Tuossa taannoin kuulin suhinaa pelkääjän puolelta kevyissä kiihdytyksissä ja päättelin sen ahtovuodoksi. Painetestin avulla paikallistettiin vuoto oikean puoleisen turbon kompressoripesän "maastoon". Kaikki painepuolen letkut/liitokset testattiin vuodottomiksi. Letkunpätkästetoskoopin kanssa vuoto kuului selvimmin kompressorin imupuolen liitoksen kohdalta mutta se suhina kiihdytettäessä viittaisi kuitenkin painepuoleen..? Vaikuttaisi siltä, että vuoto tulisi jostain kompurakotelon laippaliitoksesta, onko moinen edes mahdollista? Tätä hataraa teoriaa kyllä osin tukee se, että suhina kuuluu helpoiten koneen/turbojen ollessa kylmänä ennen kuin lämpölaajeneminen osin tukkii vuodon.
Vag-Comin kanssa olen aika alkutekijöissä mutta sain ajossa piirettyä käppyrät pyydetyistä ja toteutuneista ahdoista ja ne olivat kyllä ihan naimisissa keskenään (joka taas viittaisi taas imupuoleen). Vuoto on kuitenkin sen verran iso että painetestissä 0,5~1bar paineella vuotaa melko nopeasti tyhjiin.
Nyt kaivattaisiin neuvoja mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä vuodon paikallistamiseksi. Voisiko dieselin "starttinesteellä" kokeilla onko vuoto imupuolella suihkuttamalla sitä turbon läheisyyteen, vai onko liian riskialtista?
Kiteytettynä:
1. Ahto- vai imuvuoto (vag-comin mielestä ei?)
2. voiko vuotaa kompuran laipasta
3. Imuvuodon testaus dieselin starttinesteellä.
Vag-Comin kanssa olen aika alkutekijöissä mutta sain ajossa piirettyä käppyrät pyydetyistä ja toteutuneista ahdoista ja ne olivat kyllä ihan naimisissa keskenään (joka taas viittaisi taas imupuoleen). Vuoto on kuitenkin sen verran iso että painetestissä 0,5~1bar paineella vuotaa melko nopeasti tyhjiin.
Nyt kaivattaisiin neuvoja mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä vuodon paikallistamiseksi. Voisiko dieselin "starttinesteellä" kokeilla onko vuoto imupuolella suihkuttamalla sitä turbon läheisyyteen, vai onko liian riskialtista?
Kiteytettynä:
1. Ahto- vai imuvuoto (vag-comin mielestä ei?)
2. voiko vuotaa kompuran laipasta
3. Imuvuodon testaus dieselin starttinesteellä.
Comment