Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

High Power - tuunaajat älkää vaivautuko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viesti
    Niin ja ehdottomasti kuulemma kannattaa releyttää pumppu ja tarpeeksi jytkyillä johdoilla. Vaikuttaa ilmeisesti parhaimmillaan todella paljon tuottoon.
    Ehdottomasti kaapelit pumpuille tosiaan esim. akulta suoraan sulakkeen kautta ja orkkisohjauksella (tankin kannen päällä oleva liitin) releiden veto. Orkkis 15A pumpun sulake jaksaa hädin tuskin yhtä 044:ää ajaa, joten kahta sinne on turha yrittää sen nallin ja niiden narujen jatkeeksi laittaakaan. Min. 2,5mm2 kaapelilla pumppujen syötöt. Jotkut ovat käyttäneet pumppujen ohjauksessa vielä kahta sarjassa olevaa relettä relevian aiheuttaman pumppujen päällejäämisriskin pienentämiseen.

    Mitä bensalinjoihin tulee, niin kahdella pumpulla suosittelisin käyttämään min. 10mm sisämittaista putkea/letkua.

    Comment


      Luin tuon mikaj:n linkkaaman boschin speksin läpi ja siellä seisoo selkeästi että: "With E26/E85 or Diesel fuel run-time max. 500 h." sivulla 2. Ei vissiin käyttöautoihin tarvi tätä pumppua haaveilla jos etanolikonversiota miettii?

      Comment


        Prokaatioinen kysymykseni johti tarkoituksen mukaiseen keskusteluun. Senhän kaikki tietää, että polttoainepumppu ei tuota yhtään hevosvoimaa, mutta joskus tuntuu olevan epäselvää, että polttoainepumpun mahdollistamat hevosvoimat riippuvat monista tekijöistä.

        Tuo Pierburgin pumppu vaikuttaa hyvälle vaihtoehdolle, koska toimii melko lineearisesti läpi painealueen. Näin ei isompikaan ahtopaine pääse romahduttamaan polttoaineen tuottoa.

        Sähkön riittävyys on helppo mitata: pumpun jännite mahdollisimman lähelle latausjännitettä, ei missään nimessä yli voltin jännite-eroa.

        Polttoainelinjan riittävyyden voi mitata mittaamalla paluulinjasta tuoton. Sen pitää ylittää suuttimien tuotto. Jos haluaa olla täsmällinen, pitää pumppulle saada oikea latausjännite ja painesäätimelle käytettävä ahtopaine. Parasta tietysti olisi, että tuotto riittäisi akkujännitteelläkin.

        Comment


          Paluulinjan mittausta tietty häiritsee myös säädin, joten ei se aivan sama asia ole. Tietysti tuo mukavan toleranssin varmastikin mukanaan.

          Santtu, tuo lienee disclaimer, mutta kannattanee kuitenkin ottaa vakavasti. Tuskin ne huvikseen tuollaisia tuonne kirjoittelevat. Tuntimäärä on sangen matala jopa harrasteisiinkin.

          Comment


          • Käytännön käyttökokemukset ovat osoittaneet, ettei ne pumput ole porsineet tuhansienkaan käyttötuntien jälkeen. Jos haluaa varman päälle pelata, niin käyttää sitten vaikka etanolipolttoaineen kanssa pumppuja suojelevaa voitelulisäainetta..

            Bensalinjoista vielä yleisesti sellainen nyrkkisääntö, että paluulinja vähintään menolinjan poikkipinta-alalla, mieluummin vaikka väljempikin jos mahdollista.

            Comment


              Onko siis järkevämpi käyttää esim. 3barin bensapainetta jos vain suuttimien tuotto on riittävä?

              Miten ootte ratkaisseet bensalinjojen suurentamisen yhteydessä bensakiskon liitännät? Nehän on aika ahtaan oloiset. Entä virtaako vakio bensanpainesäädin tarpeeksi suurilla pumppujen tuotoilla?

              Ite ajattelin että jos laittais aftermarket bensakiskon isoilla liittimillä ja jonku järeämmän painesäätimen? Säätimistä mitään kokemuksia tai vinkkejä? Mitenköhän tämmönen toimis? http://www.holley.com/12-848.asp

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viesti
                Miten ootte ratkaisseet bensalinjojen suurentamisen yhteydessä bensakiskon liitännät? Nehän on aika ahtaan oloiset. Entä virtaako vakio bensanpainesäädin tarpeeksi suurilla pumppujen tuotoilla?
                KENAX RACING bensakiskopalikoilla tietysti ;)

                Malloryn MAA-4305M säätimiä kaikilla lähipiirissä, eikä moitteita ole kuulunut mistään suunnalta.

