Nyt olis hyvät neuvot tai arvauksetkin tarpeen...Kyseessä siis 1.8T ja 225 heppanen versio. Kävin Karalalla ja lukemat 266hv/400nm. Tehokäyrässä oli kuitenkin teräviä lovia ja niistä kysyessäni sain vastaukseksi mutinaa ja et johtuu vaihteen vaihtamisesta...Eipä noita ennenkään oo dynossa pykälletty kesken vedon ja kuopatkin näkyivät kautta kierrosalueen. En kuitenkaan halunnut alkaa hankalaksi vaan ajattelin ensin koeajaa pirssin. En sitten huomannutkaan mitään ihmeellistä ja vetoja tuntui tosiaan olevan varsin hyvin, joten päätin antaa asian olla kun auto kerran tuntui toimivan.
Kunnes...Isolla tiellä ja isommilla vaihteilla pieniltä kierroksilta väännättessä alkoi kuulua iloinen vihellys / ujellus joka hävisi muutaman sekunnin kuluttua paineiden pudotessa ja kierrosten noustessa johonkin 4000-5000 välille. Mietin ensimmäiseksi niitä pieniä kuoppia käyrässä ja vihellystä = ahtovuoto.
Painetestillä 1 barin paineilla ja vuodonilmaisu-spraylla paikallistinkin kolme eri vuotokohtaa toisen coolerin yläpäästä ja toisen alapäästä, sekä imusarjan ja kuskin puoleisen coolerin välisestä liitoksesta. Vaihtelin kaikkiin kunnon klemmarit ja sen jälkeen ei suhissut, mut tien päälle päästyäni sama ujellus jatkui. Seuraavana päivänä vuodon metsästys jatkui 1.4 barin paineilla, tuloksetta. Hölömönä mittasin paineet vagcomilla vasta tämän jälkeen ja eihän siellä mitään vuotoa ainakaan enää ollut...Paineet nousee tasaisesti piikin käydessä n. 1.55 barissa tippuen sen jälkeen normaalisti. Ihmeellisintä oli se, et käyrän mukaan toi ahtaa enemmän mitä pyytää. Eli kun paineiden pitäis jo lähtee hiljalleen putoomaan niin ohjelma ahtaa vielä hetken tuota 1.55 baria.
Mikä ihme tuo vois olla ja onko muilla kuulunut vastaavaa ujellusta, turbon toimiessa normaalisti ja paineiden ollessa tallella? Ei se oikein turbokaan voi olla, kun se ei kuulu 1-3 vaihteilla lainkaan vaikka miten vedättää / väännättää. Toki ne paineet nousee ihan tappiin vasta isoimmilla vaihteilla vauhdissa väännättäessä, mut silti, jos se olis turbon laakeri niin kait se ääntäis koko ajan...Ja varsinkin, kun autolla on ajettu 86tkm (kai...) ja nyt vasta lastutettu. Onhan siellä puhaltimessa nyt tietysti enemmän kierroksia kuin vakiona, mut silti.
Mietin vielä tuota intake-letkua, kun sehän tuppaa menemään lastutetuissa "kurttuun", mut pitäshän sen kait tuntua ja näkyä sekä vedoissa, että paineissa..?
Kertokaa / arvatkaa nyt edes viisammat. Hermo menee tuota kuunnellessa vaikka auto käytännössä (vielä...) toimii ja kulkeekin normaalisti. Lisäksi pelko perseessä, et tartteeko kohta lähtee turbo-ostoksille...
Kunnes...Isolla tiellä ja isommilla vaihteilla pieniltä kierroksilta väännättessä alkoi kuulua iloinen vihellys / ujellus joka hävisi muutaman sekunnin kuluttua paineiden pudotessa ja kierrosten noustessa johonkin 4000-5000 välille. Mietin ensimmäiseksi niitä pieniä kuoppia käyrässä ja vihellystä = ahtovuoto.
Painetestillä 1 barin paineilla ja vuodonilmaisu-spraylla paikallistinkin kolme eri vuotokohtaa toisen coolerin yläpäästä ja toisen alapäästä, sekä imusarjan ja kuskin puoleisen coolerin välisestä liitoksesta. Vaihtelin kaikkiin kunnon klemmarit ja sen jälkeen ei suhissut, mut tien päälle päästyäni sama ujellus jatkui. Seuraavana päivänä vuodon metsästys jatkui 1.4 barin paineilla, tuloksetta. Hölömönä mittasin paineet vagcomilla vasta tämän jälkeen ja eihän siellä mitään vuotoa ainakaan enää ollut...Paineet nousee tasaisesti piikin käydessä n. 1.55 barissa tippuen sen jälkeen normaalisti. Ihmeellisintä oli se, et käyrän mukaan toi ahtaa enemmän mitä pyytää. Eli kun paineiden pitäis jo lähtee hiljalleen putoomaan niin ohjelma ahtaa vielä hetken tuota 1.55 baria.
Mikä ihme tuo vois olla ja onko muilla kuulunut vastaavaa ujellusta, turbon toimiessa normaalisti ja paineiden ollessa tallella? Ei se oikein turbokaan voi olla, kun se ei kuulu 1-3 vaihteilla lainkaan vaikka miten vedättää / väännättää. Toki ne paineet nousee ihan tappiin vasta isoimmilla vaihteilla vauhdissa väännättäessä, mut silti, jos se olis turbon laakeri niin kait se ääntäis koko ajan...Ja varsinkin, kun autolla on ajettu 86tkm (kai...) ja nyt vasta lastutettu. Onhan siellä puhaltimessa nyt tietysti enemmän kierroksia kuin vakiona, mut silti.
Mietin vielä tuota intake-letkua, kun sehän tuppaa menemään lastutetuissa "kurttuun", mut pitäshän sen kait tuntua ja näkyä sekä vedoissa, että paineissa..?
Kertokaa / arvatkaa nyt edes viisammat. Hermo menee tuota kuunnellessa vaikka auto käytännössä (vielä...) toimii ja kulkeekin normaalisti. Lisäksi pelko perseessä, et tartteeko kohta lähtee turbo-ostoksille...
Comment