Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S3 puhditon ahtojen nousu GT28RS:llä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi S3 puhditon ahtojen nousu GT28RS:llä

    Ehtoota!

    Sanokaas viisaammat miksi paineet nousee loivasti tuolla ahtimella? Imusarja alkaa ylipaineistua jo alle kolmen tonnin, mutta maksimi paine saavutetaan vasta 4000 jälkeen. Tehot on hivenen alakanttiin, mutta vääntö on kateissa lähes kokonaan. Ahtovuodot, bypass, jakopään merkit, pakopaineet, coolerit ynnä muut on syynätty jo monesti. Karala katto "digitaalipuolen" mahdollisten anturi vaivojen varalta. Jyrki Repolta kyselin myös vinkkejä vian metsästykseen. Repo/Karala rakenteli Audi TT:n täysin samalla setillä ja se pelas kuulemma hienosti (3000 kierroksella ohjelman rajaama max.ahtopaine). Ahdin lähti tarkastukseen Professional Motorille mistä sen ostinkin, ja tänään tuli soitto että kaikki mitat, tasapainotukset ja koneistukset ovat identtisiä uuden Diskoperunan kanssa. Auto käy nätisti ja päästöt on normaalit eli moottori puolen vauriot tuntis mahdottomalta.

    #2
    Kumpi pakopuolen A/R sulla on ?

    Itsellä toisessa autossa ahdot nousi vasta 4000 jälkeen kunnolla ja ennen 5000 tappiin 0.86 pakopuolella.

    0.64 pesällä nousee tappiin 3600-4000 kohdalla riippuen vaihteesta mutta ei mitään 3000 ahdot tappiin meininkinä ole kylläkään. Tosin en tiedä mitä ahtoja haetaan mutta noi mun oli 1,6 bar max haettu paine.

    Onhan noissa koneissa eroja paljon mutta kuitenkin...

    Comment


    • #3
      86:nen pesä oli aluksi. Eipä ollu sen suurempaa vaikutusta koneen luonteeseen vaikka vaihdoin ton 64:sen. Huipputehot vähän laski, hivenen alempaa herää ei muuta :D

      Paineet 1,4:n huitteilla

      Comment


      • #4
        Mulla oli n400Nm vääntöa 3200k/min GT28R:llä.Onko katti tai pakoputki tukossa.

        Comment


        • #5
          Karala kertoili tosta GT28R:stä ettei siinä ole viiveessä eroa juurikaan RS:ään. Katin otin pois ilman mitää vaikutusta. Pakoputki on 3 tuumanen eli ei pitäis ahdistaa. Pakoputkessa ei nouse paine ennen kuin ahdin ahtaa kunnolla eli pitäis olla reilassa. Mulla oli maksimi vääntö muistaakseni 350 Nm.

          Comment


            #6
            Mitä kaikkea karala tarkisti "digipuolelta"? Onko ahtopaineanturi bosch 0 281 002 177 (audiosa 038 906 051) ja jos on, onko tarkistettu, että todellinen ahtopaine ja boksin näkemä on sama?

            Comment


            • #7
              OT

              Jos sallitte, niin lainaan topiccia. Itsekin olen ajatellut samaa settiä, eli diskoperunaa, tai gt28r:ää tt:hen, sekä pakosarjaa, dp:tä ja suuttimia jostain päin maailmaa.
              Kertokaapa mitä muuta olette vaihtaneet noihin ahtimen lisäksi ja paljon on karalan softalla saatu tehoja? Itsellä tavoitteet jonkin verran päälle 300hepoa ja reilu 400Nm..Sen näkee sitten. Myös askarruttaa, että missä kohtaa diskopottu antaa sen vajaa 300Nm, minkä vakio työntää..

              Comment


              • #8
                oletko kokeillut miten nostaa paineet jos otat hukkiksen kellosta letkun irti?
                Parin litran saappaassa orkkis sarjassa nappaa kolmosella 1.5bar 3300rpm pikku- ja 3700rpm isollapesällä

                Comment


                • #9
                  En tiiä mitä kaikkea se Karala tuosta katto kun olen tämmönen "aloitteleva virittelijä", eli ei ole ihan älyttömästi tietoa näistä laitteista. Sen kellolle menevän letkun se tukki lukkopihdeillä eikä ollu vaikutusta. Koitin myös kiriä sitä tankoa ettei pakopaine työnnä sitä ennen aikojaan raolleen. En myöskään tiedä tuosta anturista että onko tuo herr Komissaarin esittämä, vai joku muu, tarkastan kun talliin menen. Onko niissä ollu sitten filunkia? Luulis ettei anturit oikein saa hillittyä tota heräämistä muuta ku syttyä kääntämällä.

