Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

SKolmoseen Vauhtia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Maatsi on kuningas.
    AMW:llä on alle vuoden ikäinen kohtalaisen tarkka tietokoneohjattu dyno.
    Vaikkaa Lappeenrantaan on hiukan matkaa ja Martikaisella hurja kiire niin siellä kyllä kannattaa käydä.
    Itse vien S4 sinne putkihommiin parin viikon sisällä.
    Kaverin Imprezan muutokset on tehty AMW:llä ja jälki on kaunista.

    (aikamoinen mainospuhe;))

    Comment


      #32
      Tervehdys,

      Kävin tänään auton pajalta ja ensimmäiset kokemukset auton suhteen ovat rohkaisevia. Vaikka putki on vielä tulon päällä niin luulen että olen sijoittanut rahani oikeaan kohteeseen. Kävin pariin otteeseen konetiellä testaamassa uutta setuppia ja auto tuntuu juuri sellaiselta kun Jynssi lupaili: Alavääntöä on runsaasti ja porttauksen avulla jaksaa vääntää myös yläkierroksilla. APR:n softassa loikkiminen vakion- ja virisoftan välillä käy napin painalluksella.
      Loppujen lopuksi autoon laitettiin Forgen 006 dumbbi. Saapahan tuuninki-tuhauksen samaan hintaan;).
      Voin myös kuvitella mutta mielestäni vaihtaminen on pehmeämpää kuin aikaisemmin....Luin aavistustani tukevan kirjoituksen Forgemotorsportin sivulta mutta silti erikoista miten tällainen viri voi vaikuttaa vaihtamiseen...Tiijä tuota.

      Eniveis, so far so good

      Ei allekirjoituksia

      Comment


      • #33
        Aaah, mikään ei voita aamulla vastalastutetun auton kiihtyvyyttä =)

        Mulla tuli kans kun vaihdon Forgen (007) by-passin orkkiksen tilalle semmoinen tunne että vaihtamiset olivat vähän pehmeämmät, tosin meikäläisen orkkis by-pässi oli luokka McDonaldsin imupilli kun puhalsi joten olisin voinut huomata pehmeämmät vaihdot orkkis pässilläkin. Tiedä häntä... ainakin toi Forge pitäis kestää väääähän paremmin!

        Elämässä ei bareja lasketa, niitä nostetaan!

        Comment


        • #34
          Eikö näissä uudemmissa s3 ole kuitenkin se bypass jossa on metallikamat sisällä?
          Tuskin se kovin huono voi olla alunperinkään? Onko kukaan kokeillut porschen vastaavalla bypassilla? Entä Saabin? Kun meinasin ite 3B:n kohdalla kokeilla jotain forgea halvempaa vaihtoehtoa...

          Comment


          • #35
            Enpä uskalla sanoa uudemmista, mulla vm 2001 (lähtenyt tehtaalta syksyllä 2000) ja siinä vielä oli tuo "vähemmän hyvä" pässi. Jossain muistan lukeneeni noista vaihtoehdoista, oiskohan ollut peräti FFP:llä? Ja TT:ssä on vissiin jossain vaiheessa tullut parempi by-pässi mutta tämäkin tieto tulee muistista joten siihen(kään) ei luoteta liikaa, eihän? =)

            Comment


              #36
              Meikun auto on vuoden vanhempi kuin kallel in ja venttiilin paikalla oli orkkiksena Boschin muoviripellys. Vaihdoin venttiilin kertaalleen uuteen Boschiin kun vanha alkoi prakaamaan. Mikäli venttiilin vaihdolla Forgeen on jotain tekemistä vaihteiden vaihtamisen pehmeyden kanssa niin hinta ei harmita yhtään.

              Lastutetuissa autoissa on kuulemma vaarana ettei orkkis venttiili kestä. Ei toinna ottaa riskiä että venttiili pamahtaa esim. matkalla pohjoiseen mistä koituisi että "tykittelisin" safe modella Veikon Venttiilikauppaan n.30 km/h.

