Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Tutkin tuossa oman auton bensa järjestelmää, paine 5bar ja suuttimista löysin numeron
0 280 150 464 > 205cc/3bar!!!! (AGU koneesta..ja mullahan on AEB missä vakiot 210cc/3bar) Mitäs hemmettiä autosta on kuitenkin penkitetty ~300hv..eihän noi riitä 5bar paineilla kun 198hv! Voikos noissa runko olla sama ja suuttimen kärjet vaihdettu..?
Nyt on suuttimet purettu ja nehän on AGU koneen suuttimet, virtaus 249,1-258cc/min, riippuen lähteestä..eli noilla on kuristettu tehoja. Bensan paine on 5bar eli nopeasti laskeetuna noi riittää vaan reilun 240hv tehoihin. Ruiskutusaikaa logittelin ja sen max arvot huiteli 21-22ms tienoilla..eli ihan liian pitkään pienistä suuttimista johtuen. Mites se vaikuttas jos näppäisin tonne nyt reilut 400cc/min suuttimet? Varmaan paremmin?? Osaako moottorinohjaus säätää itse pyydettyyn bensanmäärään? Eli tippuuko ruiskutusaika?
Nyt viisaat kertokaas..
Onkos noi ~400cc/min suuttimet sitten liian kun porkkis sanoit että vähän isommat.
Mitäs osaisit tolle ECUlle tehdä ja millon sulle kävis...vois porukoitten luona kävästä siellä Lappeenrannassa.
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm tommosen sivun löysin ja tuolla näkyy taulukko piikkitehoille, BSFC - 80% Duty Cycle (Street) BSFC - 95% Duty Cycle (Race), ton mukaan noi mun suuttimet 5bar paineella> n. 321cc/min riittäs antamaan piikkitehoa 300hv.
Varmaan siksi se tekeekin niin että kun ohjelma pyytää soppaa se ryntää hyvin mut tyssää heti vedot..kun noi ruiskutus ajat on aika pitkät niin eikös se meinaa juurikin tuota että Duty Cycle on tapissa??
Jatketaan ecujutuista vaikka privassa. Lyhyt vastaus on silti: kaikenlaista.
Niin tarkoitin että boksille mitään tekemättä, se sopeutuu kyllä vähän eri kokoisiin suuttimiin. Ohjelmamuutoksella sitten varsinaisesti.
Nyt on suuttimet käyty.
Mutta kun noita nyt käsissä vertailin niin huomasin että vanhassa on toi kärki toisen mallinen..kuvista näkyy hyvin. Onkohan tuolla merkitystä??
Eli tämä uuden isomman suuttimen kärki ei mene niin syvälle imusarjaan.
Nyt on isot suuttimet paikallaan ja musta savu sen mukaista :D Nyt pitäs saada 4bar tai mielellään 3bar bensapaineensäädin tohon ennen uudelleen ohjelmointia että tolla kehtaa ajella...3bar paineellakin ois tuotto 12% isompi kuin vanhoilla suuttimilla.
Ei osaa noin isoo harppausta suuttimen koossa toi ECU sopeuttaa, tämä olikin jo tiedossa..jos jollakulla sattuu olla jääny poikittaiskoneen 3bar säädin hyllyyn viri viriä asennellessa niin laittakaas YV:tä.
Voiskos tota bensanpainetta väliaikaisesti tiputtaa niin että tulppain ton "alipaineletkun" joka menee imusarjalta bensanpaineensäätimille?? Eikös se mene niin että siitä kun tulppaa sen letkun niin bensanpaine tippuu suhteessa ahtopaineeseen. Eli kun max ahdot on 1,5bar niin bensanpaine tippuu 5bar>3,5bar?? Olenko oikeassa?
duoda, aja niillä suuttimilla mille ohjelma tehty, kiitos. Tarkistappa öljyt (saattaa olla ylimääräistä) ja katti jos on putkessa, niin voi tykätä huonoa...
Vaihda suuttimet vasta kun saat ohjelman mikä on niille tehty.
Jos siellä on 5barin säädin, niin letku irti olet paksulla tyhjäkäynnillä ja laihalla ahdoilla, letku siis toimittaa "referenssin"
Kedua kompaten jos bensan peruspaine on 4 bar, niin tyhjäkäynnillä painetta on 3 bar ja 1barin ahdoilla painetta on 5 bar. Jos revit imusarjasta tulevan letkun irti, niin silloin kokoajan on 4 bar bensan paine.
Juu eli oikeassa olin että bensanpaineensäädinhän pitää bensanpaineen samana suhteessa imusarjassa vallitsevaan paineeseen. Eli kun imusarjassa on on ylipainetta (ahtoa) niin silloinhan bensanpaineen tulee nousta että erotus pysyy säädetyssä arvossa..siis kun sen alipaine letkun nyppää irti ahtojen ollessa 1,5 bar niin bensanpaine tippuu tuon 1,5bar..5bar>3,5 kun taas alipaineella se nousee suhteessa imusarjan paineeseen.
Tänään vaihdan takas ne suuttimet mitkä siinä oli ja ajan niillä ennen kuin on tukku rahaa ohjelmointia varten
Kokeilin tulpata ton alipaine letkun ja pelas paaaljon paremmin kun bensanpaine tippu sinne 3,5 bar tietämille. Eli tolla ohjelmalla noilla suuttimilla ja 3bar paineilla toi toimisi hienosti mutta ei tietenkään sen veroisesti kuin sitten uudelleen ohjelmoinnin jälkeen.