                Comment


                  Onko kuvaa heittää minkä näköinen kisko on kyseessä? Hinta?

                  Comment


                  • Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viesti
                    Onko kuvaa heittää minkä näköinen kisko on kyseessä? Hinta?
                    http://i770.photobucket.com/albums/x...a/20122010.jpg

                    Jos tuon kuvan mukainen tukki, niin eiköhän homma itseltäskin taitu.. Eli vakiosäädin pois, o-rengas ja "v-bandi" talteen, teet sen tilalle o-rengasurallisen kikkareen, jossa M14 banjokierre, alta vanha paluulinjan nippa joko hitsillä umpeen tai jostain kehittelet hattumutterin ja sitten lukkopellin pään M12 banjokierre auki ja M14 tilalle.

                    Voin tehdä osat 50e, jos lähetät tuollaisen vaihtotukin :)

                    Banjopulttia valitessasi, ota niitä isompireikäisiä, perus hytikassa kun on aika pieni se kanava.

                    Comment


                    • Itse vedin sen tuosta ihan säätimen juuresta poikki ja suoraan kierteet päähän. Siinä on sen verran ainevahvuus, että saa kierteet tehtyä.

                      En osaa sanoa onko eri vuosimalleissa/moottorimalleissa sama kisko ja onnistuuko kaikissa.

                      Comment


                      • Sopiiko näistä kytkinkoppa aan perään? http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=110394

                        Yksi moottori olisi tiedossa, kolmos pytyssä vain puristuspaineet 8.3 ja muissa yli 11. Kansi halki vai mikähän lie aiheuttaa moisen? Toisinsanoen, uskaltaakohan ko. moottorin ostaa. Olisi halpa (ainakin mielestäni) kokonaiseksi koneeksi kaikkine apulaitteineen.

                        Comment


                          Kannet on 'kaikista' enemmän tai vähemmän halki. Sylinteriputki voi myös olla väljä, tai venttiilistä fuskata jne.. Onhan noita.

                          Comment


                          • Onko tuolle AAN-koneelle jokin syy olla tietyssä kulmassa? Öljynkierto tms? Eli onko haittaa, jos kone onkin suorassa?

                            Ja onko näihin saatavilla öljynsuodattimen jalansiirtoadapteria?

                            Comment


                              Syy olla kulmassa on se, että se mahtuu konepellin alle. :) Jos nyt mietitään vaikka sellaista skenaariota että joku sattuisi pääsemään tuollaisella moottorilla varustetulla laitteella mutkaan 1g sivuttaiskiihtyvyydellä, ei sillä kulmalla ole juurikaan merkitystä kun öljyt lilluu tangentin suuntaan.

                              Mitä noihin askeihin ja kytkinkoppiin tulee, niin kaikkien askien kytkinkopat 90-luvun alusta ainakin tuonne 07 hujakoille, liekö tähän päivään asti pitäisi sopia vitoskoneen perään.

                              Comment


                              • Jos koneen suoraan asentaa, niin kannattaa öljypohjaa kenties hieman modata, samoin kuin imututtia.

                                Comment


                                  Ja kannessakin öljynkulku hieman muuttuu pystyasentoon käännettäessä, öljynpaluureiät putoaa alemmas eli kannessa pysyvä öljymäärä pienenee. Voi vaikuttaa esimerkiksi venttiilijousien jäähdytykseen mutta liekö sillä mitään merkitystä.

                                  Comment


                                    Imusarjakin voi aiheuttaa harmaita hiuksia pysty asennuksessa, riippuu tietysti pellin alla olevasta tilasta.

                                    Comment


                                      Onko viisaammilla heittää hyviä nyrkkisääntöjä sylinterivälykselle (mäntä-sylinteri)? Satku per 10 mm porausta? Tämä varmaan riippuu paitsi männän koosta, matriaalista ja mistä lie muusta, mutta joitain nyrkkisääntöä olisi kiva tietää.

                                      Mittaamisessakin varmaan erinäinen nippu asiota, joita on syytä ottaa huomioon. Männän halkaisijan mittaukselle oikeasta paikasta tuntuu olevan useampaakin mielipidettä. On ollut puhetta tapin ja alimman renkaan välistä, sekä helmasta, 90 astetta tappia vasten.