              Tuumailin tässä venttiilistä kuuluvaa sihahdusta. Ääni on huomattavasti hiljaisempi kuin Boschin viallisella mutta kuitenkin sen huomaa. Lainaan seuraavan tekstin Forgemotorsportin sivuilta "this recirculating diverter valve dumps the charge-air back into the air intake system keeping external noise to a minimum". Kai on ihan ok että se ääntää vaikka tekstissä hiljaisuutta kehutaan????

              Comment


                #37
                ääni johtunee lastutuksen myötä kasvaneesta paineesta, ei niinkään bp:n rakenteesta.

                Comment


                • #38
                  Ihan ohimennen sellanen kyssäri että mites S3:ssa viallinen Bypassi ääntelee?? Itse sain auton 2-3vk sitten ja on ensimmäinen VAG 1.8T vekotin joten itsellä ei ole tietoa onko venttiili viallinen.
                  Kiihdyttäessä kun kaasun nostaa kuuluu tsih-tsih, tehoa kyllä on.

                  Comment


                    #39
                    Sain vahvistuksen venttiilin puhinaan pesialistilta. Ääni johtuu paineen kasvamisesta kuten Tomi jo kirjoitti.

                    Comment


                    • #40
                      Mulla tuo viallinen by-pässi ilmaisi itsensä siten että kun kiihdyttäessä nosti kaasun niin kuului oikein kunnon tsih, vähän samanlainen ääni kun bussin ovi aukeais. Eli siis ehjä by-pässi voi pitää kyllä ääntä, se on tuo äänen voimakkuus joka voi kertoa viasta omien kokemuiksien perusteella.

                      Helpoimmiten varmistaa by-pässin toiminnan irroittamalla se ja puhaltamalla, ei saa päästää ilmaa läpi.

                      Comment


                      • #41
                        Olen miettinyt eri putkivaihtoehtoja tohon kolmoseen. Mitä pidätte noista pakoäänistä, kun vaihdoitte sen orkkisputken paremmin virtaavaan.
                        Simons ( kahdella vaimentimella ) on ehkä järkihintaisin ja hoitaa tehtävänsä. Mut se Milltekin putki ( yhdellä vaimentajalla ) kiinnostaa kanssa hieman. Onhan niitä muitakin, kunhan hinta pysyy kohtuullisena pakoputkesta ja materiaali silti rosteria.
                        Aiemmassa autossa ( A4 1.8T )oli AM-Worksin putki ( kahdella Simonsin vaimentimella ). Ääni oli miehekäs.

                        Comment


                        • #42
                          MTM:n putki isäni S3:ssa: erittäin pieni ero esim tyhjäkäyntimetelissä, pikkaisen matalampi jyrinä -ei häiritsevä. Ajossa ei resonansseja, eroa vakioon vasta kun antaa happea. Sittenkään ei mikään raivotuunari-ääni. Omasta mielestä hyvä, jonkun mielestä voi olla jopa liian hiljainen.

                          Comment


                          • #43
                            Onkohan joku asentanut autoonsa alla mainittua lastua:

                            Audi S3 VVT 210hp, REVOtechnik-ohjelmistopäivitys.
                            Teholukemat vakiona: 210Hp ja 280Nm. Revolla 265Hp (+55hp) ja 385Nm (+105Nm). Autoihin: Audi-S3

                            Entä BSR putkea katalysaattoreilta taaksepäin

                            Kokemuksia. Esim. Aukeaako kaasuläppä miten herkästi, millainen ajettava kaupunki ajossa.

                            Comment


                            • #44
                              Omassa on tuo Revo, vakioputki. Tässä pyydettyjä kokemuksia:

                              Kaasuläppä aukeaa aika herkästi, tämän huomaa vielä selvemmin jos säätää lisää ahtoja (lisävaruste) SPS3:lla. Eli ennen kun tottuu niin auto tuntuu hieman äkäiseltä, tahtoo ryntäillä toisten autojen peräluukkuun :) Tuohon tosin tottuu hyvin nopeasti jonka jälkeen autoa voi ajaa yhtä vaivattomasti kuin vakiona: kaupungissa, ruuhkassa, maantiellä, talvella, missä vaan. Tai noh, itse asiassa on helpompi ja hauskempi ajettava viritettynä kun sitä voimaa tulee todella vaivattomasti juuri keskialueella. Toki sitten ylempänä vähän rauhallisempi (siis kuitenkin parempi kuin vakio!) mutta ainakin minä käytän enemmän tuota keskialuetta. Vähemmän kokenut kuski totesi myös että ihan helppo ajaa. Tosin varoitin selkeästi että älä tallaa kaasua samalla tavalla kun heidän Nissanissa...

