Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ARE 2.7 biturbo tukittu polttoaineen painesäädin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ARE 2.7 biturbo tukittu polttoaineen painesäädin

    Yritin etsiä aiheesta kommentteja, mutten löytänyt, moderaattori voi siirtää tarvittaessa oikeaan paikkaan.

    Vasta hankkimastani Audi -01 C5 Allroad biturbo on polttoaineen painesäätimen ali/ylipaineletku tukittu jostain syystä. Autossa ilmeisesti on joku Stage 1 virityspaketti. Kaupan päälle reilusti käyntiongelmia, jonka takia auto olikin edullisesti kaupan.

    Kysymykseen: tukitaanko viritysohjelmien yhteydessä tuo paineensäädin ja jos tukitaan, niin minkä takia?

    Olen yli 30 vuotta ruiskuja korjaillut ja tällainen temppu on usein tehty käyntiongelmien takia. Haluan vain varmistaa, ettei viriboksit vaadi tällaista temppua. En kyllä edes keksi syytä, kun ahtopaineella on bresanpaine maksimissaan kuitenkin imusarjan paineen ohjaamana.

    #2
    Ei missään nimessä tukita! Nythän suuttimen yli oleva bensanpaine laskee ahtojen mukaan, ja tuotto putoaa. Joku on tehnyt kunnon ranetuksen sinne.

    Comment


    • #3
      Kiitos varmistuksesta. Näin minäkin ajattelin ja purin systeemin pois jo muutama päivä sitten. Päätin asian Forumilta tarkistaa, kun noita VAG viritysbokseja en ole harrastanut.

      Sinänsä sivuseikka, mutta 70-luvun vanhoissa Boschin D-jetronic ruiskuissa ei ollut ollenkaan muuttuvaa polttoaineen painetta. Se tuli Boschille vasta mukaan L-jetronicin kanssa kun moottorin menevä ilmamäärän mittaus muuttui imusarjan alipineesta ilmavirtauksella toimivaan ilmamäärämittariin. Mm PSA konsernin alipaineohjatuissa systeemeissä ei ole muuttuvaa painesäätöä.
      Viimeksi muokannut Killeri; 6.1.2023, 22:36. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

      Comment


        #4
        Ei näissä ole käytetty mitään bokseja. Auton omaan ECUun laitetaan viriohjelma.

        Comment


        • #5
          Anteeksi huono ilmaisu, tarkoitin vain uutta ohjelmaa ECU:ssa. Vanhasta muistista tulee vain puhuttua viritysbokseista, ajalta jolloin ohjelmaa varten piti ECU purkaa ja vaihtaa tai uudelleen prommata ECU:n eprom.

          Comment


          • #6
            Allroadiani on kyllä joku/jotkut sepittänyt urakalla. Aika pitkän tarinan saisi viritysten purkamisesta ja vikojen korjaamisesta, mutta tähän aiheeseen.

            Vihdoin löysin imusarjasta alkuperäisen bensanpaineen letkun paikan. Ihme, ettei sitä löytynyt, kun joku oli sepittänyt siihen kierteet letkuliittimen tilalle ja tulpannut reiän lyhyellä pinnapultilla (itsetehdyllä tietenkin). Pitää kehitellä tilalle joku alkuperäistä matkiva ratkaisu.

            Comment


              #7
              Poraa siihen reikään menevään pultiin reikä ja virittele letku siihen. Paineesäädin taitaa tarvita oman venttiilittömän ja öljyttömän alipainelinjan joten sitä ei voi ottaa muualta alipaineletkuista tai huohottimen imusarjaletkusta.

              Comment


              • #8
                ”Tulppa” on M4 kierteinen. Kaivelen nysän pois ja taidan ottaa vain sopivalla kierteellä olevan pneumatiikka-pistoliittimen. Toistaiseksi paineen ohjaus on otettu ahtopaineen dumppiventtiilien ohjaushässäkän imusarjan puolelta. Tuohon hässäkkään liittyvä nelihaarainen yksisuuntaventtiilikin oli tietysti rikkoontunut aikanaan ja sekin oli sepitetty huonosti kasaan, eli sekin vuosi. Siihenkin piti kehitellä väliaikaisratkaisu, onneksi on tullut kerättyä reilu määrä kilpailevan ”tähtikeulan” erillaisia alipaineletkuja, yhteitä ja toimilaitteita, niistä sai kasattua sopivan väliaikaisratkaisun.

                Comment


                  #9
                  Tsemppiä. Onko sulla se uudempi imusarja (niinkuin minulla) jossa tuo paineesäätimen lähtö on aivan huohottimelle ja tehostimelle menevien lähtöjen vieressä? Olen tässä viime viikon tuskaillut tilanahtauden kanssa kun mulla on klemmareilla kiinnitettyt letkusysteemit siellä.

                  Sinänsä f-letkuhässäkästä luopuminen uudessa imusarjassa oli fiksu veto. Mutta miksi kaikki liitännät pantiin aivan vierekkäin...

                  Comment


                  • #10
                    kiitos! Minulla on varmaan uudempi imusarja, kun nuo yhteet on yhdessä läjässä.

                    p.s. Tästä Allroadista voisi kirjoittaa oman tarinansa… sen verran on kaikkea pikku tekemistä tässä yksilössä. Minkä otsikon alle tällainen tarina kannattaisi aloittaa?
                    Viimeksi muokannut Killeri; 24.1.2023, 13:28. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                    Comment


                      #11
                      Jos allusta ja sen kanssa puuhastelusta haluaa enemmänkin satuilla niin ei muuta kun tekemään omaa aihetta projekti osion alle. Siellä melkein paras paikka tarinoida samaan yksilöön liittyvistä erilaisista puuhasteluista.

                      Comment


                      • #12
                        Itseasiassa se ”tulppa” oli itse valmistettu ”pistoliitin”, kun tutkin asiaa. Pulttia, josta liitin oli valmistettu oli niin vähän esillä (n. 5mm), että todennäköisesti letku oli poksahtanut ahtopaineen takia jo aikaa sitten irti. Seuraava seppä ei sitten ollut löytänyt oikeaa paikkaa ja oli tulpannut vain letkun. Eli autossa oli ilmavuoto ja polttoaineen paine ei muuttunut imusarjan paineen mukaan…upiasti hoidettu, sanoisin.

                        Comment

                        Working...
                        X