Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

High Power - tuunaajat älkää vaivautuko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mulla on 1.8t:ssä vakioveivien kanssa 420Nm vaikka ne kuulemma hajoaa heti paaaaljon pienemmästäkin. Ei ole toistaiseksi suostunut hajoamaan.

    Suomessa on myös RS2, jossa on 600Nm ja vakioveivit.

    Täällä ollaan aika varovaisia tuon veivijutun kanssa. Ok, onhan se selvä että kovilla ne on, mutta ei sitä nyt ihan ensimmäisenä tarvitse olla veivjä vaihtamassa, kun vähän virittää. Pääasia että säädöt on turvalliset eikä nakuta!

    Öljypumppujuttu on uskoakseni lähtöisin Repolta ja en epäile etteikö siihen ole ihan kokemuspohjaa. Olisi kiva, jos tuohon löytyisi joku muu ratkaisu kuin kuivasumppu niin saataisiin korkealta laulavia katuautojakin baanalle enemmän.

    Comment


      Mikä tosta kuivasumpusta tekee niin tajuttoman kalliin? Periaate kuiteskin järjestelmässä ei ole kovinkaan kummonen, pari kerääjäpumppua, säiliö ja painepumppu? Siihen päälle pikkusen öljylinjaa. Eikö tohon joku näppärä voisi ideoida "reseptijärjestelmän"?

      Comment


        No just ne komponentit...

        Comment


          Katkennut veivi tarkoittaa liki poikkeuksetta alakerran täystuhoa, harvemmin kansikaan vammoitta säilyy.
          Onko sitten mitään järkeä säästää veiveissä kun virittää? Haverin sattuessa säästetyn veivisatsin hinnalla kun ei kovin kummoisia remontteja tehdä.

          Comment


            Orkkis veivithän hajoo jo aikasemmin ku 500nm, itselläni hajos siinä paineen nousuvaiheessa, ei sillon vielä ollut vääntöjä ja tehojakaan.

            Opi: tällä teho/Nm rajalla karkeesti haarukoidaan sitä konstruktiota jolla on teoriassa mahdollisuus veivirikkoon, ei se maksimiteho/vääntö ole se "arvo" joka rikkoo, mutta sen omaavalla pakettilla on emmeet saada rikko aikaan.

            Samalla 48mm kompuralla jolla ite veivini hajotin on jo toinen setti vainaa, ja tehoa ei hyvällä tahdollakaan juurikaan yli 350 ole, mutta vääntöä maksimissaan sen 600nm kyllä, ja ainakin omassa haaverissani, ei ole nakutus syynä, eikä se legendaarinen veivin pultitkaan mitä yleensä syytetään ole se heikoinlenkki välttämättä, todisteena oheinen kuva.

            Tästä emppiirisestä kokemuksesta omana mielipiteenäni pidän että kova vääntö/sylinteripaine alhaalla rikkoo - koska ehjiä 4-500hepan orkkisveivi paketteja on maailmalla onnistuneesti, niillä vaan ei oo sitä vääntöö/sylinteripainetta alhaalla.

            Eli vielä tarkennuksena, ei se ole xmäärä nm = vainaa, mutta sillä pääsee haarukoimaan koska paketti on sen verran kova että sillä on mahis vahinkoa saada aikaan.

            Kuten jossain topikissa kirjoitin: Iso ahdin - korjaus moneen ongelmaan ;)
            Attached Files

            Comment


              [ame]http://www.youtube.com/watch?v=fv53RbvgfGc[/ame]

              Tuossa porschen rakentama testijigi, jolla simuloidaan moottorin öljyjärjestelmään kohdistuvia g-voimia Nyrrellä. Melkoisen katollaan se tuokin kone joutuu välillä käymään...

              Comment


                hoff4:lla ihan hyvä pointti, mutta kustannukset veivien vaihdossa syntyykin pääasiassa muualta kun itse niistä veiveistä. Jos siis lähdetään siitä tilanteesta että kone ei vielä ole auki. Ihan välttämättömimmät tiivisteet maksaa jo 200-300, siihen veivilaakerit, kannenpultit, mahdolliset ahtimen/pakosarjan pinnapultit jne, menee kaikenkaikkiaan yli tonni vaikka veivit ei maksaisikaan kuin ~400e. Jos homman tekee ns. kunnolla niin suuremmin virittämättä vitoskoneen avaaminen maksaa haarukassa 2000-3000e, laskin joskus ekseliin.

