Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

esikateista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • esikateista

    tuolta lueskelin että ei vaikuta päästöihin pitääkö paikkansa?
    onko mitään mitattuja lisäyksiä? autossa mtm lastu.

    onko jollain ollut ongelmia db:n ja turbon välisestä liitoksesta tuntuu olevan halki db...? juuri toiselta puolelta hitsattiin sama ongelma...

  • #2
    Ei ne vaikuta kuin kylmäpäästöihin. Sen verran tiheä kenno siinä on että kyllä se vaikuttaa tehoihin. Katti heti siinä turbon takana nostaa myös pakolämpöjä.

    Katso täältä lisää.

    Comment


    • #3
      mitäs noi lambdat sit mittaa muuta kuin seosta... kun niitä taitaa olla 4.

      Comment


      • #4
        kummallakin puolella 2, ennen ja jälkeen katin, ekat seuraa seosta, toiset katin toimintaan.

        Comment


        • #5
          Hapen määrää seoksessa. Mittaavat uusissa autoissa ennen ja jälkeen katalysaattorin. Sulla ilmeisesti sen jälkimmäisen kissan jälkeen.

          Comment


          • #6
            Joo takimmaiset anturit tuli siinä 2001 aikaan, mullakin on paikat niille mutta vain esikattien jälkeen anturit.

            Sitä en tiedä, tuleeko esim. esikattien poistosta ongelmia obd-portin kautta luettavista vikakoodeista katsastuksessa ?

            Comment


              #7
              hieman OT:
              onko jossain/jollain tietoa pääkattien (kun esikatit on jo heivattu) merkityksestä moottoritehoon? Esim. mikä ero on s4 katit vs. kisakatit (oletetaan että turbot olis k04set)?

              Comment


              • #8
                oukkei...

                eli jos on vaan 2 niin ne mittaa vaan seosta eikä kattien toimintaa?
                ja kyllä ne ovat esikattien jälkeen...
                ja jos on vanhempi kuin 2001 niin ei mitat obd:tä ollenkaan

                Comment


                • #9
                  RS4:ssa on neljä lamdaa. Etummaiset on aina kaikissa biturboissa esikattien etupuolella, jälkimmäiset niiden jälkeen (jos niitä on). Ja ne kaksi "pää"lambdaa mittaa vain seosta.

                  Jos esikatit on poistettu, niistä tulee vikakoodi että esikattien toiminta on heikko tms. Sitä en tiedä miten katsastuksessa noita katsotaan, mutta luulen että tuollaisesta viasta ei mene läpi.

                  Comment


                  • #10
                    Esikattien poiston jälkeen vag.com antaa vikakoodin lambdalta liian suuresta virtauksesta sekä esikatin viallisesta toiminnasta.
                    Osaavissa käsissä tämä on säädettävissä pois softalla.
                    Viimeksi muokannut JAP3; 16.11.2007, 20:51. Perustelu: lisätty dataa

                    Comment


                    • #11
                      toi selvensi paljon...
                      mitenkä sit viri db:itten kanssa?

                      Comment


                      • #12
                        Downpipet poistetuilla esikateilla voi äkkiä lukea "virikateiksi". On ne sen verta tiheätä viidakkoa alunperin. Samalla tavalla ohjelmaa sisään.

                        Comment


                        • #13
                          missä tuollainen ohjelma muutos onnistuisi?

                          Comment


                          • #14
                            Kysele LMS, Karala, jne. Onhan noita. Google on ystävä.

                            Comment


                            • #15
                              Tässäpä vielä faktaa: Poistin kesällä esikatit (Simons cat-backien edestä), (Kiitos OKKIM ohjeista!). Olin Harisen penkissä muutoin täsmälleen samalla varustuksella ja softalla ennen ja jälkeen esikattien poiston, koska myös Harinen halusi tietää vaikutuksen. Tehon lisäys +10hv, vääntö +20nm. Oleellisempaa oli, että tehonlisäys +10hv tuli koko kierrosvälille 2500-5500rpm, SEKÄ maksimiteho ja -vääntö siirtyivät 500 kierrosta alaspäin. Josta edelleen vääntökäyrä selvästi laakeammaksi, jonka ansiosta varttimailin aika parani n. 0,3sec.

                              Comment


                              • #16
                                nyt on irti kyllä oli v:mäinen homma...
                                onko noi lambdat muuten samoja paitsi johdon pituus?
                                meinaa tuli yksi irrotettua nahkoineen....
                                mistä kannattaisi kysellä uutta?

                                oliko toi sun tehonlisäys muuten vakio autolla+catbag
                                vai oliko lastutettu?

                                Comment


                                • #17
                                  *Räätälöidysti ohjelmoitu (ts. ei vakio eikä vakio-markkina-lastu).
                                  *Mulla vm2000, jossa original vain se yksi lamda per dp eli en osaa vasta lamdojen similarity kysymykseesi.
                                  *Katsastus edelleen hoidettu 11/2007 ilman moitteita päästöjen osalta (siis nyt ilman esikatteja).