                              En vaihtais takaisin vakioon mistään hinnasta, ennemmin luovun koko autosta :)

                              Edit: Tarkennuksia omiin ajatuksiin...

                              Comment


                              • #45
                                Kiitoksia kommentista
                                Vähän arvelin tuota herkkyyttä tavallisessa ajossa. Kun kiihdyttää rauhallisesti, pitää keskittyä hieman ahtopaineiden noustessa ( varmaan siinä 3000 kiekan kohdilla ), eli just ku alkaa vaihtaa isommalle vaihteelle.
                                Mut onhan se muuten kiinnostavampi ku vakio-ohjelmalla.
                                Jos ottaa sen REVOtechnik ohjelman, kannattaa varmaan harkita sitä SPS3 lisävarustesettiä.

                                Comment


                                • #46
                                  S3:ssa ja TT:ssä putkistot eivät ole ihan samanlaiset, mutta TT:ssä Milltek on ainakin ollut hyvä. Ääni on hieman möreämpi kuin vakiossa, mutta mikään teinituning pärinäputki se ei ole.

                                  En tiedä onko essonbaarijuttuja, mutta jostain olen ollut kuulevinani että ainakin aika monet MTM:n putket olisi Milltekin tekemiä... ja ymmärtääkseni myös Forgen putket on Milltekin tekemiä... Design voi toki olla vähän toisistaan poikkeava, mutta aika harva noista viritysajoista kai itse putkea vääntää, samoin kuin ei ne itse myöskää jousia ja iskareita valmista...

                                  Ja BSR:n putkihan on sitten Simonsin tekemä, tosin kylläkin BSR:n omaa designia...

                                  Comment


                                  • #47
                                    Tosiaankin tuolla SPS3:lla ei tule enään vaihdeltua juurikaan asetuksia. VAG-COMilla katsoin kuinka paljon uskaltaa vääntää lisää ja siitä sitten askel pari varovaisempaan suuntaan.

                                    Mulle ei vakioasetukset kyllä riittänyt :D

                                    Eikö sulla Ilkka ollut Revo tehtynä jo ennen Milltekin laittoa? Eli miten tuo ahteridyno suhtautui pakoputken päivitykseen?

                                    Comment


                                    • #48
                                      Selvä kiitoksia mielenkiintoisista vastauksista.
                                      Oletteko käyneet radalla kesällä tai talvella. Ja jos niin mahtoiko sillä SPS3 lisäahdoilla olla vaikutusta.
                                      Miten se lastuohjelma toimi, jos vaihtoi putken jälkeenpäin? Eikö siinä lastussa ole eri ohjelma jos on putki vaihdettuna. Vai voiko sen kanssa huomioida tuon lisäohjelman kanssa.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Putki ei vaadi / ei tarvitse ohjelman vaihtoa, sen kuin vaan ruuvaa putken kiinni. Eli putken voi vaihtaa yhtälailla vakioon, lastutettuun tahi lastutettuun ja säädettyyn.

