Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keulacoolerin (FMIC) asennus.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Täällä Audi pomppasi katsastuksesta. Jälkiasenteinen cooleri oli laiton kuin prkl. Tosin hylättyyn arvosanaan oli muitakin vaikuttavia seikkoja, mm. päästöt ja maavara.
    En peittele katkeruuttani katsastusinsinööriä kohtaan kun samaisella konttorilla oli pari aiempaa katsastus-kertaa tuon coolerin osalta mennyt ilman kommentteja eri insinöörin toimesta. Sattui siis erittäin huonoa tuuria ja vielä kun ei ollut mahdollista varata aikaa samalle katsastajalle kuin aiemilla kerroilla.

    Tulikin tässä mieleen, että miten sitten vaikuttaa koko välijäähdyttimen poisto? Tulkitaanko se myös niin, että moottoria on muutettu - automaattisesti ei hyväksytty ilman vtt:n tutkimusta? Miten välijäähdyttimen poisto vaikuttaa päästöihin?

    Comment


    • #32
      tuttu kysy tuota inssiltä niin ois kelvannu mut otteeseen ois tullu merkintä :välijäähdytin poistettu :D

      Comment


      • #33
        Heh. Alkaa tuntuvan jo aivan samalta vaikka tuollainen merkintä tulisikin.

        Comment


          #34
          Jukka, perusteliko mitenkään tota välijäähy hommaa. Minkä takia se on niin laiton juttu.

          Mites sitten kun audi alkaa myymään ei oota, osia kun ei tehdä näihin vanhuksiin enää kauaa.
          Onko ainut mahdollisuus sitten korjata rikki mennyt väläri uudella kiina cuulerilla ja maksaa sitten ittensä kipeeksi VTT:lle.

          Ja lopputuloksena sulla on samat tehot kesällä kun talvella postimerkki cuulerilla ja rahaa on palanut monta tonnia.

          tuttu kysy tuota inssiltä niin ois kelvannu mut otteeseen ois tullu merkintä :välijäähdytin poistettu :D
          Tästäkin olis sitten varmaan otettu muutoskatsastuksen hinta erikseen. :)

          Comment


            #35
            "Vähäpäästöiseen ahdettuun moottoriin vaihdetaan suurempi itse tehty välijäähdytin.

            Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

            - Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus"

            Noin se AKEn sivuilla lukee. Muistelisin jonkun katsastusmiehen joskus puhuneen että rinnastetaan moottorin vaihtoon. Eli 12% muutosta.

            Näinhän se olikin. Löytyi aken sivulta:

            Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:

            - sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen

            - moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)

            - ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen

            - ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen

            Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä.
            Viimeksi muokannut MikaSS; 5.4.2009, 09:44. Perustelu: lisäystä

            Comment


              #36
              Eli saman kokoisen kun orig. cuuleri saa laittaa?

              ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen
              Vai onko tämä pykälä esteenä.

              Kiillotin muuten ahtimella varustetun auton puolakotelon kannen siis olen muuttanut konetta. Pitäiskö kysästä seuraavalla kerralla että tarviiko muutoskatsastaa. :)

              Myös klemmareita olen vaihtanut leveämpiin ei orig tavaraan, käyttö kieltoon joutas koko vehe.

              Comment


                #37
                sitten vaikuttaa koko välijäähdyttimen poisto?
                Taannoin moottorinvaihtoa muutoskatsastaessa ei käynyt muutoskatsastus ilman cooleria, ei alkuperäisella muualle kuin alkuperäisen paikkaan sijoitetulla sitten onnistui. Harmittaa kun ei tullu vaadittua otteeseen mainintaa tuosta (aina pitäis olla vahtimassa/sanomassa mitä otteeseen tulee).

                Comment


                  #38
                  Rinnastetaan moottorin vaihtoon teho-, päästö- yms mielessä, mutta ei ahdetun moottorin muuttamisesta prosentteja tule.
                  Hölmösti kirjoitettu asetus, koska tuon saman väärän tulkinnan on tehnyt aika moni.

                  Sami, estehän tuo.

                  Jukalla joku hämminki päästöissä, ei vaikuta välijäähdytin päästömittaukseen sitten tippakaan.

                  Comment


                    #39
                    Petri: Vähäpäästöiseen ahdettuun moottoriin vaihdetaan suurempi itse tehty välijäähdytin. Niin vaatii selvityksen pakokaasupäästöistä.
                    Kait sillä jotain merkitystä on?

                    Comment


                      #40
                      Alkuperäinen kirjoittaja mika_.s Näytä viesti
                      Petri: Vähäpäästöiseen ahdettuun moottoriin vaihdetaan suurempi itse tehty välijäähdytin. Niin vaatii selvityksen pakokaasupäästöistä.
                      Kait sillä jotain merkitystä on?
                      Kuten Petri sanoi, rinnastetaan moottorin vaihtoon teho-, päästö- yms. mielessä. Vähäpäästöisen kohdalla tämä tarkoittaa esimerkiksi "ajossa tehtävää" hiton kallista päästömittausta (VTT tai ent. Test Center Tiililä, nyk. A-Test & Consulting Oy).

