Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahdot pakkasella T5 20v :ssÄ

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Eilen yli 20 astetta pakkasta, ja hyvä että ahto edes 0.5 baria.
    Eikä todellakaan tuntunut yhtä tehokkaalta kun esim. kesällä.

    Eli varmaan jotain muuta on meikäläisellä vikana!

    edit: Eikä ainakaan rajua ahtovuotoa ole, eilen nimittäin testasin.
    Ja by pass puhdistettu kesällä (forge) ja myös n75 putsattu...

    Comment


    • #32
      Varmaan ne vuotavat pakopuolen tiivisteet syypää ahtojen puuttumiseen.

      Comment


      • #33
        Nii että leudommalla pakkasella ei sit noin alas jää ahdot?

        Comment


        • #34
          Tai jos se vetää taas ilmaa sieltä vuotavista tiivisteistä. Eilen pakkasta 25 ja ei minulla ainakaan ahtanut kuin 0,7-0,8 bar.

          Comment


          • #35
            Aikaisempia postauksia lainaten voisi testata vielä irroittamalla "multi-vika-anturin" johto. Jos multi-vika lähettää viallisena high signaalia eculle --> ei ahda. Näin omassa ADU 551B kytkennässä sekä T.H.:n ex ABY:ssä.

            MAF huomio ilmamassan kasvun, jolloin seos rikastuu. ---> soppaa riittää. Imuilman jäähtyminen vaikuttaa ennakko-korjaukseen. En muista oliko seoskorjausta ylöspäin imuilman lämmön funktiona. Kylmärikastuksella (vesi) merkitystä, mikäli termari valskaa ja lohko käy viileänä. --> rikastuu. Jäähdytinveden ja imuilman viileyden näkisi ajon aikaisella VAGCOM loggauksella / mittarista, jonka anturi herkkä kylmälle viimalle. Ajakaapas data tiedostoon ja copy paste tänne. Samalla jos saisi seoksen mitattua wide bandillä, niin olisi hieman enemmän tietoa analyysiin. Itse en voi testata, koska kesärenkaat alla.

            Kuulokkeilla kannattaa kuunnella nakutusta, jotta se tulee eliminoitua.

            Onko ahdon vaje vain 90C vesilämmöllä vai miten on tilanne vajaalämpöisellä 65C koneella ?
            Millä vaihteella ja millä rundeilla ahtovaje ?

            Liian villi vaihtoehto: kovalla pakkasella vanha bensapumpu ei enää jaksa kunnolla. Tähän en usko edes itse.

            Nyt ei pakkasesta tietoakaan......
            http://www.vaisala.com/weather/history.htm

            ps. millaisella radalla testaatte talviliukkailla täysahtoja.

            Comment


            • #36
              En muista oliko seoskorjausta ylöspäin imuilman lämmön funktiona.
              On kyllä, mutta tehdasasetuksissa ei tehdä oikein muuta kuin rikastetaan imulämpöjen noustessa pilviin ettei nakuttaisi. Tämäkin lähinnä vain isommilla kierroksilla. Massamittauksen takia ei tarvetta olekaan kompensoida kylmää.

              Comment


              • #37
                Eilen katselin vag comilla, niin koneen lämmöt herättivät pienen epäilyksen.
                Paikallaan lämmöt nousee max 81 astetta ja ajossa (ulkona -10) n.75,5 astetta...

                Eli ei varmaan ihan kaikki oo niinku pitää... Termari on vaihdettu vasta vähän aikaa sitten.

                Täys ahtoja kokeilen kuivalla, sen verran kuivalla että ei sudi..

                Ahdot nousi kyllä tuolta 0,5 barista, n. 1 baariin, kun pakkanen laski tonne kymmenen tienoille. Lastu on.

                Comment


                • #38
                  Ellei muut menetelmät (mittaristo, klima) tue lukemaa, vaihda G62 kannen takapäästä.

