Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

by-pässin toiminta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • by-pässin toiminta

    Tuli hankittua -96 1.8t a4 viikko sitten. Vapaavirtaussuodatin siitä löytyy, mutta by-passistä en ole varma onko vakio vai forge. Pieni aika vaimea suhahdus kuuluu kaasua nostettaessa ykkösellä ja kakkosella. Kolmosella kun kiihdyttää ja päästää kaasun, kuului vaimea kikatus, mutta nyt tuntuu että tuo kikatus on hävinnyt, ja suhahdus tullut tilalle. Minkälaista suhnutusta pitäisi kuulua kun on vapaavirtaussuodatin, ja oletan että sielä on vakio by-pass, ja autossa on vakio paineet (lue ei virityslastua). Täytyisikö tuota kikatusta kuulua ollenkaan normaalisti? Mutta nyt tosiaan tuntuu siltä että kikatus hävinnyt ja suhauttelee vaan vaimeasti. Mahtaakohan tuo by-pass nyt toimia kunnolla?

    Autossa oleva vv-suodatin on muuten k&n öljyttävä malli. Tämä kannattanee varmaan samantien vaihtaa pois ja laittaa tilalle ainakin kuivaa mallia oleva vv-suodatin, tai jopa alkuperäinen suodatinkotelo. En tiedä onko tuon suodattimen öljy päässyt tekemään tuhojaan (olen ymmärtänyt että ilmamassamittarin saattaa tuo öljy tappaa? tai jotain vastaavaa), niin mitä tuhoja se on mahdollisesti tehnyt, ja miten ne ilmenee.

    Toisaalta kone tuntuu toimivan melko normaalisti. Pientä empimistä kiihtymisessä ajoittain ilmenee.

  • #2
    Toimiva 1.8t ei kikattele eli sakkaa. Todennäköisesti by-pass on ollut jumissa ja silloin tuon sorttinen ääni kuuluu. Ehkä ennakoivan huollon paikka? Ilmamassamittarin se tuning-filtteri rikkoo, jos jonku. En tiedä viimeistä sanaa noista öljyttävistä. Oireena epätasainen käynti, seosten heittely jne.

    Comment


      #3
      Eipä se pässi vakio paineilla paljoo itsestään ilmoittele.

      Mulla rupes vasta lastun jälkeen meteloimään, kun paineet miltei tuplaantu.
      Ääni alkuperäisellä venttiilillä on sama, kun lekalla lohkoon kolauttais(1.1 paineilla).
      Tahtoo vaan osakaasulla laskea paineet läpi, joten pyöräytin venttiilin toisin päin eli paine sivuun ja imupuolen letku alas, toimii huomattavasti paremmin. Pitäs kai vaihtaa forgelaiseen.

      Comment


      • #4
        Johannes: kokeile orkkis suodatinta,niin tuo kikatus ja huohonta todennäkäisesti loppuu,koska vapaavirtaussuodatin on nimensä veroinen ja siinä on niin pieni virtausvastus,että se ei oikeen suodata ääniä,kun taas orkkis suodatin sen tekee.
        Tuo kikatus johtuu siitä,että kun nostat kaasun pois niin kaasuläppä menee kiinni,mutta turbo kuitenkin pyörii vielä kovilla kierroksilla eli työntää ilmaa. Ja kun seinä (kaasuläppä) on vastassa ilman kulkusuunta kääntyy takaisin turboa päin ja näin tuo ilmavirran vastaantulo aiheuttaa tuon kikatuksen (ilma ei tiedä mihin mennä).
        Tätä ilmiötä varten on tuo bye-pas,eli se aukeaa kun kaasuläppä menee kiinni ja näin tuo ilma pääsee menemään sitä reittiä muualle eikä pitäsi tulla tuota kikatus ilmiötä.
        Joskus on kuitenkin niin paljon ilmaa (ahtopainetta) putkistoissa,ettei tuon bye-passin läpi pääse kaikki ilma ja tällöin voi myös kuulua pieni kikatus.
        Tuo huokaus taas kuuluu siitä kun bye-pas on auki ja iso määrä ilmaa tunkee siitä pois niin tällöin se pitää tuon huokahduksen.
        Mitä kovempi paine,niin sitä kovempi huokahdus ja ehkä pieni kikatus.WRC:t hyvä esimerkki
        Vakiot eivät pidä mitään ääntä ja osa siitä johtuu juuri tuosta ilmanputsarista, joka eristää ääntä hyvin.

