Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

High Power - tuunaajat älkää vaivautuko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Eikös tämä ollut High Power viestiketju? :P

    Eikai sitä yläpään levyä kuitenkaan koneessa käytön aikana ole, joten siitä voisi päätellä minun tarkoittavan tätä alapään levyä.

    Comment


      Stressi levy nimeä käytetään lohkon yläpäässä kun lohko porataan. Korsettia taas käytetään alapäätä jäykkäämässä.

      Tosiaan harva high power kaverikaan käyttää kumpaakaan audin vitosissa, koska saavutettua hyötyä ei taida olla?

      Kuulen mielelläni jos jollakin on ollut lohkon kanssa ongelmia näiden puuttumisen takia??

      Comment


        Yhden amerikkalaisen männänrengasvalmistajan tuotekehityksen sivutuotteena oli testattu stressilevyn käyttöä poratessa/hoonatessa ja päätelmä oli, että vanhan liiton ylisuunniteltujen umpirautalohkojen kanssa ei juuri vaikutusta. Luokkaa 600hv isolohkossa ero stressilevyllä ja ilman noin 4-6hv, eli alle prosentti. Alumiinilohkoilla ja vastaavilla aliravituilla ekotuotteilla päätelmä oli taas että kannattaa käyttää. Vitoset kuuluu mielestäni melko vahvasti tähän umpirautaosastoon.

        Ja sitten jos lähdetään stressilevylinjalle niin kuinka moni muistaa, että kansityöt pitää tehdä myös stressilevyn kanssa ja tulpat paikalleen kiristettynä. Heiveröisessä kannessa pelkkä tulppien momenttiin vetäminen saa seetit muuttamaan muotoaan...

        Comment


        • Ei mahda olla foorumilla montakaan vitosta, johon tarttis alapään tukea.
          Swedut käyttää paljonkin. Siinä ja joissain toisessakin kohtaa on pieniä "filosofisia" eroja moottoriasiassa, johtuen ilmeisesti meren molemmin puolin vaikuttavien "johtavien" moottorinrakentajien mielipiteen painoarvosta?

          Ei siitä levystä nyt sentään hirveätä haittaakaan taida olla, yöunet pääasia?

          Comment


          • Olen asiasta juhan kanssa samaa mieltä.. Jos yksinkertaisella vesileikatulla teräslevyllä ja parilla muulla modifikaatiolla saa yöunensa paremmaksi, niiden laittaminen on sen väärti. Se, että tarvitseeko niitä juuri jonkin tietyn tehoasteen alapuolella on minusta toisarvoista. Toki täysin turhaa laittaa vaikkapa vakiotehoiseen autoon, mutta kun hevosvoimamäärät pyörivät kaksin- tai kolminkertaisissa, on mielestäni pienen pieni pisara budjetinkin kannalta ja näin ollen täysin perusteltua varustaa alakerta kestämään vaikkapa se kiloheppa..

            Turhapa moottoria raskaasti modifioidessa on liian tarkkaan mitoittaa mitään, vaan mieluummin ylimitoittaa ja reilusti, onpahan ainakin se puoli koneesta kunnossa ja mieli rauhaisa.

            edit: niin ja minulla toki ei mitään tähtitieteellisiä hevosvoimia autossani ole, eikä varmasti ihan lähivuosina tule olemaankaan..

            Comment


              Muutama kysymys noista I5 alakerran "korseteista"...

              Minkä vahvuista levyä noihin on yleensä käytetty? Entä kuinka paksut holkit pitää sorvata runkolaakeripukkien ja korsetin väliin? Vai saako lopullisen todellisen mitan selville vain kyseisestä lohkosta mittaamalla? Entä mistä löytää sopivan pituiset arp-pultit? Vai tarviiko pulttien olla erikoislujat?

              Kysellään lisää kun tulee asiaa mieleen?

              Comment


                minusta korsetin tarvetta ei ole,ellet ihan tosissaan ala voimaa kaivelemaan.

                Comment


                  Juu, varmasti pärjää ilman hyvinkin, mut tämä menee taas osastolle "0-budjetti hifistelyä". :P Eikä tosta varmaankaan haittaa ole? Samalla siis aikomus asentaa kun kanget menee vahtoon. Kokeilin tos juuri tehä koekappaleet 8- ja 10mm...

                  Comment


                  • Sisältyykö nollabudjettiin ilmainen linjahooaus? Jos meinaa, että korsetista ei ole mitään haittaa, pitää runkolinja hoonata sekä kansitaso plaanata korsetti täyteen momenttiin kiristettynä.