                                        En ole käynyt oman pirssin kanssa radalla (vielä...) mutta arkiajossakin huomaa kyllä selvän lisäyksen kun vääntä ahdot ylöspäin. Eli SPS3 lisäahdoilla on vaikutusta, missä vaan, niin kuin lisäahdoilla pitääkin olla :)

                                        Lisäämällä ahtoa lisäät vääntöä, tehoakin tulee tokin lisää. Tehoa saa ehkä enemmän tuolla sytytyksen säädöllä. Mutta tässä vaiheessa vakavaa tekstiä: älä säädä sytytystä ellet tiedä mitä teet! Liian aikainen sytty aiheuttaa nakuttamista ja liika nakuttaminen taas ennemmin tai myöhemmin hajottaa koneen. Tuolla SPS3:lla ei nyt aivan kauheasti saa sytytystä säädettyä mutta jos muutamat asiat "osuvat kohdalleen" niin tuolla(kin) voi rikkoa pannun.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Täytyy kyllä tunnustaa, että itse en kyllä persdynolla huomannut putken vaihdolla olevan suurtakaan merkitystä. Jos oletetaan, että putkella saa ehkä +5hp/10Nm (mainospuheista huolimatta nuo luvut lienee suurinpiirtein realistisia), niin ei se mitenkään hirveästi ole.

                                          Comment


                                          • #51
                                            No niin, tuohan selittää jo vähäsen... harva SPS3:sen omistaja kuitenkin tyytyy vakioRevoon (kuten ei myöskään mun kaveri jolla on Revotettu S4:nen, aina vinkumassa SPS3:sta lainaan jostain syystä!) =D

                                            Mulla on "normaalit" ahdot pohjalla ja SPS3:llä tappi teholla ahdot pyörii siinä 1.5-1.55 baria. Ja muuten minun mielestä VAG-COM:illa saa luettua yli 1.5 bar ahtoja (esim. omassa mitattu juuri tuo 1.55), tuo riippunee autosta ja VAG-COM versiosta tosin aika paljonkin mikäli olen ymmärtänyt asian oikein. Noh, kannattaa nuo ahtoarvot ottaa siis varauksella kun minulla ei tässä asiassa ole minkäänlaista faktaa :)

                                            Sytytyksen säätö omassa autossa vaikuttaa esim 4 ja 6 välillä ihan selkeästi persdynolla. 7 asetuksella liikutaan jo sytytyksen rajamailla, vielä turvallisesti nakuttamatta mutta yhdellä sylenterillä alkaa ecu jo säätää sytytystä taakse päin. Tosin 6:lla auto on huomattavasti mukavampi ajaa eikä persdynolla juurikaan hitaampi. 8:lla en ole edes kokeillut...

                                            Joten ajelen melkein aina HB 8 ja T6:lla, auto on tuolla hieman äkäinen ajettava (siihen tottuu hyvinkin nopeasti jolloin ajosta saa täysin jouhevaa) mutta myöskin hyvin voimakas - aiheuttaa hymyn useamman kerran päivässä ja se on se mitä autosta haluan!

                                            Comment


                                            • #52
                                              Kalle,

                                              Oletko mitannut ahtoja ahtopainemittarilla? Mä voisin kuvitella, että sullakin ahdot on aika paljon yli 1.5:n.

                                              Comment


                                              • #53
                                                VAG-COM mittaa 2540 mbar asti
                                                Mikähän paineanturi siellä boxissa on? Sehän tuon mittausalueen kai ratkaisee? Jos autossa on 2.5 barin anturi, sitä korkeampia ahtoja ei tietysti saada mitattua. Miten sitten saadaan säädettyä ahtopaineen tahdistusventtiiliä, jos liikutaan mittausalueen ulkopuolella, mene tiedä.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Joo joo, oikein mielenkiintoisia juttuja. Käyköhän se: Hex-Usb+Can tuon ikäisiin autoihin vai mittako se vain uudemmista. Missä hinnoissa mittarit liikkuu ( VAG-COM Ja se toinen ) suurinpiirtein.
                                                  ... Niin sen putken vaihdon tuoma merkitys olisi 15hv, ja jotain 30nm vääntöä...mainospuheissa. Jokatapauksessa olisin kuvitellut huomaavan eron alkuperäiseen.
                                                  Voi olla että kävisin Martikaisella Lpr:ssa lastuttamassa dynossa. Jos mittaisi putken vaihdon jälkeen ennen lastu ohjelmaa, näkisi tuloksen ( tietysti vakionakin). Olen ollut kyllä Lehtosen kannalla ehdottomasti lastuissa. Katsotaan nyt, vaaka kallistuu tuonne ensin mainittuun. Ja mikäli jossain vaiheessa tulisi muutakin.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Hmm, täytyypä penkoa arkistoja kun pääsen kotiin. Tarkistaa mikä sinä päivänä oli tarkka ilmapaine ja sen mukaan miettiä ja kalkuloida. Taitaapa olla niin kuin Ilkka ansiokkaasti on selvittänyt että maksimi on tuo 2540. Sehän olisi se mun 1.55 baria sopivalla ilmanpaineella.

