Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3B, sopivin turbo 350-400 tehoihin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Tuomas, muistatko sen 10km kokeillun ahtimen tyyppiä ja mikä oli silloinen kone?

    Comment


    • #92
      Kari Hätönen Nummelasta tekee,todella pätevä kaveri,mutta aikataulu usein pettää pahemman kerran,eli pitää kokoajan kysellä:onko valmis jne...

      Voi tehdä myös orkkis kompurakotelolle,mutta en usko että hinnassa olis paljoa eroa,koska sorvauksessa on aika iso homma (vaikka itse olen sen tehnyt n.10 kertaa eri turboille)

      Mun hinta-arvio: kotelo 100e,imusiipi 100e,takalevyn sorvaus 50e (jos tarvii)+puntitus ja uudet laakerit (kannattaa aina laittaa,kun tossa joutuu kumminkin turbon avaamaan)350e. Eli kaikki yht.600e en kuitenkaan usko et menee yli 800e. kannattaa kysyä tarjousta.

      Comment


      • #93
        En muista sitä tyyppiä....mut olisko noi mitat ollu jotain 55/55 suuruusluokkaa,mut siinä oli 1.06 pakopesä eikä siihen aikaan saanut toisenlaisia. ja kone oli 2226, siis jos sitä tarkoitit.Mut varmasti toimii sulla paremmin kun sulla on pienempi pakopesä,ja mulla oli odotukset aika suuret siihen aikaan,kun sitä mainostetiin niin hyvin heräävänä.

        Comment


        • #94
          OK, katsotaan mitä dyno kertoo tuosta paketista. Peli on nyt sisäänajossa ja mitä olen pari kommenttia kuullut niin ainakin hemmetin paljon paremmin toimii kuin aikaisempi paketti. Samalla kyllä tiivistettiin konettakin melkoisesti + korjattiin kannen virtauksia isolla kädellä.

          Comment


          • #95
            Joo,malttia malttia...

            Comment


            • #96
              Teppo, se 10km ahdin oli GT30R.

              1.06 turbiinilla melkonen murikka.

              Precisionin .63 pesällä syttyi muuten vakio 1.8T:ssä suunnilleen noin

              http://jynssi.hohto.net/temp/stg1+/dyno1.jpg

              Eli millin isompi imureikä, sentin isompi kompurasiiven kokonaishalkasija, melkosesti enemmän tuottoa. Pakolatu taasen 8mm isompi, koko paketti muutenkin erittäin paljon massiivisempi.

              Comment


              • #97
                Onkos tuo 1.06 ja 0.63 nyt se A/R-suhde? Ero on ilmeisesti niin merkittävä, että tuota Tuomaksen kokemusta ei voi suoranaisesti verrata nykyiseen "muotiin" ja oliko toi Repon 1.8T vertaus nyt Tuomaksen vai Tepon ahtimeen? (kysely-ikä :>)

                Comment


                • #98
                  +450hv:stä niin kannattaa käydä hakemassa palkankorotusta ekaks (eli rahaa palaa),mutta topiikin aloittaja tais kyllä pysyä siinä alle 400hv tehoissa.
                  Jep.
                  Tarkoitus saada paketti, jossa:
                  -Putkisto Bn-pipes 3"
                  -3" Katti
                  -Hiukan isompi Downpipe.
                  -Imupuoli vapaampi
                  -Kytkimen uusinta

                  -Cooleri, joku muu kuin vakio (millainen on järkevä noihin tavotteisiin?)
                  -Suuttimet RS2
                  -Kone auki ja kaikki tarvittava uusitaan, siis peruskunnostus vähintään.
                  -Pakosarja custom made
                  -Ja sitten se sopiva ahdin

                  Comment


                  • #99
                    Tällä hetkellä budjetin loppusumma näyttäisi asettuvan n. 9500 euroon. Sisältäen siis koneremontin osat ja työt sekä ahtimen, pakosarjan, downpipen, putkistojen muutokset, softan jne.

