Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

High Power - tuunaajat älkää vaivautuko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Onkos näistä Marteliuksen myymistä pinnoitteista ollut puhetta?
    http://www.martelius.com/index.php?id=24
    Liekkö mitään iloa tuosta CBX:tä?

    Olis vaan sopivasti vielä hattu auki ja JE:n männät irtonaisena niin jos pinnoittelis ne.

    Comment


      Tos kaveri tekee noit pinnoitusia Sysmässä, jos kiinnostaa voin tarjota yhteystietoa. Löytyy suht paljon tietotaitoa mm. tosta aiheesta sieltä.

      Comment


        Alkuperäinen kirjoittaja AnLe
        Tee sitten edes sellainen että siitä toisesta kammiosta on helpompi saada ilmaa kun toisista pytyistä.
        Katso tää animaatio tarkkaan, ja mieti mitä tapahtuu kun siihen kammioiden väliin tehdään urkipilliä muistuttava muoto.

        Samoin mieti kun laitat sellaiset torvet sojottamaan sinne sarjan pohjalle, että kuinka monta äkkijyrkkää 90 asteen mutkaa se ilma joutuu tekemään. Kansia kun viilataan niin sieltä tehdään ilman matka mahdolisimman jouheeksi, näissä tuplaplenumeissa monasti tehdään useampikin 90 asteen äkkijyrkkä käännös. Itse laittaisin ekan ja tokan kammion väliin torven muodon myös ja riittävän railon sekä kanteen menevien torvet siten että ovat suoraan pohjassa ja poissa rikkomasta virtausta.
        Nostellaan vanhaa imusarjakeskustelua... :)

        Miltäs tämän näköinen rakenne vaikuttais? Kohtuu vastakkainhan ilman syöttö ja runnerinielut ovat, mutta muodostuukohan tosta ongelmaa? Kammio kuitenki on melko iso. Kartio putken aukot ovat hieman isommat pinta-alaltaan kuin kaasuläppä, 33 vs 40 cm2.



        Comment


          Tilavuudesta ei ole kompetenssia sanoa mitään, mutta perskeleen nerokasta särmärin? käyttöä. Itse olisin turannut neljä pitkää saumaa tonne, ja sä selvisit muutamalla kanttauksella, saattaa olla joudun lainaamaan ideaasi... Itse mitoittaisin tuon raon siten että sen virtaus on sama tai isompi kuin kaasuläpän. Pelkkä sama pinta-alahan ei merkkaa että virtaavat saman.

          Comment


          • Mulla nuo raot pyrkii hieman kompensoimaan ilman juoksemista tuloputken päätä kohti, eli ilman tulosuunnassa ensimmäinen rako on levein ja viimeinen kapein. Pinta-alaa yhteensä n. 1,5 x kaasuläpän verran.

            Omassa tein pyöreästä putkesta ja siten, että painekotelon sisäpinnan "polttopiste" osuu muutaman millin torven etupuolelle. Eli torven päät ovat karvan verran keskilinjasta sisällä. En tiedä, onko se hyvä vai huono, mutta pähkäilin päissäni, että se vastaseinä saattaisi kaiuttaa osan paluupulssista kenties takaisin runneriin tai jotain. Laitan lisää painetta, niin jospa se korvaa huonon imusarjan. :D

            Juu, hienosti tehty palikka! Tuon kanssa ei lie ylävesiletkun lähdön kanssakaan ongelmaa? Toinen katsottava paikka on tehostajan pumpun löysän lähdön letku, mutta siihen itse laitoin banjon, kun suora letkukara tuli liian korkealle.

            Comment


              Eikös joku tuossa aikaisemmin maininnut lommahtamisen vaaran? Repo?

              edit: Viesti #421 ja eteenpäin.
              Viimeksi muokannut haraldh; 20.2.2014, 09:39.

              Comment


                Kyllähän tuohon jäykkäritapit kannattaa tehdä. Varmaankin kolmeen kohtaan. Mutta luulen että niin oli tarkoituskin. :)

                Comment


                • Vähänkin jos saat ärrää tehtyä suoriin pintoihin, niin se vahvistaa rakennetta aivan valtavasti. Jos vaikka askelpainattaa isolla säteellä tuon hieman "holvikaareksi", niin ongelmaa ei tule likikään niin paljoa. Täysin suora pinta kun vetää päätysaumoja aivan älyttömällä voimalla aluksi.

