Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Omituinen vihellys TT:ssä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Omituinen vihellys TT:ssä

    Nyt olis hyvät neuvot tai arvauksetkin tarpeen...Kyseessä siis 1.8T ja 225 heppanen versio. Kävin Karalalla ja lukemat 266hv/400nm. Tehokäyrässä oli kuitenkin teräviä lovia ja niistä kysyessäni sain vastaukseksi mutinaa ja et johtuu vaihteen vaihtamisesta...Eipä noita ennenkään oo dynossa pykälletty kesken vedon ja kuopatkin näkyivät kautta kierrosalueen. En kuitenkaan halunnut alkaa hankalaksi vaan ajattelin ensin koeajaa pirssin. En sitten huomannutkaan mitään ihmeellistä ja vetoja tuntui tosiaan olevan varsin hyvin, joten päätin antaa asian olla kun auto kerran tuntui toimivan.

    Kunnes...Isolla tiellä ja isommilla vaihteilla pieniltä kierroksilta väännättessä alkoi kuulua iloinen vihellys / ujellus joka hävisi muutaman sekunnin kuluttua paineiden pudotessa ja kierrosten noustessa johonkin 4000-5000 välille. Mietin ensimmäiseksi niitä pieniä kuoppia käyrässä ja vihellystä = ahtovuoto.

    Painetestillä 1 barin paineilla ja vuodonilmaisu-spraylla paikallistinkin kolme eri vuotokohtaa toisen coolerin yläpäästä ja toisen alapäästä, sekä imusarjan ja kuskin puoleisen coolerin välisestä liitoksesta. Vaihtelin kaikkiin kunnon klemmarit ja sen jälkeen ei suhissut, mut tien päälle päästyäni sama ujellus jatkui. Seuraavana päivänä vuodon metsästys jatkui 1.4 barin paineilla, tuloksetta. Hölömönä mittasin paineet vagcomilla vasta tämän jälkeen ja eihän siellä mitään vuotoa ainakaan enää ollut...Paineet nousee tasaisesti piikin käydessä n. 1.55 barissa tippuen sen jälkeen normaalisti. Ihmeellisintä oli se, et käyrän mukaan toi ahtaa enemmän mitä pyytää. Eli kun paineiden pitäis jo lähtee hiljalleen putoomaan niin ohjelma ahtaa vielä hetken tuota 1.55 baria.

    Mikä ihme tuo vois olla ja onko muilla kuulunut vastaavaa ujellusta, turbon toimiessa normaalisti ja paineiden ollessa tallella? Ei se oikein turbokaan voi olla, kun se ei kuulu 1-3 vaihteilla lainkaan vaikka miten vedättää / väännättää. Toki ne paineet nousee ihan tappiin vasta isoimmilla vaihteilla vauhdissa väännättäessä, mut silti, jos se olis turbon laakeri niin kait se ääntäis koko ajan...Ja varsinkin, kun autolla on ajettu 86tkm (kai...) ja nyt vasta lastutettu. Onhan siellä puhaltimessa nyt tietysti enemmän kierroksia kuin vakiona, mut silti.

    Mietin vielä tuota intake-letkua, kun sehän tuppaa menemään lastutetuissa "kurttuun", mut pitäshän sen kait tuntua ja näkyä sekä vedoissa, että paineissa..?

    Kertokaa / arvatkaa nyt edes viisammat. Hermo menee tuota kuunnellessa vaikka auto käytännössä (vielä...) toimii ja kulkeekin normaalisti. Lisäksi pelko perseessä, et tartteeko kohta lähtee turbo-ostoksille...

  • #2
    Pitäisi kuulla ääni, ennen kuin uskallan heittää arvauksena painelaakerivian. Jos pääset nosturille, niin kokeile päittäisvälys, ainakin voit sen ehkä poissulkea.

    Comment


    • #3
      Minulla kuuluu teeteessä pieni vislaus/vihellys jokasella vaihteella kun sievästi lähtee kiihyttämään ja juuri tuosta 2000-3000 ylöspäin sinne neljään tonniin ja sitten katoaa. Mitä nyt olen lukenut niin kaikki on vain sitä mieltä että "aja ny ku kerran toimii hyvin".

      Tuota se on tehny koko kesän (varmaan talvellakin, mutta eipä tule ajeltua luu ulkona ja kuunneltua). Arvauksia olen kuullut että turbon laakerointi sen äänen päästää. Tiiä sit.

      Ajellaan nyt tuolla viel vähän aikaa, kohta kuitenki isompaa solmua ois tarkotus laittaa putken jatkeeksi. Katotaan sitten mikä viheltää ja mikä ei.

      Comment


      • #4
        Minkä kokoisia nuo coolereiden klemmarit on? Mulla on luultavasti myös ahtovuotoja ja voisi hommata klemmarit jo valmiiksi.