        Comment


        • #5
          Käväisin tossa Pro-Mo:ssa ihan muissa asioissa ja sinne oli juuri tullut tommi's billetin bypassejä. Vastaavanlaiset kuin forget, mutta mitä niitä tutkin, niin työnjälki todella hyvä ja välykset huomattavasti pienemmät kuin forgessa, tiivistyskin näytti olevan järkevämmin toteutettu. Ei sinäänsä, ettenkö olisi forgeihin ollut tyytyväinen, mutta poistuin sieltä kaksi tollaista mukaani, testaan mahtuuko Riesaan. Ainakin toisessa mallissa tulee useampi jousi mukaan. Vaikuttaisivat erittäin hyvälle vaihtoehdolle forgelle.

          Comment


          • #6
            Jatketaampas nyt sitten vaikka tähän kun vanhoja aiheita tuntui löytyvän ihan kohtuudella.

            Olen jo pari päivää ollut kuulevinani hieman laahausta muistuttavan äänen vaihdon yhteydessä. Eilen kokeilin ajella ikkuna auki ja huomasin, että ääni kuuluun kun vaihtaessa nostaa jalan kaasulta ja ei kuulosta ollenkaan laahaukselta. Ääntä on hankala kuvailla, mutta se kuulostaa vähin niinko ryystäis viimeisiä tippoja pirtelöstä pillillä, mutta tämä ääni on hieman pehmeämpää. Ääni kuuluu sisälle normaalisti vain pienillä vaihteilla, mutta on varmaankin isommilla jossain muiden äänien alla. Toimintaan ääni ei tunnu juurikaan vaikuttavan.

            Voiko tuon by-passin toimimattomuutta todeta VAG-com:lla? Oliskohan se nyt sitten tuon forgen paikka?

            Comment


            • #7
              http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...063&highlight=

              Comment


              • #8
                Ei taida näkyä by-passin toiminta vag-comilla? By-passin toimivuuden voi sen sijaan testata kun koittaa imeä pässiltä lähtevästä ohuesta letkusta. Sieltä ei kaiketi ilmaa pitäisi tulla jos by-pass on ehjä.

                Comment


                • #9
                  ... Vastaavanlaiset kuin forget, mutta mitä niitä tutkin, niin työnjälki todella hyvä ja välykset huomattavasti pienemmät kuin forgessa, tiivistyskin näytti olevan järkevämmin toteutettu. Ei sinäänsä, ettenkö olisi forgeihin ollut tyytyväinen, mutta poistuin sieltä kaksi tollaista mukaani, testaan mahtuuko Riesaan. Ainakin toisessa mallissa tulee useampi jousi mukaan. Vaikuttaisivat erittäin hyvälle vaihtoehdolle forgelle.
                  Kaveri osti Tommin tekemän venttiilin, ja siinä oli selvä koneistusvirhe. Mäntä ei päässyt nousemaan kannen kiinni ollessa kuin vajaan millin. Siinä kannessa on tilaa männälle nousta ylös (sylinteri), mutta se oli 0.9 milliä liian pieni halkaisijaltaan eikä mäntä siksi mahtunut sinne sisään. Se lähetettiin takaisin ja koneistettiin uusiksi. Nyt toimii.

                  Tämä venttiili oli kuusiokoloilla olevalla kannella. Kannattaa tarkistaa ennenkuin ne asentaa että mäntä pääsee täysin auki.

                  Comment


                  • #10
                    Mikäs on tämän alkuperäisen boschin by-passin varaosanumero?

                    Comment


                    • #11
                      Olisko <interveppi-albumin> kuvassa osa #38 = 06A 145 710N

                      Comment


                      • #12
                        Nyt sitten on forge asennettuna ja toimii tosi nätisti. Loppui kaikki ylimääräiset äänet ja jotenki tuntuu vaihtaminenkin sujuvan jouhevammin. Vanhasta possista oli tullut ihan helistin.

                        Nyt kun sitä vielä raaskis hieman lastupainetta tuolle uudelle forgelle.. =)

                        Comment


                        • #13
                          Toissapäivänä asensin Forgen (yllättäen Boschilaisesta oli kalvo puhki) ja Optiflown ja ekaa kertaa kiihdyttäessäni koin yllätyksen-->psiuuh! ;)
                          Tehonnousu ei ollut huima, enkä ollut laisinkaan varautunut siihen että jo vakioahdoilla (0,6bar) alkaa kone aivastella. Eilen Karalalla käynnin jälkeen ääni "yllättäen" voimistui (ahdot 1,025bar). Ääni kuuluu aina kun kierrokset ovat n.3000rpm ja nostaa jalan kaasulta. Eikä ääni ole edes vaimea, vaan kuuluu kyllä selkeästi niin ulos kuin sisällekin.

                          Comment


                          • #14
                            Mitenkäs päin tuo Forge tuonne loppujen lopuksi tuleekaan laittaa?
                            Ajattelin vaan, että onkohan ittella muuten edes oikein päin. :)
                            Sellanen säädettävä malli (ei vissiin muuta eroa siihen tavalliseen)

                            Comment

                            Working...