Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

High Power - tuunaajat älkää vaivautuko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ei ole tarkempaa tietoa kuvan suuttimen (6kpl setin) käytöstä. Sain nuo pelastettua ihmeteltäväksi, muiden pilaantuneiden ehdittyä kierrätykseen.

    Noita EV14 kaasusuuttimiahan ei mitenkään "modata". Eli ei poisteta/muokata hajotinta.
    Itse pidän kyllä jonkimmoisena riskinä kumipintaista osaa polttoaineen annostelussa.
    Sitä Siemens "2200" en ole nähnyt. Onkohan sekin jonkinlaisella kumitiivistyksellä?

    Ei taida juurikaan yli tonnisia löytyä monireikäisenä.
    ASNU:lla jonkinlainen hajotinviritelmä (siihen 1500:een).
    Ja isoja on MORAN Atomizer:it, mutta hiukan epäilen niitten toimintaa pienillä pulsseilla.
    Jonkun pitää keksiä jotain uutta, nykyisillä rakenteilla ei tunnu onnistuvan.

    Comment


    • Näin mulle asian esitteli eräs aiheen oikea asiantuntija. Otetaan rungoksi joku niistä EV14 suuttimista ja poistetaan niistä se reikälevy tai porataan siihen isompi reikä. Näin muutetaan suuttimen tuotoksi sen, mitä se rakenteellisesti virtaa. Sitten valikoidaan sille kaveriksi samalla virtauksella olevat sisarukset.

      Moranin suuttimien kanssa tuntuu olevan enemmän tai vähemmän ongelmaa, mitä nyt parin kiiharin kohdalla kuullut puhuttavan.

      Comment


      • Juu, siis ne "normaalit" bensiinille tarkoitetut EV14:set tehdään noin, mutta noissa kaasusuuttimissa ei ole erillistä hajotinlevyä (se kuvassa oleva on suoraan suuttimen kärjessä).
        Ja siintä 1500cc suuttimesta (0280158333) se hajotin on jätetty jo tehtaalla laittamatta.

        Comment


          Taitaa suurimmat monireikäiset päästä 1100 luokkaa vähän bensanpainetta nostamalla. Onhan ne pienet tosiaan isoihin vehkeisiin.

          Comment


            Miten muuten porukat säilöö suuttimia silloin kun pelit ja pensselit on levällään?

            Comment


            • Nesteen pienkonebensalla.

              Comment


              • Mä oon ajanu sen suuttimen yläpään täyteen WD40 ja sitten naksutellut suutinta, että neste valunut läpi. Sitten puhaltanut paineilmalla "kuivaksi". En tiedä, onko tuo suositeltu tai järkevä tapa, mutta eipä ole vielä hajonnut.

                Comment


                • Siemens Deka 2300cc toiminut omassa projektissa hienosti viinalla.
                  Pikkasen se on tietysti tarkka 0-5% kaasun avaumilla säätää.

                  Comment


                    Kyselin kans noita Dekoja mutta kuulemma kovasti epälineaarisia eri aukioloajoilla nii ei oikein nekään innostanu.

                    Comment


                      0280158333/0280158334 pois suljettuja?

                      Comment


                        Varmasti muuten ihan parasta, mutta vähä pienet on.

                        Comment


                          Otin nyt sit nuo EV14-2000. Näyttäsivät olevan 2300cc@3bar lapun mukaan. Lisäks tuli kitti EV14 580cc tuohon 80:iin, olivat suoraan pitkän malliset ja EV1 liitännällä. Kiinasta tulee ND-EV1 adapterit tolle toiselle kitille.

                          Comment


                            Mullahan on nuo ID2000 ruutat, joista Marko sanoi, että ovat EV14:sta modattuja tai jopa samoja. Ainoa huono asia mitä huomannut Tatekin ja viinan kanssa, eivät tykkää alle 1,25ms aukiolosta eli tyhjäkäyntiä käy hieman paksulla nykyisillä b.paineilla.
                            Attached Files

                            Comment


                              Paljo on paineet?

                              Comment


                                N.3bar@1000rpm. Tuon tyhjäkäynninkin saa luultavasti lambda 1:n säädettyä, kun hipostelee vähän kaasuläppää ja b.painetta.

                                Comment


                                  Putkisto asiaa.