                AnLella ihan hyvät pointit myös, sieltä tuli se legendaarinen banaanikuva. :) Mutta noin yksinkertaistettuna sylinteripaine x männän pinta-ala x iskunpituus = vääntömomentti. Tuota vääntömomentin suhdetta kierroslukuun täytyisi varmaan vähän kuutioida.

                Comment


                  Hieno tuo Porschen systeemi =)

                  Jeps, mullahan on tuo koneremontti juuri parhaillaan menossa ja voin vahvistaa, että ihan peruskunnostus maksaa vähintään tuon 3t euroa. Tuohon kun laitetaan "optioita" esim porttaus, isompaa hyrrää, pakosarjaa, suutinta niin aletaan puhua summan tuplaamisesta. Mun kone kaikkineen on tullut maksamaan nyt ~7t euroa, mutta osa kustannuksista on tullut teetetyistä töistä...

                  Niin 7t mennyt ja edelleen se on "vain" varustettu RS2 optiolla eli ei olla lähelläkään HIPO osastoa. Summasta puuttuu vielä mm. optimointi (lastu). Tosin kone on teetetty/suunniteltu valmiiksi hiukan isommille tehoille, jos vaikka joskus innostuisi. Helpompi vain vaihtaa isompaa tuuletinta ym. kuin taas ottaa sisukalut ulos.

                  Comment


                  • Väitän, että HIPO-mosan rakentaa kenties jopa halvemmalla, kuin RS2:n perus AAN/ABYstä. Jos siis pystyy tekemään esimerkiksi pakosarjan itse ja tyytyy kalliin keikeikein sijaan halpaan, isoon holsettiin jne. 600hp+ tehoihin riittävän HX40 Superin voi saada käytettynä neljäänkin sataan, pakosarjaan menee putkitarpeita ehkä satasen edestä ja laipan voi jostain saada muutamaan kymppiin. Siihen sitten hitsikaasut yms päälle. Kiinaveiviä saa ~100e/kpl. Sitten on toki noi perusmoottorin kunnostustarpeet, jotka nyt joudut kunnolla tehdessä joka tapauksessa uusimaan.

                    Comment


                      Tuli lunastettua jta:lta ylimääräinen AAN-öljypohja johon nyt sit olis tarkoitus tehdä pikku modit. Öljynpaluun AN12-nippa hitsata kylkeen ja kehitellä noi lisäloiskelevyt...

                      Tietääkö kukaan mistä löytyis tommosia Cosworthin kumiläppiä irtonaisina? Tiedä sitte miten jäykkiä noi on..?



                      Comment


                        Mitäs jos autolla pitäisi pystyä ajamaan myös liikenteen seassa? Tietty vähän typerä kysymys näin HiPo- aiheessa, virittäminenhän ei ole sallittua liikennekäytössä.

                        Tahtoo vaan monesti tulla noilla kaikkein halvimmilla ratkaisuilla sellaisia laitteita, joilla odotellaan ensin neulan nousua, sitten kolahtaa halosta päähän ja seuraavaksi paukahtaa rajoittaja vastaan. Puhumattakaan siitä, että sen koneen pitäsi kestää myös nipussa enemmän kuin yksi penkkiveto. Onhan se kiva päästä huutelemaan, että on yli 500 pollea ja vääntöä niin vi.. pirusti. Vetoaluesta puhuttaessa menee sitten suu kiinni.

                        Tahdon tuolla avautumisella sanoa, että jos koneesta haluaa muutakin kuin sen 500 hp lappuun, sille on hyvä tehdä muutakin, kuin pakolliset. En siis tarkoita arvostella kenenkään tekemisiä tai tekemättä jättämisiä.

