Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nakutustunnistus jälkiasennus ecussa/viritetyssä moottorissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nakutustunnistus jälkiasennus ecussa/viritetyssä moottorissa

    Hyviä vinkkejä kuinka viritetyssä moottorissa kannattaisi seurata nakutusta kun käytössä on jälkiasennus ecu?

    Esimerkki:
    Maxxecu street-versiossa ei ole nakusensorille sisäistä tukea, mutta ecuun saa liitettyä esim. Phormula KS-4.sen tai Plexin V2.sen (jne). Näissä se hyvä puoli, että näiden keräämän tiedon kautta saadaan ecun säätöjä muutettua "reaaliaikaisesti"

    Toki markkinoilla on myös huokeampia, itseoppivia, ecusta irrallisia nakuilmaisimia (esim. Link G4) mitkä käyttävät ulkoisia antureita. Nämä vaikuttavat aika epämääräisiltä eikä näitä saa linkitettyä ecun ohjaukseen.

    Unohdetaan tässä vertailussa mielellään ammattisäätöön tarkoitetut kuppikuulokeversiot ym. Tarkoitus vertailla ns. Kiinteästi asennettavia versioita.

    En hae halvinta tai kalleinta vaihtoehtoa vaan rehellisiä mielipiteitä kokemukseen nojaten sekä faktatietoa miksi toinen on enemmän hankinnan arvoinen.
    e: Lisätään tähän vielä se, että kokemukset kyseisten laitteiden luotettavuudesta säätöä ajatellen kiinnostaa myös.

    Hinta esimerkkejä:
    - Phormula KS-4: noin 480€
    - Plex V2: noin 1000€
    - Link G4: noin 230€

    Mikäli aiheesta löytyy jo topic niin pahoittelut. Etsintä ei tuottanut tulosta.
    Viimeksi muokannut aajii; 11.9.2021, 05:48.

    #2
    Mielenkiintoinen aihe. Meinasitko ajaa bensalla, viinalla vai molemmilla?

    Comment


      #3
      Ei halvin eikä kallein: laita sellainen ecu, jossa ko. ominaisuus on. Muuten et saa mitenkään pyttykohtaista tunnistusta.

      Comment


      • #4
        Bensalla mennään.

        Yksi vaihtoehto olisi tosiaan päivittää omassa tapauksessa ecu esimerkiksi maxxecu race-versioon jossa on valmiina kaksi nakutusanturi tuloa. Itse haluan pitäytyä maxxecun parissa lähinnä vain siksi, että sen käytöstä on päässyt vähän jo perille.

        Uskoisin tuon myös riittävän omassa käytössä kun tarkoitus ei ole repiä sitä viimeistä hyvää ulos ja auto kuitenkin tarkoitus säädättää vielä erikseen ammattilaisella joten täysin tämän systeemin varaan ei ennakkopuolella luoteta.

        Kuvailisin omaa tarvetta ehkäpä moottorin säätöpuolen opiskelun mielenkiinnon sekä mielenrauhan takaajan kannalta.


        Missä jälkiasennus ecuissa on enemmän tuloja vai kuinka tuo pyttykohtainen seuranta toteutetaan? Yleensähän näissä taitaa olla 2 nakutusanturia.

        Hinnan puolesta jos miettii niin omassa tapauksessa nykyisen plugin-street version saisi varmasti myytyä jolla rahottaisi osan race-versiosta. Lopputuloksena päädytään tuonne Phormulan hankintahinnan kieppeille lisäinvestointien tarpeessa, mutta kuten mainittu niin tässä ei ole tarkoitus säästää satasia vaan miettiä mikä olisi toimiva kombinaatio luotettavaan nakutunnistukseen myös muiden projektien kannalta.

        Comment


          #5
          Mulla oli tuo Phormula aikoinaan kahdella nakutunnistimella Maxxecu V1:n kanssa. Toimi kyllä hyvin ja datan sai maxxecuun ohjaamaan, sekä toki ecuun sai tehtyä itse nakustrategian, milloin liipaisee mitäkin pois jne.

          Nyt myöhemmin Maxxecu Race hoitaa mulla saman asian itse.

          Comment


            #6
            Missä jälkiasennus ecuissa on enemmän tuloja vai kuinka tuo pyttykohtainen seuranta toteutetaan? Yleensähän näissä taitaa olla 2 nakutusanturia.
            Jokaisella sylinterillä ei tarvitse olla omaa anturia, ECU päättelee sylinterin sytytysjärjestyksen mukaan. Eli se tietää mikä sylinteri siellä huutelee milläkin hetkellä.

            Minä vaihtaisin ECUn race versioon.

            Comment


            • #7
              Vaynella onkin hyvin vertailupohjaa kun sinulla on kokemusta molemmista vaihtoehdoista mitä itsekin mietin.
              Pystyisitkö kirjoittamaan tarkempia kokemuksia nuista vaihtoehdoista vaikka ihan plussat ja miinukset periaatteella?

              Itse olen siinä käsityksessä, että tuon Phormulan tiedon kun vie maxxeculle niin toimii lähes vastaavasti kuin maxxecun race-versio? Korjatkaa toki jos olen väärässä.

              Ja siis varmasti aina parempi mikäli järjestelmän pystyy rakentamaan ilman "lisäpalikoita". Lähinnä tässä omalla kohdalla on se, että saako tuon nykyisen ecun myytyä vai ei.

              Comment


                #8
                Toki Race lukee joka pytyn nakuja, siinä yksi ero ja sitten muistaakseni Phormula syötti luokkaa ulos dataa kertaluokkia hitaammin (vissiin 100 hz) Race taas ottaa 1000 hz taajuudella nakudataa omista antureista. Esimerkkinä jos logitan 200 hz niin en edes näe kaikkia piikkejä, vasta 1000 hz logissa ne näkyy.

                Sitten minun aikana Maxxecussa ei ollut nakukorjausta myöskään ohjelmassa, tein itse strategiat sinne. Nykyään ne maxxecun omat löytyy softasta, en tiedä saisiko phormulan dataa myös niiden käyttöön?

                Käytännössä pärjäsin phormulan kokonaisnakukorjauksella vuosia/+100tkm, kyllä sillä nakun löytää ja signaalit on selkeitä. Maxxecun oma on toki paljon nopeampi liikkeissään ja saa pyttykohtaiset tiedot ja 1000 hz.

                Ostaisin Racen kun kaikki on yhdessä paketissa mutta kyllä Phormulalla pärjää.

                Comment


                • #9
                  Kiitos vastauksesta. Erittäin hyvää infoa.
                  Eiköhän tässä päädytä jollain aikataululla päivittämään tuo ecu lisäpalikoiden ostamisen sijaan.

                  Comment

                  Working...
                  X