Alkuperäinen kirjoittaja AnLe
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
High Power - tuunaajat älkää vaivautuko
Collapse
X
-
Miksei näitä osia voi tasapainottaa erikseen nollille? Nyt jos dmpperi hajoaa niin pitää koko kampura ottaa pois et saa uuden tasapainoon. Tuntuu tyhmältä, mutta onhan siihen varmasti joku syy..? Kuinka kriittinen tämä koko tasapainotushomma oikein on kun kanget ja vauhtipyörän vaihtaa, muun säilyessä ennallaan?
Mun pääkoppaan ei myöskään mahdu miksi juuri 5cyl kampura on yhtään sen erikoisempi painottaa kuin mikä tahansa muu?
Comment
-
Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että erikseen ne painotetaan tehtaalla. Siis vauhtis, kampura ja dampperi. Kampuraa ei voi vitoskoneessa tasapainottaa kokonaan yksikseen, koska se ei ole symmetrinen, vaan vaatii aina nuo vastapainot jotka sitten säädetään sen mukaan millaiset kanget ja männät koneeseen tulee. Sitä että _kuinka_ kriittinen homma tuo on, en osaa sanoa. Mutta olen sitä mieltä että ainakaan vauhtiksen vaihtaminen ei pitäisi aiheuttaa tasapainotustarvetta mikäli vauhtis on painotettu nollaan.
Käytännössä mitä vauhtiksen ja dampperin läsnäolo tekee on se että niiden paino kääntää kampiakselia mutkalle. Tämän vuoksi oikein korkeaviritteisissä koneissa on kenties järkevää tasapainottaa kampura ja dampperi erikseen ja lopuksi kaikki yhdessä, kampura tasapainotuslimpuilla varustettuna vielä. En tiedä tehdäänkö näin käytännössä, mutta näin järkeilemällä tuo tuntuisi hyvältä tavalta toimia.
Comment
-
No tuota, se että se on epäsymmetrinen? :) Ts. halkaiset sen tasan keskeltä miten päin vaan niin puolikkaat on aina erilaiset.
Comment
-
-
Olisi kyllä kiva tietää missä luokissa mennään epätasapainon suhteen orkkiskoneessa? Oma maalaisjärki sanoo että jos kone on ollut tasapainossa tehtaalta lähtiessä ja olettaen tietysti että männät ja kanget on keskenään yhtäpainavia joka pytyssä. Niin sitten jos vaihtaa uudet kanget ja männät mitkä on keskenään samanpainoisia niin ei kai pitäisi olla isoa heittoa tasapainossa. Luultavasti olen väärässä.
Comment
-
Tein oikein piirroksen astemitalla, eli ei toi kauhesti heitä tasaisesta tähtikuviosta, mutta parin asteen heitto tuli muutaman kaulan väliin(epätarkan astemitan takia).
Eli kampura on päästä katsottuna tasainen 72 asteen välein oleva 5-sakarainen tähtikuvio...
Comment
-
Ei kyse olekaan siitä tasajaollisuudesta. Tietenkin ne on tasajaolla kun kampuran päästä katsoo.
Ota kampiakseli käteen ja rälläkkä toiseen käteen. Laita rälläkällä kampiakseli halki joko pitkittäin tai poikittain. Vertaa palasia. Totea että ne on erilaiset. Siitä epäsymmetria.
Comment
-
Ok, pitää kokeilla omaan kampuraan. :P
Ei vaisinkaan, uskotaan suosiolla. Pitää ihmetellä lisää sit kun laittaa ton lihoiksi. :)
Kattelin googlesta vielä noita kampuran kuvia ja onhan se just noin, et epäsymmetrinen toi on jos vertaa esim. neloskoneen kampuraan. Takerruin vaan jostain syystä tohon tasajakoisuuten... Eli ilmeisesti toi 5-kampura siis aiheuttaa jotain värähtelyjä erilailla koska iskut ei mee tasaisesti.
Comment
-
Jahas, täällähän on tasapainotettu oikeen urakalla =)! Yhtä kaikki, jos ajatellaan että painotus olis menny vit***si niin huomaako sen kuinka hyvin värinöistä kierroksilla esim. kun kiihdyttää tai jostain muusta? Vai onko kyse kuitenkin niin pienistä heitoista että ei perstuntumalla huomaa muuta kun sitten kun se kampura menee poikki?