                        Oma mosa oli kunnianhimoisesti tarkoitus rakentaa niin, että saadaan se 500 hp ja vääntöä alaskin siten, että auto olisi mukava ajettava vaikka ihan liikenteessäkin. Jumalmoottori vääntää jo ihan kohtuudella melkein 2k rpm kohdilta, 2,5k on 250 Nm käytössä, jos sitä käyttäisi referenssinä. Nyt tarvisi enää keksiä, miten siihen pääsee. Sitä ei tarvi tässä ratkoa, kun on tulossa niin matalaviritteinen pannu.

                        Comment


                          No, ite oon suht tyytyväinen tän oman vitosen käyttöalueeseen eikä päivitysten myötä saisi paljoa heikentyä, enkä usko niin tapahtuvankaan... välttämättä. :P

                          Nyt on 225Nm siinä 2,5krpm kohdalla, 250Nm 3k, ja sit onkin jo 4k 475Nm ja 4,5k maksimit 488Nm. Tuosta se sit loivasti laskee ja 7k on enää 390Nm. Teho kylläkin nousee aina tonne 6,7-6,8k hujakoille... Hyvin pysyy alipainellakin muun liikenteen perässä.

                          Comment


                          • Vanha namibialainen sananlasku tietää, "Minkä alaväännössä häviää, sen huipputehossa voittaa. Ja sama toisinpäin."

                            Comment


                              Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viesti
                              Tietääkö kukaan mistä löytyis tommosia Cosworthin kumiläppiä irtonaisina? Tiedä sitte miten jäykkiä noi on..?
                              Arvelisin että tolla läpällä haetaan sitä että öljy pääsee virtaamaan reijästä läpän takaa, mutta ei läpän puolelta läppää vasten. Yksisuuntainen virtaus siis, ei varmaankaan oo niin tarkkaa sen läpän jäykkyyden kanssa. [/mutu]

                              Comment


                                Joo, nimenomaan tommonen siinä on idea, mutta jos läppä on kovin jäykkä öljy ei ehkä jaksa omalla voimalla/painolla aukaista sitä kovin paljon. Mutta luulen et noi on jotain tosi löperöä matskua.

                                Comment


                                • Onko noissa pakko lukea Cosworth? :)

                                  Jos ei, niin esim Etrasta löytynee sopivaa öljynkestävää kumimattoa. Ainakin duuniin Etra toimittaa kaikenlaista kumimattoa, myös öljynkestävää.

                                  Comment


                                    Olisi varmaan hyvä tietää miten ne saa pysymään kiinni niin ettei varmasti irtoa. Ei varmaankaan naurata jos irtoavat ja menevät ties mihin väliin tai öljypumpun sihtiin.

                                    Comment


                                      Joo, ei tietenkään tarvi olla tota tekstiä, mutta noi Cosworth versiot vaan painetaan kiinni sopivan kokoisiin reikiin, ei tarvi mitään ruuvieja, prikkoja ja muttereita. Mitä vähemmän osia sitä parempi. Olis helppo tehdä loiskelevyt jossa on sopivan kokoisia reikiä vieri vieressä ja painella noi läpät kiinni.

                                      Comment


                                        Muistakaa Suomen talvi! On nimittäin 5w40:kin aika hemmetin tönkköä -20:ssä. Ei saata minuutissa litran purkki valua tyhjäksi.

                                        Comment


                                        • en oo koskaan tarkastellu "sillä silmällä" tuota öljypumppua, mutta onko tuo semmoinen paketti ettei sitä pysty tuunaamaan paremmin toimivaksi tai saisko tuon tilalle parempaa?

                                          Comment


                                            Arto. Juuri tuon takia mä olenkin kokonaan keskittynyt siihen, että käyttöön tulee mukava käyttöauto joka toivottavasti olisi tarpeeksi ripeä normaalissa liikenteessä. Korkeilla kierroksilla ei ole tarkoitus tuota pyörittää ja tavoitteena on saa alle 2:n tuhannen jo leppoisat ominaisuudet. Huipputehot jää väistämättä pois, mutta ne onkin eri kavereiden juttuja.

                                            Rata-autot onkin sitten erikseen ja niitä ei liikenteeseen edes tehdä. Täälläkin palstalla olevat, tosissaan noita värkkejä tuunaavat ajavat kohtuu normi autoilla ja radalla onkin sitten ihan eri vehkeet.