                    Comment


                    • Cooleri, joku muu kuin vakio (millainen on järkevä noihin tavotteisiin?)
                      RS2 on vähän isompi kuin S2, ja riittää Suomen oloissa kohtuullisesti. Aika bolt-on. Riippuen mihin hintaan tuollaisen löytää, voi olla että kannattaa teettää isompi. Mitsu Evo-coolerin sopivuutta kannattaisi varmaan tutkia kanssa?

                      Comment


                      • Jarkko- vertaus mutkan kautta Tepon nykyiseen. 1.8T-viite vain jos jotakuta sattui kiinnostamaan.

                        Eli Tepolla nyt 47mm gt28-pakopuoli 0.86 A/r turbiinilla, 54mm _erittäin_korkealla keskipaineella varustettu kompressoripuoli.

                        1.06 A/r on oikeasti helvetin iso. Silloin, kun tuo 10km koeajo tehtiin, eri A/r pesiä ei ollut saatavilla, hintakin ahtimilla oli tuplat nykyiseen.

                        Comment


                        • Turbojen karttoja Saksasta (kts. Garret)
                          http://www.turbolader-guenstig.de/

                          Comment


                          • Eilinen päivä meni Harisen penkissä ja tuloksia syntyi. Kartatkin olivat jo valmiiksi saatu harrastajapohjalta uskomattoman lähelle optimaalisia (siitä erityiskiitos niiden tekijälle).

                            Rauta:
                            ADU-vakiorautaa männät, laakerit, imunokka, venttiilit, puristussuhde, imusarja, suuttimet ja b-pumppu
                            AAN-pakonokka (RS2-vakion tilalle kompensoimaan suhteessa liian hyvin virtaavia pakokanavia)
                            Verdin kanget
                            Kansi by Kansiset, imupuolen max. virtaukset 312 Hp
                            Tuubipakosarja ja downpipe by Pro-mo
                            Ahdin ATPturbon (Garrett) GT2871R, pienemmällä pakopesävaihtoehdolla (0,64 A/R) ja integroidulla hukkaportilla
                            Ahtopaineen ohjaus: Motronic
                            Putkisto alusta loppuun hyvin vapaasti hengittävä kolmituumainen (MTM/BN-pipes)

                            Tulos:
                            vääntöhuiput: 516Nm/3800 ja 519Nm/5120 yli 480Nm 3600-6600
                            teho: n. 100 hevosta enemmän kuin uskalsin odottaa

                            Jaa että miksi kaksi vääntöhuippua?

                            Koska kone ei pystynyt noiden välillä vastaanottamaan kaikkea sitä ilmamassaa jonka ahdin olisi halunnut siine työntää. Tästä seurasi komparusiiven sakkaus. Jotta tuo vältettiin jouduttiin paineita niiden nousuvaiheessa rajoittamaan 1,4 bar lukemiin. Vasta 4500 rpm jälkeen käytettiin 1,7 bar paineita. Pakopuolen vastapaineiden maksimi oli muistaakseni 2.2 bar ja pakolämmöt eivät käyneet 850 C astetta ylempänä.
                            Max paineena testattiin myös 2.0 bar mutta tuolla saatiin aikaan vain lämpöä ilmamäärän muuttumatta max. tehon kasvaessa vain 1 kW.

                            Koneen luonteesta tuli varsin miellyttävän kaksijakoinen. 2100 rpm lähtien 4500 rpm asti erittäin miettyvä käyttöpeli (vääntö tuolla välillä 200-516Nm). Tuosta eteenpäin kone raikaa jokseenkin eläimellisesti punarajalle asti ilman että ahdin taikka kone missään vaiheessa osoittaisi mitään puutumisen merkkejä. Maksimiteho kun saavutetaan 6865 rpm lukemissa. Itse asiassa tehoa olisi saatettu saada vielä jonkin verran lisääkin mikäli kartat olisi hinkattu ja mittaus suoritettu armoa tuntematta punarajalle asti (spekulaatiivinen lausuma).