                    Järjetön ja täysin turha toimenpide, jos pysyttelet alle 10 000 kierroksilla ja alle 1100 hevosvoiman.

                    Nimimerkillä kokemuksen syvä rintaääni.

                    Comment


                      Ok, tämä oli hyvä tietää. Siinä tapauksessa toi kannattaa jättää pois jos kerta noin monimutkaiseksi menee. Eikä ihan heti ollu aikomusta yli 1100hv mennä tehotavoitteessa. :D

                      Lisäys: Siinä mielessä erikoista et vaikkapa 8mm teräksestä tehty korsetti voi kiristettäessä väännättää koko lohkon kieroon? Luulis et 1000hv vääntelee tota lohkoa miten sattuu..?
                      Viimeksi muokannut Thuppu; 18.11.2010, 15:50.

                      Comment


                      • eipä sen runkolaakerilinjan tartte paljoa poiketa suorasta linjasta niin tulee ahdasta mutkaraudalla pyöriä.

                        Comment


                          Periaatteessa jos siis tekee sopivat customishimmit laakeripukkien ja korsetin väliin lohkon vääntymistä ei pääse tapahtumaan..? Hankalahan mahdollista muodonmuutosta silti kotikonstein on mitenkään mitata. Mutta joo, olen tainnu silti hylätä koko jutun turhana, vaikkakin noita maailmalla tunnutaan käytettävän jossain määrin.

                          Comment


                          • Ne yksittäismitoitetut holkit sinne pukkien ja korsetin väliin tarvitaan joka tapauksessa. Siitä huolimatta kaikki "ylimääräinen" voima vääntää lohkoa ja näin ollen laakerilinjaa. Se, että aiheutuuko vääntymisestä käytännössä haittaa, on melko sattumanvaraista..

                            Comment


                              Nostellaan säiettä taas tyhmillä kysymyksillä.

                              Elikkäs I5 20vt kannen virtauksien parantamisesta ihmettelyä. Onko noissa mitään semmosia kohtia mitä vois kotikonstein hieman parannella? En nyt tarkoita mitään radikaalia porttausta, mutta pienempää siistimistä ja kulmien pyöristystä samalla kun/jos kansi on irti.

                              Ilmeisesti tulpanreikien ympärillä olevat halkeamat ei käytännössä haittaa mitään ja voiko olettaa että suht lievästi halkeillut kansi kestäis vielä pitkään vakiota 100% suuremmilla tehoilla?

                              Comment


                              • Tasoittelua vaan jos paljon röpelöä, ja tietty sarjojen kohdistus.

                                Suht lievästi, on vähän ympäripyöree ilmaisu, mut on sitä muutama "tosipaskakin" nähty ja hyvin toimii :)

                                Comment


                                • 5-zyl. Tasapainotuksesta

                                  Kun olette käyttäneet siellä tasapainotuksessa niin paljonko on ollut heittoa ja onko ollut orkkis vauhtipyörä ja dampperi?

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja makke
                                    Tasan 200e oli tasapainotuksen osuus R-koneistuksessa. Kampiakselin kiillotus vielä 50e siihen päälle. Tuskin on hinnat tuosta paljoa ehtineet muuttua kolmessa viikossa.
                                    Sama täällä, tasan 200€ maksoi painotus. Oliko sulla dampperista porattu auki se epätasapaino siitä kehältä? Mulla tuo oli porattu pois ja vielä lisäreikiä siinä yläpuolella. Hieman omassa koneistamossa tuota ihmeteltiin, että kun tehtaalla on haluttu tuo dampperi saada epätasapainoon tuolla kehän möykyllä, niin miksi se sitten on haluttu pois porata ja vielä lisäreijillä keventää dampperia siitä kohtaa entisestään? Sitten vaan tuumattiin, että kai se noin sitten kuuluu tehdä kun kyseinen R-koneistus noita hommia on vuosikymmenten ajan tehnyt. Muiden kokemuksia tästä olisi kiva kuulla, että onko tullu sutta ja sekundaa vai toimivaa jälkeä?

                                    Jarskille sen verran, että mulla on n. 10kg painava yksmassa vauhtis ja orkkis dampperi. Joku kortti siinä tuli mukana mihin oli jotain arvoja kirjoteltu ylös. En kyllä siitä mitään ymmärtänyt =).

                                    Comment


                                      Milläs meinaat nyt saada dampperin pultin kiinni ja auki??dampperin lukitus työkalu tulee kyseiseen nystyrään kiinni.

