Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8 turbokoneen outo hyrinä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1.8 turbokoneen outo hyrinä

    Osaisikohan joku enemmän tietävä sanoa järkevän selityksen seuraavaan huoleeni.

    Eli Auto on A3 1.8T -98 ja pienilläkin kierroksilla esim. kakkoselta kolmoselle vaihtaessa kuuluu jostakin (turbosta?) sihahdus tai paremminkin hyrinä, aivan kuin jotkin siivekkeet vähän aikaa pyörisi ilmavirran voimasta. Tiedän aika vähän turbokoneista, mutta tietääkseni turbon ahtopaineista ei voi olla kyse, koska eihän paineita vielä ole aivan pienillä kierroksilla? Olen soitellut ja laulellut asiasta eri huoltoihin ja korjaamoihin ja erilaisia vastauksia/epäilyjä olen kuullut. Joku kertoi jonkun kalvon olevan ehkä rikki (hukkaportin kalvo?) ja yksi pelkkiin turboihin erikoistunut liike puhui jotain että joku edellinen omistaja on vaihtanut jotain ilmavirran suuntauksia saadakseen suhahduksen paremmin kuulumaan.

    En tosiaan tiedä minkälaisia suhahduksia muilla vastaavan auton omistajilla kuuluu, mutta itseäni tuo asia häiritsee, koska epäilen että mitään suhahduksia ei pitäisi kuulua kuin vasta kiihdyttäessä ja silloinkin vain lyhyempi tuhahdus eikä mitään suhahtavaa hyrinää.

    Auton pitäisi olla ihan vakio...eli ei mitään dumppeja ym. ole laiteltu. Kommentoikaapa asiaa viisaammat.

  • #2
    Kuulostaa lähinnä matalalta pulun kujerrukselta?
    Vahva veikkaus että bypassi rikki, kalvo halki kenties, jonka seurauksena se ei kierrätä kaasuläpän sulkeutuessa ilmaa turbon imupuolelle vaan paineisku tulee takaisin turbon siiville -> turbo kikattaa tai kujertaa. Ei tartte olla oikeastaan ahtojakaan, kunhan vain sen verran puhaltaa että on paineeroa imusarjassa ja ahtoputkissa. Aika tavallinen vika...tarkista bypass venttiili että on joka reiästä tiivis.

    Comment


      #3
      No en nyt oikein kuvailisi kujerrukselle enkä kikatukseksi vaan lähinnä hyrinä (hurrrrr) olisi lähimpänä mielestäni.

      Vien auton ensiviikolla vikakoodinlukuun ja katsotaan jos vaikka ahtovuodoista tulisi ilmoitusta, siitä ajattelin lähteä liikkeelle ennen kuin ostan uutta pässiä. Samaisessa liikkeessä sanoivat pässin vaihdon maksavan töineen n. 170e!!! melko kallista.
      Viimeksi muokannut Vieras; 15.8.2007, 14:38.

      Comment


        #4
        Olisikohan se edellinen omistaja kääntänyt sen by-passin väärinpäin.

        Comment


          #5
          Minullakin on Risassa ollu kylmällä moottorilla juuri ohjaamoon kuultavissa oleva "vinkuva hyrinä" ja esiintyy 1 ja 2 vaihteilla normaaleissa kiihdytyksissä ja moottorijarrutuksissa. Häviää n.5km ajon jälkeen.

          Kai se ominaisuus on . ByPass vaihdettu syksyllä originaliin ja painepuoli on tiivis.

          Comment


            #6
            No niin, nyt on vikamuisti luettu eikä sieltä mitään löytynyt. Lisäksi kaksikin eri asentajaa kävi koeajolla ja puhui turbon sakkauksesta? Sanoivat että ei todellakaan normaalilta kuulosta ja että turbossa itsessään jotain vikaa kenties. Painekello oli mukana koeajolla ja paineet nousi täydessä kiihdytyksessä tuonne 0.5-0.6 bar. (kaiketi normaalit paineet vakiolle?)

            Auto on ostettu liikkeestä ja pitänyt samaa ääntä ostohetkestä lähtien. Takuu on se puolivuotta, joka on vielä voimassa, mutta en oikein tiedä miten tälläisissä tapauksissa takuun kanssa homma on. Jos esim. turbon joutuvat vaihtamaan kokonaan eli kallis remontti niin mielestäni autoliike joutuu korvaamaan koko remontin, koska onhan tuo pitänyt ääntä (ollut rikki) jo ostohetkestä lähtien, vai mitä? Soitinkin jo liikkeeseen ja sanoivat jostain omavastuu osuudesta eli joudun osan remontista maksamaan itse heidän mielestään, outoa.

            Noh, nyt on aika varattu ensi viikolle tarkempaa syynäystä varten...katsotaan mitä löytyy.

            Comment


            • #7
              Monesti on niin että vaikka takuun (6kk) aikana lasahtaa joku arvokkaampi osa, niin asiakas joutuu maksamaan puolet rempasta.

              Mites se nyt on sen bypassin kanssa...minusta kun vahvasti kuulostaa siltä että se on tässä nyt syypää noihin tuhinoihin....onko sitä tai sen letkuja tarkistettu...?

              Comment


                #8
                Joo eipä ole tutkittu kumpaakaan tarkemmin vielä, mutta toivottavasti vika löytyy nimenomaan bypassista tai letkuista...ilmoittelen lisää ensi viikolla. Ihmetyttää kuitenkin sekin, että kun käytin autoa aiemmin toisella korjaamolla niin asentaja sanoi äänen olevan aivan normaalia ja sitten toisessa sanotaan äänen olevan epänormaalia ja kummassakin korjaamossa asentajat turboasiantuntijoita...kaipa joku tietää totuuden, mutta mitä sitten sanotaan minulle/korjataan onkin toinen juttu,heh.

                Comment


                • #9
                  Ilmeneekö ääni myös jos vain vapaalla polkaiset kaasua - kun päästät kaasun ylös niin ääni kuuluu? Omassa näin, ei kuulu kuin ikkuna auki kaupungissa (riittävästi pintoja jotka heijastavat äänen takaisin).

                  Luulin että siellä olisi joku lämpösuoja tms irti, mutta kuulostaan aika samalta kuin omassa (A4 1.8T 1997)

                  Comment


                    #10
                    Vapaalla polkaistessa ei ääntä kuulu ollenkaan. Ainoastaan vaihdetta vaihtaessa ja kaasua "höllätessä" vaihde päällä.

                    Comment


                      #11
                      No niin, vikana oli tosiaankin tuo bypass-venttiili niin kuin Joke arvelikin. Autoliike maksaa koko "lystin" eli hyvinhän tässä kävi,heh.

                      Comment

                      Working...