                            Mikäli tuo vääntökäyrän notko joskus alkaa käytössä tarpeeksi häiritsemään niin muutoslistalla on säädettävät nokkapyörät ja nokkien ajoitukset sellaisiksi että kaikki ahtimen tuottama ilma saadaa koneeseen tungettua. Hyvällä tuurilla silloin saattaisi sekä vääntö- että teholukemat saada uusille sataluvuille, ainakin esson paarin pöydässä :)

                            Kun peli lopulta illalla saatiin kotiin ja rouva (auton omistaja ja pääasiallinen kuljettaja) pääsi sillä kevyen koeajon tekemään, oli lausunto yksiselitteisen tyytyväinen. Siitäkin huolimatta että koeajo suoritettiin lumisateessa, pimeällä ja vain pintakaasua/max.4000rpm käyttäen. Katsotaan sitten pitävämmällä kelillä mitä tykkää kun painaa pedaalin pohjaan ja myös pitää sen siellä.

                            Lopuksi varoitus: Tämä leikki ei todellakaan ollut ilmaista! Vaikka useat ihmiset tekivät projektin hyväksi runsaasti töitä talkoilla tai muuten vain uhraten parin viikon yöunetkin lähes tyystin, vei homma koneen täydellisine kunnostuksineen 4 viikkoa, usean ammattilaisen tukevan työpanoksen ja viittä vaille vitusti rahaa (tämä siis siitä huolimatta että kaikki saatiin halvalla).

                            Comment


                            • Onnittelut! Pikkulinnut lauloikin jo eilen jotain hyvistä penkityslukemista :) Helpottaa itelläkin seuraavan koneen laittoa kun on hyviä esimerkkejä miten milläkin kokoonpanolla toimii. Mites paljon muuten Verdin kanget kustansi? Rahaahan näissä tosiaan palaa ja paljon.

                              Comment


                              • Onnekseni minun tapauksessa nuo kanget oli hankkinut jo auton edellinen omistaja. Nykyään setin hinta lienee puolentoista kilon nurkissa.

                                Comment


                                • Paljonko oli se liian suuri imu/pako -virtaussuhde? Paljonko se putosi tuon nokan vaihdon jälkeen? Olisiko mahdollista saada sen kannen virtauspenkkilukemia yleiseen jakoon?

                                  Comment


                                  • Onnittelut vielä kertaalleen! Nuo huipputehot tuli kyllä varmaankin aikamoisena yllätyksenä, itse en millään olisi uskonut että tuo GT2871R riittäisi tuollaisiin tehoihin ja vielä pienemmällä pakopesällä.

                                    Comment


                                    • Tässä lopullisen paketin virtauksia:

                                      Imupuolen hyötysuhde(max200%)/cfm/nosto(mm):
                                      172,5/40 /1,6
                                      156,5/59 /3,2
                                      157,2/84 /4,8
                                      153,8/105 /6,4
                                      167,6/140 /8,0
                                      182,2/185 /9,6

                                      Testitulos: 312 Hp

                                      Pakopuolen vastaavat:
                                      157,4/40
                                      146,2/59
                                      143,7/84
                                      128,4/105
                                      126,1/140
                                      126,1/185

                                      Pakovirtaus: 53%

                                      Comment


                                      • Joo hieno on teho ja todella asiallisesti 6800rpm kohdalla,tuosta näkee hyvin kuinka tuo turbo toimii ylärekisterissä.
                                        Tuo vääntö jäi kuitenkin aika alhaiseksi ja oliskohan tuo käyttöalue himan yläviritteinen sinun tyylillesi ajaa,koska alle 300nm ei RS2 mene oikeen eteenpäin miellyttävällä/halutulla tavalla.