Comment
-
Hyvän tasapainon huomaa siitä, että kone on samoilla pyörivillä massoilla kovasti kierrosherkempi ku huonosti painotettu.
Purettaessa huonosti puntitetussa on laakereissa akselin suuntasia kiillottumia.
Huonosti puntissa olevasta koneesta pyörii pultit ja mutterit löysälle. Esim pakosarja tai turbo ei tunnu pysyvän kiinni millään.
Sitten ajastaan dampperi antautuu ja akseli katkeaa.
Comment
-
Osaatko Repo asiasta tietävänä sanoa noiden viestissä #175 olevien linkkien kuvien perusteella, että onko painotus mennyt mäkeen joka tapauksessa vai onko mahdollista että tuo jopa olis oikein tehty? Meinaan kun tuo tehtaan tekemä paino tuossa kehällä (olkoon se sitten dampperin lukitusta varten tai epäkeskeisyyttä varten) on kumottu reikiä poraamalla juuri siihen kohtaan.
Comment
-
Jos akselissa on viimesessä vastalimpussa helvetinmoinen hitsiköntti, niin näyttäs ihan oikealta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Repo/promo Näytä viestiJos akselissa on viimesessä vastalimpussa helvetinmoinen hitsiköntti, niin näyttäs ihan oikealta.
Comment
-
No niin, asia selvitetty. Oma koneistamoni soitti pyynnöstäni tuonne R-koneistukseen ja sieltä oli sanottu että nuo audin koneen osat on tasapainotettu jopa 1000hv asti jo vuosikymmenten ajan nollaan ja kampurassa vastapainoja käyttäen eikä ole värinöitä esiintynyt. Asiasta oltiin hyvin vakuuttuneita. Käytännössä ymmärrän tuon hyvin pitkälti niin miten Mr. Crossfire on tuolla ylempänä selvittänyt eli dampperi ja vauhtis erikseen nolliin ja sitten kampura tarvittavilla vastapainoilla erikseen. Sitä en tiedä onko nuo painotettu lopuksi vielä kaikki yhdessä.
Tosin pieni ristiriita tässä on. Jos tehtaalla on myös toimittu näin että vauhtis ja dampperi erikseen nolliin niin miten se nyt sit tässä tapauksessa vaati tohon mun dampperiin noin paljon lisäreikiä? Olisi kiva kun joku mittaisi alkuperäsen dampperin että onko se tasapainossa vai ei. Epäilen että ei ole vaan se möhkylä mikä kuulemma myös toimii kampuran lukitustyökalun "pitimenä", tekee dampperista epätasapainoisen. Ja tässä mun tapauksessa tuon möhkäleen aiheuttama epätasapaino on kumottu noilla poratuilla reiìllä.
Comment
-
Mitään en taas tiedä, mutta en ymmärrä tätä ainaista "kestää yli 1000hv". Varsinkin jos kyse tasapainotuksesta. Kierroksethan se on se mikä vaikuttaa, oliko neliöön? Sen vähän mitä olen yrittänyt ymmärtää niin ei se tasapainotus ole "se juttu" jos pelkkää tehoa haetaan, tietenkin tuo varmuutta peliin, mutta pääasiassa tasapainotus on sitä varten että kestää sen 6000rpm-> kasassa enemmän kuin yhden vedon. Tässä tietenkin tulee se, että ahtimen koon kasvaessa tarvii lisää kierroksia että on tehoaluetta. Korjatkaa tietty jos olen aivan eksyksissä.
Onhan se hieno, että esimerkiksi joku maamoottori mikä kiertää vaikka 1000rpm "kestää jopa 1000hv" kun on tasapainotettu. Näillä kierroksilla vaan voi olla vaikka kilon heittoja(päästä heitetty) ja edelleen se käy.
Comment
-
Kiinnostaa vielä, et kuinka kriittinen toimenpide toi kampuran ja dampperin tasapainotus on jos vaihdan vain kanget(olettaen et ne on saman painoiset keskenään) ja vauhtipyörän, ja rinkiä tullaan käyttämään max. 8000rpm?
