Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

High Power - tuunaajat älkää vaivautuko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Noita rataspari hammaslukuja kans miettiny. Noita pieniä välityseroja ku tuolla on listattu niin onnistuukohan noi enää eri hammasluvuilla, vaan täytyis vaikuttaa myös hammaskoolla/halkaisijalla..?

    Esim. tuolla listattu eroa CBM vs CRB, niissä kuitenki samat osanumerot kutosrattaille vaikka tuon sivuston mukaan on välityseroa.

    Kenneth, tuon kutosen lisääminen ei siis tarvi mitään muutosta siirtäjämekanismiin?
    Viimeksi muokannut okkim; 6.12.2016, 17:56. Perustelu: Viestit yhdistetty.

    Comment


    • 5v askin 5-6 siirtäjätangossa on tyvessä semmoinen messinkihela estämässä sen vaihtajan menemistä kutoselle. Se otetaan vain pois sieltä.

      Pakko sieltä on siis rataspari vaihtaa, ei se voi muuten toimia mitenkään, kun hammaskehä muuttuu. Eli joku virhe tuossa lienee?

      Comment


        Ihan näppärää et noin vähällä menee. Tosin hieman tiheä tulee noista viimesistä vaihteista, mut mailia silmälläpitäen niin eihän se haittaa. :)

        Comment


          Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viesti
          Noita rataspari hammaslukuja kans miettiny. Noita pieniä välityseroja ku tuolla on listattu niin onnistuukohan noi enää eri hammasluvuilla, vaan täytyis vaikuttaa myös hammaskoolla/halkaisijalla..?
          Ne on eri halkaisijoilla jos hampaiden määrät muuttuu.

          Comment


            Niin... tottakai. :)

            Comment


            • Niin, eipä se 0,76 - 0,68 välityksen ero ole oikean vaihteenvaihdon verran. Mutta toisaalta jos vaihtaa 9000rpm neloselta suoraan kutoselle, se putoaa n. 6500rpm:ään ja meno jatkuu. Ei nyt kuitenkaan aivan optimaalisin vaihto, mutta vetoalueella ollaan kuitenkin.

              Nyt kun moottoria pystyy jenkaamaan korkeammalle, niin tuo kutonen lienee kokolailla turha vaihde. Mulla oli aikanaan vitosvaihteella 290kmh @ 7300rpm, joten vaikkapa 9000rpm rajoittimella päästään liki 360kmh. Tuolla 0,68 kutosella päästäisiin sitten neljää sataa. Minä en tosin ole aikomuksissa koskaan ajaa niin kovaa ja tuskin tuota vitostakaan tuonne asti, vaikka vehkeissä jonain päivänä riittävästi punetta olisikin ja suoraa riittäis.

              Comment


                Millanen tulee ajaa kiinteällä 50:50 keskitasaupyörästöllä? Jos suhteuttaa, että muutenkin on lähes joka osa-alue jo tehty epämukavemmaksi katukäyttöön. Onko siitä edes mitään hyötyä pitävällä alustalla, vai onko hyöty pelkästään jääradalle?

                Comment


                  Ai että jos laittais spoolin keskitasurin tilalle? Aika ikävä, luulen. Prikkamodatulla torsenillakin tiukoissa käännöissä pitävällä pinnalla skippailee takafillari. Liukkaalla pinnalla sitte semmonen mitä ihmiset sanoo "loogiseksi".

                  Kyllähän siitä varauksin hyötyä on rataolosuhteissakin, yhden pyörän sutiminen ei hidasta menoa niin paljoa kuin mitä modaamattomassa torsponelikossa. Kankeampi tosin varmaan taittumaan mutkaan sisälle.

                  Comment


                  • Ja liukkaalla nätisti ajaessa ei sit välttämättä käänny mihinkään.

                    Comment


                      Ok. Jotain tuon suuntaista epäilinkin joten eipä tarvi kokeilla.

