Elikkä mulla autossa nyt ABT suodatin vakiokotelossa, niin mihis tehoihin asti tommonen riittää? Nyt on tulossa isompaa ahdinta kaikkee muuta samalla.Ehdotuksia kellään jos heivaa menee ton vakiokotelon ja laittaa jonkun kartiosuodatimen?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
ilmansuodattimen riittävyys?
Collapse
X
-
Ehdotus ei siis näemmä kelvannut. Mielestäni kartio vasta jos on tilankäytöllinen ongelma tai oikeasti vakiokotelo ei virtaa. Voithan toki ihailla niitä ahtimen siipiä sitten 10tkm ajon jälkeen kartion kanssa.... siinä vaiheessa voi tulla mieleen, että se kotelo olisi kuitenkin varmaan ollut aika kiva.
Comment
-
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...kartiosuodatin
Tuollakin mainittu optiflow on ihan asiallinen ja ainakin helppo asentaa. Kato mitä doc-power tarjoo sun s3:seen.
Comment
-
eiku en kyllä muistaakseni oo yhtään noita viritettyjä 1.8t nähny vakio kotelolla....
Näistä on testejä, ja todellakin noita turbojen siipien kuvia löytyy normi paperisuodatin vs. kartio.
Delco? tms. tais olla lähes ainoita kartioita kun oikeesti toimiikin kaikessa mielessä.
Comment
-
Eikös alkuperäisissä koteloissa yleensä ahdista se ilmantulo. Kairaa sitä isommaksi ja tuo sitten isommalla putkella kylmää ilmaa koteloon.
Vähän aikaa sitten vaihdoin myös omasta autosta kartion pois ja vaihdoin modattuun vakiokoteloon takaisin.
Comment
-
Useamman kerran olen hämmästellyt Aaltosella suodatin testeriä. Myyvät siis K&N suodattimia. Testeriin laitetaan suodatin, jonka lävitse imetään ilmaa nopeussäädettävin puhaltimin. Toisessa päässä putkessa kelluu pingispallo. Kun puhaltimet säätää paperisuodattimelle sellaiselle teholle, että pallo juuri ja juuri leijuu, paukahtaa se K&N suodattimella tappiin. Itseasiassa käsin ei pysty niin paljoa peittämään suodatinta, että pallo putoaisi pohjalle. Esimerkkinä vain suodattimien eroista.
Dynolla olen sattuneesta syystä yritänyt hillitä tehoja teippaamalla suodatinta. 10% pudotus onnistuu kohtuu vaivalla, mutta 30% alkaa vaatia huolellista teippausta.
Näinpä en missään nimessä poistaisi alkuperäistä viileänilmanotolla varustettua koteloa vaan asentaisin sinne laadukkaan paneelin.
Comment
-
Kysymys on kuitenkin lopulta siitä, että riittääkö filtterin virtauskapasiteetti kyseisen moottorin nielemälle ilmamassalle. Jos vakio riittää, niin eipä sinne ole mitenkään perusteltua vaihtaa jotain muuta tilalle. Moottorin tuottamalla alipaineella on suhteellisen sama onko filtterin virtausvastus 10% pienempi vai ei, se ei näy moottoriin menevässä ilmamassassa juuri ollenkaan.
Kuitenkin siinä vaiheessa kun filtterin virtaushuippu saavutetaan, tilanne muuttuukin aika radikaalisti.
Comment
-
Jyrkkä vastalause Tykin esittämälle "suhteellisen samalle" 10% virtausvastuksen kasvulle ja sen merkityksettömyydelle. Kun ahtimen imupuoli ei saa tätä lähes ilmakehän "syöttöä" putsarin ahdistaessa, putoaa se radikaalisti kartalta ja huonontuva hyötysuhde tuotettaessa vaadittu ahtopaine väkisin johtaakin sitten ongelmiin.
Comment
-
Eihän ahdin kartalta sen vuoksi mihinkään putoa.
Filtterissähän tapahtuu tietyssä pisteessä hyvin samantapainen ilmiö kuin esimerkiksi wrc-moottorin kuristimessa, eli muodostuu "sonic lock", ja koska ilma ei voi koskaan virrata ääntä nopeammin niin sen nopeuden kasvu tyssää raja-arvo saavutettaessa kuin seinään. Filsun kääntöpuolelle alkaa kasautua aikamoinen alipaine, ja teho laskee sen vuoksi suhteessa paremmin virtaavaan ilmansuodattimeen.
Ahdettu moottori ei poikkea sinänsä vaparista mitenkään, toki on huomion arvoista että ahdettu käyttää samankokoista vapaastihengittävää moottoria suuremman ilmamassan.
