Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 ahtovuodon metsästystä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S4 B5 ahtovuodon metsästystä

    Tuossa taannoin kuulin suhinaa pelkääjän puolelta kevyissä kiihdytyksissä ja päättelin sen ahtovuodoksi. Painetestin avulla paikallistettiin vuoto oikean puoleisen turbon kompressoripesän "maastoon". Kaikki painepuolen letkut/liitokset testattiin vuodottomiksi. Letkunpätkästetoskoopin kanssa vuoto kuului selvimmin kompressorin imupuolen liitoksen kohdalta mutta se suhina kiihdytettäessä viittaisi kuitenkin painepuoleen..? Vaikuttaisi siltä, että vuoto tulisi jostain kompurakotelon laippaliitoksesta, onko moinen edes mahdollista? Tätä hataraa teoriaa kyllä osin tukee se, että suhina kuuluu helpoiten koneen/turbojen ollessa kylmänä ennen kuin lämpölaajeneminen osin tukkii vuodon.

    Vag-Comin kanssa olen aika alkutekijöissä mutta sain ajossa piirettyä käppyrät pyydetyistä ja toteutuneista ahdoista ja ne olivat kyllä ihan naimisissa keskenään (joka taas viittaisi taas imupuoleen). Vuoto on kuitenkin sen verran iso että painetestissä 0,5~1bar paineella vuotaa melko nopeasti tyhjiin.

    Nyt kaivattaisiin neuvoja mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä vuodon paikallistamiseksi. Voisiko dieselin "starttinesteellä" kokeilla onko vuoto imupuolella suihkuttamalla sitä turbon läheisyyteen, vai onko liian riskialtista?

    Kiteytettynä:
    1. Ahto- vai imuvuoto (vag-comin mielestä ei?)
    2. voiko vuotaa kompuran laipasta
    3. Imuvuodon testaus dieselin starttinesteellä.

    #2
    Kyllä sinne voi starttispraylla sohia kunhan sitä nyt ei tolkuttomasti käytä. Mutta se pakosarja on kyllä pahasti siinä lähellä, eli siinä mielessä on vähän vaarallista. Eli kylmällä koneella voisi kokeilla vähän aikaa.

    Kyllä ne paineet katoaa sieltä koneesta aika nopeasti vaikka siellä ei olisikaan vuotoa. Eli jos siis kompuralta ei tule jatkuvaa syöttöä.

    Kompurakotelon laipasta tuskin vuotaa, se on liimattu kiinni.

    Comment


    • #3
      Tuli tänään tehtyä painetesti tuohon ässään. Y-putki pois, vasen puoli tukkoon ja oikealta painetta putkistoon.
      Vasemmalta kuuluu turbon paikkeilta voimakasta vuotoa. Sen verran peileillä ja kameroilla sain katsottua, että imuputkesta on lohjennut pala ja O-rengas on pullahtanut ulos. Ehjä imuputki on jo ostettu, mutta osaako täällä raati sanoa saako tuon imuputken vaihdettua tuonnepäin?

      Comment


        #4
        Kyllä se saa, mutta joudut varmastikin ottamaan keulan huoltoasentoon. Apukuskin puolen saa helpommin irti purkamatta keulaa.

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja Mehtala Näytä viesti
          Tuli tänään tehtyä painetesti tuohon ässään. Y-putki pois, vasen puoli tukkoon ja oikealta painetta putkistoon.
          Paljonko annoit painetta? Itsellä ei 1bar riittänyt paljastamaan löysällä olevaa klemmaria. Ajossa kyllä tilttasi sillä. Löytyi sitten nosturilla ollessa ja tutkiessa. Nyt kyllä pitää reilut 1.5bar.

          Comment


          • #6
            Oli muistaakseni reilu 1.5bar

            Comment


            • #7
              Tein kans omaan ässään painetestiä eilen, mutta ei saanut painetta kuin vähän yli puoli baria ja sitten puhalsi jostain kuskinpuolen ahtimen tienoilta ulos ihan reilusti. Ajossa kyllä ahtaa 1.3-1.4 (pyynti 1.55). Mistähän se sieltä puhaltaa? Kättä yritin sinne tunkea, mutta ei tuntunut viimaa mihin kättä sai mahtumaan. Ennen oon kyllä painetestillä saanut yli barinkin putkiin..

              Comment


                #8
                Voisi olla kompurapesästä N75:lle lähtevä banjo joka vuotaa. Itsellä tuo oli poikki banjon juuresta ja kone ahtoi välistä aivan normaalisti, mutta hetken jälkeen tarjosi vikatilaa lähes jatkuvasti.

                Comment


                • #9
                  Tää ei ole vikatilaan heittänyt ainakaan vielä, mutta odotellaan nyt sitten seuraavaa isoa huoltoa, jos ei tuosta pahene.. Tohon banjoon ei taida kuitenkaan päästä käsiksi kone paikoillaan?

                  Comment


                    #10
                    Se puoli on pirullisessa paikassa, mutta kyllä sinne varmaan pääsee kun irroittaa ahtoputken pois tieltä.

                    Comment


                      #11
                      Itse sain vaihdettua koneen ollessa paikallaan. Pohjapanssari, kallistuksenvakaaja ja ahtoputki irti, niin pystyi tekemään. Aikaa siihen kyllä turautui kiitettävästi...

                      Comment


                      • #12
                        Mites tuon saa todettua, jos tuosta vuotaa? Puhaltamalla paineilmaa N75:n päästä letkuun?

                        Comment


                          #13
                          Ei huomaa puhaltamalla. Kunnossa ollessa paine menisi kompuraan ja sitä kautta koneeseen ja paineettomalle puolelle.. ja hajonneena taas tietysti ulkoilmaan. Auton alta pääsee jotenkuten käsiksi ahtimelle. Kaveri painamaan ilmaa koneeseen samalla kun käy käsikopelolla ahtimen seutua lävitse. Löytyy jos löytyy. Hukkaportin letkuhan voi olla myös hajalla, mutta senhän saa testattua painamalla painetta N75 lähtevään hukkaporteille menevään letkuun.

                          Comment

                          Working...
                          X