Riippuu aika monesta asiasta tuo hukkaportin lähdön toimivuus. Tärkeimpinä ehkä kuinka alas ahtopaineet pitää saada säädettyä ja millaisilla pakopaineilla turbo on mitoitettu toimimaan. Haastavin yhdistelmä tuntuisi olevan iso turbo josta pitää saada säädettyä pienet ahtopaineet.
Kiihdyttelymopojen parissa on tullut nähtyä näitä ongelmia aika paljon. Noissa kun turbot on kohtuullisen isoja koneen kokoon nähden ja ahtopainetta pitäisi pystyä säätämään luotettavasti puolesta barista ylöspäin. Parhaassa esimerkissä oli muuten ihan asiallisen oloinen pakosarja, mutta hukkaportin lähtö oli suunnilleen suorassa kulmassa kollektorin sisäkaarteen puolella. Tuo tuuppasi yläkierroksilla 1,3 baria vaikka koko hukkaportin ruuvasi irti.
Tuosta kuvan esimerkistä on tietty paha antaa mitään ennustetta. Eihän tuo mitenkään optimaalinen ole, mutta ei myöskään ihan pahin mahdollinen. Jos tavoitteena on, että ahdot pitää pystyä säätämään alas ja niiden pitää pysyä kohdillaan rajoittimelle asti, niin harkitsisin tuon muuttamista. Jos taas tarkoitus on mennä koko ajan vähän reilummilla paineilla eikä turbo ole mikään hillitön, niin eiköhän tuo toimi ihan ok.
Kiihdyttelymopojen parissa on tullut nähtyä näitä ongelmia aika paljon. Noissa kun turbot on kohtuullisen isoja koneen kokoon nähden ja ahtopainetta pitäisi pystyä säätämään luotettavasti puolesta barista ylöspäin. Parhaassa esimerkissä oli muuten ihan asiallisen oloinen pakosarja, mutta hukkaportin lähtö oli suunnilleen suorassa kulmassa kollektorin sisäkaarteen puolella. Tuo tuuppasi yläkierroksilla 1,3 baria vaikka koko hukkaportin ruuvasi irti.
Tuosta kuvan esimerkistä on tietty paha antaa mitään ennustetta. Eihän tuo mitenkään optimaalinen ole, mutta ei myöskään ihan pahin mahdollinen. Jos tavoitteena on, että ahdot pitää pystyä säätämään alas ja niiden pitää pysyä kohdillaan rajoittimelle asti, niin harkitsisin tuon muuttamista. Jos taas tarkoitus on mennä koko ajan vähän reilummilla paineilla eikä turbo ole mikään hillitön, niin eiköhän tuo toimi ihan ok.
Comment