Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Meno nyökkii ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Meno nyökkii ?

    Tällainen ilmiö on tuohon minun ässään ilmaantunut, elikkä kun heität kaasun pohjaan, lähtee vetämään niinku pitääkin muutaman sekunnin,sen jälkeen tapahtuu sellainen ilmiö niinkuin hieman löysäisit ja taas painaisit kaasua.
    Onko kellään ollut samanlaista ilmiötä.
    Ahdot on ok.
    lmamassamittari?

  • #2
    Mitä tavaraa tankissa?

    Comment


    • #3
      bybässi tai letkut vuotaa paineella, paineistustesti.

      Comment


      • #4
        98.. muulla en ajele, suodatin on vaihdettu viikko sitten.
        Vähän aikaa sitten forge vaihdettu tilalle,jälkeen ku vika ilmeni.
        painetesti on tehty ja vuotoja ei ole.

        Comment


        • #5
          tulpat?

          Comment


          • #6
            Uudet : )
            Samoiten hatut on uudet.

            Comment


            • #7
              Mikähän ohjelma on käytössä? Onko lambda käytössä täyskaasulla? Sitäkin vois epäillä.

              Comment


              • #8
                Hyvä veikkaus Jarkolta, hidastunut lambda aiheutti juurikin vedon aaltoilua osakaasuilla itsellänikin.

                Comment


                • #9
                  Softasta ei ole tietoa,
                  mutta toimiva tuo kuitenkin on, kulutus kohdillaan ja muutenkin
                  ok käytössä.
                  Elikkä Lambda vaihtoon seuraavaksi ?

                  Comment


                  • #10
                    No siitä on hyvä alottaa.

                    Comment


                    • #11
                      Vaihtotarpeen voi määrittää myös mittaamalla ennen uuden anturin hankintaa. Toisaalta, jos anturin vaihdosta ei ole mitään tietoa niin varsin kohtuullisella todennäköisyydellä ko. osa on auton alkuperäinen (ja täten vaihdon tarpeessa). Tämän voi kohtuullisen helposti tarkistaa stanssauksesta anturin kyljessä, muistaakseni ovat muotoa kk/vv.

                      Comment


                      • #12
                        niin joo, lambdan vaihto korjasi tuon vian.

                        Comment


                        • #13
                          Itsellä kans sama ongelma aika ajoin, eli kun kiihdyttää täyskaasulla, niin veto aaltoilee: eli hivenen puottaa vetoa hetkeksi täysistä. Sikäli kumma ilmiö, ettei ole aina joka kiihdytyksessä vaivaamassa. Pitäisi testata nuo paineet/asentaa ahtomittari, niin näkisi onko vuodosta johtuvaa, vai lambdasta. Lambdan mittautin huollossa 4kk sitten, ja hitaanpuoleinenhan tuo jo oli. Eli voisi olla tuo lambdakin.

                          Laitetaanpa putkeen toinen ongelma, kun auton nyökkimiseen kiihdytettäessä tämäkin liittyy: Kuinka pehmeesti tuon 1.8T-koneen pitäisi 1-2-3-vaihdoissa toimia? Mulla biili toimii alkuvaihteilla vaihtaessa vähän kulmikkaasti, kolmoselta eteenpäin meno onkin sitten jo pehmeää. Oisko bypässissä vikaa (jumittelee?), vai onko tuo ihan normaalia "urheilullisuutta". Jonkin verran vois kyllä pehmeemmin alkupään vaihdoissa mennä.
                          Bypassia oon voidellu muutamaan otteseen, muttei tunnu juurikaan auttavan ongelmaan.

                          Comment


                          • #14
                            Sori nyt kun tuun tänne nakuna sörkkimään, eikun siis diesel-auton kanssa. Mulla on ollut samaa vaivaa tdi-Audissa. Kiihtyy-ei kiihdy-kiihtyy... Loggasin ahdot vagcomilla ja kyllä ne heiluu ylös alas. Vaihdoin kaikki "säätösysteemin" letkut paitsi sen mikä menee eculle. Ei auttanut. Täytyy vaihtaa vielä se ja koeponnistaa painepuolen putket... Löytyikös siihen ohjeet täältä jostain?

                            Comment


                            • #15
                              dodiin, nyt on ahtomittari paikallaan.

                              Yleensä tämä homma esiintyy vain matka-ajossa: yleensä n. tunnin matka-ajon jälkeen, lähdettäessä kiihdyttämään (esim ohitus) satasen vauhdeista, Turbon ahtopaineet alkaa nousemaan liian herkästi ylös. Tavallaan "ahtaa yli", eli hipoo yhden barin tasoja (normaalisti 0.7-0.8bar), kunnes sitten katkaisee ahtamisen. ja taas katkon jälkeen alkaa ahtamaan yli. Ja menosta tulee vähän nykivää. Tuttu huoltomies epäili joko
                              a) muuttuvasiipisen turbon siipien jumimista (eivät muutu uuteen asentoon, kun tasakaasulta alkaa antamaan lisää kaasua -> nostaa ahtopaineita väärällä tavalla)
                              b) ahtopainetta säätävä anturi on sökö.

                              Joskus tässä taaannoin kävin luetuttmassa vikakoodit, eikä tuolloin mitään löytynyt (eli anturivika olisi pitänyt näkyä) - liekkö sitten turbo sökönä.

                              Ahtopainevuotoa ei pitäisi olla, koska ahtaa ihan hyvin lyhyemmässä ajossa. En sitten tiedä jumiiko bypass, ja ahtaa sen takia yli, mutten kyllä siihenkään usko. Harmi jos turboviaksi menee (= kalliimpi remontti)... no, ehkä sitten voi hankkia hyvällä omatunnolla suoraan garrettin. :)

                              mutta mutta, onko muilla esiintynyt tuollaista "yliahtamista, ja ahdon katkomista" - matka-ajossa?