                  Saa Karala myös itse ottaa kantaa jos sattuu lukemaan ja tapauksen muistamaan.

                  Comment


                  • #10
                    jos epäilet että portti aukeaa, niin rautalangalla tilapäisesti säppiin ja varovasti kokeilemaan.
                    Tuo letkutesti ajaa saman asia, sillä poikkeuksella että antaa väärän kuvan, jos kello mallia "löysä".
                    Mikä kello sulla siinä muuten on kiinni, tulee defaulttina yleensä 1.0bar kellolla.
                    tästä voipi katsoa koko ahtokippuran
                    http://viggen93.mine.nu/viggen/VS_potato1.gif
                    1.8 tapauksessa voit karkeasti siirtää käyrää 10% rpm-akselilla oikealla

                    Comment


                    • #11
                      Kait se defaultti on. Ei varmuutta mutta en tilatessa mitään spetziaalea siihen pyytäny. Ei oikein tuntuis järkevältä tuo hukkiksen vuotokaan. Eihän siellä pakosarjassa älyttömiä paineita mahda olla ku ei ole ahtojakaan. Korjatkaa muuten jos tulee ihan suun täydeltä paskaa. Ei aina ole varmuutta omista teorioista. Tuo käppyrä on hemmetin jyrkkä omaan verrattuna. Tosi loivassa kulmassa nousee se paine. Tuo väännöttömyys johtunee siitä?

                      Comment


                      • #12
                        eipä siellä painetta sarjassa juuri ole jos ei ahtojakaan, mutta kaikki kannattaa tarkistaa niin ei jää mitään arvailujen varaan.
                        Mainitsit että olet tarkistanut ahtovuodot, onko tämä tehty menetelmällä paine-ilmaa muuten "tulpatusta" kompuran imusta sisään, vaiko miten?
                        Jos pannuun ei mene ilmaa, niin ei siltä tehoa/vääntökään ulos tule.

                        Comment


                        • #13
                          Paineistettu sekä imupuolelta että painepuolelta 0.8 barilla. Painepuolelta siltä varalta ettei huohottimen takaisku falskaa imupuolelle. Ahtovuotoja kyllä löyty mutta ei niitten tilkitseminen vaikuttanut suuntaan eikä toiseen.

                          Comment


                            #14
                            mites DV:n toiminta. jos auki niin kierrättää ilmaa. pakosarja tukossa, juu olen nähnyt ja ei ahtanut.

                            0.8 bar ei riitä jos vuotaa vasta 1.2barissa!

                            Comment


                            • #15
                              DV=Bypass? Avattu, putsattu, rasvattu ja kokeiltu ilman koko hökötystä. Pakosarja ei ole tukossa koska on aivan uusi. Täytyypä koittaa paineistaa vielä isommilla paineilla kunhan saan sen turbon takasin. Täytyy koittaa vielä kokonaan ilman pakoputkea ihan varmuuden välttämiseksi. Semmonen kuriositeetti tuosta ilman bypassia ajelusta, että en saanu kikattamaan enkä sihahtamaan turboa mitenkään. Lisäksi tuo turbo pitää semmosta "kukkopillin ulinaa" paineet nostettuaan. Eli ei vihellä sillai niin ku normaali ahdin (tämä siis myös bypass asennettuna).

                              Comment


                              • #16
                                Painetestiin riittää semmonen 0,5bar painetta. Kyllä se suhisee jos on jossain vuoto, ja mistä se voisi vuotaa sillätavalla että 0,8barilla on tukossa ja 1,2 barilla vuotaa? Mahdollista mutta epätodennäköistä, varsinkin jos by-pass toimii varmuudella.

                                Comment


                                • #17
                                  Oli kehnot klemmarit välijäähdyttimen väliputken molemmissa päissä. 0.5 barin ponnistuksella oli hiljaista mutta 0.8 rupes hiljainen tuhina kuulumaan eli kaikki on näköjään mahdollista. Mutta kuten jo kirjoitin, ei minun tapauksessa ollut merkitystä auton toimintaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    "jos auki niin kierrättää ilmaa" eli ei siis ahda myöskään ilman DV:tä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oli tulpattuna kaikki venttiilille menevät letkut kun koitin.

                                      Edit:
                                      Kyllä tuo ahtopaineanturi näyttäis tuo Miikan tarjoama 038 906 051 olevan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Lähes täysin asiaan liittymättä, mutta kertokaas amatöörille mikä juju tuossa ahtovuotojen testaus paineistamisessa on, että ne ilmat ei karkaa pakoputkeen? Eikös siellä oo venttilejä auki koko ajan.

