Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

High Power - tuunaajat älkää vaivautuko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja Veiju Näytä viesti
    Audi s2, 707 asetelma ja 685 sintteri kytkin. Paketti ei irrota, vaihde päällä lähtee käyntiin, mutta "ryömii" eteenpäin. Mikä mättää?? Liian paksu levy?
    Mites painelaakeri? Voisko olla liian lyhyt tms.?

    Comment


      Ongelma ratkaistu. Levyn booritus oli "nahea" kytkinakselille, vähän viilaten ja rasvaten rupesi toimimaan.
      Viimeksi muokannut okkim; 7.8.2019, 12:40. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

      Comment


        Tuo ruiskutuksen ajoitus oli itseäkin mietityttänyt aihe.
        Jostain luin että ajoitus tulisi olla niin että kaikki tavara olisi ruiskutettu jo imuventtiilin auetessa, karkeasti siis ~360° olisi asetus ruiskutuksen loppumiselle. Eli tuiskutus ei itseasiassa tulisi tapahtua imutahdin aikana, liekkö seos sekottuu parhaiten kun venttiilin raottuessa virtaus on kova ja polttoaine on jo kanavassa.
        Pienillä kierroksillahan tuo varmaan vaikuttaa, mutta esim täysvedossa suuttimen aukioloaika (80%) on joku 570° ja imuventtiili auki huomattavasti lyhyemmän ajan ja vaikka ruiskutus loppuis ennen imutahtia niin pisimmillään se alkoo jo ennen imuventtiilin sulkeutumista.
        Asiaan vaikuttaa lisäks ohjain, kun ainakin ms3x valitaan se mistä se ajottaa ruiskutuksen, onko se alusta, keskeltä vai lopusta. Eli minne päin pulssi levenee. Miten on muissa ohjaimissa?


        edit:JM kuvassa isot erot ajotuksessa lie johtuu siitä että ohjain ajottaa ruiskutuksen keskeltä tai alusta, ja ruiskutuksen loppumisajankohta on oleellisin...?

        ite käytän sitä että loppumisajankohta on se mihin se ajottuu koska käsitin että se on oleellisempi kuin alkamisajankohta ja sitten pidemmällä aukiololla vaan aukeaa aiemmin.
        mutta tätä ajotusta en oo edes koittanu muuttaa vaan on 360°
        Viimeksi muokannut jesse47; 13.8.2019, 12:14.

        Comment


          Joo, end of injection on ajoitusstrategiana. Omassa härvelissä tuntuu olevan niin, että 4000r jälkeen ei oo enää niin tarkkaa tuon kanssa.

          Comment


            Ja noin isot erot. :o
            pitääköhän koittaa itekki vähä muuttaa tuota että huomaako mitään eroa..
            Mikä kokoonpano sulla on mistä tuo on, mikkä nokat ja kuinka isot suuttimet? Viinalla..?

            edit. Toisaalta. Järkeenhän tuo käy raskaalla kuormalla. Jos 80% aukioloajalla suutin on auki ~575° ja imuventtiili sulkeutus esim 210° jälkeen niin ruiskutuksen loppu pitäis olla vähintään 425° että ruiskutus pysyis oikealla tahdilla eikä alkais jo edellisen aikana, jolloin seosta varmasti yskii imusarjaan ja aiheuttaa epätasasia seoksia pyttyjen välille.
            ja tosiaan käytännössä kaupunkiköröttelyssä ja matka-ajossa ei kaukana olla 360°
            Viimeksi muokannut jesse47; 13.8.2019, 17:20.

            Comment


              1.8T ADR nokilla, Finturbon tekemä garretti (54/76 kompura 62 jätöllä turbiiniakseli, 0,8 pakopesän nielu), viinalla käy ja suuttimina 830 dekat. Purkka nostettu jonnekin 9,6-9,7 nurkille männillä ja kannen plaanauksella.