        Tuo ujellus/vihellys kuuluu myös minulla (alkoi muutama tonni lastutuksen jälkeen). Ikkuna auki vedättäessä kuullostaa jopa hieman sirinältä.


        Kannattaakohan tuollaista K04:ä lähteä ylipäänsä huoltamaan? Samallahan voisivat muokata ja avartaa hieman kanavia. Kaikki pajat ainakin mainostavat, että huollon jälkeen ahdin olisi parempi kuin uusi, tiedä häntä. Uudethan taitaa maksaa luokkaa 800 euroa?

        Ai niin, auto on myös Karalan custom softalla ja 82tkm mittarissa.

        Comment


        • #5
          50-70mm ja 60-80mm. Niillä pärjää pitkälle, mut en muista tarkkaan kun tuli ostettua noita läjä valmiiksi.

          Niin, tottakai se ääni olis kuultava. Ajattelin nyt vaan kysästä, josko jollain olis ollut vastaavaa ja joku pikainen pimpernettidiagnoosi asiaan. Kait se on sitten uskottava, et laakeri sieltä on menossa...Ihmetyttää vaan noilla kilsoilla, mutta ilmeisesti ensimmäinen omistaja on laiminlyönyt jälkikäytön tai voitelu ei oo muuten pelannut. Tuota välystä en oo ehtinyt vielä testailemaan, pääsen kyllä auton alle pällistelemään kunhan tuun takas lomareissulta.

          Mitäköhän ne mahtaa tollasen k04:sen laakerin vaihdosta ja tasapainotuksesta veloittaa? Jossain luin, et about 500 korvilla olis ollut jonku puhaltimen huolto töineen...(siis sis. turbon irrotus ja kiinnitys)

          Eipä noita taida pahemmin pystyä avartelemaan, mut tokihan se huolto kannattaa jos ei ite siivet oo saanut kipeetä tai pesissä oo pahoja halkeamia.

          Comment


          • #6
            ...mutta ilmeisesti ensimmäinen omistaja on laiminlyönyt jälkikäytön tai voitelu ei oo muuten pelannut...
            225 heppasessahan on pumppu joka kierrättää nesteitä turbolle auton sammuttamisen jälkeen joten tuo jälkikäyttö ei ole niin suuressa asemassa tässä mallissa.

            Comment


            • #7
              Mutta ei se ole läheskään aina päällä. Se vaatii aika suuren vedenlämpötilan, ja normaalisti niin ei ole.

              Eli kyllä se kunnon jäähdytys kuuluu asiaan.

              Comment


              • #8
                ^ Mulla kyllä rupeaa pyörittämään vaikka sillon kun käynnistää koneen kylmiltä ja sammuttaa. Jotain vikaa sit vissiin siinä? Eipä tuo haittaa jos nesteet kierrättää kiltisti :)

                Comment


                • #9
                  Mulla tekee ihan samoin. Hurisee kylmänäkin varmaan minuutin verran ennen kuin hiljenee.

                  Onko joku kokeillut noita Samcon settejä tuonne ahtopuolelle? Onko niistä jotain muuta hyötyä kuin ihku väri? Mulla on Samcon intakeletku ja siitä taisi olla jotain hyötyäkin, tai sitten on tullut itselle vain niin uskoteltua ettei tuntuisi rahat aivan niin hassatuilta.

                  Turbolta lähtevä 90 asteen mutka oli mulla aikoinaan kanttuvei, vaihdoin sen Forgen malliin. Hyvä ostos sekin.

                  Käytitkö Victor muuten sellaisia halpoja "puutarha"-klemmareita vai niitä kalliimpia ja jykevämpia jotka kiristetään kuusiokoloavaimella?

                  Comment


                  • #10
                    Oliskohan TT:ssä sitten erilainen tuo jälkijäähdytyssysteemi? Ässässä modaavat sitä lämpöanturia juuri tuon takia kun ei aina mene päälle. Eikä siellä siltikään kierrä öljyt, joten voi ne ajan myötä karstoittaa putket tukkoon. Eihän se vesi pysty sitä jäähdyttämään kuitenkaan mahdottoman nopeasti.

                    Kyllä siellä Victorilla on avaimella kiristettäviä, piti mun räikkää jemmassa koko ajan ;) Mutta siis noita "puutarha"malleja.

                    Comment


                    • #11
                      Itse heittäisin kysymyksen tähän väliin kanssa TT:stä. Kyse on tästä 225hv mallin quattrosta joka on lastutettu tuloksiin 250hv. Asiaan, auto pitää jonkilaista "fööni" ääntä rajusti kiihdyttäessä esim. 2 vaihteella ja kun hellittää jalan kaasulta niin koneessa suhahtaa? Voiko jokin vuotaa vai kuuluuko asiaan sillä autoon ei ole asennettu dumppia eikä vaparia?
                      Toinen asia. Auto jättää kierrokset hassusti päälle ylimillä kierroksillä (5000-7000) eli eivät laske heti vaan pienellä viiveellä.