                  Comment


                    Tarkasti jos katsoo, niin tossa ylälevyssä on vielä loivat taitokset, tosin kohtuu lähellä reunoja, jäykistänee hieman rakennetta. Luokattoman huonoilla työkaluilla piti tuhertaa joten ei oo ihan millin sisään oo kanttaukset mut eipä sillä ammuta. Mutta joo, muutama jäykkärit oli tarkoitus vielä laittaa. Pitää seuraavaksi vaan nypätä imusarja irti autosta ja mallata tota paikoilleen, et sopiiko se miten. Nyt vasta on vain mittailtu ja randomina tehty. :P

                    Rakenteesta sen verran, mitä ite pähkäilin, niin ilma tulee paineella isompaan kammioon, ja ajautuu ehkä tonne runnerien yläpuolella olevaan mutkaan, josta sekoituu ja tasaantuu sit ympäriinsä. Tein nuo kartioputken aukot kaikki saman kokoisiksi. Oli muuten kartiot hieman ärsyttävät taitella.

                    Comment


                    • Ite tein putkesta, jonka istutin vinoon isomman putken selkään. Rajapinta tuloputken ja painekotelon välissä tosin on huono, mutta aivan sama.

                      Comment


                        Joo, kyllä mä oon yrittäny onkia ideoita vähä sieltä täältä, ja myös ihmetelly noita sun imusarjan rakennekuvia. Meinasin aluksi kans tehä samalla lailla, mut sit ajattelin kokeilla näin. Toisekseen alumiiniputkea olis joutunu tilaamaan muualta päin. Nyt riitti 4mm levy jota oli varastossa itellä. Sopii mainiosti siihen perinteiseen 0-budjetti linjaan.

                        Ulkonäöllisesti meinasin hieman apinoida näitä imusarjoja, mut eipä taida kovin näköistä tulla. :D







                        Päätylaippojen kanssa näyttää hieman paremmalta:



                        Viimeksi muokannut Thuppu; 21.2.2014, 07:00.

                        Comment


                        • Noi LeMans R8-padat (?) on kyllä silkkaa pornoa.

                          Comment


                            Asiallisesti muovatut päädyt. Taoitko polven päällä, vai miten teit? :)

                            Comment


                              Ei ihan polven päällä kuitenkaan. :P Tuolta muutama viimeinen kuva kertoo toimenpiteestä.

                              Comment


                                Nerokasta. Prässillä ihan? riittääkö 20t? Kateellisena kyl kattelen tota kokoa, ei tartte pikkukoriseen ja korkeeseen lohkoon tollasta laittaa.

                                Comment


                                  Särmäyspuristimen välissä painoin. Tiedä sitten mikä riittää, luulis 20t riittävän..? Aika pehmoista matskua tommonen perus alumiini kuitenki on.

                                  Comment


                                  • Sitä saa myös lämmöllä pehmennettyä melkoisesti muovaamista varten.

                                    Comment


                                      Onkos tuosta imuilman putken pitkän pituuden vaikutuksista mitään kokemuksia kellään, eli onko vaikutusta esim. tehohäviötä tai muuta haittaa? Tuossa mulla on 82mm halkaisijalla oleva putki eli halkaisijaa on jonkin verran ronskimmin kun esim. maffissa, ja pituutta vajaa 90cm+ yksi 110 asteen mutka ennen ahtia. Teho tavoite on maltillinen.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        Ainakaan tuollaisessa erikonsernin n.300hp:N laitteessa samanpituinen putki ei haitannut mitään, itseasiassa dynolla nousi tehot, koska sai raikkaampaa ilmaa tuosta kohtaa kun aikasemmin oli suoraan melkein turbossa kiinni.

                                        Comment


                                          Tuo raikkaan ilman saanti tuossa mullakin on nimen omaan haussa, imuvastus vaan arveluttaa.

                                          Comment


                                            Tuo vastus riippuu sit siitä, että miten iso turbo siellä on vetämässä ilmaa ton rännin läpi?

