Tuossa on yksi toteutus kadella ahtimella, on sekä remmi että pakokaasu ahdin. Hyvin liikkuu vaikka ooppeli onkin.. :) http://www.youtube.com/watch?v=RBd4zdsFMr8
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
5 sylinterinen 20 vt kahdella turboahtimella
Collapse
X
-
Kyllä se nyt vaan lain puolesta niin on, että mikäli vähäpäästöiseen tehdään mitään moisia viritelmiä, se on käynti vtt:llä. Jos katsuri sen läpi syystä tai toisesta päästää ilman puolueettoman tutkimuslaitoksen leimaa, on tehty virhe ja kulkine on laiton.
Eri asia sitten jos kompura+ahdin tulevat jonkun valmistajan tiettyyn automalliin suunnitellusta kokonaisuudesta ja tämä valmistaja on tyypittänyt ja testauttanut auton muutosten jälkeen. Tällaisilla papereilla saatettaisiin välttyä uudelleen testaamisilta, näin niinku periaatteessa. Mutta kun Suomessa ollaan niin en ihmettyisi vaikka käskettäisiinkin käyttämään vtt:llä...
Jos tuntuu, että rahaa on, ei se itse rakentaminen ja vtt:llä testauttaminen mikään amerikantemppu ole. Sillä saa laitteen ku laitteen leimaan sillä edellytyksellä, että päästöt ovat sallittujen rajoissa.
Comment
-
Pari ongelmaa tulee mieleen kahden ahtimen ratkaisussa. Eli jos meillä on kone jossa vaikka kompura + turbo ja kumpikin ahdin elää omaa elämäänsä. Ahtavat siis eri kierrosluvuilla.
Esim. IC:t, tarvitaanko molemmille ahtimille omansa vai onko mahdollista käyttää yhtä isoa IC:tä molemmille, jos on niin miten estetään paineiden karkaaminen "lepovuorossa" olevan ahtimen kautta harakoille? Jotain venttiilejä putkistoissa?
Entäs ahtimien paineputkien yhdistäminen imusarjan päässä. Siellä tulee sama ongelma, jos putkistoja ei ole yhdistettu jo IC:n kohdalla.
Kompura + turbo olisi kyllä mielenkiintoinen ratkaisu vitosessa. Sellaisen tuuppaaminen esim. Coupen/B4:sen konehuoneeseen tosin voi olla, eh... haastava tehtävä lievän tilanahtauden takia. Kaikki tietysti sopii kun sovittaa.
Comment
-
Muistelisin, että ruotsinmaalla on eräs oranssi manta (löytynee videoita youtubesta), jossa on volvon kutoskone ja sen hengitystä avustamassa remmiahdin ja pakokaasuahdin. Taisi käyttää yhtä intercooleria ja ilmavirtauksia ohjailtiin jollain venttiileillä. Vähän jäi hämäräksi vaikka videolla selitettiin kun ruotsi ei ole kielitaidon vahvimpia puolia...
Comment
-
No tässäpä tuota suomalaista tietotaitoa volsun keulilla, tekniikasta sen verran että toimii kuten yllä kerroinkin.
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=1453
ja tuossa video kyseisestä kamppeesta
klik
ffp:n puolellakin on projekti menossa jossa tekniikka toimii samoin.
Comment
-
-
-
Aihetta sivuten, törmäsin toisaalla mielenkiintoiseen toteutukseen, "VNT"-tyyppinen ratkaisu bensakoneisiin, eikä edes mahdoton toteuttaa.
Comment
-
Käsittääkseni ainakin jotkut ovat tehneet noita 4/6-1 pakosarjalla, joka ei siis ole jaettu. Ainoastaan ahtimen pakopesä on jaettu, ja toisen solan saa tukittua läpällä tai giljotiinilla. Tuolloinhan se ei ole riippuvainen sylinterimääristä, eli 5-mukisiinkin onnistuisi. Kokeilemisen arvoinen juttu?
Comment
-
audi hulluja etelästä
Pakko lisätä vanhaan keskusteluun netistä löytynyttä.
Siis joku on jo tehnyt audi 5 syl 20vn sekä mekaanisella, että turbolla.
https://www.audiclubsa.org.za/cgi-bi...num=1246870223
Comment
-
-
http://www.dieselinside.com/misc/compounds.jpg
Tuommonen kuva tuli vastaan.
Lisää kuvia
http://dieselinside.com/misc/r5_turbos.jpg
Comment
-
Löytyy audifinnsiltäkin yksi diesel, jossa ainakin ollut tuollainen toteutus:
http://i2.photobucket.com/albums/y15...7092008281.jpg
Comment
Comment