                      Comment


                        #41
                        Juu ajattelin vähän liian yksikertaisesti eli tuo viimeinen lause nyt on vaan toteamus että käytännössä ei eroa ole katsastuksen päästötestissä riippumatta millainen välijäähdytin on tai onko ollenkaan.

                        Comment


                          #42
                          Ja itse myös jätin tuon vähä kesken. Siis eihän sillä päästöihin ole merkitystä mutta AKEn mielestä kaikella on merkitystä.

                          Comment


                          • #43
                            Jukka, perusteliko mitenkään tota välijäähy hommaa. Minkä takia se on niin laiton juttu.
                            "Tällä välijäähdyttimellä haetaan lisätehoa" oli kommentti. Ylipäätään perusteli juuri näillä edellämainituilla pykälillä ja sillä miten katsastusmies ottaa itse sen riskin jos jotain sattuu ja tutkintalautakunta tulee paikalle. :) Eli kaukaa haettua on.
                            Ongelmahan näillä tietyn tyyppisillä katsureilla on se, että eivät oikein osaa suhteuttaa asioita. Tai ainakin omasta mielestäni ei pelkällä välijäähdyttimen vaihdolla ole vielä niin suurta vaikutusta tehoihin ja päästöihin, mutta jos katsastusmies on niin pedantti niin minkäs sille tekee.

                            Olen itse sitä mieltä, että suoranaisesti turvallisuuteen vaikuttavien seikkojen kanssa tulisi olla tarkka. Hieman harmittaa, kun auto on nyt muilta osin aika hyvässä iskussa jarru- ja alustaremontin jälkeen. Se ei kuitenkaan vaakakupissa painanut.
                            Päästöissä on edelleen jotain kummallista. HC ei meinaa tyhjäkäynnillä painua alle 200:n. Vaihdoin nipun puolia taas. Se auttoi ainakin viimeksi. :)

                            Comment


                            • #44
                              Millä oulun konttorilla tämä on tapahtunut?

                              Comment


                              • #45
                                Jukka, oletko antanut REILUSTI kenkää ennen katsastusta?? Omassakin Audissa HC oli tyhjäkäynnillä 253 mutta kierroksilla vain 20. Kävin ajamassa koneen kunnolla lämpimäksi korkeilla kierroksilla ja kävin mittauttamassa uudestaan niin HC tippu tyhjäkäynnilläkin alle 20 :)

                                Comment


                                • #46
                                  Just tänään kuulin tutulta että oli pompannu katsastus jälkiasennus coolerin takia. Asemana Kuopion K1 katsastus.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Kaikki peruskikat tuli kokeiltua joo. Ajelin katit kuumaksi ennen konttorille vientiä. Tämä mun yksilö on vaan jotain todella erikoista. Häikkää on niin päästöissä kun kulkupuolessakin.
                                    Katsuri tosin olisi saanut yrittää hieman enemmän niiden päästöjen kanssa. Mutta oli jo ajatellut valmiiksi ettei läpi päästä, niin mitäpä suotta. :) No nyt loppuu jo tämä itkeminen. Rahan tuhlausta vaan käydä kokeilemassa onnea monessa eri konttorissa.

                                    Tämä konttori on Oulusta etelään päin ajettaessa ison Citymarketin ja Bauhausin välissä.

                                    Comment


                                      #48
                                      Hae päästölappu korjaamolta niin ei tarvitse sitä epävarmuutta katsastusasemalla kokeilla.

                                      Comment


                                        #49
                                        Rahan tuhlausta vaan käydä kokeilemassa onnea monessa eri konttorissa
                                        Ja tähän on ilmeisesti tulossa muutosta (ellei jo voimassa), eli jatkettava samassa, jossa katsastus aloitettu.

                                        Jos vähänkään epäilystä päästöistä ennalta, niin tuo korjaamokäynti ja siellä säätö ja päästölappu on helpoin reitti.

                                        Itsellekkin kävi viimeksi Ässässä, että HC:t ei mennyt sitten millään rajojen alle, mutta se oli ihan oma moka.

                                        Comment


                                          #50
                                          aina voi aloittaa alusta toisella konttorilla.

                                          Comment


                                          • #51
                                            aina voi aloittaa alusta toisella konttorilla.
                                            Voiko jos siitä on jo maininta rekisteriotteessa?
                                            Asia erikseen jos katsastus on keskeytetty.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Rekisteritietoihin jää kuulemma merkintä tuosta coolerin vaihostakin, ei onnistu enää toiselle asemalle vienti.

                                              eli ainoa vaihtoehto on vaihtaa orkkis kuuleri ja mennä leimalle.

                                              Näin mulle kertoi tuttu joka kävi juuri koittamassa leimaa ison coolerin kanssa.

