Meneekö se turbojen tuottama paine ruuvista läpi vai punnaako ne turbot vain painetta päin rootsin siipiä joka välittää sitten ilmaa eteenpäin sen verran kuin se pyörii?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Supercharged - PES G2
Collapse
X
-
Jos kuvien perusteella pystyy jotain päättelemään tuossa syötetään turbosta ilmat läpi eatonin kompressoriin. Intercoolerissa sitten paineohjattu läppä josta saadaan syöttöä suoraan imusarjaan. Käsittääkseni eatonin kompura saadaan pyörimään tyhjää kun imu ja painepuolelle päästetään sama paine (tätä kai käytetään normisti esim tyhjäkäynnillä)
Polttoaine tuossa on väärä ja auton merkkikin- mielenkiintoisen näköinen värkki kuitenkin.
Comment
-
Löytyyköhän jostain parempia kuvia tuosta ahdin/imusarjasta? Mietin että josko olisi halvempi ostaa pelkkä ruuvi, johon hitsailisi kiinni ässän imusarjan? Tai jotenkin soveltaisi sen siihen, miten se nyt sitten pitäisikään olla. PESsin sivuilla on vain yksi vaivainen kuva. Edit, löytyi. Onhan nuo mutkat vähän erilaiset kuin ässän imusarjassa, ja kaasuläppä väärässä päässä.
Noilla muilla palikoillahan ei tee juuri mitään koska suuttimet ja softa ei käy kuitenkaan, ja varmaankin kaasuläpälle menevät ahtoputket on remmin tiellä eli korvakkeet joutais roskiin.
Kyllä mulla tekemistä on ilman tätäkin, kun vaan olis aikaa :)Viimeksi muokannut okkim; 12.11.2010, 12:18.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viestiPerustele. Kyseessä ei ole 2 turboa tai muuta radiaalikompressoria vaan ruuviahdin jolle tarjoiltaisiin turboilta. Ei sitä ruuviahdinta kiinnosta pätkän vertaa mikä ympäröivä ilmanpaine on.
Comment
-
Ylipäätään sarja-ahtamisessa ei ole väliä millä painesuhteilla ahdetaan ensin ja millä sitten. Ilman kierrättäminen remmiahtimen läpi ja ohi on sitten luku sinänsä.
Comment
-
No jatketaan vielä vähän. Eli porkkis sanoi, ettei ruuviahtimella ole mitään väliä ympärillä olevasta paineesta.
Kyllä sillä kuitenkin mielestäni on, se tekee tiettyä työtä ja nostaa painetta tietyn verran , jos alkutilanne on 1bar ja se nostaa paineen 2 bariin . Sama ahdin nostaa alkutilanteesta 2baria->3bariin.
Sarja-ahtamisessa siis paine on ahtimien summa. Kuitenkin on huomattava riittääkö ahtimen ilmamäärä.
Käytännön syistä laitetaan mekaaninen ahdin ensimmäiseksi, koska siihen on helppoa saada pienillä kierroksilla painetta. Kuitenkin ko. ahdin on samanlainen kuin muutkin ahtimet eli pieni volyymi ja suuri paine ja suuri volyymi ja suuri paine samalla ahtimella ei oikein onnistu. Yksittäin mitattuna ensimmäisen ahtimen tekemä paine voi toki olla suurempi kuin jälkimmäisen ahtimen.
Comment
-
Jos ruuvin painesuhde (PR) on sanotaan nyt vaikka 2 (matematiikan helpottamiseksi). Tasan 1bar ilmanpaineessa onkin imusarjassa 2bar (absoluuttista painetta!). Helppoa ja yksinkertaista eikö?
