Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kumpi lastu, Karalan tekemä vai BSR?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Mitä on tullut itse penkissä säädettyä ja myös itse lastuttajien penkissä säädeltynä, niin lähes poikkeuksetta on saman tien tien päällä joutunut vetämään kartat aikalailla uusiksi. Reaalivastukset tien päällä sen verran erilaiset, etten penkissä nykyään tee muuta kuin säädä auton penkkiä varten, jotta saa tehot paperille ;) Katusäädöillä kun ei toimi hyvin.

    Tosin en tiedä näistä nykyajan S4 b5 tyyppisistä ecu:ista, mitkä laskee kaiken mahdollisen vääntö mukaan lukien ja käyttää niitä tietoja hyväkseen tien päällä moottorinohjaukseen, että osaako ne seurata vastuksia yms. penkki/katu ja pysyä kartalla mutta täytyy nekin kartat osata sinne taikoa.

    Edit: Niin ja tuli mieleen aiheeseen vielä liittyen, että aikanaan myös Karalalla penkissä säädön jälkeen meni kartat uusiksi, ei toiminut tien päällä kovin luotettavasti :)
    Viimeksi muokannut vayne; 24.12.2008, 21:33.

    Comment


    • #62
      jep. yleensä tielle ei kestä lähellekkään samoja karttoja. riippuen tietenkin penkistä ja sen tyypistä. Ja tätäpä juuri hieman tarkoitinkin ajatuksesani siitä, kuinka lähelle turvallisuuden ja tehon "ristiriidassa" voidaan ns. yleismallin lastu ylipäätänsä tehdä eri autoihin, varsinkin jos samalla todetaan että " on sinne vaihdettu kuuleri ja putkikin on läpivirtaava" . Mutta se siitä, toki kaikki lastutkin ovat ok, en sitä kritisoi laisinkaan :-)

      Comment


      • #63
        Alkuperäinen kirjoittaja kontio Näytä viesti
        Tuskin niitä kovin moni lastupaja/ohjelmoija säätää tien päällä tai penkissä. Eiköhän se keskimäärin ole "palikka kiinni ja kiitos hei".
        Omaani karala teki ohjelman ihan "tienpäällä" ja välillä kävi ecua ropeltamassa...
        Aikaa meni pari tuntia..

        Kaverin S3:een teki ensin ohjelman penkissä ja sitten kävi tienpäällä testaamassa.

        Sinäpäivänä meillä meni yhteensä 6 tuntia potkiskellessa kiviä, kun karala puuhasteli..

        Comment


        • #64
          Alkuperäinen kirjoittaja elvis Näytä viesti
          ompas rohkeitä lastun tekijöitä . Aikaslailla tohtivat rajoille vetää sitten siellä "yleissäätömöissä". Ja vielä kaikki ilmeisesti toimivat hyvin ja samallalailla.

          Kuitenkin voin usean auton säätämisen jälkeen sanoa, että mikäli on tehty muutoksia turboahdettuun autoon, siis tehonlisäysmielessä, satavarmasti oikea säätö on parempi, antaa enemmän tehoa vieläpä turvallisesti, kuin keskimäärin yleissäätöihin perustuva hakuammunta. Vaikenen....
          Ok, itse kun en omaa kokemusta autojen säätämisestä niin perustan kirjoitukseni vain mutuiluun. Arvasin tuon 5hp, kieltämättä Hyvien valmisohjelmien tekijät ovat varsin rohkeita kun osaavat katsoa kys. softaversion nakukalibroinnin ja säätää sen mukaan.

          Comment


          • #65
            Minä vähän luulen, että pasi haki sitä, että miksi Karala olisi erityisen guru verrattuna muihin tienpäällä/penkissä lastuttajiin.