                                            Comment


                                              Hx 35 superista tehty hybridi, eli ei mikään kookas. Mutta tarkoitus olisi jättää varaa reilusti kookkaammallekin. Tosin onhan tuo tehtävissä uusiksikin jos niikseen tulee, mutta tekisi mieli saada kohtuu valmis kerrallaan myös mahdollista tehonlisäystä silmällä pitäen, tosin tuskin koskaan juuri kuuttasataa hevosta enempää silti....ehkä. Kokoon pano on kuitenkin ollut tarkoitus tehdä helpoksi tehon lisäämiselle jos haluja tulee, tiedä sitten onnistumisesta.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                ......
                                                Viimeksi muokannut 54mmy; 27.3.2014, 12:20. Perustelu: ei sitten

                                                Comment


                                                • Sami: Tulevaisuuden suunnitelmista, jotka ei toteudu voisi kysellä vaikka jossain hölynpölyä ketjuissa. Älä turhaan pilaa haaveillasi koko palstan parasta tekniikkaketjua.

                                                  Matti jos ja kun pääset penkkiin tuon systeemin kanssa, niin tehkää yksi koeveto myös, niin että otat tuon ilmanputsarin pois ja tukit puolet putkenpäästä. Raportoi tänne sitten paljonko teho putosi? Veikkaan että ei vielä montaa hevosta hävinnyt. Voin toki olla väärässäkin, mutta sitten se ainakin on todistettu.

                                                  Asiaa voi lähteä lähestymään niin että vaikkapa crossissa ja sprintissä käytetään kuristimia. 45 millisellä kuristimella päästään yli 500hv tehoihin, lieneekö lähempänä 600 hevosta maksimit? 45 millisen kuristimen virtauspinta-ala kun nelinkertaistaan, niin meillä on 90 millinen kuristin kädessä. Tällöin siitä pitäisi myös mahtua nelinkertainen määrä ilmaa, joten 90 millinen kuristin sopisi sitten luokkiin jossa pyritään pitämään tehot noin 2000-2400 hevosen nurkissa. Tukkimalla puolet tuosta 90 millisestä kuristimesta siitä pitäisi mahtua enää tuhat hevosta läpi. Kuristin luonnollisesti yleensä on lähes ahtimessa kiinni ja se on pyritty muotoilemaan mahdollisimman jouheasti virtausten kannalta ja tottakai se alkaa "haittamaan" ja "rajoittamaan" tehoa jo aikaisemmin. Joka tapauksessa tuosta voi varmaan teoreettisesti jo miettiä minkäkokoista putkea tarvitsisi olla minimissään ja minkä kokoista putkea meillä nyt on tyrkyllä.

                                                  Comment


                                                  • Kyllä sillä putken pituudellakin on vaikutusta sen yli tapahtuvaan häviöön. Googlella löytyy kaikki oleellinen. Mainittakoon kuitenkin sen verran, että on hieman eri juttu, että putkistossa on yhdessä kohdin kuristimen kaula, jolle meno tapahtuu todella jouhevasti kartiota pitkin, kuin se, että on sen kaulan halkaisijainen ränni pitkän matkaa.

                                                    p.s. Roni, toi on sitten kohtuu paska asenne, mitä tuossa ylläolevassa postissas sanoit Samille. Just tollanen perseily estää ja hidastaa tän touhun kehittymistä. Kuka panttaa oleellista tietoa siinä uskossa, että se on iteltä pois jos kaverille kertoo ja kuka dissaa jotakuta siitä, että se vasta suunnittelee tai haaveilee tekevänsä jotain virihommia, eikä sen takia pääse ottamaan osaa keskusteluun ja kenties tuoda jotain tuoreitakin ajatuksia muiden jalostettaviksi. Mikä tätä maata oikein vaivaa?
                                                    Viimeksi muokannut kenax; 26.3.2014, 23:33.

                                                    Comment


                                                      tehkää yksi koeveto myös, niin että otat tuon ilmanputsarin pois ja tukit puolet putkenpäästä
                                                      Toki, kuristin on kuristin ja putki on putki. Tämä oma kysely tuli lienee aseteltua väärin, eli kun tarkoitus on saada kone hengittämään kunnolla ja raikasta ilmaa, eikä niin että mistä pienimmästä reiästä tehoja saisi imettyä koneeseen. Ainakaan turbot ei tunnu tykkäävän noista 45mm kuristimista, no mutta koska tällä pelillä ei ajeta sprintin sprinttiä ainakaan seuraavaan kahteen vuoteen niin ei tarvii tuota kuristinta miettiä.