                      Comment


                      • #12
                        Sullon by-passi rikki siel :)

                        Comment


                        • #13
                          Tai modattu suodatin boxi laittamalla lisää ilman otto reikiä.

                          Comment


                          • #14
                            TT:ssä saa olla melkein koko pohja irti (edit: siis ilmasuodattimen boksista) ennen kun alkaa selvästi _suhahtamaan_ vakio boksilla.
                            Viimeksi muokannut uiop; 24.7.2007, 13:11.

                            Comment


                              #15
                              Tuo "föönin" ääni tulee siitä kun alkuperäinen ilmanottoputki painuu kasaan. Itsellä oli sama homma ja vaihdoin tilalle Samcon intaken. Ääni hävisi ja nyt vetää paremmin punarajalle asti. Lastutetuissa/ohjelmoiduissa 225 heppasissa tämä ilmiö. Suhahdus kuuluu todennäköisesti vakio bypassistä. Itselläkin piti ääntä vaikka täysin ehjä. Minun mielestä ei siis syytä huoleen.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja TTRacer
                                Tuo "föönin" ääni tulee siitä kun alkuperäinen ilmanottoputki painuu kasaan. Itsellä oli sama homma ja vaihdoin tilalle Samcon intaken. Ääni hävisi ja nyt vetää paremmin punarajalle asti.
                                Pitänee tilata setti...

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitoksia tiedosta! Mikä/mistä tuo intake letku kannattaa ostaa? Ja onko vaihto vaikeaa ja meneekö mikään sekaisin jos ite alkaa vaihtamaan?
                                  Viimeksi muokannut turpiini; 25.7.2007, 21:43.

                                  Comment


                                  • #18
                                    mm.Doc-power myy samcon intake-putkea. Asennus voi olla hankalaa (ainakin piha-asennuksena, ilman kunnon välineitä). Helpottaa huomattavasti jos saa auton ilmaan, ei oo mitenkään liikaa tilaa siellä turbon päässä. Ei sieltä mitään mene sekaisin, kun vaan muistaa sammuttaa auton ennen letkun vaihtamista ja laittaa kaikki letkut kiinni uuteen intakeen.
                                    Viimeksi muokannut jyde84; 25.7.2007, 22:27.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kyllä verstas ja pukki löytyy. Eli auton alta saa vaihdettua helpoiten?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Pitää melkeen päästä sekä auton alle, että päälle. Eli kaveri kannattaa ottaa mukaan asennukseen. Helpoiten sen saa paikalleen, kun joku työntää putkea yläkautta ja toinen ohjailee kohdilleen alakautta. Tippa öljyä sinne turbon suulle auttaa saamaan putken helpommin kiinni. Ja kannattaa muistaa hommata kunnon klemmarit joka liitokseen, ennen kun rupeaa asentelemaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä siellä Victorilla on avaimella kiristettäviä, piti mun räikkää jemmassa koko ajan ;)
                                          Perkele, pitää ottaa omat työkalut reissuun ens kerralla. ;) Puutarhaklemmareita tosiaan, mutta ei se nyt ainakaan enää noiden vaihdettujen osalta vuoda.

                                          Samalla tavalla se jälkijäähdytys mullakin toimii, mutta ei se silti sitä riittävää voitelua takaa vaikka jäähdyttääkin. Eihän siellä kuitenkaan öljy enää sen jälkeen kierrä, kun auto on sammutettu. Ja öljyhän sen laakerin voitelee vaikka se jäähdytys ensisijaisen tärkeä onkin. Mun on vaan edelleen niin kovin vaikea uskoa tuohon lakerivikaan, varsinkin kun se ääni tuli välittömästi lastutuksen jälkeen ahtopaineitten noustessa.

                                          TTRacer: Kuulostiko se sun "fööniääni" pelkältä suhinalta vaiko sellaselta panhuilumaiselta vislaukselta? Vähän suolasen hintanen (210 euroa) tuo Samcon / Forgen intake-letku, jos vika ei olekaan siinä. Tai olishan se tietenkin hyvä vaihtaa joka tapauksessa.

                                          turpiini: Suhahdus kuulunee bypassilta ja kierrosten päällejääminen on todennäköisesti vain normaali sähköisellä kaasuläpällä olevien ominaisuus.

                                          Tuossa vielä clippi siitä miten se alkuperäinen intake-letku menee kasaan. http://www.forgemotorsport.co.uk/intake.mpg
                                          Viimeksi muokannut Victor; 27.7.2007, 23:53.

