Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hukkaportin putki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Hukkaportin putki

    Miten hukkaportilta lähtevä putki kannattaa vetää?
    Yksinään omalla vaimentajalla taakse asti vai yhdistää pakoputkeen?

    Kyselin Marteliukselta, josta putkimatskutkin tulee, niin hän sanoi et parantaa virtausta jos vedän hukkiksen putken pakoputkistoon. Mut ei kuitenkaan osannu tarkkaan sanoa, et missä kohtaa yhdistyminen kannattais tehä.

    Eli lähen turbolta downpipellä suoraan alas ja jousto tulee joko ennen kun putki taittuu auton alle tai sitten heti auton alla, riippuen miten saan mahtumaan.
    Yhdistänkö noi putket ennen joustoa, vai vasta jossain pidemmällä? Jos noi putket yhdistetään ennen joustoa, niin tuleeko hukkiksen putkelle kuitenkin oma jousto?

  • #2
    Omaan projektiin tulee hukkikselle oma putki loppuun asti. Jos yhdistät varsinaiseen putkeen niin oma jousto hukkikselle ennen yhdistymistä.

    Comment


    • #3
      Jousto pätkä olis varmaan ihan hyvä hukkiksen putkellekin.

      Riippuen pakoputkiston koosta ja haettavan voiman määrästä joko putkistoon, tai vaimentimella/ilman suoraan ulos. Tuossa oli 3" putkistoaiheessa tyylikäs kuva.

      Comment


      • #4
        Tarkoitat ilmeisesti tota.

        Kun kyseessä on katuauto, niin joutuu miettimään kaikkea epäolennaista kuten katsastuksen läpäisyä, niin onko ingenjöörillä jotain sanomista jos hukkiksen putki jää tonne auton alle?

        Putkistosta tulee 3" turbolta eteenpäin ja taka-akselin ylityksen joutuu tekemään joko 2.5" putkella tai ovaalilla, kun sieltä ei oikein 3" mahdu jos autoa on yhtään madallettu.

        Comment


        • #5
          No eikös se ollut harrasteauto? Laikkakone käteen ja lattiaan sopiva kuhmu että alkaa mahtumaan :)

          Comment


          • #6
            No eikös se ollut harrasteauto? Laikkakone käteen ja lattiaan sopiva kuhmu että alkaa mahtumaan :)
            Niin toi on katsastusputkisto mikä vedetään taakse asti. "Harrasteputkisto" vedetään kyljestä ulos. =)

            Comment


            • #7
              Kylkiputkikin on ihan laillinen, jos ei pidä liian kovaa mekkalaa. Ulostulo pitää olla vaan suunnattu alaviistoon.

              Comment


              • #8
                kuten katsastuksen läpäisyä, niin onko ingenjöörillä jotain sanomista jos hukkiksen putki jää tonne auton alle?
                ei kai tuohon mitään sanomista ole.
                itsellä tulee tuo putki ilman vaimentajaa ulkoilmaan ja samoin parissa muussa ja hyvin on katsastukseta läpi mennyt.

                Comment


                • #9
                  Oon jostain saanu sen käsityksen et sivuputki on laiton, mut lukeehan se näköjään AKE:n sivuillakin et on laillinen.

                  2. Pakoputkiston pään tulee olla siten sijoitettu ja suunnattu, ettei pakokaasuista ole tarpeettomasti haittaa auton matkustajille, jalankulkijoille tai muille tien käyttäjille. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon pakoputken pään tulee olla suunnattu taaksepäin tai vasemmalle. Jos pakoputki vasemmalla sivulla tai takana vasemmalla puolella on suunnattu enemmän kuin 45° vasemmalle, on sen pää lisäksi käännettävä siten, että pakokaasut suuntautuvat vähintään 45°:een kulmalla vaakatasosta alaspäin. N2- ja N3-luokan ajoneuvossa pakoputki saa olla suunnattu ylöspäin, jolloin sen tulee ulottua ainakin ohjaamon ylimmän kohdan tasolle. Pakoputken ulkohalkaisija saa olla enintään 120 mm, tai jos siihen on erityistä syytä, enintään 150 mm.
                  Eli eihän siinä sitte mitään, vedän putken kyljestä ulos, niin ei tarvi ajatella akselin ylitystä. Ja hukkiksen putken jätän auton alle, jos sen kerta voi jättää sinnekin.

