Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ensimmäisen turbo A4 omistajan ongelma. :(

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ensimmäisen turbo A4 omistajan ongelma. :(

    Olen turbo amatööri mutta nyt haluttaa oppia enemmän. Allani on nyt minulle ensimmäinen turbo auto. Olen lueskellut threadeja jonkin verran turboista.

    Minulla nyt ruotsista juuri tuotu A4. BSR chip. Kävin koe ajamassa ja ei nykimistä ja kiihtyminenkin tuntui kohtuulliselta. (Kehotettiin testaamaan kun luin). No ostinpa sitten auton kun oli koriltaakin siisti. Mittariin kertynyt kuitenkin 208thkm.

    No kun pitemmän matkan ajoin autoa Suomeen niin alkoi tuntua että eihän tässä nyt kyllä liiemmin tehoa ole. Kaikki veto mitä oli tuli n. 3000 rpm jälkeen. Ahtopaine mittari hansikaslokerossa, mutta yllättäin siitä oli t-haara liittimen haara poikki mikä menee ahtomittarille.

    Aloin epäillä että myyjä tahallaan rikkonut sen ja hain varaosa liikkestä uuden ja vaihdoin paikalleen.

    Ahtomittari alkoi näyttää mutta aivan liian vähän. Pitääkö tyhjä käynnillä olla n. -0,5bar? Sitten kun polkaisee kaasua ahdo mittari kävi n. 0,4 barissa. ajossa ei noussut sen yllemmäs. Eikö BSR pitäs ahtaa n. 1+ bar?

    Aikalailla kivasti v****a nyt uuden auton kanssa ja pelottaa onko turbo ajettu ihan loppuun vai mitä? Auttakaa vasta alkajaa ja kertokaa mistä vikaa voisin hakea. Kannattaako mitata noi vuodot aluksi vai?

    Autoa en ala verottamaan ennekuin saan vian selville. Jos turbo on entinen niin sen täytyy verotusarvoon vaikuttaa..

    :(

  • #2
    Tyhjäkäynnillä kuuluukin mittarin näyttää miinusmerkkisiä lukemia, alipainehan siellä imusarjassa on...se on siis ihan ok.
    Tuo 0.4baria _vedossa_ (paikallaan polkiessa ei paineet nousekaan) vaikuttaa siltä että hukkaporttia ohjaavalta magneettiventtiililtä (ns. N75) on johto poikki jolloin paine pääsee suoraan hukkaportinkellolle ja hukkaportti aukeaa 0.3barissa. Eli tsekkaappa nuo venttiilin johdot, yleensä katkeaa aivan juuresta kumisuojan alta. Itse venttiili löytyy ilmansuodattimen ja turbon välisestä putkesta, öljynhuohotinventtiilin alapuolelta...

    Tai jos Rovaniemellä on kulkuja sulla, kun noinkin lähellä majailet, niin voidaanhan tuota vilkaista :)
    Viimeksi muokannut -_Joke_-; 11.6.2007, 12:28.

    Comment


    • #3
      Kiitos neuvosta ja isompi kiitos suuremman avun tarjoamisesta. Pitää tarkistaa tuo venttiili nyt aluks. Mistähän sen sais sen kaapelin ko mulla on kannettava josta löytyy myös vag-com?

      Comment


      • #4
        No ainakin partco:lta saa rakennussarjoja. Jos on itsellä kiinnostusta alkaa värkkään. On tosin hyvin helppo koota, että varmasti onnistuu vasta-alkajaltakin tarvittaessa.

        Tuossa vielä linkki: http://www.partco.fi/vag-com/

        Comment


        • #5
          Toimikos toi myös USB-adapterilla??

          Comment


          • #6
            Aika kranttuja ovat USB adapterin suhteen...jotkut ovat vissiin saaneet toimimaan, mutta taitaa pääsääntöisesti olla että ei toimi.
            Joskus tullut noita väkerrettyä...mullakaan ei koneessa ole sarjaporttia, mutta käytän porttitoistinta josta sarjaportti löytyy...

            Comment


            • #7
              Eli aloiteaan alusta. Ahto mittari tyhjä käynnillä -0.6 ja täydet ahtopaineet n. 0.25 bar. Voi jumalauta ton vehkeen kans. Lisäksi turboa tutkiessani päälisin puolin siinä taitaa olla halkeama..

              Taidanpas otta yhteyttä myyjään. Onko tietoa onko Ruotsissa mitään suojaa yksityiseltä ostettaessa?

              Comment


              • #8
                Suosittelen lukemaan ne vikakoodit ennen kun rupeet panikoimaan ja hajottamaan koko autoa. Tuo N75:n ohjaus (kaapeli poikki) noissa on tyyppivika, joka näkyy VAG-COMilla. nimim. "kokemusta on".