                                          Comment


                                            #22
                                            Kyllä se oli todella kovaa suhinaa joka kuului vedättäessä. Nyt kuuluu enää melko reilu vihellys mitä olen jo kohta pari vuotta kuunnellut ja se tulee kyllä turbosta. Onhan hinta kova mutta minusta kannattaa vaihtaa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Päivitystä tilanteeseen. Edelleenkään en ole päässyt irrottelemaan intake-letkua ja testailemaan välyksiä, mutta sen sijaan piipahdin Karalan luona ääntä arvioituttamassa. Käytiin koeajolla ja kommentti oli yksiselitteinen: Ei ole laakerivika eikä aiheuta toimenpiteitä. Kehotti kokeilemaan jäykempää jousta bypassiin, et joskus saatta olla pientä vuotoa noissakin. En ikävä kyllä löytänyt noita jousia, mutta kokeilin orkkiksella eikä ääni siitä mihinkään muuttunut, päinvastoin taisi hieman voimistua. Toinen veikkaus oli intake-letkun huono kiinnitys turbon/putsarin päässä, et pääsee isolla vaihteella väännättäessä ja koneen eläessä hieman rakoilemaan. Kolmas veikkaus oli joku pieni jälki imusiivissä, joka on alkanut kuulumaan vasta nyt paineiden ja turbon kierrosten noustua softan jälkeen.

                                              Ilmeisesti se on sitten tuo vaihtoehto 3. Täytyy varmaan kuitenkin hommata se Samcon intake-letku ja ajella niin kauan kuin kestää. Vetojahan tuossa oli myös Karalan itsensä mukaan hyvin.

                                              Niin, ja tarkennuksena niihin kuoppiin tehokäyrässä. Kysyin uudelleen ja nyt päästiin ihan kommunikoimaankin. Johtuu siitä jarrusta, ei autosta. Tekee kuulemma tuota joskus, ei aina.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vaihdoin letkut, sekä intake että ahtopuolelta, Samcon silikoonisiin. Koneen käytös muuttui yllättävän paljon, jaksaa vetää ylemmäs ja "sirisevä" suhina kiihdytyksistä hävisi kokonaan. Suosittelen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Jede
                                                  Vaihdoin letkut, sekä intake että ahtopuolelta, Samcon silikoonisiin. Koneen käytös muuttui yllättävän paljon, jaksaa vetää ylemmäs ja "sirisevä" suhina kiihdytyksistä hävisi kokonaan. Suosittelen.
                                                  Vaihdoitko Jede ahtopuolelta ihan kaikki letkut vai vain ne kaksi pidempää? Millaisia klemmareita käytit?

                                                  Mulla on tuo suhina vaivannut kohta vuoden päivät, vaihdoin kaikki klemmarit powerclampseihin, mutta nuo tuntuvat olevan hieman liian leveitä ainakin coolerien kiinnityksissä. Nyt on ahtovuodot tukittu, mutta suhisee edelleen. Vika on ilmeisesti sitten ahtimessa tai hukkiksessa.. Hukkaportin tanko on ainakin melko löysä, pystyy heiluttelemaan kädellä.

                                                  Vaihdettuja osia mulla on tällä hetkellä: kaikki klemsut, N75, Ilmamassamittari, Samco intake ja Forgen ahtopuolen turbo outlet letku.

                                                  Millainen homma tuo ahtimen irroitus on 225TT:ssä? Ilmeisesti se kannattaa irroittaa yläkautta?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Vain ne kaksi pidempää letkua vaihdoin. Meinasin laittaa jossain välissä Forgen frontmount coolerin tuohon, ehkäpä sitä sitten innostuu vaihtamaan loputkin.

                                                    Kävin Hiflexiltä hakemassa kunnon klemmarit, kahdella kuusiokolokiristimellä. Mutta liian leveitähän ne oli melkein joka paikkaan, eli niitä vakiorimpuloita piti käyttää.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mistä tuo imuputken kasaanpainuminen johtuu? Mikäli sinne letkuun tulee noin paljon alipainetta, silloinhan ilmanputsari ei hengitä kunnolla?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuo pitäisi melkein mitata, että mikä siellä eniten ahdistaa, veikkaan MAFfia näin ainakin urssissa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Pystyykö tt:n suodatin boxin ilman sisään tuloa parantamaan kairaamalla isomman reijän?

                                                          Siihen sitten jostain mahd. kylmää ilmaa sisään.

                                                          Gedu, tietääkseni urssin pahin kompastus kivi on juuri toi ilman sisääntulo siis orkkis kokoonpanossa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            No tuosa on muutama variaatio modifioidusta boksista
                                                            http://www.wak-tt.com/mods/ramair/cheapinduction.htm

                                                            Comment

                                                            Working...