Kyllä mulla ainakin putkenvaihdolla ja säädöillä oli selvä vaikutus, et en usko et pelkkä putkenvaihto auttais niin paljon. Nyt jaksaa vetää melkein punarajalle, kun ennen pelkällä lastulla alkoi selvästi hyytymään 5000 jälkeen. Koneen keston kannalta ei nyt sillä luulis olevan mitään väliä. Edellisessä 1.8t:ssä vaihdoin putken lastun jälkeen ja säädöille ei tehty mitään ja siinä ei ainakaan ollu mitään koskaan mitään ongelmia...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
SKolmoseen Vauhtia
Collapse
X
-
-
Tehoahan se ei yhtään tuo lisää, vaan pienentää vaan tehon hävikkiä. Vakiocoolereilla imuilman lämpötila oli omassa n. 50C, et luulis FMIC:n nyt ainakin vähän pienentävän tota arvoa ja samalla pienentävän tehon hävikkiä.
Toi forgen cooleri on vaan luultavasti suht hintava, kun on bolt-on ja mahtaako siinä tulla vielä mukana toi muokattu crash-bar...tai niin ainakin käsitin noista asennusohjeista. Et varmaan saa halvemmalla teetettyä jossain pajalla. Oon ite laittamassa 530x230x76mm kokoista cooleria tähän omaan, et voin sitte ilmoitella mitkä on imuilmanlämpötilat sillä...
edittiä:
Joku lämpötilakäyrä siellä Forgen sivuilla näytti olevan, missä lämpötilat laski 45C -> 35C Forgella ja joku mun mielestä joskus kirjoitteli täällä, et 1C = ~1hp...
Comment
-
Tein styroksista noilla mitoilla testi-coolerin ja sen sain sinne just mahtumaan. Oikea cooleri on tilattu, mut tuloillaan, et sitä en sitte tiedä, et miten paljon coolerin päädyt lisää paksuutta. Luultavasti sitä crash-baria joutuu muokkaamaan, mut miten paljon ni on vielä arvailujen varassa. Ajattelin aluks yrittää siirtää sen palkin kiinnitysreiät etureunasta takareunaan, niin sillä saa pari senttiä lisätilaa ja jos sekään ei siitä, niin sitte tarvii leikata tollainen aukko ku tossa forgessakin...
Comment
-
Tuossa joku kuva tuosta mun coolerista. siinä näkyy tuo kiinnitysrautakin.
http://img.photobucket.com/albums/v2...a/DSC00666.jpg
Comment
-
Löytyykös kenties keltään lisää kuvia itseasennetuista coolereista? Lähinnä tee-se-itse -kokemukset kiinnostavat, jos niitä löytyy.
Olen itse tuon lämpötilan laskun testannut alkuperäinen vs. edessä iso, tulokset ovat juuri tuota mitä Forgen sivuilla näkyy.
Niin ja tämähän oli ensimmäinen posti koko foorumilla.
Comment
-
Tossa muutamia kuvia S3:ten coolereista mitä netissä on tullu vastaan...omaa alan asentelemaan tällä viikolla, et siitäkin on pian toivottavasti kuvia ja asennuskokemuksia.
Kuva
Kuva2
Kuvia
Minkä kokoisella coolerilla olet ton lämpötilan laskun testannu? Minkä verran asteissa ilma kylmeni?
PS. Ootko sä muuten se skeittaaja Harri Puupponen? =)
Comment
-
Nyt on ollu cooleri paikoillaan pari viikkoa ja täytyy kyllä sanoa etten huomaa mitään vaikutusta. Vag-comilla mittailtiin arvot 4- ja 5-vaihteilla ja samat ajot suoritettiin kaverin vakiocooleriässkolmosella. Omat arvot näkyy tossa linkissä ja kaverilla oli pari astetta suurempia arvoja...ja kaverin mittaukset oli vielä tehty pari tuntia aikasemmin, eli ilma oli muutaman asteen vielä lämpimämpääkin. Eli ei mitään eroa...
Ulkolämpötila oli omassa tapauksessa n. 14C, eli toivottavasti edes kesäkuumalla noihin sais jotain eroa syntymään.
Mittauksia
Eipä tästä nyt ainakaan kovin tyytyväinen voi olla, vaikka en tietenkään mitään suuria muutoksia odottanutkaan. Olisin kyl luullu et edes Vag-Comilla sieltä sais jotain eroa irti mihin ei kalibroimattoman persdynon tarkkuus riitä...
Comment
-
Teemu: Harmi, mutta varmasti kesäkuumalla asia on toisin. Suomen ilmasto nyt ei tietysti mahottoman trooppinen ole.