                                                      Kysymys uudelleen muotoiltuna: tahtoisin Tuon saada toimimaan mahdollisimman hyvin ja ilman imuvastusta sekä saamaan raikasta imuilmaa. Ja tästä syystä on joutunut tota putkea vetämään enemmänkin, ja kun putkeen tulee pituutta niin imuvastus kasvaa ja mitä enemmän pituutta sitä enemmän vastusta? Uskoisin itsekin että tuosta putkesta voimat saa ulos, mutta tuleeko ne herkästi, kärsiikö kuinka paljon ahtojen nousu, tuleeko teho häviötä verrattuna lyhyempään putkeen, yms asiat askarruttaa koska voi tuohon lyhyemmänkin viritelmän tehä, mutta toden näköisesti lämpöisemmällä imuilmalla.

                                                      Edit. kenax on kyllä oikeassa tuon dissaamisen suhteen koska en täysin ymmärrä miksi moista ilmenee, itselle tulee privana kyselyitä tipparin vioista tämän tämän, ja jopa soitellaankin. Kyselyissä saattaa olla välillä melko simppeleitäkin asioita jotka omasta mielestä on päivän selviä, mutta olen niihin silti aina vastannut jos olen osannut. Enkä niinkään ampunut alas jota kuta jolla saattaa olla suunitteilla vaikkapa isomman remontin teko lootaan ja haluaa varmistella asioita. Ei voida tietää kuinka vakavissaan esim. Sami on projekti suunitelmissaan, vai pitäisikö se tehdä ensin ja sitten kysyä menikö oikeaan suuntaan kun ei ollut varma asiasta? No offtopiikiksi lähti menemään.
                                                      Viimeksi muokannut sfk78; 27.3.2014, 01:20. Perustelu: purnausta

                                                      Comment


                                                      • Veikkaisin että enemmän on merkitystä esim. ahtoputkien halkaisijalla turbon ja imusarjan välillä siihen miten alhaalta turbo herää.

                                                        Tuskin siis mitään merkittävää eroa onko tuommoinen putki olemassa tai ei.

                                                        Comment


                                                          Ei tuon kokoinen putki vielä jarruta tota ahdinta.

                                                          Comment


                                                          • Turha sitä on enempää enää laskeskella ja miettiä kun kerran se putki on sinne tehty. Laitat mittanipat tohon putkeen ennen ahdinta ja suodattimen jälkeen. Sitten paine-ero anturin letkut kiinni kumpaankin ja mittaamaan tuleeko paine-eroa. Epäilen että ei tuu merkittävästi.

                                                            Itsellä siviilipuolella tämmöiset halpikset, toimii mutta tietenkin vaatii vähintään +5v jännitesyötön ja jännitemittarin lukemaan voltteja (tai loggerin mihin laittaa kiinni):
                                                            http://fi.farnell.com/freescale-semi...psi/dp/1457157
                                                            http://fi.farnell.com/freescale-semi...sor/dp/1555605

                                                            Comment


                                                              No juu tänään tein ton putki hässäkän loppuun, ajattelin että kokeilemalla selviää kun ei siitä kenenkään mielestä nyt juuri harmiakaan olisi, eli sillä mennään nyt sitten tällä erää. Tuon anturin voisi hommata ihan mielen kiinnosta kun ei ole mikään hinnan kirokaan.

                                                              Tosiaan tuossa kyseisessä ajopelissä on ollut ajatus että saisi sen hengittämään mahdollisimman raikkaasti alusta loppuun saakka ja sitä kautta on nuo putket ahto puolellakin koittanut tehdä reiluiksi ja kurvit mahdollisimman jouheviksi sekä cuulerin mitoitus on mietitty reilunlaiseksi myös sisä ja ulos reikiensäkin suhteen. Tiedä sitten onko hyöty vain marginaalista, mutta josko siitä jonkin asteista hyötyä olisi nimenomaan imulämpöjen suhteen ja koneen heräämisen suhteen. Droppi on tulossa pätkä 3,5" ja siitä supistaa pätkä 3,1/4" ja mahan alle kahtena 2,5" ja ulos vänkärin puolen kupeesta 3", hukkaportin putki omanaan ja yhdistyy mahan alla varsinaiseen putkistoon, äänen vaimentimeksi ehkäpä yksi ovaalipönttö. vänkärin puolen lattiaan on tehty tilaa jotta dropin saa lähtemään raidetangon yli melko jouhevasti alas ilman jyrkkiä mutkia. Tuon dropin koon ja mutkaisuuden vaikutus ilmeisesti myös aika suuri ahtin heräilylle? Vai pitäisikö tuo putkisto olla vielä tilavampi?
                                                              Viimeksi muokannut sfk78; 27.3.2014, 15:02.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X