                                        Comment


                                          #21
                                          Eipä noissa koneissa vakiona pahemmin imu- ja pakonokat samaan aikaan auki ole joten tuosta tuskin on ongelmaksi.

                                          Comment


                                            #22
                                            Kysyin tuota ahtopaineanturia sen vuoksi, että eräs RS6:n muuttui ihan puhdittomaksi alakierroksilla. Tähän oli tullu APR:ltä jenkeistä vihje, että siellä oli kyseisen osanumeron antureita jouduttu moiseen oireeseen vaihtamaan useammissa rs6:ssa ja ainakin kyseisessä yksilössä ongelma poistui anturin vaihdolla. Kun kuulin tästä, aloin tarkkailemaan oman auton toimintaa ja kyllähän se tuntui omaavan liikaa viivettä eikä alhaalta tullut puhtia mitä piti. Anturi vaihtoon ja auto oli kuin toiselta planeetalta.

                                            Se miksi tämä anturi moista aiheuttaa on hieman epäselvä, mutta tuossa samassa on myös imuilman lämpötila-anturi, joten viat tuossa voi toki olla lämpötilankin puolella, softahan lienee säätää sytkää kun lämmöt alkaa kohota?

                                            Tuolla http://www.geocities.com/tech4tdi/pages/map.html mainitaan, että pinnien 1 ja 2 välinen vastus pitäisi olla 2000ohmia 25:ssa asteessa. Kannattanee tarkistaa ainakin tsekata tuo anturi, jossei muualtakaan vikaa tunnu löytyvän.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Täytyypä tarkastaa tuo vastus. Karala sano ohjelmaa tehdessä että ahdinta ei saa heräämään vaikka laittaa ennakkoa älyttömästi. Eipä siitä ennakon laittamisesta sitten hyötyä ole jos anturi vika myöhäistää sitä. En tiedä sitten että näkikö se siitä koneelta absoluuttisen ennakon vai ohjelman pyytämän ennakon. Hemmetti ku hajos autotalli tietokoneesta kovalevy niin ei pääse näpräämään tuolla Vag-Comilla ollenkaan. Kiitokset kaikille vastauksista jo tässä vaiheessa.

                                              Comment


                                                #24
                                                pyydä jotaqin lokittaan sun kanssa 011 josta saa sekä lämmön että ajotuksen. 115 saa ahdot pyydetyn ja todellisen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  20 asteessa näytti olevan 4 kilo oomia tuo vastus. Tasan 25 astetta vaikea saada siihen, mutta tuntui kumminkin reagoivan lämpöön tuo vastus. Mitenkä tuon vastuksen kuuluu toimia, kun ei siihen tule kuin 1 pinnille johto? 2 pinni siis alunperinkin ilman johtoa ja tulpattuna siitä liittimeltä. 3 ja 4 pinni on vissiinkin sitten tuo ahtopaineen mittauspiiri. Siitä en saanut vastusta muuttumaan puhaltamalla anturiin tökättyyn letkun pätkään. Mitenkähän se kuuluu mitata vai onko se paskana? Ahdin tuli takaisin Professional Motorilta. Siinä ei ollut vikaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mikä Maf anturi sulla on.Ehkä pitäisi jo tolla ahtimella surentaa anturia.Tämä on vain mutua.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuossa on vakiona 3 tuumanen Maffi, eli siihen ei tarvii kuulemma kajota. Ei muuten vaikuttanu tuo maffin uusiminenkaan mitään. Oli vastus palanu kokonaan siitä vanhasta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mysteeri jatkuu. Auto rupesi toimimaan kuin taika iskusta. WTF???!? Tuota paineanturia en saanut muuttamaan vastusta mitenkään. Täytyy mitata kaverin autosta ja verrata ihan mielenkiinnon vuoksi.
                                                        Lienee normaalia että tolla ahtimella herääminen tapahtuu 3000 ja maksimi paineet ja paras vääntö tossa 3500 kierroksen kohdilla? Näin ainakin pers dynolla eilen vedättelin.

                                                        Edit: Ei kuulemma pidäkään reagoida paineeseen tuon anturin ennen kuin siihen laittaa jännitteen.

                                                        Edit2: Vika löyty. Ilmapumpun takaiskuventtuuli oli jumissa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Miikka Salonen
                                                          muistatko paljonko anturi maksoi osanumero?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Bosch 0 281 002 177 (audiosa 038 906 051)

                                                            Oliskohan hintaa ollu satanen

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X