu oli ystävällistä ja otti jopa numeroni ja nimeni ylös jos tulee vielä jotain mieleen asian tiimoilta niin lupasi soittaa. En nyt ainakaan enää usko tuon oman painotuksen epäonnistumiseen. Siitäkään huolimatta, että kampuran limppu ja dampperi muistuttaa edamia.
                                    No niin, edelleen pitää nostaa kissan pöydälle ja ihmetellä tätä tasapainotusasiaa. Eli jos R-koneistus on menestykellisesti tasapainottanut vitoskoneen kampuroita ilman vastapainoja niin miksei se enää toimi? Eli painottais kampuran irrallaan nollille, jonka jälkeen lisätään dampperi ja vauhtis jotka sit painotetaan lisäksi. Tämä onnistuis tossa pienen ajomatkan päässä, eli ei tarttisi lähteä lähettelemään kaikkia osia toiselle puolelle suomea. Mutta miksi homma siis ei muka toimi noin, vai toimiiko? Siinä kysymys johon en ole onnistunut vastausta löytämään.

                                    Comment


                                      Vitoskoneen kanssa pitää käyttää painoja veivikauloilla ja siitä on ainakin kahta tietoa liikkeellä että mikä on oikea määrä. Tästä syystä en myöskään kerro kumpaakaan tiedossani olevaa määrää.
                                      Joku voi kertoa, jos on oikeasti varma asiastaan.

                                      Comment


                                        Kait pitää sitten lähetellä? En vain ymmärrä mitä eroa siinä on käytetäänkö painoja vai ei jos kerta kaikki painot ovat keskenään saman painoisia? Vai kustomoidaanko jokainen paino erikseen kyseiselle kaulalle tulevien kanki/mäntä hilppeiden kanssa? Eikö ennemmin kannata tehdä kaikista kanki/mäntä kokonaisuuksista samanpainoiset keskenään? Tää on taas asia joka menee ohi ja lujaa. :P

                                        Comment


                                          Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja lisäksi vitosen kampura kun ei ole symmetrinen, vaikka mistä kohtaa yrittäisit sen pituussuunnassa halkaista.

                                          Eli tarvitsee ottaa huomioon kaikki veiveistä ja männistä tulevat momentit ja staattiset painot huomioon. Kaikista veiveistä ja männistä voidaan toki tehdä saman painoiset, ja näin kannattaakin tehdä, mutta tuo kampuran epäsymmetrisyys vaikuttaa siihen, että pitää olla apupainot kauloilla puntituksessa.

                                          Comment


                                            Käsittääkseni apupainot auttavat mallintamaan edestakaisin liikkuvien osien aiheuttamia kampiakselin muodonmuutoksia jonka mukaan saadaan sitten puntitus tehtyä ikäänkuin "kuormitettuna" täten vastaten lähinnä todellista moottorin toimintaa.

                                            Comment


                                            • Ilman vastapainoja kampura voidaan tasapainottaa ulkoisesti, eli se on tasapainotuskoneen kierrosluvulla sellasenaan tasapainossa.

                                              Jos tälläsen kampuran katkasee kolmosen kaulan kohdalta keskeltä kahtia, ei puoliskot olekaan puntissaan.

                                              Jos ottaa tollasen ilman puntteja painotetun akselin, ja tökkää sen koneeseen vastapainojen kanssa, niin se on helvetisti epätasapainossa. Siinä määrin, että sen näkee sokee otallaan, kun koneessa pyörittää. Tämä siksi, että molemmat päät on erikseen epätasapainossa.

                                              Kun puntitettaessa käytetään vastapainoja, niin etummaiseen ja takimmaiseen vastapainoon hitsataan iso nöllikkä lisää painoa, ja alkaa akseli pysymään puntituskoneessa ilman kuormaliinoja.

                                              Comment


                                                Eli ikäänkuin tasapainotetaan kampuran etu- ja takapuoliskot erikseen?

