Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TT lastutus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TT lastutus?

    Moro!

    Eli, kyselisin, että minkälaisia lastuja porukka on laitellut 225hv quattro teeteisiin ja kuinka paljon niistä on saatu tehoja irti?

  • #2
    Suunniilleen 265hv ne taitaa kaikki luvata. Revosta on kokemusta, toiminut hyvin myös pakkasella. Yleensä suositellaan että vaihdat bypassin ja ilmansuodattimenletkun samalla. Jälkimmäinen saattaa kuulemma mennä turbon imusta lyttyyn. VAG-COM:illa kannattaa myös tarkistaa että, ilmamäärämittari antaa tarpeeksi isoja arvoja. VAG-COM:illa saat myös piirettyä before/after teho ja vääntökäppyrät. Ohjeistusta käppyröistä löytyy hakua käyttämällä.

    Turbo viivettä tulee lisää, mutta meno kyllä parenee huomattavasti!

    Comment


    • #3
      Revo täälläkin, nyttemmin Stage 2 josta ei käyrää. Samat kommentit pätevät, kuin edellisellä kirjoittajalla.

      http://www.ananas.fi/tt/pics/ttkayra1.jpg

      Stage1 ja VAG-COM

      Comment


      • #4
        Voiko lastu mennä niin sanotusti vanhaks? Kannataako noita lastuja joskus uusia?

        Comment


        • #5
          Eipä niissä taida olla parasta ennen -päiväystä perunalastujen tapaan, joten ei tarvitse uusia. Lastu on kuitenkin muistipiiri, joka sisältää moottorin säätö- ja ohjaussuureet moottorinohjausyksikköä varten.

          Comment


          • #6
            Ei kun ajattelin sitä vaan että tuo teknologia kumminki kehittyy ja eiköhän nuo lastut sen mukana sitten kehity??

            Comment


            • #7
              Useimmat valmistajat antaa ohjelmalleen ikuisen takuun.

              Yleensä suositellaan että vaihdat bypassin ja ilmansuodattimenletkun samalla.
              Eikös TT:n by-passi oo vahvempikalvoinen, kuin esim.A4 1.8T:een by-pass. Monet ainakin käyttää tota TT:n by-passia lastutuksen jälkeen esim.A4:ssa. Juttua löytyy varmasti searchilla aika paljon. Tokihan aika ja kilometrit jättää jälkensä tuohonkin osaan eikä hintakaan ollut kuin 40?-50?.

              Comment


              • #8
                Ei kun ajattelin sitä vaan että tuo teknologia kumminki kehittyy ja eiköhän nuo lastut sen mukana sitten kehity??
                Jos sinulla on vm. 2000 auto, niin ei siihen kukaan keksi vuonna 2009 mitään sellaista lastua, joka osaa syöttää bensaa ja säätää kipinää niin, että se nyt jotenkin vallankumouksellisesti muuttuu. Se on sitten eri asia, kun materiaalit kehittyvät ja saadaan esimerkiksi parempia ahtimia, jolloin voidaan lastun toiminta optimoida niille. Mutta ei sitä moottoria edelleenkään sen paremmin voida ohjata, jos ohjainyksikkö pysyy samana. Lastuvalmistajissa on tietysti eroja, mutta eipä esim. 20v-viispyttyturboon kukaan tänä päivänä osaa tehdä mitään sellaista lastua, jolla siitä nyt saataisiin jotenkin erityisesti parempi verrattuna vaikka virityspajojen 90-luvulla tekemiin lastuihin.

                Comment


                • #9
                  Esim. APR ja Revo julkaisevat päivityksiä softaansa asiakaspalautteen ja kokeilujen pohjalta. Sinällään tuo "lastutus" on hieman väärä termi TT:ssäkin. ECU on sen verran tuore, että softa pystytään päivittämään autoon OBD-portin kautta ilman fyysisiä muutoksia tai lastujen vaihtoa. Mutta tosiaan ainakin isommat virisoftaa tarjoavat puljut yleensä tarjoavat halpaa/maksutonta päivitystä tuotteeseensa, sikäli kun sellaista on tarjolla. Toki vanhojen automallien päivitys voi olla aika nihkeää, etenkin jos olemassa oleva softa on hyväksi havaittu. Miksi korjata toimivaa?

                  http://www.goapr.com/Audi/support/emcs_version_tt.html

                  APR:ltä esimerkki.

                  Comment


                  • #10
                    Enpä ole tuollaisesta kuullutkaan, tuohan on hyvä idea. Tarkoittanee käytännössä sitä, että viripajalla ei ole aikaa tehdä lastusta oikeasti hyvää, joten laitetaan joku versio myyntiin ja päivitellään pikku hiljaa. Eipä tarvitse itse maksaa niin paljoa testauksesta. :)

                    Comment


                    • #11
                      No ehkä karkeasti otettuna noin :) Esimerkkinä löytyy foorumilta Revon softan ahto-ongelmat Suomen pakkasissa. Valmistajan/Doc-Powerin tuella asia ilmeisesti ratkesi softapäivityksellä, joka siis tehtiin asiakaspalautteen pohjalta.

                      http://www.audiclub.fi/phpBB2/showthread.php?t=39487

                      Comment


                      • #12
                        Sama menettelytapahan tuo on kuin muutenkin ohjelmistoteollisuudessa :D

                        Comment


                        • #13
                          Samoin BSR:n PPC-softaan tulee päivityksiä aina silloin tällöin, joita voi autoon ajella...Alkaa tosiaan olemaan sama tilanne kuin tietokoneen ohjelmistoissa. Windowsin sinistä ruutua odotellessa!;)

                          Comment


                            #14
                            Ja taas pääsääntöisesti Suomalaiset ohjelmien tekijät tekevät päivityksen samantien kun reklamaatio tulee.