                                        Sakkaus johtuu siitä,että turbon kompurasiipi on hyötysuhdealueen ulkopuolella:

                                        Eli selvennettynä:

                                        Turbon kompurasiiven kartasta katsottuna,siinä on pysty ja vaaka-akselit, niin nyt tuo turbon kompurasiipi pyörii "liian nopesti" ja sen tuottama ilma on liian lähellä tuota pystyakselia ja näin se ei ole hyötysuhde alueen sisäpuolella.Kun kierrokset nousevat koneessa turbon kompurasiipi siirtyy pystyakselista katsottuna koko ajan oikealle päin,ja näin se lähenee hyötysuhdealuetta ja painetta voidaan jälleen nostaa,kun tuo siipi on saavuttanut edes joillain muotoa hyötysuhdealueen.Sakkausta voi parantaa pakopesää vaihtamalla eli isompi pesä,jolloin tuo kompurasiiven kierrosnopeus laskee (huom.viive kasvaa) ja sakkaus ilmiö siirtyy tällöin korkeammille rpm alueille (eli paine ei nouse niin nopeasti=vääntö pienenee) ja voi jopa poistua kokonaan kun pesää tarpeeksi kasvatat.
                                        Itse olen tuon saman ilmiön kanssa paininut myös ja kokeillut kaiken maailman nokka-arvoja ym. ja kyllä ne hieman siihen vaikuttavat,mutta ei riittävästi vain pakopesää suurentamalla tai kompurasiipeä pienentämällä on konkreettinen vaikutus.Siis näin oli minulla.

                                        Tuo käyttöalue ei ole niin hyvä mun mieleen kuin itse haluaisin ja tästä syystä tuo turbon valinta ei olisi ollut mun listalla.Olisinkin sinuna kokeillut sun vanhaa turboa noihin Revon tekemisiin systeemeihin,koska ne osat,esim kollektori on niin asiallinen/toimiva (testattu) että se vain pahentaa tuota sakkausta,mutta olisi aivan varmasti poistanut viivettä,verrattuna entiseen pakettiin.Ja kun sait vielä uuden koneen niin.....

                                        Tästä syystä olisikin kiva tietää kumpi kone on nopeampi kiihdytysissä,siis nimenomaan käyttöominaisuuksia/mukavuuksia ajatellen. Mun veikkaus on et vanha olis nopeampi ja jos näin ,niin mitenkä olisi sitten noilla uusilla palikoilla ja vanha turbo?
                                        Tietenkään käyttömukavuuksia ei mitata suorituskyvyssä,mutta eihän siihen muuta muuttunutkaan nyt.....

                                        Ja huom!!! Tämä oli sitten mun mielipide,eikä välttämättä mitään tekemistä totuuden kanssa!

                                        Comment


                                        • Varmasti tuo uusi setup vie ylärekisterissä aivan eri tavalla kuin entinen. Alarekisteristä mahdoton sanoa, kun siitä on niin paljon aikaa kun sitä ajeli -ja kun ei ole tuota uutta vielä kokenut livenä.

                                          Kone kuitenkin pystyi nielemään vanhan ahtimen tuottamana 1.9 bar ylipainetta noin 3500 rpm kohdilla, eli nokat eivät välttämättä ole se syy. Silloin kun siinä oli ahtosäätöongelmia, saattoi jopa niellä 2.5 bar noin 4000 kohdilla.

                                          Olen siinä käsityksessä, että sakkauksessa kyse on kompurasiiven ominaisuuksista, tuo paine-/tuottoalue jossa liikutaan, menee sakkauksen puolelle. Olisi todellakin mielenkiintoista nähdä miten vanha ahdin tuossa toimisi, mutta ei taida sopia pakosarjan laippaan?

                                          Silti kyllä hieno lopputulos, ei muuta kuin pitkää ikää sille uusiokoneelle!

                                          Comment


                                          • Onneksi olkoon minunkin puolestani!

                                            Tuohan tuntuu oikein mukavalta koneelta siviilikäyttöön sekä tositoimiin.

                                            Kierroslukualueella 2 100 - 3 500 vääntöä on jo enemmän kuin riittävästi (200 - 500 Nm) ja se kasvaa tasaisen tuhdisti tällä alueella jolloin kiihtyvyys tuntunee mukavan reippaalta ja vaivattomalta vaikka pikkuvarpaalla kaasuläppää availeekin.