                                      Comment


                                        Helmasta tapin normaalin suuntaan. Tuo on tehtaan ohje ja myös maalaisjärkeä. Mäntä on useamman kympin kartio yläpään rajumman lämppölaajenemisen vuoksi, joten mistäpä muualta sen voisi mitata... Vakiomännän (80,98) minimimitta on 80,94mm. Omani ovat juuri siinä ja menossa takaisin koneeseen. Olkoon vähän väljän puoleinen, mutta ei riittänyt itselleni perusteeksi ostaa uusia mäntiä.
                                        Välys on tehtaan ohjeessa uudelle on 3 satkua. Amerikan takosissa usein jonkin verran enemmän. Nyrkkisäännöt roskikseen ja mäntävalmistajan ohjeita noudattaen.

                                        Pytyn soikeudelle antaa tosin tehtaan ohje 8 satasta toleranssia, joka on mielestäni ihan järkyttävän paljon. Niin paljon, että epäilen painovirhettä. Oma lohko oli satkun soikea ja ei sitäkään kautta tullut perustetta mäntäkaupoille.

                                        Comment


                                          Paljonko oli sylinterin halkaisija? Ohjehan on kolmesta korosta putkea, mutta edes ylhäältä? Siellähän ne kovimmat paineet on..

                                          Comment


                                            Jos tuota +8 satkua ajattelee rajaksi niin sen sisällä hyvinkin vrt uuden reiän kokoon :)
                                            Pidin olennaisempana, että on pyöreät pytyt ja hyvin saman kokoisetkin eri korkeuksista katottuna. Kyseisen reikämitan toleranssikin on satku, joten riittävän hyväksi totesin. Ihan täydellisen Paras varmaan edellyttäisi uusia mäntiä, mutta mitään pakottavaa syytä en löytäny.

                                            Comment


                                              Tuohon mun toiseen harrasteeseen tuli 88mm Wisecot. Ohje käski mitata noin puoli tuumaa helmasta ylöspäin. Välys vähän yli 6 satasta.

                                              Comment


                                                Clearance numbers are obtained from measuring the largest diameter of the piston, typically at the bottom of the skirt. All measurements should be taken 90 degrees from the pin centerline.
                                                Tää oli Wisecon sivuilla.

                                                http://www.mre-books.com/sa21/sa21_5.html

                                                Most piston makers call for measuring the piston diameter perpendicular to the wrist pin when
                                                setting the piston-to-wall clearance. There are exceptions, however. Some racing pistons are
                                                measured just below the oil ring groove, while others are miked at the tangs. These differences
                                                depend on the particular cam and taper that the manufacturer has chosen.
                                                Viimeksi muokannut Sleepy2; 20.3.2012, 00:43.

                                                Comment


                                                • Kellään kokemusta vhtracingin kuivasumppujärjestelmästä audin i5:seen? Entä bulgarian versiosta tai ylipäätänsä mistään? (dahlbäck?)?

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja Sultzi Näytä viesti
                                                    Kellään kokemusta vhtracingin kuivasumppujärjestelmästä audin i5:seen? Entä bulgarian versiosta tai ylipäätänsä mistään? (dahlbäck?)?
                                                    Paljos arvelit kierrättää?

                                                    Comment


                                                    • Ei havaintoa vielä, mutta mielenkiinnosta vain kyselen kun kerran muutamia bolt on sarjoja kerran löytyy. Onko se 8000rpm vielä toimiva uudella vakiopumpulla? Ja mitä vakio kampi kestää pyöriä? Ja onko ylipäätään tarvetta pyörittää yli 8000 jos päälle 700hv hakee? Itse moottoriaihio on jo tulossa kyllä, mutta tuo sumppu juttu on niitä mikää pitää jo ratkaista alkumetreillä, kun sovitellaan tekniikkaa koriin kiinni.

                                                      Comment


                                                      • Ite pyörittelin viime kesän 8500rpm ihan alkuperäisellä 200tkm ajetulla pumpulla, eikä tuhoutumista tapahtunut. Taidan olla onnekas.

                                                        Kyllä nuo 700hp tehot löytyy jo alempaa, kunhan kaikki on muuten kunnossa.

                                                        Comment


                                                        • Selvä pyy, koitetaan siis mennä ainakin evo1 konetta vielä perus pumpulla. Katsotaan tulevaisuudessa tuleeko tarvetta kuivasumpulle :)

                                                          Comment


                                                            Taisi olla tuola nettivaraosan puolella volvossa ollut sumppu myynnissä?
                                                            Mitä on Antilla rakenteilla?

                                                            E. Menny jo varmaan, kun oli melkein pumpun hinnalla.

                                                            Comment


                                                            • Huudellaan sitten lisää kunhan saan moottorin ruotsista :)

                                                              Laatikkoa arponut, toyotan r154 ollut mielessä. Pitäis ilmeisesti kestää aika kivasti tehoa kun vaihtaa muutamat heikot osat sisälle.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X