                                  Teholuokka kun yli 500hv, ahtimen koko GTX38:n tasoa ja DP 3,5" kokoinen ja 1,5m pitkä. Niin vaikuttaako kuristavasti jos siitä jatkaisi eteenpäin 3" putkella auton taakse. Tilan puutteen takia nyt mietinnässä. Tarkoitus tehdä yhdellä vaimentimella koko järjestelmä ja katalysaattoria ei -77 vm tarvitse.

                                  Comment


                                  • Ei tuolla bossilla (sininen) pitäis 1,25ms vielä paha olla, mutta DEKA (punanen) vois jo aiheuttaa hauskuutta...
                                    Paljonko on Tatech:iin DeadTimeksi laitettu?
                                    Suuttimien keskinäinen virtausero voi olla myös syynä tyhjäkäynnin hankaluuksiin.

                                    Comment


                                      Alkuperäinen kirjoittaja Carbin Näytä viesti
                                      Putkisto asiaa.

                                      Teholuokka kun yli 500hv, ahtimen koko GTX38:n tasoa ja DP 3,5" kokoinen ja 1,5m pitkä. Niin vaikuttaako kuristavasti jos siitä jatkaisi eteenpäin 3" putkella auton taakse. Tilan puutteen takia nyt mietinnässä. Tarkoitus tehdä yhdellä vaimentimella koko järjestelmä ja katalysaattoria ei -77 vm tarvitse.
                                      Jos pysytään 5:lla alkavissa luvuissa niin hyvin voit 3" putkella vetää auton alla.

                                      Comment


                                      • Millä jännitteellä tämä on mitattu? Oletan, että jossain 14v tuntumassa?

                                        Comment


                                          Vähän asian vierestä, tuon kokoisilla suuttimilla ollaan jo kilohevosien luokassa niin mitä tulppia olette todenneet toimiviksi, vieläkö mennään F5DP0R vai jotain muuta?

                                          Comment


                                          • Alle tonnilla on ainaki toiminu NGK BKR9EIX. Ja tämä toki viinalla. Yli tonnista kertokoon viisaammat.

                                            Comment


                                              Ei tuolla bossilla (sininen) pitäis 1,25ms vielä paha olla, mutta DEKA (punanen) vois jo aiheuttaa hauskuutta...
                                              Paljonko on Tatech:iin DeadTimeksi laitettu?
                                              Suuttimien keskinäinen virtausero voi olla myös syynä tyhjäkäynnin hankaluuksiin.
                                              Pyöreä nolla on bensa-asetuksissa deadtime ja samoin akku asetuksissa pl. 12 voltista alaspäin aletaan vasta korjaamaan ruuttien aukioloaikaa pidemmäksi.

                                              Suuttimet oli penkitetty ennenkuin laitoin kiinni viime keväänä, 10ms aukiolojalla suurin ero 0,86%.

                                              Comment


                                              • Siellä kannattais kyllä jotain tämän suuntaista olla:

                                                Koodi:
                                                Volttia				
                                                8	10	12	14	16
                                                1600	1200	900	700	600
                                                µsec
                                                Nuo tais perustua johonkin ID:n ilmoittamaan listaan, en muista. Tuollee ollut itsellä ja suht järkevästi toiminu.

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja kenax Näytä viesti
                                                  Alle tonnilla on ainaki toiminu NGK BKR9EIX. Ja tämä toki viinalla. Yli tonnista kertokoon viisaammat.
                                                  Onko noihin päädytty ihan kokemuspohjaisesti (hyvien/huonojen)? Kokemuksia 8 vs 9 lämpöarvon tulpista?

                                                  Comment


                                                  • Arvelin kokeilla, josko ysillä pärjäis ja jäin niihin sitten, kun ongelmia ei ollut. Omasta mielestä viinalla voi käyttää hyvin kylmää tulppaa, kun nokea ei synny. Mitä kylmempi tulppa, sen paremmin se kestää.

                                                    F5DP0R:stä on vähän huonoa kokemusta, mutta niillä ajoin kyllä ilman ongelmia vuosikausia. Luovuin niiden käytöstä siksi, että tulin johtopäätökseen, ettei niiden laatuun pysty enää luottamaan. Bosch on siirtänyt varmasti niiden tuotantoa halvimpiin fasiliteetteihin, kun kyse on melko lähellä elinkaarensa päässä olevaa tuotetta.

                                                    Comment


                                                      Mikäs tää on?

                                                      Comment


                                                      • Jep, ne käyrän alut on 14V 3bar (iideen mittauksia).