                                            Kulutuslukemat saa pidettyä varmaankin arkikäytössä siedettävinä kun varvikelloa ei päästä paljon yli 3 000 kiekan.

                                            Niin ja sitten tositoimissa vääntöä on yli 480 Nm puolella moottorin kierroslukualuetta eli tositoimissa koko järkevällä kierroslukualueella 3 600 - 6 600.

                                            Mutta on siinä omat haittansakin, varmaan on vaikeaa saada pysymään kortti taskussa?
                                            ...tai sitten postiivisesti ajatellen itsehillintä kehityy lähes masokistiseksi ;-)

                                            Comment


                                            • Olisi Verdin veivit myynissä tuolla nordicaudi:ssa.Niistä on tarjottu 10000kr kuulema maksaa uutena noin 14000kr.

                                              Comment


                                              • Kuka noita verdin veivejä myy? Ei valmistajan sivujakaan sattunut silmään.
                                                Onko noissa ADU ja AAN koneiden männissä ja kannessa jotain eroja,tai jotain muuta huomioitavaa?

                                                Comment


                                                • Nokat on eri, nokkapyörä on eri ajoituksella. Siinäpä ne erot kannessa. Männät on samat, puristus on sama, veivit on sama tai eri, riippuu vähän lähteestä (akte versiosta). Toinen versio sanoo että on samat veivit ja toinen että on eri niin mistä hemmetistä siitä nyt varmaksi tietää.

                                                  http://www.quattro.se/

                                                  Tuolta ainakin myydään verdejä. Ei taida tosin olla lähimainkaan halvin paikka. Ymmärtääkseni toveri harrastajat, jotka täällä foorumillakin vaikuttavat, ovat veivinsä tilanneet valmistajalta suoraan.

                                                  Comment


                                                    www.autoverdi.com

                                                    Tolla sivulla ei pikaisella vilkasulla veivejä mainosteta mutta tuo on se putka mistä niiitä saa.

                                                    Comment


                                                    • Kone kuitenkin pystyi nielemään vanhan ahtimen tuottamana 1.9 bar ylipainetta noin 3500 rpm kohdilla, eli nokat eivät välttämättä ole se syy. Silloin kun siinä oli ahtosäätöongelmia, saattoi jopa niellä 2.5 bar noin 4000 kohdilla.
                                                      Nyt paketissai ADU imunokka ja AAN pakonokka kun tavoitteena oli, että herättävä varmasti alhaalta.

                                                      Olisiko helppo kokeilla ADU pakonokkaa takaisin ja tehostaa koneen hengitystä ? Vaarana tietysti se että ilma loppuu ylhäällä ja puutuu ? Senkin uhalla koneen ilmansyöntikykyä paremmaksi adu pakonokalla ja muikea vääntö välille 3500 - 5000 ja vääntöä max 600NM. Nyt vääntöhuippu jää saavuttamatta. Mutta toisaalta 500+ NM on jo aika kivasti. ADU p.nokka helpottaa myös nakutuskestoa, kun kama pääsee paremmin ulos pytystä. Tosin nytkään ei ollut mitään nakuongelmia. Tosin Tepon suuttimet on myös aika tapissa jo.

                                                      Comment


                                                        Onpas pojilla ahtimet, tossa kerran aikasemmin kyselin aiheeseen liittyen paukkujärjestelmästä, whout about nyt.

                                                        Comment


                                                        • S2 foorumilla kehuttiin :

                                                          http://www.034efi.com/product_info.p...4f7ef0769768b1

                                                          Full boost by 3000 RPM on most 2.0-2.3l motors and the ability to run over 40psi boost efficiently. Works well with Audi RS2 chipsets or custom tuning. Available with a myriad of turbine housing options to fit all stock K24/26 applications and also all Garrett T3 and GT housings, specify in comments field exactly what turbine housing you'd like with your order, or feel free to ask us anything about what to use with your application. Also available with 3" or 4" inlet, please specify.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X