Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

audi a3 1.8T dump vs by bass

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    audi a3 1.8T dump vs by bass

    elikkä kumpi noista käy vai käykö kumpikin,jossakin foorumissa oli puhuttu että dumppi ei kävis

    #2
    No toivottavasti nyt ainakin by pass kävis kun semmonen on vakiona jokasessa 1.8T:ssä. Search auttais tähänkin....

    Comment


    • #3
      Ahtopaineen takaisinkierrätysventtiili eli "by-pass venttiilihän" siellä on vakionakin. Dumppi sekoittaa ECUn päästäessään jo mitatun ilmamassan pihalle, by-pass kierrättää sen. FAQ kysymys?

      Comment


      • #4
        Eiköhän tuon asian puitteilta ole kahtia jakautunut koulukunta. Toisten mielestä toimii, toisten ei.

        Searchilla löytyy aika paljon varmaan keskustelua: hakusanaksi dump tai by-pass.

        Itselleni vaihdettu Forgen by-pass orkkiksen tilalle. Se ainaki toimii, eikö sen oo pakko toimia, ku siellähän on semmonen jo tehtaalta lähtiessä, siis by-pass. Vai ymmärsinköhän mie tän kysymyksen nyt ihan väärin...

        Ja tiedän useamman, joilla on dump, joka myös toimii 1.8T:ssä. Dump saattaa tietääkseni vain hiukkasen laittaa seokset sekaisin.

        EDIT: Ja liian hidas :D

        Comment


        • #5
          Omassa ässäsäkin oli edellisen omistajan jäljiltä dumppi, ja se niillä säädöillä toimi kuskin penkiltä arvioituna ilman ongelmia. Ainoa vaan että minkä hiton takia sinne sellainen pitää laittaa, koska se ei sinne ole suunniteltu. Bypassi löytyy nykyisin tietenkin, vaikka esson baari pisteet on nyt tietenkin hieman laskenut.

          Comment


            #6
            elikkä hajin tuota että meneekö nuo seokset sekaisin dumpilla

            Comment


            • #7
              elikkä hajin tuota että meneekö nuo seokset sekaisin dumpilla
              Mitä luulet, kun kerran mitattu ilma purkautuu pois välistä?
              Sekasinhan se menee.

              MAF mittaa tietyn määrän X, muttei kuitenkaan ole sama määrä mikä dumpin suhauksen jälkeen on koneeseen menossa Y.
              Silti bensaa Z suihkutettaan saman verran kuin MAF on ilmoittanut.

              X+Z= :)
              Y+Z= :'(

              Rikkaalle menee hetkeksi ja pahimassa tapauksessa bensa valuu putkistoon palaen katissa.

              Comment


              • #8
                Hetkittäin kyllä...ja lisäksi kun lambda haistelee että käy rikkaalla, niin korjaa hetkittäin laihan puolelle.

                Kirjoittelin taannoin omakohtaisia kokemuksia empiirisistä dumppikokeiluista FFp:n foorumille. Sieltä käy ilmi miten minulla toimii, eli jokseenkin hyvin toimii...toisilla ei sitten toimi ei alkuunkaan. Bypassi vaan suosiolla, toimii varmasti oikein... :) Saahan bypassinkin toimimaan dumppina kun paluuputken jättää liittämättä ja tulppaa letkun.

                Comment


                • #9
                  Mutta lambda korjaa seosta vain tietyn toleranssin sisällä, ja kun dumppi päästää ilmat pihalle niin ollaan varmasti aika kaukana niistä raameista. Lambda toisin sanoen korjaa seosta sitten kun se paksu seos on poltettu koneessa ylipäänsä mitattavalle tasolle.

                  Ajossa ja pers-tuntumalla sen dumpin saaminen toimivaksi voi olla kohtalaisen mahdollistakin, mutta onko se ulos kuuluva suhahtelu nyt sinäänsä esim. uuden katalysaattorin arvoinen juttu?

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Tykki
                    ...uuden katalysaattorin arvoinen juttu?
                    Puolitoista vuotta nyt ollut tuo dumppi minulla... edellisessä katsastuksessa ei mainintaa pakokaasuista, ts. katti kunnossa. Tänä vuonna vähän jänskättää, kohta ois katsastus edessä. Jos vielä menee pakokaasutkin läpi, niin täytyy kyllä todeta että ei tuo nyt mahdottomasti katteja syö...

                    Comment


                    • #11
                      Jarin kanssa samaa mieltä, L-säätö korjaa seosta jälkikäteen. Olen kyllä itsekin kuullut useammasta dumpilla varustetusta 1.8T:stä ilman ongelmia, mutta kaikki raportit ovat perustuneet ns. persdynoon.

                      Comment


                      • #12
                        Ottakaa huomioon myös se että samaan aikaan kun dumppi pihahtaa on kaasupoljin jo ylhäällä, joten ei se eku ihan mahdottomia määriä bensaa sinne koneeseen edes yritä työntää.