                                      Vauhtipyörältä kyllä saa pidettyä vastaan, mutta aina on vaarana että hammaskehältä katkeaa hammas.

                                      Kyllä asian osaavat pajat rojut saa tasapainoon,vaikka nystyrä siinä onkin.

                                      Comment


                                      • No ei sitä epätasapainokikkaretta kokonaan ole siitä poistettu vaan porattu siihen vain reikä keskelle eli reunat on kyllä jäljellä. Eikä sen puoleen ole ongelmaa vaikka olisi kokonaankin pois kun niitä pienempiä nystyröitä siinä vielä riittää kehällä useita. Niitä vasten voi itse rakentaa työkalun dampperin paikalla pitämistä varten.

                                        Comment


                                          No ei sitä epätasapainokikkaretta kokonaan ole siitä poistettu vaan porattu siihen vain reikä keskelle eli reunat on kyllä jäljellä. Eikä sen puoleen ole ongelmaa vaikka olisi kokonaankin pois kun niitä pienempiä nystyröitä siinä vielä riittää kehällä useita. Niitä vasten voi itse rakentaa työkalun dampperin paikalla pitämistä varten.
                                          Kuva olis kyllä nyt kiva nähdä.

                                          Comment


                                            onkohan siel joku koittanut perinteisellä tavalla et kaikki eka nolliin

                                            Comment


                                              Enpä kyllä itse muista nähneeni mitään lisäreikiä siinä dampperissa niiden painotuksien jälkeen. Pitääpä vielä vähän tarkemmin tutkia, kunhan taas tallille ehdin.

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja AnLe Näytä viesti
                                                onkohan siel joku koittanut perinteisellä tavalla et kaikki eka nolliin
                                                Tätä minäkin tässä nyt vähän pelkään. Voin ottaa kuvan tuosta dampperista ja samalla siitä kortista mihin on jotain arvoja kirjattu ylös tapapainotuksen yhteydessä. Josko niistä joku muu tietäsi paremmin.

                                                Kaippa se on taas tämäkin mun tuurilla nakitettu jollekkin amiksen harjottelijalle ketä on tosiaan harjoitellut reikien poraamista.

                                                OT: Kuvan liittäminen ei suoraa tänne onnistu muuta kun jäsenille (pitäs kyllä liittyä) eli tarvii joku muu kuvapalvelu sitten hommata itelle ja koittaa sinne liittää nuo kuvat. Suosituksia hyvästä ilmaisesta kuvapalvelusta? Menee huomisen puolelle että kerkiän tuon tehdä.

                                                Comment


                                                • Alkuperäinen kirjoittaja -Tontsa- Näytä viesti

                                                  OT: Suosituksia hyvästä ilmaisesta kuvapalvelusta?
                                                  OT: https://kuvat.fi/

                                                  Comment


                                                  • Tässä noi kuvat jos saatte näkyviin:

                                                    https://picasaweb.google.com/1157246...02763116859714

                                                    https://picasaweb.google.com/1157246...03260773146114

                                                    Comment


                                                      Tuossa kortissa on vastapainotuspainon määrittämisessä käytetty laskelma. Alussa on lueteltu kiertokangen pyörivät massat ja laskettu ne yhteen, sitten edestakaisin liikkuvat, laskettu yhteen ja puolitettu (puolitetaan koska kyseessä on vitoskone, fysikaalista selvitystä en osaa nyt tähän hätään aiheesta antaa.). Tämän jälkeen pyörivät ja edestakaisin liikkuvat on laskettu yhteen ja näin saatu tasapainotuslimpun paino.

                                                      Comment


                                                        Onhan tuossa nupissa vielä sen verran seinävahvuutta että saa auki/kiinni, näin äkkiseltään katsottuna

                                                        Comment


                                                        • No ilmeisesti sitten kortin perusteella ainakin painotus olisi tehty oikein? Tämä asia pitäs kyllä saada varmistettua ennen kun nakkaa koneen paikalleen, ettei suotta tarvi uudestaan ruveta irrottelemaan. Kummastutti vaan tuo kun oli just tosta kohtaa kevennetty rajusti mistä tehdas on aikanaan halunnut dampperin olevan epätasapainossa.

                                                          Comment


                                                            ei sitä ole siihen epätasapainon takia tehty, vaan hampaaksi lukitustyökalulle, että saadaan se damperin pultti määrättyyn momenttiin...

                                                            Comment


                                                            • No juu, varmasti näin mutta eiköhän tuo samalla tee pyörivästä massasta epätasapainoisen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X