                  Comment


                  • #10
                    Jees toi onkin hyvä uutinen! Pitänee modailla itekki.

                    Comment


                    • #11
                      Ainoa huono puoli tossa kylkiputkessa on, että ääni kuuluu hyttiin paljon pahemmin kuin taakse asti vedetyllä. Minimivaimennuksena pitäisin kahta pönttöä virtaavan putkiston kera.

                      Comment


                        #12
                        Mitenkä mahtaa olla vähäpäästöisen auton kanssa, jos vetää hukkiksen putken suoraan ilmaan? Luulisi, että sieltäkin tulevat kaasut pitää mennä katin kautta.

                        Comment


                        • #13
                          Ainoa huono puoli tossa kylkiputkessa on, että ääni kuuluu hyttiin paljon pahemmin kuin taakse asti vedetyllä.
                          Tällaista olen myös ite kuullu et sivuputki pitää aikamoista meteliä. Itsellä ois tarkoitus yrittää yhdellä läpivirtaavalla pöntöllä. Autosta tulee kyllä luultavasti muutenkin pelttorit päässä ajettava, että ei kai se pieni lisämelu enää haittaa.

                          Comment


                          • #14
                            Omien kokemuksien mukaan kylkiputkista en myöskään suosittele niitä käyttöautoihin, mutta tuollaisissa "extreme" harrastepeleissä sillä pienellä metelimäärällä ei itselläni ainakaan ole ollut mitään väliä. Nimimerkki 105db hanttarin penkillä 80km/h :)

                            Comment


                            • #15
                              Ei katsastusmiehet sitä kuulemma huomaa jos hukkiksen pää jää auton alle mutta ilman äänenvaimenninta se pitää kyllä semmosta mekkalaa ettei kuule mahdollista nakutusta tms. Ikäviä ääniä..

                              Comment


                              • #16
                                Ootteko käyttäny tossa hukkiksen putkessa ihan perus läpivirtaavaa pönttöä vaimentimena?

                                Pitäis nyt alkaa vetämään putkia, kun sain koneen paikalleen, niin aattelin jos tollasen 2" pyöreän pöntön pistäis sinne väliin.

                                http://www.martelius.com/yleis_2008.pdf

                                Sitte ton hukkiksen joustosta, niin käytetäänkö siinä tollaista samanlaista joustinpaljetta ku normaalissa pakoputkessakin?

                                Comment


                                • #17
                                  Tuo vaimennin käy. Normaali jousto, kannattaa laittaa sellanen oikeasti lerppu jousto, niin pysyy hukkaportti paremmin kiinni sarjassa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Melko ahdasta on tollasen poikittaiskoneen takana, ku sinne sovittaa kaikki romut ja putket. No kyl toi 3" putki ja 50mm hukkiksen putki sinne just ja just mahtu.

                                    Se oli vähän huono, kun se hukkiksen putki ei mahtunu "kardaanitunneliin" pakoputken rinnalle, vaan sen joutu vetämään pohjaa pitkin. Täytyykö siihen laittaa joku lämpöeriste putken ja pohjan välille? Jos niin mitä?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei kai sieltä niin hirveesti hönkää, että se oikein kuumenisi? Eli ei mielestäni tarvitse lämmöneristettä. Ainakaan omaan projektiin en laittanut.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo no niin itekkin päissäni ajattelin. Millaisen eristeen laitoit pohjan ja varsinaisen pakoputken väliin?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Lisää ahtoja niin portin putki pysyy kylmänä :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei ole eristeitä putkenkaan ympäristössä. Ei ole edes penkkin auto vielä palanut vaikka ajettu pidempiäkin vetoja.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ok, no täytyy yrittää myös omassa ilman mitään eristeitä. Tulipeltiin tulee eriste, kun pakosarja ja downpipe menee niin läheltä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Pakoputken joustohaitareita ( putkijousto , joustoputki flexirööri , downpipen joustava yhdysputki , taipuisat pakoputken liitosputket ) kuvina :

                                                http://images.google.fi/images?hl=fi...ahaku&aq=f&oq=

                                                http://images.google.fi/images?hl=fi...ahaku&aq=f&oq=

                                                http://www.biltema.fi/osteri/osteri....2&kategoria=51

                                                Comment

                                                Working...