                  Comment


                  • #39
                    Klima on pari astetta jäljessä ja mittari näyttää paikallaa olessa 90 ja yli, vauhdissa pari pykälää alle 90 astetta...

                    edit: Eli klima näyttää viel pari astetta vähemmän...

                    Comment


                    • #40
                      Ahdot nousi kyllä tuolta 0,5 barista, n. 1 baariin, kun pakkanen laski tonne kymmenen tienoille.
                      Eiköhän nuo ole jo normaaleja lukemia. Tai sitten minullakin on jotain rikki.

                      Comment


                      • #41
                        Kuuluuko turbon kuulua auton sisälle? Eli esim. kun ajan isolla vaihteella ja painan kaasun pohjaan, auto ei tietenkään ampaise mihinkään, vaan alkaa kuulumaan suhinaa konehuoneesta.
                        pienemmällä vaihteella auto kyllä liikkuu ihan hyvin ja ahdot nousevat, paitsi että välillä nollakelissä ahdot jäävät 0.4 baariin. Niin mites teillä on, kuuluuko konehuoneesta suhinaa, jos ajatte 80km\h kutosvaihteella ja painatte kaasun pohjaan?. Onko normaalia vaiko ehkä jostain vuotaa?

                        Comment


                        • #42
                          Omassa autossa vakio ADU tekniikka ja softa, pakkasta ca -15C' ja ahda hetkeksi 1.4 bari ja heti tippu 1.0 barin. Lämpimällä kelillä ca 3-7krpmi 1.4 bari.

                          Comment


                          • #43
                            Ei kuulu minulla turbon ääni sisälle. Ei edes ikkuna auki. By passi kuuluu, jos on ikkunat auki. Sekään ei kuulu ikkunat kiinni.

                            Comment


                            • #44
                              Oma karalan softalla nostaa kyllä ahdot 1.2-1.3bar näilläkin keleillä.


                              [OT]Kuten aina, tuohon turbon uhkuntaan ja puhkuntaan vaikuttaa filtteri ja filtterikotelo todella paljon. Oma uhkuu ja puhkuu kuin iso paha susi ja kolme pientä porsasta (by-pass), autossa kartiofilsu, alkuperäinen filsukotelo on tallissa.[/OT]

                              Comment


                              • #45
                                Mulla vakio urS4 (AAN), ja ahdot kesällä parhaimmillaan 1.2. Nyt:
                                -18 astetta -> 0.7
                                -20 astetta -> 0.7
                                -22 astetta -> 0.6
                                Kyllä se vaan paljon vaikuttaa tuo lämpötila. Missähän lämpötilassa se lakkaa ahtamasta kokonaan :)

                                Comment


                                • #46
                                  Edellisessä ahtotestissä -23C ja edelleen ahtaa suunnilleen saman mitä kesälläkin. Kulkee aika mukavasti, muttei viitsi kiusata moottoria/voimansiirtoa kovin noin kylmissä oloissa.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Nyt kun on oikeen tarkkaillut ahtoja kovilla pakkasilla, niin kyllä -20asteen pakksella tuntuu olevan 0,2bar pienempi kuin normaalisti. Painetestiä ei ole tullut tehtyä, muttei kuulosta/tunnu siltä että joku olisi alkanut falskaamaan. Eli nyt olisi paineet sellaista 1,2-1,3bar maksimiluokkaa, ja henkisesti tietenkin tuntuu että vetoja ei ole kun ei ole ahtojakaan ;).

                                    Comment


                                    • #48
                                      No ihan samaa tuossa itsekin mietin kun katsoin mittaria :) Ahdot oli 0.5 barin tienoilla , ja tuntui että ei kulje mihinkään vaikka pakkasta oli 28 astetta :)

                                      Comment


                                      • #49
                                        Taitaa omassakin puuttua öpaut 0,2 bar maksimista.