5bar säädin. Joo niinhän se on että bensanpaineensäädin pitää paineen vakiona imusarjan paineeseen nähden..siinä ei ole mitään epäselvää.
3bar säätimellä toi nyt pelaisi varmasti paremmin noilla suuttimilla verrattuna niillä suuttimilla mitkä siinä oli...niillä ruiskutus ajat oli yli 20ms ja ne on liian pienet. Kun nut sais selville kuka tuon tehojen "kuristuksen" on tehnyt..
Jatketaanpa samaan ketjuun: Eli kun tuossa ylläolevassa ei ollut jutustelua AVJ-koneesta ollenkaan ja haluaisin tarkan vastauksen. Eli AVJ:n vakiosuuttimien tilalle (jotka ymmärtääkseni ovat EV6-mallia) pitäisi saada jotkin, jotka riittäisivät noin 300-330hv välille. Ehdotuksia? Asialla olisi kiire, kun huomenna pitää tilata! Kiitokset!
EDIT: Ovat siis mallia EV12 AVJ:ssä vakiona
Viimeksi muokannut Jeppaa; 17.6.2009, 20:32.
Perustelu: väärä suutinmalli
Vastaan itse itselleni, mutta olis kiva jos joku vielä vois tämän varmistaa. Eli löysin suuttimet, jotka ovat 225hp Quattrosta AMU-moottorikoodilla. Suuttimen osanumero on 06A 906 031 J ja tuotto 386cc @ 3bar, joten eikös tuo pitäs riittää sinne 300hv kantturoille 4bar paineilla? Suuttimet ovat tyyppiä EV12, kuten minullakin pitäisi nuo vakiot olla, joten eikös yhteensopivuus pitäis olla sillon varma?
EDIT: Porkkiksen kaavalla: uusi tuotto=vanha tuotto*neliöjuuri(uusi paine/vanha paine) eli 386*sqrt(4/3)=445cc/min ja toisella porkkiksen kaavalla, jolla pitäis jäädä vielä 10% vara suuttimille: 0.19*syl. määrä*cc/min -> 0.19*4*445=338hp, joten riittäähän nuo juuri sinne minne halusinkin, mutta haluisko joku vielä varmistaa tuon yhteensopivuuden?! Liittimet varmaankin osuu kohdalleen, mut istuuko bensakiskoon suoraan?
Viimeksi muokannut Jeppaa; 18.6.2009, 09:06.
Perustelu: pengottu lisätietoa
mulla ois kanssa teille viisaammille kysymys koska mulle nuo suuttimien luvut on ihan hepreaa, mitkä suuttimet kannattaa hommata kun on vaihdettu ahdin"Garrett GT28rs" + pakosarja + 3"downpipe sekä 3"/2,5"putkisto + iso cooleri? Konetyyppi on ANB. Autoon asennettu myös EMJ-Powerin ohjelma "optimal". Teho tavoite on n.250-300hv...
Auttakaa avutonta ! ;D
Tuota elikkä heitin lastun paikoilleen pitäisi olla ABT lastu no kaikki toimii muuten mutta! Kun vetää esim. nelosella loppuun niin noin 5000 kieroksilla loppuu veto sitten vitosella noin 180km/h niin loppuu veto...
Vakio suuttimet on koneessa mutta eikös ne nyt pitäisi riittää tavan softaan?
Voisiko olla että by-bass laskee paineet läpi kun on liian löysä jousi?
Forgen heitin sinne paikoilleen ja sinisen jousen..
Vähän käsi olen näissä hommissa muuten mutta onneksi on näitä foorumeita jossa on alan ammattilaisia/harrastajia!
Kiitos jo etukäteen!
Viimeksi muokannut Sleepy2; 25.8.2009, 19:52.
Perustelu: Allekirjoitukset tarpeettomia.
Jos nyt aloitetaan vaikka siitä, että valitsit jossain määrin väärän ketjun. Vakiosuuttimet varmasti riittävät vakiosuuttimille tehdyille säädöille, mikäli toimivat. Jos vaihdat tilalle isommat, täytyy säädöt tehdä ko. suuttimille sopivaksi.
Ongelmakuvauksesi ei oikein kerro mitään. Miten veto loppuu (totaalinen stop vai puhdittomuus), heijaako ahdot, suhiseeko, jne? Mitä tarkoittaa "heitin lastun paikoilleen" - ilmeisesti vaihdoit koko piirin?
By-pass voi hyvinkin aiheuttaa tehon puutetta, mutta paineet kyllä karkaavat liian löysän jousen tapauksessa ahtojen noustessa. 5000rpm kohdilla alkavat paineet laskea vakiohyrrällä. Tarkemmin tietämättä syy voi olla ihan missä vain - väärässä "lastussa", tukkoisessa bensasuodattimessa, ahtovuodossa, N75:ssä, viimeisiään vetelevässä pa-pumpussa, jne.
P.S. Ihan hirveästi ei kannata huudella noita "nelosen kun yrittää kelata loppuun", "vitosella veto loppuu 180km/h" - olettaen ettet käy radalla testaamassa autoasi.
Comment