              EDIT:
              Mitä tässä nyt on tullut testailtua, niin väärällä ajoituksella saa esimerkiksi nokkapyörän säädön vaikutukset nollattua kokonaan pois. Alkuun kone reagoi hyvin nokan ajoituksen myöhaistämiseen, mutta se taisi johtua siitä, että silloin ruiskutusaika meni paremmin kohdalleen. Nyt kun nuo kartat alkavat olla kohdallaan, olen palannut myöhäistämisessäkin lähelle nollaa. Taitaa olla nyt yhden asteen miinuksella.
              Viimeksi muokannut JM; 15.8.2019, 21:43.

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja jesse47 Näytä viesti
                Asiaan vaikuttaa lisäks ohjain, kun ainakin ms3x valitaan se mistä se ajottaa ruiskutuksen, onko se alusta, keskeltä vai lopusta. Eli minne päin pulssi levenee. Miten on muissa ohjaimissa?
                MaxxEcussa on soi metodi eli start of injection, eikä sitä voi muuttaa eof:ksi. Default arvona on siellä aloitus 360° eli imutahdin alku, enkä saanut tarkkaa tietoa valtuutetulta jälleenmyyjältä, mistä kohdin ja mihin päin pulssi levenee säätäessä.
                Tietääkö joku Maxxin käyttäjistä vai pitäisikö raapustaa kyssäri ihan pääkallopaikalle?

                Edittiä: MaxxEcun 17.9.2019 julkaistussa softa versiosta 1.122 alkaen mukana mm. eoi end of injection metodi.
                Viimeksi muokannut SamSam; 26.9.2019, 10:42. Perustelu: Softat kehittyy

                Comment


                  Jos ajoitus on start of injection niin silloin käsittääkseni ruiskutus alkaa 360° kohdalla ja pulssin levetessä loppu siirtyy.
                  Näin ainakin megassa, jossa saa valittua ajoitus kohdaksi start- midle- tai end of injection ja sitten kartta tuolle.

                  ite kokeilin muuttaa välillä 200°-450° enkä juuri huomannut eroa niin saa olla, tai pientä eroa oli mutta en nyt oikee osannu sanoa mitään asetusta paremmaks kun toinen.
                  Voi olla että viinalla toi vaikuttaa enempi.

                  Comment


                    Se on paljon mahdollista, kun se tavara höyrystyy muutenkin huonommin. Voihan olla, että tuohon vaikuttaa overlap ja muutkin jutut. Lisäksi suuttimien saturaatio varmasti vaikuttaa myös. En yhtään tiedä, millainen suihku noissa yksireikäisissä 830cc dekoissa on, mutta veikkaanpa, että ei oo häävi. Vastaava neljäreikäinen EV14 tai Deka olis varmasti parempi joka suhteessa. Toisaalta ei se ihan paska voi olla, kun auton saa jo nyt menemään nätisti ajamalla 10L/100km (lambda 1).
                    Viimeksi muokannut JM; 16.8.2019, 12:48.

                    Comment


                      Kyllä se on isossa dekassa vaan sangen paska. Pistemäinen eli hankala.

                      Comment


                        Mites tämmöinen juttu jos kone on säädetty vpowerille ja käytössä on lisäksi metanolin ruiskutus . Sitten tehdään uusi ohjelma RE85:lle niin tarvitaanko enää metanolin ruiskutusta?
                        saako siitä enää mitään etua?

                        Tyhmä kyselee...

                        Comment


                          Saa sillä lämpökuormaa pienemmäksi jos jarrut ja renkaat kestää radalla päryyttää. Ehkä lentsikallakin vois hyötyä.

                          Comment


                          • Varmaan puhutaan vesi-metanoliruiskutuksesta, 50/50% suhteella tai jotain sinne päin?