                Comment


                • #9
                  Jee, jee! Sieltä oli toinen piuha poikki. Se taitaa olla jo tehtaalta niin kireällä kiinniteettynä ilmaputken kiinikkeeseen että ei kestä.

                  Nyt nousee ahdot n.1,1 - 1,2 bar. Hieman erilailla liikkuu auto nyt. :D

                  Erittäin suuri kiitos avusta!

                  Paljonkohan tuolla BSR chipillä pitäisi ahtaa?

                  Comment


                  • #10
                    Mulla kans ruotsissa lastutettu tuo A4 ja kaasupohjassa paineet 1.2 bar ja tyhjäkäynnilla -0.5bar. En kyllä tiedä mikä lastu siellä on.

                    Oli viikon ajan ahtopaine mittari paikallaan kun vaihdoin kkk04/015 puhaltimen halenneen vakion tilalle ja pari kertaa sain risteyksestä lähtiessä kakkoselle vaihdon jälkeen 1.5 baariin näyttävän mittarin napsahtamaan pohjaan.

                    Ilmeisesti tuo paine rajoitus ei oikein kerennyt mukaan koska paineet tippu kyllä tuohon 1.1 - 1.2 baariin heti. Liekkö tuosta sitten mitään suurempaa haittaa?

                    Comment


                    • #11
                      Nirape: Jos oikein ymmärsin, niin ajelet nyt vakio K03 turbolle tehdyn ohjelman (lastu) kanssa K04 turbolla? Jos näin, niin ohjelma tulisi päivittää kyllä pikapuoliin vastaamaan uutta isompaa turboa.

                      Comment


                      • #12
                        Jos se piikittää pahasti niin siitä voi olla haittaa, mutta ei se muuten vaikuta mihinkään. Hengittää vaan paremmin, ja koska ECU mittaa ilmamassaa niin homma on ok. Jos se tuuppaisi ilmaa vain ahtopaineen mukaan niin sitten homma olisi vähän eri.

                        Eli isommalla turbolla ei tule sen enempää tehoa kuin vanhallakaan, eikä siitä pitäisi olla mitään haittaakaan.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä siitä teoriassa haittaa on. Isommasta kompressoripuolesta ahtimessa ei havaittavasti ole, mutta isommasta turbiinipuolesta kyllä, koska se vaikuttaa moottorin hyötysuhteeseen.

                          Comment


                          • #14
                            Mitä haittaa siitä voisi olla? Omien kokemuksien perusteella en sellaisia huomannut kun tuli kokeiltua. Tietty voihan ne olla niin pieniä eroja ettei sitä persdynolla huomaa.

                            Comment


                            • #15
                              Laihalle saattaa vetää. Ei taas välttämättä koske supermoderneja ME-motronic vehkeitä pakolämpöantureineen ja laajakaistalambdoineen...
                              AEB ei ole sellainen.

                              Comment


                              • #16
                                Ongelma on jus tuo kun ei tiedä tuon lastun tyyppiä. Auton mukana tulleessa kuittipinossa oli kyllä kuitit kkk04/015 ahtimesta, mutta paikallaan oli alkuperäinen 03.

                                Lastustakin on kuitti mutta se firma joka on sen asentanut on konkassa...

                                Kokeilin lambda jännite loggausta kiihdyttäessä ja mukavasti tuntui pysyvän 1 voltin kohdalla niin kauan kun kaasu oli pohjassa. Joten ilmeisesti ei kovin laihalle kuitenkaan mene.

                                Jotenkin kuitenkin tuntuu että vaikka painetta pitäis piisata niin tehot ei silti ole kohillaan... Pitäs varmaan mittaustuloksia saada tuon persdyno mittauksen tilalle.

                                Toinen minusta erikoinen jutu on se, että suuttimen aukioloaika on aika iso kiihdytyksessä. Eli korjaamaton on jotain vähän yli 10ms ja korjattu yli 20ms. Ja jos laskin oikein niin jossain 4000 - 5000 kierroksen välillä jos ruiskutus on joka toisella kammen kierroksella suutin on käytännössä koko ajan auki.

                                Koska tuo turbo oli myyntiin vaihdettu vakioksi (myös etupenkit vaihdettu kuitit recaroista) tuli mieleen että oisko tuossa ollut myös isommat suuttimet alkujaan ja boxi koittaa nyt saada samat bensat vakio suutimien läpi.

                                Molemmat korjaus arvot näyttää vajaata 7% plussaa joten se viittais vähän kans siihen suuntaan...

                                Comment


                                • #17
                                  Näkeekö bsr:n chipistä päällepäin onko steg 1 vai steg1+? 1.2 bar ahtaapi mitarin mukaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    -96 AEB:ssa on lambdan maa +1v eli mittarilla mitattuna rungosta löytyy +1-1,9v

                                    Comment

                                    Working...
                                    X