                                            Comment


                                            • Joo mutta eikös tän palstan tarkoitus ollu etsiä ja jakaa ideoita nimen omaan hipo vehkeisiin..
                                              Tosin jos joku haluaa käyttikseen +500hp ni ok.
                                              Itselleni teen moottorin vain kilpa käyttöön joten täällä on tullut paljon huomionarvoisia vinkkejä/ideoita/tietoa.

                                              Ja mitä noihin koneen rakentelu budjetteihin tulee niin sehän on jokaisen oma asia paljon haluaa rahaa käyttää. Mutta ilmaiseksi niitä tehoja sekä kestävyyttä ei saa.
                                              Itse en meinannut osien luotettavuudessa säästellä.

                                              Comment


                                                Sanottakoon nyt vielä kans, et Urssi ei oo meillä pääkäyttis, mutta kuitenkin lähes päivittäin ajossa, joten 500+hv on ihan sopiva määrä... ainakin hetken. =P

                                                Comment


                                                • Viittäsataa hevosvoimaa ei n. parilitraisesta koneesta saa käytännössä mitenkään laajalle käyttöalueelle saati etenkään alhaisille kierroksille. Se, minkä kukakin laajaksi käyttöalueeksi käsittää, on sitten toinen asia. Jos vaikka 4000-8000 rpm alueella on käytössä yli 500Nm vääntöä, on se minusta ihan kiitettävän laaja käyttöalue, vaikkei ihan "normaaleilta" käyttökierrosalueilta alakaan.

                                                  Mikäli tuollaisia lukemia tahtoo vaikkapa sinne 2000rpm tuntumaan, taitaa urssin tai jumalan moottori olla auttamattomasti pieni. Tai sitten vääntö loppuu 4-5000rpm tienoilla kuin seinään. Näin niinku ihan puhtaasti mutulla.

                                                  Hevosvoima taas syntyy yksinkertaisesti kevyesti pyöristetyllä kaavalla <M/Nm>*0,7376 x <n/min-1> / 5252, jossa M on vääntömomentti Newton-metreinä ja n kierrosluku minuutissa.

                                                  Comment


                                                    Vakion öljypumpun itsetuhoisuudeen syytä lähtisin itse etsimään imupuolen ahtaudesta. Imuputki ja varsinkin sen siivilä ja sen kumitutin imureikä ovat minun silmissäni potentiaalisimpia syyllisiä.

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja kalsket Näytä viesti
                                                      Vakion öljypumpun itsetuhoisuudeen syytä lähtisin itse etsimään imupuolen ahtaudesta. Imuputki ja varsinkin sen siivilä ja sen kumitutin imureikä ovat minun silmissäni potentiaalisimpia syyllisiä.
                                                      Niin, suljetun järjestelmän kavitaatio johtunee siitä, että pumppu yrittää pumpata enemmän nestettä, kuin sen imupuoli antaa myöden. Imuputken sihti tosiaan on melko tiheä etenkin öljyn jäykälle nesteelle, tutin reikä nyt ei välttämättä ole minusta se pullonkaula..

                                                      Comment


                                                      • Mitenkäs sitten tarinat jostain pumpun pinnoittamisesta? Onko haihattelua vai oikeasti jotain merkitystä?
                                                        Mitenkäs tuo imupuolen parantaminen sitten? Periaatteessa putkistoa vois "viilailla", mutta asia ei varmaan oo niin yks oikoinen.

                                                        Comment


                                                          Itse teetin tukevammasta materiaalista pumpun ulomman rattaan. Ainakaan toistaiseksi ei ole räjähttänyt vaikka 8+ on jenkaa tullut annettua.

                                                          Comment


                                                          • Pinnoittaminen on melko lyhyt ilo, joskin varmasti hieman auttaa kestoiässä. Kavitaatiossa puhutaan älyttömistä energioista, kuplat luhistuessaan syö materiaalia kuin materiaalia..

                                                            Comment


                                                              Varmaan joku muu topikki on kevennykselle sopivampi.

                                                              Onko kukaan perillä miten norjalaiset ja ruottalaiset duunaa öljynkiertojuttuja vitosiin? Totuuden nimissä ne on pikkasen niin sanotusti eellä näissä jutuissa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X