                                                    Tosin ahdin kestää paremmin 1.5 barin ahdoilla joten en halua tietää että minulla on esim. 1.7 baria ahtoja xD
                                                    Ei laisinkaan, näköjään on hankittava ahtopainemittari...

                                                    Ilkka, mulle kerrottiin että meillä pitäis olla LB9:llä 1.2-1.3 baria ahtoja, onko tuo sun 'Revo LB9/T6 - 1.51675 bar / 4120 rpm' Boost Machinella? Doc-Powerin pojilla oli Revotechnikiltä tekninen hemmo viime vuonna messuilla ja tämä heppu tuon arvon mulle kertoi.

                                                    Ai niin, tuo lämpö asia, viimeksi kun olin penkissä niin homma meni pilalle juuri lämpöjen takia. Mulle on kerrottu että kun imuilman lämpötila nousee yli 42 asteen niin ecu rajoittaa sytytystä ja ahtoja. Tämän takia todennäköisesti penkitysluvut olivat yllättäviä, vakio + N75J venttiili noin 230 heppaa, vääntöä 300nm ja HB8/T6 noin 245 heppaa, vääntöä 350nm. Imuilman lämpö >55 astetta... Eli kooleriakin vois päivittää jos haluaa kesällä kaikki kaakit laukkaan. Eli näillä keleillä todellakin hevoset jo laukkaa oikein innoissaan.

                                                    Kiihtyvyysmittarilla sain noin 200 heppaa joka siis on pyöristä. Tämän kun kompensoi penkin antamalla häviöllä niin liikutaan siinä 265-270 heppaa joka onkin näillä modeilla käytännössä maksimi.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Motronic käyttää hukkaportin ohjaukseen ilmamäärätietoa painetiedon lisäksi.

                                                      Me6.xx:ssä ei edes ole paineanturia.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Eli onko imusarjassa sitten vaan paineanturi? Vai miten se käyttää painetietoa ilman anturia? Onneksi Jyrki tunnet mut, että olen vaan välillä ihan pihalla, enkä tajua peittää sitä :-)

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Vesku,

                                                          Hex-Usb+Can pitäisi sopia vanhempiinkin autoihin. Ero on mun ymmärtääkseni siinä, että se sopii myös uudempiin, eli mm. uuteen A3:een...

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Revon kaveri istui autossa silloin kun tuota kertoi. Syy tähän oli se että omasta autosta ei Revotettuna silloin alussa tullut kun 1.1 baria ahtoja niin käytiin tutkimassa asiaa. Tosin jos kaveri ei tiennyt että istuu S3:ssa niin... :) Enivei noitten ahtojen mataluus johtui moottorin lämpötilaanturista, sen kun vaihtoi niin johan rupes lyyti ahtaamaan taas.

                                                            Eikä se nyt tietenkään ole täysin mahdotonta että meikäläisen emmentalmuisti pätkii :)

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Jani - Me6 on siis esim 1.8T:ssä ennen vuotta 2000 käytetty ecu, eli se versio missä on kaasuvaijeri. Ko. järjestelmä ei mittaa ahtopainetta millään.

                                                              Me7:t, eli nämä sähkökaasupelit mittaavat painetta ahtoputkesta, eli anturi ei siis ole mikään MAP (manifold Absolute Pressure sensor).

                                                              Kuitenkin tietääkseni Me7 priorisoi ahtopaineen ohjauksessa ilmamäärätietoa. Siksi yksi hajonneen maffin oireista voi olla esim epävakaa ahtopaine.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X