                      Comment


                      • Omassa lelussa on spooli keskitasurin tilalla, perässä levylukko ja edessä torsen. Karmea peli ajaa nätisti, mutta ainakin jäällä kovaa ajaessa toimii ja kääntyy. Vaatii tosin yleensä pienen vastaohjauksen mutkaan tullessa. Asfaltilta ei ole kuin parin päivän kokemus, mutta hitaissa paikoissa puskee jos menee varovaisesti. Kaasulla avustettuna kääntyy kivasti. Jonkinlainen video löytyy tuolta suorakytkentäketjusta. Sen verran tönkkö se on, että työntämällä sitä ei viitsi liikutella muuten kuin renkaat täysin suorassa.

                        Vanhat A- ja B-ryhmäläiset oli tehty spoolilla ja kylläpä ne vastaheittoja ja voimaa vaativat kääntyäkseen. Olikohan ihan viimeisissä B-ryhmäläisissä sitten torsen?

                        Comment


                          Kysymystä S2:sen kaasuläpästä. Onko millaista alumiiniseosta, onko mahdollista hitsata kiinni alumiiniputkea suoraan kaasuläpän päähän? Kellään kokemusta? Tai vaihtoehtoisena mistä löytyy kestäviä ahtoputkiklemmareita, max 10mm leveitä. Vakioläppää käytettäessähän ei leveämpää klemmaria tahdo saada paikoilleen, ja tähän mennessä kapeimmat kestävät klemmarit on ollu 13mm leveitä, jolloin ei mahdu vakioläpän uraansa.

                          Comment


                            Pystyy hitsaamaan.

                            Comment


                            • Kannattaa tehdä sovitus kohdalleen, ettei hitsaus vetele läppäkoteloa kieroksi.

                              Comment


                                Leveä pulttikiristeinen klemmari ei ole mielestäni mikään tavoiteltava juttu. Kapeita hyviä on olemassa.

                                Comment


                                  Ihan ad varaosilta hain omaan s2 kaasuläppään kapean klemmarin, on pitänyt ihan hyvin 2,3 barin ahdoillakin

                                  Comment


                                    Jonku verran on ilmeisesti liikkeellä väärennettyjä Bosch suuttimia? Onko kellään tullu vastaan väärennettyjä EV14 suuttimia? Onkohan nämä aitoja Boschilaisia?





                                    Comment


                                      Paras tieto noista löytyy luultavimmin Finjectorin Markolta, kysäseppä siltä.

                                      Comment


                                        Meinasitko käyttää noita viinan kanssa? Joissakin kaasusuuttimissa on ollut ongelmia, jotkin tiivisteet turpoaa suuttimien sisällä. En muista oliko se vain 2000 cc:n suuttimilla, vai muillakin. Kannattaa tarkistaa.

                                        Comment


                                          Finjectorilta sain tietoa, kuulemma Bosch ei enää toimita noita, eli heidän kautta niitä ei saa. Sinänsä harmi ku olis valmiiksi oikeanlaisella liittimellä ja pituudella. Ebaystä noita sais halvalla, mutta taas ei mitään valikoituja tai mitattuja sarjoja, niin ei viitsi kokeilla(tehdastoleranssit voi olla aika isot). 0280158821 EV14-2000 on se jota on paljon käytetty menestyksellisesti e85:lla, 1700cc taas on huonossa maineessa.

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                            Meinasitko käyttää noita viinan kanssa? Joissakin kaasusuuttimissa on ollut ongelmia, jotkin tiivisteet turpoaa suuttimien sisällä. En muista oliko se vain 2000 cc:n suuttimilla, vai muillakin. Kannattaa tarkistaa.
                                            2000cc kanssa ei ole ollut tietääkseni kellään ongelmia, ei nyt sotketa!

                                            1700cc kanssa ongelmia on ollut paljonkin, tosin siitä on jo vuosia aikaa. Bosch ei kauhean kärkkäästi muuta tuotteitansa siksi, että jotkut niitä väärinkäyttävät ovat kohdanneet ongelmia, joten eiköhän tilanne ole edelleen ihan sama.