                                                Mutta ilmeisesti tasapinotuksen pystyy tekemään kahdella lailla: http://www.bassetdownbalancing.co.uk...er_engine.html

                                                Alkuperäinen kirjoittaja Basset Down Balancing
                                                Most 5 Cylinder Engines in road cars are considered group 2 engines and in most cases are externally balanced, therefore their crankshaft and other rotating and reciprocating parts need to be balanced in the correct manner to achieve a smooth vibration free engine at all times.
                                                Below is a list of items we will need to be able to balance your engine components for you.

                                                Crankshaft
                                                Flywheel
                                                Front Pulley/Damper
                                                Conrods with Shells
                                                Pistons with Rings,Pins & Circlips

                                                Note: All parts must arrive clean and fit correctly before any work can be carried out.


                                                Balancing/Lightening Options (Works Engine Conversion)

                                                It is worth noting that Audi 5 cylinder crankshafts can be converted to a neutral balance state (This type of conversion was done on the famous Audi Quattro works rally car engines) giving you the option to run a more standard and lighter flywheel. In the process the crankshaft is llightened by knife edging the crankshaft and removal of the external balance weights from the damper and flywheel, if a standard flywheel was to be reused.

                                                With the above options completed this will free the engine to rev higher and produce more power, coupled with a perfectly balanced assembly giving an improvement in both efficiency and avoidable wear and tear. Total cost of this conversion would be £380 plus vat and includes all machining work and balancing work, a next day turn around could also be arranged if required (subject to booking)
                                                Eli tarkoittaako tämä nyt sitä et jos käyttää esim. kevennettyä vauhtista niin pitäis teettää tolla jälkimmäisellä tyylillä? Itteä lisäksi häiritsee se tossa ekassa vaihtoehdossa, et jos vaihdat dampperia tai vauhtipyörää tasapainotus menee pieleen.

                                                Comment


                                                • Mitäpä viisaat on tästä mieltä? https://lh3.googleusercontent.com/-D...0/IMG_2523.JPG

                                                  https://lh6.googleusercontent.com/-K...0/IMG_2525.JPG

                                                  Osat tasapainossa lappujen mukaan. Menikö oikein tai väärin selviää n 1kk kuluttua.

                                                  Comment


                                                  • Ohhoh, onpas härskin näköinen kampura. Kyllä mullakin oli vastapainoihin reikiä porailtu painon poistamiseksi mutta tuossa on otettu aika reilusti enemmän. Voi silti olla oikeinkin tehty, en sano siihen mitään kun ole guru =). Missä tuo on tehty?

                                                    Comment


                                                    • Tasapainotus tehty sporttiautossa. Heidän mukaan rälläkän käyttö johtui siitä kun tuo kampura oli joskus muinoin tehty kirveenteriksi ja tästä johtuen painoa ei saatu otettua oikeasta paikasta pois. Teräsvauhtipyörä ja asetelma olivat ilman tasapainotus jälkiä. dampperista oli pirratu se työkalun paikka pois + yks reikä porattu.
                                                      Uskon että romut tasapainossa vaikkakin sydän pysähty kun näki eka kerran kampuran.

                                                      Comment


                                                      • No jos Sporttiautossa tehty, niin uskoisin olevan puntissa kyllä. Hyvät vehkeet niillä ainakin on painotukseen.

                                                        Comment


                                                        • Tuossa mun oma 95.5mm akseli.

                                                          http://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/APR+F...m/P1010087.JPG

                                                          Vastapainoissa on sisällä isot limput volframia, jotta on saatu tasapainoon. Kokonaisuudessaan melkein 6kg vakiota kevempi, eli vähän keykäsempi kuin vakio 86,4mm akseli.

                                                          Tehty Ärkkärissä.

                                                          e: ja joo, oli kallis.
                                                          Viimeksi muokannut Repo/promo; 12.12.2011, 00:16.

                                                          Comment


                                                          • Ja minkä hintanen tollanen kykä on? Ja mitä kestää?

                                                            Comment


                                                            • Mikä on Ärkkäri? R-Koneistus?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X