                                              Comment


                                                #53
                                                no juu, jos nyt on niin hajamielinen ettei tajua keskeyttää.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Katsuri tosin olisi saanut yrittää hieman enemmän niiden päästöjen kanssa. Mutta oli jo ajatellut valmiiksi ettei läpi päästä, niin mitäpä suotta. :)
                                                  Minulla tais käydä niin, että katsastusherra oli päättänyt etukäteen, että tämä auto päästetään läpi. Oli happiarvot mittauksessa ei ehkä edes oikealla tontilla pienen putkessa olevan reiän takia, mutta sinnikkäästi katsuri jaksoi jurnuttaa moottoria eri kierroksilla, kunnes hetkeksi arvo kävi sopivissa lukemissa ja siihen loppui se mittaus ja leima tuli lappuun.

                                                  Yleisesti ottaen olen kyllä sitä mieltä, että päästöjen takia ei kannatta hylsyä hakea konttorilta, vaan päästöt mitataan ennen katsastusta jossain pajalla ja tehdään korjaavat toimentpiteet jos arvot ei täyty.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja juudas Näytä viesti
                                                    Rekisteritietoihin jää kuulemma merkintä tuosta coolerin vaihostakin, ei onnistu enää toiselle asemalle vienti.

                                                    eli ainoa vaihtoehto on vaihtaa orkkis kuuleri ja mennä leimalle.

                                                    Näin mulle kertoi tuttu joka kävi juuri koittamassa leimaa ison coolerin kanssa.
                                                    Sama tieto täällä. Järjestelmään jää aina jälki hylkäyksestä ja sen syystä.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Jääkö jos on keskeytetty?

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        ei jää.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          En minä katsastusta keskeyttänyt, mutta eipä näyttänyt haittaavan merkinnät, sikäli jos niitä olisi johonkin "rekisteriin" jäänyt, toista konttoria joka auton läpi päästi. Taitaa olla se "rekisteri" vaan niiden oma vikalista-lappunen jonka tulostavat.

                                                          Tästä tapauksesta vielä; sattuipa hyvä ja asiallinen konttori, jossa ymmärrettiin päästää audi liikenteeseen. :) Samoja huomioita tuli sielläkin kuin ensimmäisellä konttorilla ja vähän enemmänkin vielä, mutta asioihin suhtauduttiin _hieman_ kansaa läheisemmällä tavalla jos niin voi sanoa. :)
                                                          Cooleri on keulalla ja auto on vieläkin liian matala, mutta leima tuli silti. Sopii mulle.

                                                          Joku kysyy kuitenkin: Ruskossa, ja se pienempi niistä. Suosittelen.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Toisen aseman tekemän hylkäys ei tietenkään sido toista konttoria antamasta leimaa jos sen katsastajan mielestä auto on ok. , esim. matkailuautomuutoksissa laintulkinnat saattavat erota merkittävästikin siirryttäessä vain tien toiselle puolelle kuten ainakin Oulussa.
                                                            Tieto aiemmasta hylkäyksestä tulee ruudulle kun auton tiedot syötetään koneelle ilmoittautumisen yhteydessä.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Joo nyt se osui sitten meikäläisen kohdalle, että arvuuttaja pompautti urssin keulacoolerista. Muuten ei löytänyt autosta ainuttakaan vikaa, eikä katsastus lappuun tullut mitään muita ylimääräisiä merkintöjä, kuin tuo maininta jäähystä. Niin vielä piti virkaintoisena jotain sanomista keksiä. Kyllähän tuo sylettää!

                                                              Ei tässä nyt ole vielä oikein tullut mieleen muuta järkevää ratkaisua, kun käyttää orggis rojuilla näytillä, että saa merkinnän pois. Ja niitähän ei mulla ole tallessa alkuunkaan. Saapi tarjoilla vaikka yv:llä jos jollain pyörii nurkissa ylimääräisenä alkuperäinen välijäähy ahtoputkineen. Voisin ehkä jopa harkita vaihtokauppaa tuon oman ison kiina ic:n kanssa. Ellei sitten onnistu tässä viestiketjussa aiemmin mainittu keino, että saisi jossa toisella asemalla jonkun inssin poistamaan tuon merkinnän.. epätodennäköiseltä tuo ainakin tuntuu.

                                                              Onkos kaikki urssit muuten vähäpäästöisiä?

                                                              Minkälaisia kokemuksia porukalla katsastushommista? Tässä maassa kuitenkin aika suuri osa kyseisen ajoneuvomallin edustajista tuntuu olevan kokenut jonkinlaisen cooler modin.... muista malleista puhumattakaan.. enkä ole juurikaan kuullut että olisivat noihin cooleri asioihin juurikaan puuttuneet.

                                                              Onkos tuota kukaan selvitellyt tai onko faktatietoa, että mitä lakitekstissä tarkalleen ottaen tarkoitetaan. Kun topicissa on aiemmin mainittu, että pykälissä puhuttaisiin itse tehdystä jäähdyttimestä. Ja miten on sen alkuperäisen tarvikemallisella korvaamisen kanssa, kun eihän noita orggiksia tosiaan maailman tappiin asti riitä ja lienevät vielä niin järkyttvästi hinnoiteltu marmorilla. Kyllähän niitäkin hajoilee ja tarvitsee vaihdella ehjiin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X