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja SamSam Näytä viesti
                                                        Pyöreä nolla on bensa-asetuksissa deadtime ja samoin akku asetuksissa pl. 12 voltista alaspäin aletaan vasta korjaamaan ruuttien aukioloaikaa pidemmäksi.

                                                        Suuttimet oli penkitetty ennenkuin laitoin kiinni viime keväänä, 10ms aukiolojalla suurin ero 0,86%.
                                                        En tiedä, mutta olettaisin, että Tatechissakin on DT:n laskenta "oikein", joten kyllä ne syytä olisi siellä olla. Kaikki prosentuaaliset korjaukset menee metsään varsinkin lyhyillä pulsseilla.
                                                        Noi Kenax:in lukemat on ehkä hiukan yläkanttiin, mutta parempi niinpäin. Eikä niitä ikinä voi tarkasti oikein saadakaan.

                                                        Ja epäilinkin suuttimien hajontaa vaikkapa 1ms pulssilla...

                                                        Comment


                                                          Hyvä kun tuli asia esille, mulla tuo tyhjäkäynti on kuitenkin ollut lähes hyvä, joten siksi kai kukaan säätäjistä ei ole jännite korjauksiin puuttunut. No nytpä on korjaukset laitettu softaan, kiva keväällä kokeilla saako tyhjäkäynnin säädettyä ilman kikkailuja lambda 1:n.

                                                          Comment


                                                          • Thuppulla voi olla ehkä vähän lähempänä. Tuosta valikoi kolmella barilla tuon 45psi eropaineen, niin mennään aika lähellä "totuutta".

                                                            Toi deadtime on suure, joka on hyvin sovelluskohtainen ja myös osittain yksilökohtainen eri suuttimien välillä. Sen pystyy kyllä pientä kärsivällisyyttä käyttäen mittaamaan virtauspenkissä, kun ajetaan vaikka viiden satsin otoksella muutamalla eri pulssinpituudella ja lasketaan pulssinpituuden muutoksen vaikutus todellisen ruiskutusmäärän muutokseen.

                                                            Tai sit laittaa tosta listasta noi luvut sinne ja elää elämäänsä miellyttävän tietämättömänä siitä, että ruiskutusajat eivät ole aivan prikulleen sitä mitä logissa lukee ja hyväksyy tosiasian, että jo virtaustekniset seikat aiheuttanee suurempia epätarkkuuksia muuttuvissa tilanteissa :)

                                                            edit: deadtime ei ole varsinainen jännitekorjaus niinkään, se on suure joka kuvaa suuttimen sähkömekaanista ominaisuutta. Suuttimen "latenssi" datatermistössä vaikkapa.

                                                            Comment


                                                            • Vähän vielä DT:tä, kun se niin monessa paikassa on väärin selitetty.
                                                              Se aiheutuu suuttimen aukeamis- ja sulkeutumisajoista, mutta sitä ei voi niistä laskea.
                                                              Siihen vaikuttaa pääasiassa jännite ja paine, mutta myös ECU:n suutinohjaimien kytkentä.

                                                              Kuvaan lisätty suuttimen teorettinen virtaus (vihreä viiva) 0:sta > 100% aukiolon virtauslukemaan (2225cc taulukosta).
                                                              Sitten "lineaarisen" osuuden mukainen viiva (sininen), jotta näkyisi pienten aukiolojen eri kulma (vaalea sininen).
                                                              Siis se, että DT ei varsinaisesti korjaa koko virhettä tässä tapauksessa alle 1,5ms pulsseilla. Pitäisi olla lisäksi korjaus myös tälle.
                                                              Ja DT:hän on vihreän ja sinisen ero.
                                                              Yksinkertaisimmillaan voi mitata 100% virtauksen ja sitten tuoton jollain pulssinpituudella, joka osuu lineaariselle alueelle ( vaikka 3 -7ms) ja laskee DeadTime niistä. Varmistukseksi mielellään mittaus toisellakin pulssinpituudella...

                                                              Samaa asiaa toisessa kuvassa.




                                                              Ja jos joku ihmettelee, miksei mitattu käppyrä ja toi teoriaviiva kohtaa 10ms (100%) kohdalla, niin se on yksi MOTECin kummallisuuksista.... se rajoittaa DUTYn.
                                                              Viimeksi muokannut harrastaja; 7.1.2017, 12:16. Perustelu: Oikolukua.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X