                                            Comment


                                            • 2000:nen
                                              https://get.google.com/albumarchive/...U1qR0tvuVGeoJl
                                              Ja pari kuvaa oikealle nuolesta > suunnilleen ehjänä sama.

                                              Comment


                                                Jos sen verran sekoitetaan kuitenkin :) niin eikös nuo EV14 ole modattu aina juurikin tuota hajotinlevyä snurraamalla tai jopa poistamalla se, tarkoittaen sitä huonompaa hajoitusta,mitä isompi suutin, varsinkin viinalla ? Poislukien toki ne motorsport versiot, muistaakseni 7-reiällä olevat.

                                                Mutta saa korjata toki, niin ei sekoiteta ;)

                                                Comment


                                                  Ihan hirveästi ei kuitenkaan oo vaihtoehtoja tuossa >2000cc kokoluokassa.

                                                  Comment


                                                    Juu ei, jos ei tuplasuuttimilla pelaa esim.

                                                    Comment


                                                    • Minkälaisista olosuhteista tuo Harrastajan suutin on otettu? Ruvennut prakaamaan käytössä olevasta pelistä vai ollut viinat sisässä säilytyksessä pidempään tms?

                                                      Tarkoitin tuolla aiemmalla sitä, että ne pitkärunkoiset 1700cc suuttimet menivät täysin käyttökelvottomiksi parissa päivässä ollessaan viinan TAI bensan kanssa tekemisissä. 2000cc taas omiin ja suhteellisen runsaan lähipiirin kokemuksiin perustuen on toiminut vuosikausia. Omat kävi viime avauksen yhteydessä runsas vuosi sitten mittauksessa, eikä niiden tuotto tai suihkun muoto ollut muuttunut alkuperäisestä. Käytössä ovat olleet muistaakseni 2010 alkaen.

                                                      Comment


                                                        Tarkoitin partikkelikokoa yleensä, silmällä sitä lienee melko paha arvioida. Mutta sen verran kuulin tuloksista, että suht heti 1200 cc jälkeen isommissa määrin alkaa viinalla olevan huonoja vs monireikäiset. Jossain kilpurissa kun olivat noita vaihdelleet ja partikelikokoa ihmetelleet. Erot tuloksissa aika radikaaleja ja en yhtään ihmettele jos noita hajottimia vaan rukataan/poistetaan. Mitä isommat/vähemmän hajottimia, sitä ruiskumaisemmaksi menee vs monireikien sumu. Fyysisestä kestosta en tiedä, saattaa olla noin.

                                                        Mutta en siitä enempää tiedä, vastatkoon jos jollakin tietoja noista testeistä.
                                                        Viimeksi muokannut vayne; 2.1.2017, 14:21.

                                                        Comment


                                                        • Se hajoitinhan on samalla sen suuttimen tuoton määräävä komponentti. Noiden paritonnisten kohdalla se tulppa on siellä venttiilin karan välyksessä tai tiivisteissä tai jossain, kun tuo kuristin poistetaan tai avarretaan.

                                                          Kyllähän se väkisinkin suuttimen toimintaa häiritsee, mutta eipä ole hirveästi järkihintaisia vaihtoehtoja tuolle menetelmälle.

                                                          Comment


                                                            Juu ei ole oikein muuta kuin tuplasysteemi, sinänsä suht helppo nykyecuilla.

                                                            Noissa tuotto tosiaan kasvaa partikkelin kustannuksella, sääli ettei isompia monireikäisiä vielä ole. Itsellä mielessä vaihtaa niihin suurimpiin monireikäisiin bossilaisiin, juuri riittäisi mulle.

                                                            Comment


                                                            • Juu, toki tuplamäärä suuttimia maksaa myös noin niinkuin karkeasti tuplat.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X