Korjataan sen verran, että kaasuläpän tehollisen virtauspinta-alan ei tarvitse olla yhtään suurempi kuin muun pienimmän reiän tai aukon tehollisen virtauspinta-alan.
Läppä ja sen akseli sotkee hieman virtausta, joten mitottaisin itse kaasuläpän vähän yli putken halkaisijan.
Läpän kokoa on suht helppo tutkia dynossa. Jos vetää samoissa olosuhteissa muutaman vedon samoilla lähtöarvoilla lämpöjen ja muun suhteen siten, että ekalla vedolla 100% läppä auki, toisella vaikka 90% ja kolmannella taas 100%, niin jos noissa on merkittävää eroa on läppä ehkä vähän liian pieni. Jos taas eroa ei 90-100% aukemalla merkittävästi tule, niin läppä ei ole tulppana. Toki jokainen virtausta vastustava komponentti omalta osaltaan vaikuttaa, mutta jos ero tuolla ihan ylimmällä alueella läpän aukeamaa on suuri, niin on todennäköistä että läppä tulppaa. Ja sitten päästäänkin spekuloimaan koko dynottamisen tarkkuutta ja moottorin ulkopuolisia tekijöitä.
Läppä ja sen akseli sotkee hieman virtausta, joten mitottaisin itse kaasuläpän vähän yli putken halkaisijan.
Läpän kokoa on suht helppo tutkia dynossa. Jos vetää samoissa olosuhteissa muutaman vedon samoilla lähtöarvoilla lämpöjen ja muun suhteen siten, että ekalla vedolla 100% läppä auki, toisella vaikka 90% ja kolmannella taas 100%, niin jos noissa on merkittävää eroa on läppä ehkä vähän liian pieni. Jos taas eroa ei 90-100% aukemalla merkittävästi tule, niin läppä ei ole tulppana. Toki jokainen virtausta vastustava komponentti omalta osaltaan vaikuttaa, mutta jos ero tuolla ihan ylimmällä alueella läpän aukeamaa on suuri, niin on todennäköistä että läppä tulppaa. Ja sitten päästäänkin spekuloimaan koko dynottamisen tarkkuutta ja moottorin ulkopuolisia tekijöitä.
Comment