Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

5 sylinterinen 20 vt kahdella turboahtimella

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    5 sylinterinen 20 vt kahdella turboahtimella

    Onko maailmalla toteutuksia siitä, että olis 5 pyttyistä kahdella turbolla rakenneltu ?

    Tarkoitan, että pienempi ahdin tuuppaa alakierroksilla ja isompi ylärekisterissä.

    Onko tietoa?

  • #2
    Olihan se joku tehtaan sport quattro proto kahdella ahtimella, mutta taisivat olla samankokoisia hyrriä.

    Comment


    • #3
      Mielenkiintonen ajatus...
      Vähän sama asia kun olen ite viime aikoina ajatellu, että oliskohan UrS4:stä mahdollista tehdä URS4 ;)
      Eli ottais ADU:sta kannen ja muut hilppeet. Liekö teknisesti edes mahdollista, saatika mitä sanoo sedät konttorin.

      Comment


      • #4
        Adun kansi on sama, joten aika turhaa vaivaa olisi :)
        Kerrataanpa: pakonokka, suuttimet, bensanpaineensäädin, IC, boksi, pakosarja, turbo, downpipe, katit...
        Imusarjassa kosmeettinen ero.

        Comment


        • #5
          Jatketaan aasin siltaa

          Missäs teholuokassa pakonokka pitää esim aby:ssa vaihtaa?

          Comment


          • #6
            Pitää on vahva sana. Fiksua varmasti jossain 400 paikkeilla tai jälkeen.

            Comment


            • #7
              Joo kansi on sama, mutta ajattelin juuri sen sisältöä koska tiesin nokkien olevan eri.
              Tässä tapauksessa se oli vain toinen nokka näköjään.

              Eihän tuo lista pahalta kuulostaisi mutta se on vaan sellaista "haaveilua". Kaikkihan tössää kun kurkkaa kukkaroon ja viimeistään kun menee kurkkaamaan urssin vaihdekeppiä ;)

              Comment


              • #8
                Löysin sotkuisesta arkistostani kuvan tuosta tuplaturbo protosta.

                Comment


                  #9
                  Tarkoituksena ois saada tuo ADU heräämään alarekisteristä paremmin.
                  Vems-ohjattuna ja turbojen saumaton "tehoalue" tavoitteena.

                  Erikokokoiset ahtimet tietysti ja kanta-asiakkuus kiertokankikauppaan :)

                  Mietin ,haukkaanko liian isoa palaa vai onko viisaampaa odottaa lottovoittoa :D

                  Comment


                  • #10
                    osta kuulalaakerifööni niin pääset vähemmällä :)

                    Tuossa tulee helposti ongelmaksi se(kin) että jos nokat hengittää alhaalla niin ne ei hengitä ylhäällä tai toisinpäin. En toki missään tapauksessa kiellä yrittämästä, päinvastoin.

                    Comment


                    • #11
                      Jossain kiihdytysvehkeessä on tuollainen viritys nähty, jossa siis iso/pieni ahdin. Vois äkkiseltään veikata ettei ihan kerrasta tai kahdesta osaa laittaa juuri sopivaa kokoonpanoa jos katukäyttöä meinaa.
                      Ehkäpä remmillä onnistuisi helpommin.

                      Miten tuossa protossa pakosarja on tehty? Jotain kolmosen puolittamistako, vai olisiko kaikkien pakokaasut yhteydessä toisiinsa

                      Comment


                        #12
                        Sitä olen miettinyt, miten pakokaasujen ohjaus järkevästi ja oikein olis suunnitella ja siten toteuttaa ensin pienemmälle ahtimelle ja sen jälkeen isommalle.

                        Putkihärdelli ei olis mikään älytön kuiteskaan mielestäni tehdä, kun vaan perustan saa suunniteltua.

                        Comment


                        • #13
                          Kaikki kaasut ensin isoon ahtimeen ja sitten pieneen, jonka rinnalla on hyvin virtaava hukkaportti. Lisäksi koko höskän rinnalla portti. Ainakin pienemmän porttia pitää ohjata älyllä.
                          Vaatisi varmaan jotain myös paineputkistoon.
                          Kuulostaiskos hitustakaan järkevältä?

                          Comment


                          • #14
                            putkituksesta kuva sivulla 14, jossa Porschen vastaava toteutus.

                            http://deposit.ddb.de/cgi-bin/dokser...=969778384.pdf

                            Animaatio:
                            http://usuarios.lycos.es/cporschecat.../bitu959es.htm

                            Hieman lisää:
                            Biturbo/Twin Turbo

                            http://de.wikipedia.org/wiki/Registeraufladung

                            Comment


                              #15
                              Noissa on ideaa mukavasti esitetty.
                              Kuinkahan nuo käytännössä ovat toimineet..

                              Comment


                              • #16
                                Ja käytännön järjestelyihin saa varmaan myös ideaa kurkkimalla uusien twinturbo-pikkudieselien pellin alle; noitahan alkaa olla useammalla konsernilla.