Nyt sitten laitetaankin turbo ahtamaan ilmaa ruuvin imupuolelle, ja oletetaan taas matematiikan helpottamiseksi, että on edelleen sama tasan 1bar vallitsevana ilmanpaineena, ja turbo pystyy myös PR=2. Nyt ruuvin etupuolella on se 2bar absoluuttista painetta ennenkuin se rupeaa ahtamaan, ja käyttää taas PR=2 painesuhdettaan, imusarjassa onkin 4bar absoluuttista, eli ns "ahtopaine" onkin 3bar 1bar sijasta ;)
Tarkastellaan nyt sitten vielä tilanne, jossa painesuhteet ovatkin vaikkapa 2 ruuville (aika realistinen jos lysholm ahdin) ja 3 turbolle (tämäkin realistinen sopivilla valinnalla). Eli turbo nostaa paineen 3bar absoluuttista ruuvin etupuolelle. Ruuvi ahtaa tämän oman painesuhteensa mahdollistamana ja lopputulemana on 6bar absoluuttista imusarjassa (nyt rupeaa varmaankin olemaan paikat jo aika kovilla ;))
Tämä yksinkertaistettu malli ei toki ota huomioon sitä, että turbo ei varmaankaan koko kierrosaluetta tuota tuota painetta, ahtoilman jäähdytys laskee omalta osaltaan painetta, ja järjestelmässä on aivan varmasti häviöitä, niin virtaus kuin lämpö.
Eli kaikki ahtimet elävät tuolla painesuhteella, ei ahtopaineella. Painesuhde on kerroin, jolloin kaksi peräkkäin olevaa painesuhdetta kertovat keskenään, eivät suinkaan summaa.Viimeksi muokannut gedu; 18.11.2010, 16:37.
Comment
-
gedulle: nyt vähän erilailla ajateltiin, itse ajattelin asiaa fysiikan kaavojen perusteella eli kaasun kokonaispaine on osapaineiden summa. Hyötysuhde on ehkä noin 80% ahdin+turbo eli (P1 + P2)0,8=Ptot. Kyseinen kaava näyttää helpolta, mutta voi olla vaikeaa tajuta, että pienillä osapaineilla voidaan saada yksi iso paine. Daltonin laki eripaineisista kaasuista yhdistettynä:
http://www.ausetute.com.au/partialp.html
Comment
-
Otetaan vanha aihe esille eli oliko kukaan asentanut näitä PES G2 superchargereita täällä Suomessa?
http://www.3zero3motorsports.com/sto...vw-2-8l-30v-v6
Itsellä olisi kiinnostustus kyseiseen paketiin ja ei ole tarkoituskaan saada leimalle.
Comment
-
Mullehan tämä myynnissä ollut A6 päätyi, jossa tuo setti on. Ja Harisella taidettu uusi moottorinohjaus ohjelmoida. Eli jos valmista kittiä jostain löytää, niin eiköhän Hariselta saa tuon ohjelmoinnin siihen.
Huonoksi onneksi sain kolaroitua tuota omaa autoa alkuviikosta, muuten tuota olisin voinut tuoda vaikka näytille ja kokeiltavaksi... kun samassa kaupungissa vielä vaikutetaan. Mutta jos tuosta kalun vielä saa, niin sitten tuohon voisi tuonnempana tutustua...
Comment
-
http://www.pes-tuning.com/
Tuolta vaan kattelemaan, G4 setti oli muistaakseni kasikoneelle. Timon setti oli kaiketi G2?
Comment
-
Isomman sahapukin kanssa hinta vähän yskittää mutta jos pelkkä säätö riittää ja kaikki menee plug & play... Stage 1 oli tanskalaisella PES jälleenmyyjällä 7700 euron luokkaa ja Stage 2 8300 euroa joskus vuosi puolitoista sitten... Tuo G2 2,8 koneeseen on tuohon verrattuna edullinen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja sakarivo Näytä viestiNoin 15ke s6 + reipas 8ke stage2= ronsun tehot puoleen hintaan ;)
Comment
-
Äkkiseltään näyttäisi kuivasumpun öljysäiliöltä, mutta mene tiedä. Pidän edelleen voimassa tarjoukseni asennuskaljoista sille, joka siirtää jälkiahdetun vag-kasin puheista tekoihin.
Comment
Comment