                            Kyllähän tuo E85:n kanssakin tiputtaa imu- ja pakolämpöjä ja muutenkin pienentää koneen lämpökuormaa. Tosin jos kone on aiemmin kestänyt pumppubensalla ajelut eikä ahtoja ole tarkoitus nostaa, niin sitten todennäköisesti toimii E85:llä ilman vesi-metanoliruiskuakin. Etanolilla kun sekä nakutusherkkyys että pakolämmöt ovat muutenkin pienemmät. Tehojen suhteen hyöty on luultavasti vähän niin ja näin. Jos välijäähdytys on vähän niukka, niin sitten saattaa jotain pientä tehohyötyäkin saada, kunnollisella välijäähyllä ei välttämättä mitään.

                            Käytännön esimerkkinä mulla on turbomopossa vesiruisku, jossa käytän noin 20/80% etanoli-vesiseosta. Muuta ahtoilman jäähdytystä kapineessa ei ole. Bensalla vesiruisku tuotti noin 5% teholisäyksen, samalla ahtopaineella testattuna veden kanssa ja ilman. E85:llä vaikutus tehoihin taas oli pyöreä nolla, mutta imu- ja pakolämmöissä näkyi edelleen selkeä pudotus. Sivuhuomiona bensallakin tuo tehonlisäys vaati ruiskutusmäärän hakemisen kohdalleen. Isommalla syötöllä imulämmöt kyllä tippuivat enemmän, mutta teholisäys oli pienempi (siis olematon).

                            Comment


                              No taustaa sen verran että tuli ostettua tommoinen kohtuu tehokas audi ja nyt suurimman osto huuman laannuttua niin tutkin ostosta tarkemmin niin huomasin metanol ruiskutus vermeet sivupahvin takana.Kone oli ennen bensalla käyvä ja nykyään ohjelmoitus e85 niin sillä mietin että tarvitseeko sitä vesi/metanol ruiskutusta.

                              Comment


                              • Täällä kun ymmärretään bensan/etanolin polttamisen päälle, mimmosta turboa voisitta ajatella 250-350hv tavoittelulle VR6:selle? Oisko jokin K26/Garrett GT28S liian pieni vielä vai saako tuollasen holset 30:sen heräämään 2500-3000rpm tienoilla..tästä ei mitään tykkiä tehdä vaan ripeää normiajoon. Alustavasti kyselen kun tuo k14/k16 hybridi oli tulossa tähän mutta sekin taitaisi yläpäästä hiipua vaikka laskeskeltiin 300hv riittävän senkin...
                                Viimeksi muokannut VWarre-00; 26.1.2020, 20:12.

                                Comment


                                  3.2 r32 vr6 koneessa oli garrett gt2871r 0.86ar. Aika nopeasti alkoi yläpään tukkoisuus häiritä, toki viive oli olematon.

                                  Comment


                                    2871 ei ole likimainkaan balanssissa oleva ahdin. Turbiini on merkittävän pieni vrt kompressori.

                                    Comment


                                    • Edit: Löytyi oppari josta kaavoja, täytyy laskeskella noita A/R ja muita suhteita.
                                      Viimeksi muokannut VWarre-00; 31.1.2020, 06:23.

                                      Comment


                                        Täytys ensin tietää että mikä ahdin ja mitkä siipikoot. Sitten voi sen pakopesän ar-suhdetta funtsia.

                                        E: no vähän informaatioköyhä läppä. En ole mikään turbojeesus, mutta lähtökohtaisesti siipikoot sen mukaan että yhtäältä kompressorilla on edellytykset tuottaa haluttu tehomäärä ja turbiinilla virrata se ulos menemättä tukkoon. Sitten pakopesän ar ja hukkiksen kanssa voi pelata sitä että herääkö alhaalta vai vetääkö ylhäältä. Joskus sattuu säkällä semmonen mikä toimii aika hyvin koko alueelta.

                                        Comment


                                        • Totta, vähä kinkkinen on tämmösen turbo..HX35/40 noin budjettiin mahtuisi, GT3071 on yli budjetin ja siltikään sillä ei paljo yli 400hv kuulemma pääse ja herääminen on ylempänä vielä ku holsetissa eli eiköhän tämä ole valittu Holset HX35/40 14cm2 pakopesällä. Ja kun en alakertaan mitään vahvistuksiakaan laita ni maltilla mennään.