                                  Comment


                                  • #18
                                    Esikattien päätarkoitus lienee pakokaasun lämpöjen nosto nopeammin viileällä koneella, jotta päästöjen puhdistuminen alkaa nopeammin. Jos softa huomaa huonon lämpenemisen, niin obd feilaa.

                                    Katsastuksen testeissä menee päästömittaukset lämpöisellä koneella läpi, kunhan obd testi myös ok.

                                    linkki

                                    => softa pitää pitää niin hyvänä, ettei päästötesti feilaa . Huolellista työtä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Helsinkiläisautoilija, kongressipäällikkö Leena Sipilä yllättyi, kun uudenkarhea Renault Clio vuodelta 2001 hylättiin OBD-testissä Herttoniemen katsastusasemalla. "Ihmettelin, mikä on OBD-testi."
                                      "Tässä ei ole järkeä. Jos uusi auto ei mene läpi katsastuksessa, kannattaa ilmeisesti ostaa vanha kottero."
                                      Ei helvata. Onko kekkoslovakiassa oikeasti 6 vuotta vanha auto uudenkarhea? Aikamoista tekstiä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Juttu on julkaistu 2004 tammikuussa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kappas vaan joo. No sitten tuo on jo vähän sinnepäin että voi sanoa noin, mutta ei toki 3-vuotiaskaan uusi auto ole, liekö edes uudenkarhea.

                                          Comment


                                          • #22
                                            mulla on ensi rekisteröinti 07/2000 eli ei varmaan tartte läpäistä tota obd testiä...?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei jos tohon artikkeliin on luottaminen.

                                              Comment


                                                #24
                                                Mutta onneksi viriviri putki/kattipoisto viritykset saadaan nykypäivänä "säädettyä" OBD testistä läpi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Esikatalysaattorien poisto pudottaa pakopainetta RS4 ahtimilla max 0.2 bar mitattuna etummaisesta lamda-reiästä, sitä kautta myös pakolämmöt laskevat kuten okkim mainitsi.
                                                  Ainakin Karala voi ottaa taaemmat lambdat ns. pois käytöstä, jotteivat anna vikakoodia ja läpäisevät OBD testin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    RS4 ahtimilla
                                                    Eli tuo 0.2bar mitattu rs4 dp:llä? Olisko vastaava tietämystä s4 pääkatit vs. harvemmat katit?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      RS4 alkuperäinen DP ja putkisto mitattu, (RS4 ahtimet 1.4bar max ahtopaine).
                                                      Pakopaine piikitti esikattien kanssa 0,5baria ilman esikatteja pakopaine noin 0,3baria.
                                                      Jos joku mittaisi pakopaineet vakio S4 putkistosta (apukuskinpuoleinen lambda). Voisin saada mittaustietoa lähiaikoina S4 putkistosta ilman katteja.
                                                      Kertokaa mittaustilanteen ahtopaine ja ahtimien malli.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nostetaanpas vanhaa ketjua muutamalla tarkentavalla kysymyksellä.
                                                        Miten saisi varmistettua onko profiilin kulkineessa 2 vai 4 lambdaa, kun auton alle ryömiminen tuossa taloyhtiön parkkiksella on melko mahdotonta? Etkastakaan asia ei selviä, mutta auto on käytteenotettu kesällä 2000, mutta alustanumeron mukaan se on vuosimallia 2001 ja ECU on D-versio eli mitä ilmeisimmin siinä on vain yksi lambda per puoli?

                                                        Aikomuksena on siis poistaa RiSan downpipeista esikatit ja jos lambdoja on vain yksi niin sehän jää vakiopaikalleen dp:n alkupäähän ja toisen lambdan reiän saa tukkia, vai? Ilmeisesti softaan vaaditaan kuitenkin muutoksia yhdelläkin lambdalla tai tulee vikakoodi?

                                                        Mitenkäs kestäviä nuo RiSan dp:n jousto-osat ovat? Kannattaisiko nekin vaihtaa samalla kun dp:ta kerran palastelee esikattien poiston yhteydessä?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Softamuutokset todennäköisesti kannattaa, sillä saat ainakin hyödyt vapaammasta virtauksesta. Ei dp kattien deletoinnin pitäisi 2 lambadaisessa vehkeessä vikakoodia laukaista, koska lambdat seuraavat vain palotapahtumaa, eivät mitään muuta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Helpoiten lambdojen määrän näkee konehuoneesta liittimien määrästä. Siinä apukuskinpuolella on muistaakseni molemmat taaemmatkin lambdat jos sellaiset on, eli kolme liitintä. Sellaisia isoja mötiköitä, taisi olla ruskea ja vihreä liitin. Mutta jos ECU on D-mallia, siinä on aika varmasti vain etummaiset lambdat. Vikakoodeja ei tule jos on vain yhdet lambdat per puoli.

                                                            Kyllä ne jousto-osat aika kestäviä ovat olleet.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X