Toisaalta harmi, mutta toisaalta muiden ko. kapistuksen omistajien kannalta hyvä, että toimit "pioneerina". Olin itsekin kuitenkin pähkinyt moista viritystä, mutta nyt ei oo ihan päällimmäisenä mielessä. No tulihan tuosta ainakin aimo annos katu-uskottavuutta. ;))
Comment
-
Joo kivahan noitten kanssa on puuhastella vaikka nyt ei hyötyä ollutkaan. Ja noi ht-tunen coolerit on niin kuluttajaystävällisissä hinnoissa ettei siitä nyt konkurssia tullu.
Tossa coolerissa on 2.5" lähdöt ja putkisto on 60mm tavaraa kun 2.5" hankkiminen näytti niin hankalalta kun ei ole mikään yleinen koko. Osaako joku sanoa et missä tehoissa tollainen putkisto alkaa ahdistamaan? Putken sisämitta taitaa olla ~55mm...
Comment
-
No en tosiaan mitään radikaalia odottanu, mut olisin luullu et eroa olis ollu vakioon kun nyt arvot oli melkein identtiset. Näyttää ainakin siltä et näillä keleillä vakiocoolerit on ihan riittävät. Mut täytyy kesällä mittailla uudestaan et millasia eroja sillon syntyy ja että onko tosta sillon jotain vaikutusta...
Comment
-
Eikös se cooleri toimi lämpöakkuna, alkaa lämmetä tulopäästä ja kun lähtöpääkin on lämmin, tippuu teho. Lämmönvaihtimena toimiminen varsinkin bensakoneella on vasta sekundäärinen funktio, kertoi asiaa minua paremmin tunteva taho.
Eron huomaa rajummassa menossa, varsinkin radalla, jossa urku auki ollaan usein ja kuitenkaan keskinopeus ei ole valtava.
Mun TDI:ssä on 200 20 V vakiokuuleri ja kesällä radalla parin polkaisun jälkeen tippu tehot kuin lehmän häntä. Uusi, isompi on tilauksessa. TDI:ssä on moottorijarrutuksessakin ahdot 0.4, ei oikein jäähdykään niin kuin bensalaitteissa. Ahdot on luokkaa 0.9 - 1.0 tässä vaiheessa.
Comment
-
Ainakin tossa omassa kulkineessa huomaa kulkupuolen radalla vähitellen rauhoittuvan -olen pistänyt sen tuon ylös hiipivän imulämmön piikkiin, kun kuulerit keräävät lämpöjä. Eli allekirjoittaisin tuon Antin väittämän.
Comment
-
Kai se sitten radalla on toinen tarina. Mutta ainakin noilla 200 20V ajavat 100% varmasti 360-420hv versioinakin vakiocoolerilla. En ole koskaan kyllä kysynyt noista ahtopaineiden laskusta. Eli noi vakiocoolerit on kuitenki useimmiten aika hyviä. Se on toinen juttu että ne muovipäädyt ei välttämättä valtavia kestä. Varsinkaan vanhemmiten.
Edit: Lähinnä ajan takaa sitä että useimmiten tuplatehot vasta "oikeuttaa" coolerin vaihtoon.
Comment
-
Kannattaa aina erotella mistä puhutaan. Baana-ajossa urku auki viima on aikamoinen, ja kuuleri ei niin kriittinen. Radalla taas nopeudet pienempiä, rasitus samaa luokkaa, eli kuuleri kriittisempi.
Toi 360-420 sopikin hyvin. Puhutaanko tehosta 420 hv ekalla vedolla, ja 360 hv 10:llä vedolla? Vastaisi suunnilleen minun kokemusta. Esim RS4:ssä 3. kierros radalla (Alastaro) urku auki tuntuu persdynossa puuttuvan jo reilusti tehoja, sanotaan noin 50 Nm ja 50hv.
Voisi myös väittää, että kriittisinhän se kuuleri on juuri vakioturboilla, jotka vedetty tappiin asti lastulla. Eli tuottavat sitten yläkierroksilla runsaasti myös lämpöä. Isommat turbot pysyvät paremmin alueellaan isoillakin kierroksilla, joten lämpötila ei niin nouse. Toki se kokonaislämpömäärä voi olla suurempi, kun tuotto kasvaa, eli kuulerilta vaaditaan sinänsä kokoa.
Ja sen verran vielä mainittakoon, oma kokemus on, että uudemmat laitokset ovat tarkempia imulämmöistä, ja säätävät menoa kesymmäksi sen mukaan. 5-sylinterisessä 20v:ssä en havainnut yhtä selvänä ilmiötä, ehkä säätöä ei niissä voida viedä yhtä "tappiin" kuin tuoreissa sähkökaasuhärveleissä?
Tästähän voisi joku logata ihan faktaakin: imulämpögraafi, 5 vetoa vakio-S3:lla vs FMIC-S3.
Comment
Comment