Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vanhojen lastujen ohjelmointi?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Vanhojen lastujen ohjelmointi?

Töissä olisi uuni, jossa noita vanhempia ikkunallisia lastuja (UV-EProm) voi tyhjentää ja täyttää uudelleen. UV valolla tapahtuu tyhjennys. Sama vekotin osaa ilmeisesti lukea muistilla olevan datan talteen.
    Noita on käytetty joskus aikojen saatossa työpaikan laitteissakin. Eli noita piirejä olisi vaikka kuin paljon hyllyssä jouten. Pitäisi kyllä verrata sarjanumerot. Piirithän ei kyllä itsessään maksa juuri mitään.

Itse en noista niin hirveästi ymmärrä, mutta eikö olisi mahdollista laitella softa noihin vanhoihinkin ostamatta uusia lastuja. Orkkikset nyt varmaan kannattaa säilyttää.
    Jostain saisi vain noita erilaisia ohjelmia, niin voisi kokeilla useampaa.
    Onnistuisi tiytysti lukemalla piireistä ja polttelisi sitten niitä noihin tyhjiin.
    Onko täällä ketään, joka noista enemmän ymmärtää?

Varmaan copyright on noilla ohjelmilla, eli jäänee ajatustasolle tämä viritys.

Onnistuuhan se ainakin jos sulla on se binääri. Mutta ilmeisesti ne alkuperäiset piirit on yleensä tehty niin että niissä on esto kopiointia varten. Muutenhan noita olisi pilvin pimein jaossa. En kyllä tiedä miten helppo se kopioinninesto on kiertää, en ole tutustunut sen enempää.

Itse olen jotain muistipiirejä poltellut ja silloin siellä oli valinta jolla sai eston päälle. Mutta eiköhän täältäkin löydy porukkaa joka tietää tuon paremmin.

Comment

Nuo UV PROMmit alkaa olla katoava luonnon vara. Poistui suurelta osin autoista jo -90 luvun alussa, eipä noille taida kysyntää olla.

Comment

Ainakin saabeissa kun on ollu noita ikkunallisia piirejä niin ne on saanu kopioitua.

Comment

Riippuu prommerista "välittääkö" mitään salauksista tahi ei.
          UV-valotuslaitetta ja prommeria ei passaa kuitenkaan sekoittaa samaksi laitteeksi. Valohoitimella ainoastaan tyhjennetään piiri. Ohjelmointilaitteella taasen luetaan esim. vanha softa sisään toisesta piiristä, tai vaihtoehtoisesti binääri- tai heksatiedostona. Samaisella laitteella tietenkin myös ohjelman poltto, eli lataaminen tyhjälle piirille.
          Kyllä noita EAPROM:meja käytetään vielä jonkin verran, mutta käyttö on tosiaan vähentynyt FLASH-muistien hintojen romahdettua.

Comment

minä tein juurikin niin että pistin softat alkuperäisiin piireihin. Ei ole kyllä noissa tavan EEPROMeissa vielä mitään suojauksia

Comment

Working...
            X