Kun katselee 800hv moottorin filtteriä, generoi jo maalaisjärkikin sen ajatuksen että miksi laittaa vapaavirtaus-suodin esim. 150hv vakiomoottoriin?
Comment
-
-
Tuota artikkelissa käsiteltyä mittausta taisin ehdottaa ensimmäisessä vastauksessa. Miksipä siis vevata ja mutuilla, kun voi mitata.
Kyllähän ahtimen painesuhde muuttuu, mikäli se ei saa kunnolla ilmaa ja näin kuljetaan kartalla mahdollisesti epäsopiville hyötysuhteille tai jopa sakkausrajalle.
Comment
-
Eihän ahdin kartalta sen vuoksi mihinkään putoa.
painesuhde kompressorin sisääntulon ja ulostulon välillä. Jos ainoa muutos on paineen putoaminen sisääntulossa niin toimintapiste kartalla nousee. Tämä toki vaatii sitä että ahdin tekee sitten kovemmin myös töitä.
Viite: http://www.turbobygarrett.com/turbob...o_tech103.html
Comment
-
No minkälainen filtteri sinne pitää laittaa että ahdin putoaa kartalta tai sakkaa? Onhan noita moottoreita kuristettu jos millä konstilla, esimerkiksi sopivan moottoritehon aikaansaamiseksi muutoskatsastusta silmällä pitäen. Enpä silti ole koskaan kuullut että moottorista on deaktivoitu esim. 100hv pelkästään filtteriä vaihtamalla.
Asioissa täytynee säilyttää suhteellisuuden taju, ja seison kyllä edelleen sanojeni takana: filtterillä ei ahdinta kartalta pudoteta, ja ilmanpuhdistimen vaihto paremmin virtaavaan on konkreettinen virityskonsti vasta kun pienemmän kapasiteetti on käytetty loppuun. Vai tarkoittiko raati mahdollisesti sitä, että kun tuo yliäänilukko syntyy niin ahdin menee silloin kartalta ulos? Toki näin. Puhun siis kahden eri filtterin erosta keskenään, ja joiden ero virtausvastuksessa on esim. 10%, ei siis ilmamassavirtauksen huippuarvossa. Näitä arvojahan usein mitataan kun puhutaan "vapaavirtaus-suodattimesta".
Onhan vakiomoottoreitakin ajettu useaan otteeseen dynossa erilaisilla filttereillä, ja tulokset on tyypillisesti 2% sisällä toisistaan.
Comment
-
Niin, alkuperäinen kysyjä kumminkin ihmettelee, että riittääkö sen vakio filsun läpäisy discoperunan isoveljen kanssa. Yleensä ottaen filsun läpäisy kyllä riittää, ongelma on vain se, että muu turbon imupuolella oleva putkisto/letkut rupeavat ihmettelemään, että milläs tämä ilmamäärä minun läpi virtaa. Vakiokotelo modatulla sisääntulolla, ja harkittu kotelolta turbolle menevän letkuhässäkän parantelu todennäköisesti riittää gt2871 ilmamäärille, jos ei riitä, niin sitten oravasuodatin ;) vakiopaneelin tilalle.
Jos taas turbon paikka muuttuu radikaalisti (aika epätodennäköistä s3:n keulalla) niin sitte saattaa joutua pähkimään homman täysin uusiksi.
Comment
-
Comment
-
aika rajua.
Oootteko noin radikaalisti pilkkonu noita koteloitanne? Hurjan näköistä! Eikö tonne lennä tuon jälkeen vaikka mitä rojua. Luulis jo veden aiheuttavan ongelmia. Hullun kurista, minusta näyttää että nuo reijät on porattu kotelon väärälle puolelle. Luulin että ilma imee kotelon yläpuolelta, suodattimen "tasaisesta" pinnasta koneseen... Vai hämääko ku kone on noin päin. Jotenki outo. Lisää vinkkejä?
Comment
-
Kyllä se alapuolelta imee. Onhan tuo kotelo jo melko emmentaalin näköinen ja varmasti imee mukavasti roskaa suodattimeen. Itse ajattelin, että isontaisi sitä alkup. reikää ja ehkä toinen reikä jonnekin ja molemmista haitariputket keulille. Tosin tilanahtaus voi muodostua pieneksi ongelmaksi.
Comment
-
Jos siitä kotelosta tekee tommoisen emmentaalin niin kotelo imee myös kuumaa ilmaa konehuoneen puolelta.
Jos taas koteloon saa laitettua toisen imuputken/isontaa alkuperäistä ja sen kautta kylmää ilmaa ja pitää kotelon muuten tiiviinä kaikki ilma imetään konehuoneen ulkopuolelta siis kylmempää ilmaa-->more power.
Comment
-
joens
Comment