Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahtoputki kysymyksiä

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Ahtoputki kysymyksiä

Pitäis tehä tohon volkkariin uudet ahtoputket, kun noi nykyiset ei enää sovi paikalleen kun on eri cooleri ja imusarja. Noi tulee kuitenkin olemaan ihan väliaikaiset, kun ens talven aikana pitäis laittaa kone uusiksi ja silloin vaihtuu imu- ja pakosarja, niin putketkin muuttuu sitte samalla.

Nyt kysymys kuuluukin, et voinko tehdä ton putkiston ihan mustasta raudasta, niin saisin hitsattua sen ite kasaan? Vai ruostuuko se sisältä niin paljon että sieltä alkaa irtoamaan imuilman mukaan tavaraa. Noi on käytössä ehkä muutaman kuukauden.

Ahtimen lähtö on 50mm ja coolerin 63mm. Kannattaako toi halkaisijan kasvatus tehdä heti ahtimen jälkeen vai vasta coolerilla? Coolerilta kaasuläpälle vedän 63mm putkella, kun imusarjalle menevä kumiletkukin on samankokoinen.

Sitten semmosta, että missä on paras paikka dumpille?

Jos huohotus on imupuolelle, niin ei pitäisi helposti ruostua :) Itelläni ovat olleet teräsputkesta jo kolmatta vuotta, eivätkä ole ruostuneet. Jos epäilyttää, voihan ne maalata sisältä tai öljytä kevyesti.

Ahtoputkien kokomuutokset ja jyrkät mutkat aiheuttavat painevaihteluita ja turbulenssia ilmavirtaukseen, kuulema. Itse kasvattaisin putken kokoa välijäähdyttäjän päässä, missä jäähdyttäjä itsessäänkin häiritsee virtausta. Käytännössä eroa eri ratkaisujen välillä on varmaankin mahdoton havaita ilman mittalaitteita.

Dumpin paras paikka lienee lähellä kaasuläppää. Tällöin läpästä aiheutuva paineisku vapautuu ulkoilmaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Comment

Ok, kiitoksia neuvoista! Täytyy hitsata ne sitten kasaan mustasta putkesta jos kerta sullakin on kestäny. Huohotusletku tulee imupuolelle, että tuleehan sieltä tosiaan sitä voitelua.

Oisko parempi vetää kokonaan 2" ahtoputket, kun ahtimen lähtökin on sen kokoinen? Mulla ois toinen suunnilleen samankokoinen cooleri missä ois 2" lähdöt, et voisin myös käyttää sitä.

Comment

Fifti/siksti että ruostuuko vaiko ei. Olen nähnyt kuvia myöskin ruostuneista mustista ahtoputkista, riippunee jonkin verran siitä miten paljon kone huohottaa. :)
        Toisaalta väliaikaisputkissa ei liene niin tarkkaa?
        Itse tekisin kokomuutoksen koolerin päässä, pienempää putkea on helpompi saada mahtumaan konetilaan ja toisaalta ahtoputkiston tilavuus pysyy pienempänä. Tämä auttanee marginaalisesti viiveisiin.

Comment

Ite en ainakaan pitempi aikaseen käyttöön tekis mustasta. Mulla ruostui coolerin jälkeinen putki aika hyvin puolessa vuodessa, huohotin ei ollut imupuolelle... Kuva

Comment

Working...
          X