                                Comment


                                • #17
                                  Entäpä jos on kaksi samanlaista ahdinta rinnakkain? Molemmissa oma hukkis ja 2.5 sylinterin kaasut sisäänjohdettuna. Vois olla helpommat putkitukset ja hukkaportin ohjaukset? Se on tietysti toinen juttu että pääseekö sellaseen toteutukseen jossa ahtimet herää alhaalta muttei tukehdu ylhäällä...
                                  Vastaava turboamisratkaisun näin joskus vanhassa M5 bemsussa, niin tulipa mieleen heittää ajatus ilmoille sen kummemmin miettimättä...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lisää tietoa 959:n turboista:

                                    http://www.boost-instruments.com/959/959-turbo.html

                                    Comment


                                    • #19
                                      Entäpä kompressori ja turbo? Niitäkin on tehty.
                                      Tai ihan vain se "giljotiini" pakopuolelle, pitää hyrrän pyörimässä pienilläkin kierroksilla?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jotenkin manuaalisesti tehty pakopesän koon muutos tms varmasti paljon kustannustehokkaampi tai sitte tuo kompurakikkailu.

                                        Voisi vaikka kaksisolaisen ahtimen toisen solan tukkia ja vastapaineeseen tms reagoiva venttiili sitte avata toisen solan _todella_ "köyhänmiehen vnt" ;)

                                        Comment


                                        • #21
                                          voinen kertoa tuloksista vuoden loppupuoliskolla että miten remmi/turbo toimii. periaate on TSI tekniikasta ja yksinkertaisista takaiskuventtiileistä ;)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jahas. Itsekin olen suunnitellut tuota TSI:n soveltamista vitosturboon. Se vaan nyt on vasta suunnitteluasteella... :)

                                            Anle: eikös tuo voisi toimia ihan ahtopaineohjauksella? Toinen sola kiinni ja tietyn paineen yläpuolella avataan pikku hiljaa sitä toista solaa. Hieman älyä väliin, ettei aukea kerralla täysin auki -> ahdot alas -> sola kiinni -> ahdot ylös -> sola auki jne.

                                            Comment


                                            • #23
                                              vai olisiko yksinkertaisimmilaan kuten on muutamassa projektissa nähty että remmi puskee turbon läpi ja välissä on haara jonka toisessa päässä on takaiskuventtiili mallia iso joka aukeaa alipaineella kun ahdin alkaa kaipaamaan enemmän ilmaa.. tuon remmin eteen voi vielä laittaa alipaine/ylipaine ohjauksella kaasuläpän tai sähkösesti jos on ohjattu nokkapyörä niin pudottaa vain sen pois päältä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Onkohan tuollaista tupla-ahtimellista konetta mitenkään mahdollista saada kilpien väliin järjellisellä työllä/rahanmenolla?

                                                Eikös tuommoisesta joudu teettämään uudet päästö yms. mittaukset, kun noinkin radikaalisti kone muuttuu ja pitää olla vähän hölmömpi katsastaja joka ei ylimääräistä ahdinta konehuoneessa hoksaa.

                                                Mielenkiintoista kyllä, kompura-turbo -yhdistelmiä on jo vuosia tullut tehtaiden linjoilta ja voisi kuvitella moisesta yhdistelmästä eniten tietotaitoa löytyvän maailmalta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jos maalaisjärjellä ajattelee niin jos tehot on mitä dynolapussa seisoo niin ei voi kyllä hylätäkään katsastuksessa, loppujen lopuksi sehän tuo alakierroksille "vain" vääntöä lisää. Toki kuulostaa todella uskottavalta vaikkapa 2.2 litrainen moottori kahdella ahtimella ja lapussa seisoo sanotaan että alle 200hp :) (ja vieläpä kanttirapee kori missä saa olla sen 163hp jos oikein muistan)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    tota, kertokaas vielä tyhmälle, mitä hyötyä on laittaa kahta samankokoista?

                                                    Pasi_: tottakai, se on ihan sama millä sitä ohjaa, mutta tuo vastapaine vaan helpoin mistä ottaa ja olisi käytön mukaan elävä, ahtopainehan saattaa olla kova pienemmälläkin kuormalla sopivassa tilanteessa. Ja ei sitten tarvitsisi ahdonohjauksessa miettiä mitä ahtimen läpät heiluu.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jos maalaisjärjellä ajattelee niin jos tehot on mitä dynolapussa seisoo niin ei voi kyllä hylätäkään katsastuksessa
                                                      Lähinnä tarkoitin päästöasioita. Jos auto siis vähäpäästöinen. Voi tulla käynti vtt:n tmv päästöjä mittaavan instanssin pakeilla jos katastushenkilö hoksaa toisen ahtimen pellin alla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        tota, kertokaas vielä tyhmälle, mitä hyötyä on laittaa kahta samankokoista?
                                                        Muuta järkehähän siinä ei ole kuin että jos ei löydy yhtä tarpeeksi isoa

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          no isoista ahtimista tuskin pula tulee.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kahdella pienellä ahtimella saattaa olla oikein mitoitettuna pienempi hitausmomentti kuin yhdellä isolla, (mutta kuitenkin sama tuotto) joten periaatteessa ne kiihtyvät nopeammin ja tästä seuraa nopeampi reagointi.

                                                            Toisaalta isommilla ahtimilla on kait yleensä paremmat hyötysuhteet kuin pienillä.

                                                            Vitoskoneeseen lienee vaikea tehdä oikein fiksua pakosarjaa kahdelle samankokoiselle ahtimelle. Parillisella määrällä sylintereitä varustetussa autossa se onkin _teoriassa_ helppoa. :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X