            Varmasti karalalla on erityisen kova kokemus autojen säätämisestä, mutta liekö sitten kiinni viitseliäisyydestä vai mistä, mutta motronickin osalta karalan jäljiltä on löytynyt myös "mielenkiintoisia" ratkaisuja, esim. pakolämpöanturien pois kytkemisiä, täysi järjettömiä turvakarttoja jne. Melkeipä voisi tehdä sellaisen päätelmän, että kun asiakkaita tunkee ovista ja ikkunoista, ei välttämättä ehkä panosteta kuitenkaan siihen "custom lastuun" aina ihan täysillä.

            Comment


            • #66
              Melkeipä voisi tehdä sellaisen päätelmän, että kun asiakkaita tunkee ovista ja ikkunoista, ei välttämättä ehkä panosteta kuitenkaan siihen "custom lastuun" aina ihan täysillä.
              Näin sen omien kokemuksien pohjalta olen mieltänyt kanssa. Välillä tuntuu ettei heppua kiinnosta hommat ollenkaan ja sitten kun kiinnostaa, niin tulee hyvää tulosta.

              Comment


              • #67
                Miten se nyt sitten on, jos tahtoo autoonsa yksilöllisen ja hyvin tehdyn softan? Keneltä se luonnistuu? Omissa suunnitelmissa on tuon tiisselin lastutus.

                Comment


                  #68
                  Alkuperäinen kirjoittaja Arctos Näytä viesti
                  Miten se nyt sitten on, jos tahtoo autoonsa yksilöllisen ja hyvin tehdyn softan? Keneltä se luonnistuu? Omissa suunnitelmissa on tuon tiisselin lastutus.
                  Ketjussa hieman ylempänä: http://audiclub.fi/audifinns/showpos...6&postcount=35. Ei valittamista, tulen käyttämään palveluita tulevaisuudessakin (ja on tuo lähelläkin).

                  Comment


                  • #69
                    Eiköhän Kotkasta sinne Hariselle ajella kannata... tämä siis vain oma mutu mielipide

                    Comment


                    • #70
                      tollanen tuli netissä vastaan, nopeat elävät

                      http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=118658

                      Comment


                      • #71
                        Noista lastuista oli joskus vuosi (?) sitten Autobildissä juttua. Siinä oli verrattu valmistajan lupauksia ja todellisia tehoja. Voisi sanoa että kaikki valmissoftat jäävät kauas luvatusta (vähemmän yllättäen). Toki kaikki toivat lisää tehoa ja vääntöä mutta ero saattoi olla kymmeniä prosentteja siitä mitä luvattiin ja erot eri softamerkkien välillä olivat isojakin.

                        En muista tarkkaan missä lehdessä tuo oli, mutta etsikää jos kiinnostaa.

                        Comment


                        • #72
                          Se koko juttu oli melkonen vitsi, kuten tuon lehden muutenkin.

                          Comment


                          • #73
                            Jep, ainakin joku autobildin lastutusjuttu oli kirjoiteltu vähä siihen malliin että auto leviää heti kun lastuttaa. Sitte tais olla vielä hajonneen turbon kuva ja jotain muuta pelottelua.

                            Vanhassa TM:ssä on ollut joskus lastutesti jossa on ihan oikeata asiasisältöäkin (lehden tarkempi numero löytyy varmaan täältä foorumilta hakemalla)

                            edit: TM 9/1999
                            Viimeksi muokannut Korjari; 9.6.2009, 17:25. Perustelu: Lisätty TM:n numero

                            Comment


                            • #74
                              Ei dera pääsis hieman lähemmäksi Oulua? :)

                              Mitä softapajaa täällä Oulussa sitten kannattaa tukea? Powerflashia on mainittu, mutta hehän käyttävät Karalan softaa. Tosin jos auto kasataan käytännössä RS4:n osilla niin eikös tuohon ole turvallista heittaa "yleismallin" softa, joka on moiseen kulkineeseen muutenkin tarkoitettu?

                              Comment


                              • #75
                                Ei dera pääsis hieman lähemmäksi Oulua? :)
                                Joo, Jyväskylä olisi hyvä tukikohta ;)

                                On se sinänsä varmaan turvallista, mutta ei se välttämättä ole paras (eikä tehokkain) vaihtoehto.