                            Comment


                            • #15
                              Tähän on pakko vastata että, eivät sitä siltikään saa toimimaan.

                              Comment


                              • #16
                                Mulla ainakin vaihdettiin "lastu" ihan fyysisesti Decatecillä vm 05/2000 autoon. Autoon tuli siis Karalan ohjelma. Mitään positiivista sanottavaa mulla ei kys. lastusta / puljuista ole. Jos itse tekisin valintaa nyt, valitsisin Harisen, APR:n, Revon tai BSR:n.

                                Comment


                                • #17
                                  265hp/401m Karalan ohjelmoimana. vv-suodatin ja forgen by-pass kiinni ohjelmoitaessa. Enpä keksi pahaa sanottavaa ja hintakin oli varsin inhimillinen. Vaihtolistalle laittaisin ehdottomasti ainakin silikoni intakeletkun ennen ohjelmointia. Vakio kun tahtoo imeytyä kasaan isommilla paineilla. Alkuperäisessä by-passissa ei sinänsä ole mitään vikaa jos vaan kestää. Forgen kanssa ei kestävyysongelmia tule (tosin vaatii silloin tällöin pientä huoltoa/rasvausta.)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Enpä ole tuollaisesta kuullutkaan, tuohan on hyvä idea. Tarkoittanee käytännössä sitä, että viripajalla ei ole aikaa tehdä lastusta oikeasti hyvää, joten laitetaan joku versio myyntiin ja päivitellään pikku hiljaa. Eipä tarvitse itse maksaa niin paljoa testauksesta. :)
                                    Selvennetään tuota sen verran, että autojen vakio-ohjelmiakin päivitetään, ja jokaisesta ilmitulleesta uudesta vakio-ohjelmaversiosta tehdään uusi viriohjelma. Nämä tapauksethan tunnistaa siitä, että itse ohjainlaitteen varaosanumero pysyy samana, mutta esim vag-comin oikean puoleisessa lisätietokentässä oleva versionumero (0010 ->) muuttuu.

                                    Yleensä päivitys liittyy johonkin tasan muuhun, kuin itse kuormakarttoihin, vaan hyvin usein kylmäkäynnistykseen, cruisen ohjaukseen, ABS yhteistoimintaan jne.

                                    VAG:han taisi päivittää _kaikki_ ennen viime maaliskuuta valmistuneet turbo FSI -ohjainlaitteet originaaliohjelmassa olevan checksum-virheen takia. Niinpä ison viripajan databasessa on jo nyt melkein tuhat eri FSI virikoodia.

                                    Tyypillistä on, että samalla osanumerolla olevaa FSI - boxia löytyy nyt pahimmillaan/parhaimmilllaan viittä-kuutta eri versiota liikenteessä.

                                    Toki, ihmiset noita viriohjelmiakin tekee. Kaikissa pajoissa. Ja ihmiset tekevät virheitä. Joskus niitä korjataan päivittämällä myös sitä olennaista osaa, eli voimakarttoja.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Henri Ekberg Näytä viesti
                                      Mulla ainakin vaihdettiin "lastu" ihan fyysisesti Decatecillä vm 05/2000 autoon. Autoon tuli siis Karalan ohjelma. Mitään positiivista sanottavaa mulla ei kys. lastusta / puljuista ole. Jos itse tekisin valintaa nyt, valitsisin Harisen, APR:n, Revon tai BSR:n..
                                      Mikäs Decatecissa mättää? Mikäli Karalan ohjelmassa on jotain sanottavaa soita tai mailaa Karalalle.
                                      Viimeksi muokannut vesap; 8.12.2007, 22:01.

                                      Comment


                                        #20
                                        Omassa autossa(tosin cupra-R,mutta lähes sama tekniikka) on Revon lastu sekä silicon-intake putki...Hyvin on toiminut ja ei moittimista ole ollut.Pitäisi vaihtaa vielä By-pass hieman parempaan,ehkä forgeen??Tietysti vakioita saisi neljä yhden forgen hinnalla:)
                                        Autosta penkitetty 267hv ja 413nm...Joten tulipahan se mitä luvattiin,vääntöä enemmänkin:)...Eli kokemukset positiivisia.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Löysin koneelta vanhan dynolapun, niin tossa on catback putki + MTM:n lastu S3:ssa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuo dynolappu on lähes samanlainen kuin cuprasta penkitetty...Mulla aavistuksen ylemmäs kestää väännöt ja tehot,mutta lähes samalta näyttää.Tosin mulla on cupran orkkis putkisto...Eli ei taida vaihto juurikaan auttaa??(eroa 3kw,väänöt about samat)
                                            Ehkä putkella kuitenkin vetäis "herkemmin".Ja pitäishän autossa vähän ääntä olla:)

                                            Comment

                                            Working...
                                            X