                              .m

                              Comment


                              • #16
                                Onko kenelläkään kokemuksia forgen bypass-venttiilin hajoamisesta? meinaan oma forgen vena ei kovin sulavasti liiku tuossa kupissaan, eli oisko sitten mennyt soikeaks purettaessa tms. oon koettanut eri voiteluaineilla saada sitä liikkumaan paremmin, muttei kovin sulavaks sen liikettä saa millään. eli mentä lähtee jäykähkösti liikkelle, ja sitten vasta liikahtaa auki. tämähän voisi aiheuttaa jonkin verran kulmikasta kiihtymistä..?

                                Jahka saa tuon uuden n75venan asenneltua lähiviikkoina, niin sitten selviää hoituuko nykimispulma sillä, vaiko meneekö forgekin vaihtoon. taidan vaihtaa tilalle tuon TTn bypassin, niin ei tarvitte enää forgea huoltaa.

                                Comment


                                • #17
                                  forgeen saa myös huolto setin missä on uusi mäntä plus rasvat.

                                  Comment


                                  • #18
                                    ok, tuotahan vois koittaa kans.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Matti kuinka kauan sulla on ollut toi forge kiinni?
                                      Meinaan vaan että jos vika siinä niin tietää itsekkin suunnilleen milloin vois alkaa huoltamaan sitä.

                                      Mulla on ollut viime kesästä asti kiinni.

                                      Comment


                                      • #20
                                        oisinkohan aukonut viime syksynä viimeksi. männän liikkuvuudessa ei tosin eroja ennen ja jälkeen tämän viimeisen huollon. jonkin verran oli "likaa" venaan kertynyt, muttei isommin kuitenkaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Repon pajalla tarkistettiin eilen ahtovuodot, ja ahtoputkisto näyttäisi olevan kunnossa. Ahtoja tuo lykkää yllättävänkin ylös (normaalisti 1.4-1.5bar, välillä 1.6bar), mikä viittaisi että tuota turbon hukkaporttia olisi menty jossain vaiheessa säätämään. Vakiona ahtoi 0.8-0.9bar, mitä on foorumilla pidetty normaalina määränä. Tosin välillä vakionakin lykkäsi ahtoja tästä ylemmäs, mistä johtui nykiminen.

                                          Repo tuumaili että kannattaisi säätää hukkaporttia löysemmälle, ettei ahdot nousisi niin ylös. Tasoittaisi varmaankin koneen käytöstä, ja ahtimen elinikää. Mitä tuohon osakaasulla nykimiseen tulee, niin tiedä sitten onko tuosta hukkaportin löysäämisestä apua. Hassu juttu sikäli, että pitkää ajoa ajettaessa taipumus nykimiseen vähenee. Oisko turbon hukkaportti sitten muuten vaan jumissa, ettei toimi aina kuten pitäisi.

                                          - Mahtaisikohan löytyä KKK03-sport-mallin räjäytyskuvaa tai muuta ohjetta, josta näkisi tuo hukkaportin rakenteen, niin selkeytyisi mitä ruuvia kiristellä ja mitä löysätä?

                                          - Mutuasteikolla kuinka monta kierrosta hukkaporttin namikoita tarvitsee säätää, että paineet putoaa 0.2-0.3bar? Trial and error-hommaahan tuo varmasti on, mutta auttaisi säätöjen hakuun, ja jonkinlainen säätöhaarukka vähentäisi palikoiden purku-ja kokoa- toistoja. :)

                                          - onko kuinka yleinen vika tuo turbon hukkaportin jumiminen - voiko ylipäätään jumittaa?

                                          - sekoittaako hukkaportin avaaminen moottorin toimintaa, jos ei otakaan niin paljon ahtoja mitä suunniteltu? Muistaakseni pyyntö ohjelmassa oli 1.3-1.4bar. Tuon voisi tietysti tarkistaa ohjelman toimittajalta.

                                          On näissä poikittaiskoneessa niin mukavassa paikkaa tuo ahdin, että tuota porttia on kiva säätää..
                                          kiitokset jo näin etukäteen vinkeistä ahtimen hukkaportin rakenteeseen ja toimintaan liittyen!



                                          EDIT: Niin, autossa ei ole vakiohjelma, josta johtuu osin kovemmat ahtopaineet
                                          EDIT II: kysymyksiä päivitetty.
                                          Viimeksi muokannut mattipuh; 31.5.2007, 16:04.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ihmettelin muuten myös että miksi bypass ei laske ahtoja pihalle, jos kerran nousevat jo 1.5bar? vai onko bypassin toimintaperiaatteena, ettei aukea, vaikka paineita on paljonkin? bypassina tuossa on TT:n uudempi bypass.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Bypass ei ahtojen vaikutuksesta aukea, vasta kun kaasua nostaa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Löysyttelin tänään tuota turbossa kiinni olevan venttiiliä, eli aukeaa herkemmin kun ennen. Säätö tuntui auttavan ongelmaan - ahdot tippui tuonne siedettävälle 1.3-1.4 bar- tasolle, ja lopetti ajoittaisen nykimisen / ahtojen liian ärhäkkään nousun osakaasulla kiihdytettäessä. Tosin isommalle maantielle en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta suunta näyttäisi olevan oikea. Hyvä fiilis kyllä, kun auto pelaa pitkästä aikaa normaalisti! :)

                                                Vikana siis oli ilmetenkin liian tiukalle säädetty turbon hukkisportti, minkä johdosta ahdot eivät toimineet kuten pitäisi.

                                                Comment

                                                Working...