                                Comment


                                • #76
                                  Eikös jossain uudemmassakin TM ollut tdi-golfeja parissa pajassa softattu ja vertailivat? Ihan tyyliin parin vuoden sisään(?).
                                  Dera varmaan tulee mielellään, jos hoidat lentoliput jne :)

                                  Comment


                                  • #77
                                    Jos mie sponssaan polkupyörän? :D No ei vaan pitää mietiskellä pääsiskö tuolla käymään. On se vaan kyllä perkeleen kaukana samaan aikaan kun painaa muutto päälle, sekä muuta mukavaa puuhastelua...

                                    Comment


                                    • #78
                                      Alkuperäinen kirjoittaja terokoo Näytä viesti
                                      Se koko juttu oli melkonen vitsi, kuten tuon lehden muutenkin.
                                      Jutun muuhun laatuun kantaa ottamatta, mutta jos siinä oli penkitetty autoja ennen lastutusta ja lastutuksen jälkeen, niin eikös se ole jutun idean kannalta kaikkein oleellisinta.

                                      Comment


                                      • #79
                                        TM 9/2008
                                        ABT ja BSR lastuvertailu
                                        Lastutettu kaksi VW Golf 1.9 TDI:tä

                                        Luvattu ABT 92kW, BSR 100kW
                                        Alkuperäinen teho 83 ja 82 kW (siis selvästi korkeampi mitä tehdas ilmoittaa, eli osa "lastutuksesta" tulee tavallaan ilmaiseksi, jos tehoja ei mitata ennen lastua. Vakionahan noissa pitäisi olla 74kW)

                                        Lopputulos ABT 94kW, BSR 92kW
                                        Kuitenkin esim 0-100km/h suorituskyky parani toisessa autossa puolitoista sekuntia ja toisessakin sekunnin. Eli siis en ole tässä mitenkään väittämässä lastutusta turhaksi, sitäpaitsi itsellänikin on lastu, mutta tehonLISÄYS ei tosiaan ole sitä mitä valmistaja ilmoittaa. Lopullinen teho voi olla sitä kylläkin.

                                        TM 9/1999 oli A4:n lastutuksesta. Siinäkin oli sama ilmiö eli 110Kw moottori olikin oikeasti 120kW. Ja kun lastutusarvoja vertaa tähän todelliseen lukemaan, niin tehon lisäys oli ABT:llä18kW, Superchipsillä 12kW, MTM:llä 15kW, eli puolet siitä mitä luvattiin. Tämä ei siis niinkään lastujen väärien lupausten vuoksi vaan nimenomaan siksi että auto oli jo valmiiksi "ylitehoinen". Ihmiset kuitenkin vertaavat (ja myös lastuvalmistajat) arvoja tehtaan ilmoittamiin, ei todellisiin, mikä tavallaan hämää.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Ei aina kannata tuijottaa vaan sitä huipputehoa, se ei kerro kuinka auto käytännössä pelaa.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Kyllä tehoja saa kuka tahansa kuinka paljon vaan kun syöttöä ja ahtoja työntää tappiin, mutta ammattitaito on siinä kuinka sen saa siten että ahdin, kytkin, voimansiirto ja muut kestää. Ja että tehot ja vääntö on jossain muualla kuin 6000rpm kohdalla piikkinä.
                                            Tai dieselissä ettei ole siinä 2000rpm auton rikkovaa piikkiä ja ylhäältä täys lahna.

                                            Pitäisikin ilmoittaa aina väli, jolla "riittävä" teho jä vääntö esiintyvät, tyyliin AEB 125kw 35000-6000rpm ja 280Nm 2500-4000rpm. Näistä jo näkis että 3000-5000rpm menis ihan kivasti.
                                            Tai AFN:ssä 100kw 2500-3500rpm ja 300Nm 1800-3000rpm olis kans toimivat luvut.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X