                                        Comment


                                        • #50
                                          MTM:n softalla ei putoa paineet :) 1.3-1.4 pukkaa edelleen

                                          Vaan se kyllä huomaa vauhtipyörästä, alkaa tärräämään vedätyksessä kun pakkasta tarpeeksi

                                          Comment


                                          • #51
                                            Eipä putoa täälläkään paineet. Mukisematta sysää ~1,3bar pakkasesta huolimatta.

                                            Comment


                                            • #52
                                              0,5 bar, pakkasta -25°

                                              Kun kierrättää yli 5500 rpm alkaa ahdot nousta 0,7 bar asti

                                              Eikä todellakaan kulje mihinkään

                                              Comment


                                              • #53
                                                Pakkanen vaikuttaa selvästi öljytäytteisen mittarin neulan liikehdintään, vaikea seurata ahtopiikkejä. Kuitenkin vähintään sen mitä lämpimänäkin, MTM-pohjaisessa ja muutenkin puukotetussa softassa ei ole tarpeettomia ambiettientrauksia.
                                                Pakkasta keskiviikkona -31, ahtoja 1.7 bar ja pelit rokkaa niin, että hirvittää veivien puolesta. Plussakeleillä menee rikkaahkolle, mutta pakkasilmassa tuntuu olevan happea niin hyvin, että jaksaa laulaa hyvin rajoittimeen asti.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  MTM-pohjaisessa ja muutenkin puukotetussa softassa ei ole tarpeettomia ambiettientrauksia.
                                                  Meinaatko että kaikkien softien pitäs ahtaa näillä pakkasilla samalla tavalla kuin kesälläkin?

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    En, käytin sanaa "tarpeettomia" liian innokkaasti. Ovathan nuo ambienttikorjaukset (ilmanpaine, lämpötila) hyödyllisiä jo ihan ahtimen kestoiän kannalta. Tuossa softassa, mikä lötkössä on, ahtimen hyvinvointi on about viimeinen asia prioriteeteissa. Hyvin se on silti pysynyt nipussa, kopkop...

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Pienten kokeilujen jälkeen näyttäisi siltä että RiSassa ahdot laskee pikkaisen pakkasen myötä. Lähellä nollaa max 1.4 bar ja -15 max 1.2 bar. Karalan softa ja Apexin EL ahtopainemittari.

                                                      Persaukidyno ei tunne menossa eroa, hyvin tuo lykkää selkänojaa eteenpäin kaikissa keleissä.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        -17 C ja kone kävi lämpöisenä tyhjäkäyntiä, mittaristossa 90 C ja klimassa 88 C.

                                                        Heti lähtiessä ahtoi niin kuin pitää, pienen ajon jälkeen lämmöt laski, mittarissa n. 70 C, klimassa 80 C ja ahdot max 0.5 bar

                                                        Eli nähtävästi kone käy liian kylmänä. Kävin jo pahvia törkkää keulalle, mutta ei vielä auttanut tarpeeksi.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          sen olen nyt myös huomannut että 3B:n MTM softa rajoittaa ahtoja myös moottorin lämpötilan suhteen, AAN:ssä ei... ainkaan havaittavaa määrää. Puoliksi joskus hirvittää kohtelu kylmää moottoria kohtaan :/

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            4 astetta ulkona lämmintä ja ahdot 1,4 baaria eli pieni vaikutus tuolla ulkolämpötilalla asiaan.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              totta tosiaan, pieni ero taitaa olla. Samalla lämpötilarajalla tyhjäkäynti tippuu hivenen alemmaksi? Olin juuri valoissa kun yhtä-äkkiä putoaa kierrokset 50-100 kiekkaa alemmaksi. Kesällä olen tätä katellut ennenkin. Eli tyhjäkäyntiin vaikuttaa, moottorin lämpö, ulkolämpötila, ilmastointi, auton liikkuminen. Mikä muu?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X