                        Comment


                        • #13
                          Hyvä huomio Ronilta. Kierrokset ylhäällä, kaasu pois -> kone menee "jarrutuksen" puolelle, jolloin pumppaa pelkkää ilmaa läpi. Eikä se moottorinohjaus siitä sekoa vaikka lambda väittää seoksen olevan pahasti laihalla... :)

                          Comment


                          • #14
                            Ronin mainitsemalla tyylillä voisi toimia, mutta jos jalka lepää vähänkin siinä kaasupolkimella niin bensaa menee koneeseen.
                            En ole seurannut meneekö itsellä kulutusmittari nollille vaihtaessa.

                            Kokeilkaa ihmeessä joku ;)
                            "Turvallisemmin" suhinat saa kuitenkin vapaavirtasuodattimella.

                            Comment


                            • #15
                              Eihän ecu tee mitään "peruutusta" mitatun ilmamäärän suhteen, vaan se syöttää polttoainetta ilmamassan mukaan? Eli vaikka kaasu nostetaan, on ecu jo syöttänyt mitatulle ilmamassalle tarvittavan polttoaineen, ja seos käy rikkaalla vaikka heti sen jälkeen ollaankin nolla-syötöllä (moottorijarrutuksella tai tyhjäkäynnillä).

                              Muuten kai meillä olisi aina kaasun noston yhteydessä tilanne, että moottori käy laihalla.

                              Comment


                              • #16
                                Tulipa mieleen vielä tämmöinenkin asia.
                                Ainakin vanhemmissa audeissa on kaasuläppäkotelossa jonkinlainen iskunvaimennin hidastamassa kaasuläpän kiinni menoa. En tiedä mitä varten, oisko joku juttu että isv kerkeää mukaan eikä auto rupee yskimään/tyhjäkäynti pumppaamaan joka kaasunnostossa? Ainakaan vanhemmissa ei täten ihan kokonaan läppä sulkeudu samaa vauhtia kuin mitä vaijeri löystyy. Uudemmista ei tietoa onko niissäkin joku hidastus kaasuläpän sulkeutumisessa.

                                Comment


                                • #17
                                  Joo tommonen Ronin mainitsema vaimennin löytyy vielä ainakin ABY:stä. Olisiko homma muuttunut vuosien saatossa suunnilleen silloin, kun vaijerikaasusta luovuttiin?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Mikmoila
                                    Olen kyllä itsekin kuullut useammasta dumpilla varustetusta 1.8T:stä ilman ongelmia, mutta kaikki raportit ovat perustuneet ns. persdynoon.
                                    Todellista dynollista hyötyä tuolla ei saa, haittaa paremminkin on mahdollista saada...joskin voin omalta kohdalta sanoa että ajossa pelaa ihan ok, ei muuten huomaa muuta kuin äänestä. Ainoastaan toisinaan kaasu täysin löysätessä tyhjäkäynnille, tyhjäkäynti hieman notkahtaa kun seos menee rikkaalta laihalle. Mutta muuten ei tuota dumpin olemassa oloa näy vikalistallakaan eikä pakokaasutesteissä... En silti suosittele jos tykkää autonsa toimivan "täydellisesti".

                                    Comment


                                    • #19
                                      "Persdynolla" tarkoitin tuossa yhteydessä, että vehkeet tuntuvat pelaavan takapuolituntuman perusteella hyvin. Sehän ei taaskaan kerro siitä mitään, että onko asia todella näin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eli, dumppia ei kannata asentaa??

                                        Comment


                                        • #21
                                          Moottorin toimivuuden kannalta ei kannata. Äänetkin saa kyllä bypassilla ja vapaavirtaussuodattimella...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mikä ois hyvä ja laadukas vapaavirtasuodin?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Apexin vapari on hyvä.

                                              Comment


                                                #24
                                                nyt olen ajellut kokonaan ilman bybassia kun hankinnassa on parempi. yksivaihtoehto on dual dumppi joka suhautta eka kiertoon ja sit ulos hintaa tosin yli 200? säätämistä siinäkin olisi tai sitten jos tyytys forgeen. kyllä sinne joku täytyy laittaa kun hieman vaihteen vaihdossa nyykähtää nyt ilman sitä. tuli nopeasti autoo lisää kulkua kun laiton n75 venalta hukkaportille menevään letkuun bleedin joka päästää painetta hieman ulos.nyt vetää joka vaihteella 1b tuntumaan eikä tarvi polkea kaasua pohjaan asti.vetää myös pirteämmin vaikka ei ahtoja kunnolla olekaan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Myös Simotan valikoimista löytyy kuivana toimivia suodattimia...melkein puolta halvempia kuin Apex'i.

                                                  Nonii...tässäkin on tämä kahtia jakoinen kuppikunta, kannattaa/ei kannata...jos niitä suhauksia haluaa niin suodatin täytyy melkeimpä laittaa, tehollista hyötyä ei merkittävästi ole likimain vakiossa vehkeessä.
                                                  Meneehän siitä paskaa tietty enempi läpi ja ongelmana se että vetää turbolta kuumaa ilmaa ja tehot melkeimpä saattaa laskea ellei viileän ilman ottoa jotenkin järjestetä. Väännetäänkö tästäkin viikko kättä, hoh ;)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eiköhän tämän tason keskustelu ihan oikesti kuulu jollekin toiselle foorumille.

                                                    Kukin särkeköön autonsa haluamallaan tavalla.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X