Uuden vauhtipyörän voin kyllä tasapainottaa, mutta epäilen et 5-cyl kampuraa ei edes täällä päin edes tehdä ja lisäksi kun johonki se raja pitäis vetää tänkin projektin kustannusten suhteen.
Comment
-
Mitään en taas tiedä, mutta en ymmärrä tätä ainaista "kestää yli 1000hv". Varsinkin jos kyse tasapainotuksesta. Kierroksethan se on se mikä vaikuttaa, oliko neliöön? Sen vähän mitä olen yrittänyt ymmärtää niin ei se tasapainotus ole "se juttu" jos pelkkää tehoa haetaan, tietenkin tuo varmuutta peliin, mutta pääasiassa tasapainotus on sitä varten että kestää sen 6000rpm-> kasassa enemmän kuin yhden vedon. Tässä tietenkin tulee se, että ahtimen koon kasvaessa tarvii lisää kierroksia että on tehoaluetta. Korjatkaa tietty jos olen aivan eksyksissä.
Onhan se hieno, että esimerkiksi joku maamoottori mikä kiertää vaikka 1000rpm "kestää jopa 1000hv" kun on tasapainotettu. Näillä kierroksilla vaan voi olla vaikka kilon heittoja(päästä heitetty) ja edelleen se käy.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Anamonta Näytä viestiMitään en taas tiedä, mutta en ymmärrä tätä ainaista "kestää yli 1000hv". Varsinkin jos kyse tasapainotuksesta. Kierroksethan se on se mikä vaikuttaa, oliko neliöön? Sen vähän mitä olen yrittänyt ymmärtää niin ei se tasapainotus ole "se juttu" jos pelkkää tehoa haetaan, tietenkin tuo varmuutta peliin, mutta pääasiassa tasapainotus on sitä varten että kestää sen 6000rpm-> kasassa enemmän kuin yhden vedon. Tässä tietenkin tulee se, että ahtimen koon kasvaessa tarvii lisää kierroksia että on tehoaluetta. Korjatkaa tietty jos olen aivan eksyksissä.
Onhan se hieno, että esimerkiksi joku maamoottori mikä kiertää vaikka 1000rpm "kestää jopa 1000hv" kun on tasapainotettu. Näillä kierroksilla vaan voi olla vaikka kilon heittoja(päästä heitetty) ja edelleen se käy.
Eikö tuhannen hepan koneelle tarvita jo vähän lisää kierroksia? Tasapainotuksen merkitys korostuu? Vaikka en mitään tuhatta heppaa tavoittelekkaan enkä ihan edes puolia siitä saatika lisää kierroksia niin alakerrasta on muutenkin tulossa sellainen että se sen 1000 heppaa kestää niin en ymmärrä miksi jättäisin tuon "merkityksettömän" tasapainotuksen tekemättä. Kun tehdään, tehdään kunnolla. Tuota (pommin)varmuutta tässäkin haetaan ensisijaisesti.
tasapainotus on sitä varten että kestää sen 6000rpm-> kasassa enemmän kuin yhden vedon
Comment
-
Itsekin mietin tuota tasapainotuksen tarpeellisuutta, mutta tuntui hiukan tyhmältä jättää se tekemättä. Sen kustannukset on pienet koko koneremontin kustannuksissa. Toki onhan noita koneremontteja ja "koneremontteja". Jotkut on kuulemma tehneet sellaisen reilusti alle tonnin budjetilla...
Comment
-
-
r-koneistus tekee raaseripaikan kans identtisen duunin äkkii 60 pinnaa halvemmalla.
Tai siis, ärkkärissä ne ei rakastele sitä akselia, ne puntittaa sen. Raaseriäijä kiillottaa hitsisaumat ja laskuttaa satkun tunti.
Comment
-
Kampiakselin tasapainotukset
Moottorien tasapainotuksia tehdään myös täällä:
http://sporttiauto.com/palvelut/tasa.../tasapainotus/
Tällaisella koneella:
Ja tuossa videon pätkällä em. koneessa pyörii joku suoran koneen akseli:
http://www.youtube.com/watch_popup?v...KmLY&vq=medium
Comment
Comment