                                          Comment


                                            Jos 250-300hv hakusessa niin toi HX35/40 superi on aika kookas ahdin. Riittää helposti yli 500hv, kerta 35 superi #8 pesällä sinne riittää myös.

                                            Comment


                                              Joo, tuohon 250-300hv haarukkaan löytyy monta hyvää ja edullista vaihtoehtoa, joilla ei tarvitse odotella ahtojen nousua. Sinne +300hv alueellekin pääsee vielä monella hyvin syttyvällä turbolla. Oma A4 oli kyllä aika tapissa K03 billettihybridillä (RS6 pakosiipi K03 pesään sovitettuna ja kompurana Mamban billettisiipi), mutta jestas, että se heräs hätäisesti. Isommalla pakopesällä (K04) olis varmaan venynyt hyvin vielä pidemmällekin. Sairaan hauska oli kyllä talvella, kun lähti kunnon luisuun ihan pienellä härnäämisellä.
                                              Viimeksi muokannut JM; 5.2.2020, 16:49.

                                              Comment


                                              • Ei kyllä kannata K03/k04:sta tämmöselle tarjota, saa ku pauketta aikaan.

                                                Comment


                                                  Minusta fiksumpi tommoseen vajaa kolmen litran kutoseen on laittaa isolla pakopesällä oleva ahdin ettei se oo tukossa heti. Joutuu vaan laittaa ison portin jos aikoo pienellä paineella ajaa. 12v vr6 kestää kyllä huoletta painaa vakiorojuilla vaikka 400hp päällekkin.

                                                  Comment


                                                    Joo, se nyt oli vaan esimerkki 1.8T kyljestä. Tuossa kyllä auttaa toi isompi litratilavuus. Herää paremmin noi traktorin turbotkin. Tässä itsekin käyn henkistä taistoa tuon mitoituksen kanssa ja taidan kääntyä pienemmän puoleen, kun kadulla kuitenkin tuolla enimmäkseen ajan. Onhan se kivaa, jos vetoa on sillä käyttöalueella, missä kone käy suurimman osan ajasta. Toisaalta tuo +400hv repii kyllä kivasti kunhan syttyy, eikä sieltäkään huvittaisi antaa kauheesti pois.
                                                    Viimeksi muokannut JM; 6.2.2020, 16:56.

                                                    Comment


                                                      Kokemuksia, miten pitkälle nuo TFSI sytytyspuolat taipuvat käytettäessä pintapurkaustulppia? Mikähän mahtaa olla sellainen turvallinen max hv/nm per puola?

                                                      Comment


                                                        150 hv/2bar. NGK per sylinteri toimii.

                                                        Comment


                                                          Taitaa mennä kyllä sinne 250hv puolelle pintapurkaus tulppien kanssa, eikös forumiltakin löydy eräs "inan tehokas" kapine missä muistaakseni kuitenkin "vakio" puolat

                                                          Comment


                                                          • Rajoista en tiedä mutta 1.8t vakiopuola perus 5e nkg 9 lämpöarvolla ei ongelmia +200hv/sylinteri. Kärkiväli säädetty 0,4mm.

                                                            Comment


                                                              Seuraava moottori setuppi tulisi itselle varmaankin olemaan 2.5 tdi lohkosta stroukattu AAN. Mikä on "järkevä" teho lukema mitä lähtee hakemaan, jotta edes jotkus paikat kestäisi jonkun aikaa? Ajattelin tuon 6 lovisen manuaalin pitää. Mistä pitäisi Ursiin hakea vahvennettuja vetareita? Mikä turbo olisi hinta/laatu suhteeltaan paras/hyvä. Itsellä ajatus noin 700 heposen tehoista mutta mitään ei ole kiveen hakattu tässä kohtaa. Lohko ja kytkin on hommattu.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X