Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uudet pakosarjat S4:seen (B5) itse tehtynä...

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Uudet pakosarjat S4:seen (B5) itse tehtynä...

Tuntuu siltä että vakiopakosarja on ehkä halki (rämisee) niin ajattelin alkaa virittämisen siitä. Mistä aineesta se kannattaa tehdä? Porukka on ilmeisesti tehnyt niitä ihan mustasta raudasta ja kai vielä onnistuneesti, mutta onko Inconel tai ferriitinen rosteri must? Rosteriset valmiit mutkat ovat kuulemma kalliita (30? kpl), joten pelkistä mutkista tulisi n. 300? mikä on ehkä liikaa. Meinasin päällystää sarjat Black Satinilla. Tuohan kyllä antaisi mustallekin raudalle korroosiosuojaa, jos tuo aine vain toimii?

Pitääkö valmis sarja välttämättä lämpökäsitellä uunissa?

Onko tuollainen Inconel erilaista hitsata, tarviiko jonkun erikoislangan?

Mistä saa Inconelia, mitä se maksaa?

Kommentteja kaivataan...

Edit: ainiin, että tämä viesti varmasti kuuluu oikeaan osioon, niin mistä saa halvimmalla RS4 turbot ja käykö ne suoraan K03 tilalle? (sopii pakosarjaan ja downpipeen)

Jos inconelista lähdetään pakosarjoja vääntämään niin mielestäni ollaan jo harrastuksessa siinä vaiheessa että hintaa ei enää kysytä. Tähän hätään ei mitään esimerkkihintoja löytynyt, mutta hihasta ravistettuna yleisesti ruostumattoman teräksen perushinta muodostuu seosainemäärien ja niiden hinnan mukaan ja rostereissa nikkeli on aika määräävässä osassa hintapolitiikassa. Tavallisessa rosterissa (304/316) on nikkeliä jotain 8-15% ja inconelissa sitä voi olla 60-70%. Siitä voi miettiä tuota hintakerrointa.

Comment

joo-o, halki se on mun UrS4:sakin pakosatsi. Pitikin ruveta tutkimaan kylmänä kuuluvaa sivuääntä :)
      Tähänkin mennessä kaikki polttoainekäyttöiset vermeet on pitänyt virittää, niin miksipä ei nytkin, onhan nyt hyvä syy vaihtaa pakosatsi parempaan.
      Kaippa sitä täytyy itse yrittää pulssisatsia väköstellä, siksipä kysynkin, olisiko jollakin aiheeseen hyvää aineistoa tiedossa, (linkkiä, kirjallisuutta, kuvia yms.)?

Comment

Yhtään ehjää urÄssän pakosarjaa en oo nähnyt. Paitsi sen, joka mulla on hyllyssä odottamassa sitä, että autossa oleva alkaa vuotaa. Siinä on nyt pari halkeamaa, mutta kun eivät vuoda, olkoon.

Comment

Ruostumattomasta teräksestä kun tehdään pakosarjaa kannattaa valita ns titaani-stabiloitu ruostumaton (1.4541 / 321) raaka-aineeksi. Tällä saavutetaan hyvä lämpö- ja korroosionkestävyys. Sisältää Ni 9 % joten ei ole kalleimmasta päästä. Sitä ei myöskään tarvitse pinnoittaa mitenkään. Harjaus ja kiilloitus riittää. Harjan pitää olla rosterille tarkoitettu, muuten voi tulla ns. vierasruostetta.
          Normaali rosteri 304 on parempaa kestävyydeltään kuin haponkestävä. Haponkestävä on kalliimpaa ja tähän käyttötarkoitukseen huonompi. On olemassa myös ferriittinen 409 pakoputkiteräs, mutta se ei ole kestävä kuumassa pakosarjassa. Pakoputkiin se on taas "paras" materiaali. Runsashiilisillä teräksillä on myös herkistymisvaara yli 450 asteen lämpötiloissa, jolloin korroosiopeikko voi päästä nakertamaan. Esimerkiksi Jaro tekee putkia ja sovitteita 1.4541 teräksestä. Ja onhan noita muitakin esim Starkjohann steel ym. Rosterin hinta on jotain 1,3 ? - 2,5? kilo.

Comment

Hienoa, kiitos Antti tiedosta! Taidan varmaan tehdä sarjat tuosta 304:sta tai sitten 321:stä jos hintaero ei ole kova, ja saan sitä jostakin helposti. Nuo AWE-tuningin sarja on kyllä tehty 304:sta, kaipa sekin toimii...?

Entäs sitten tuo lämpökäsittely, tarviiko/kannattaako tehdä? Uunikin olisi varmaan tiedossa...

Comment

Kannattaa oikeasti katsoa minkä verran siellä moottorin sivulla on ylimääräistä tilaa peltipakosarjalle...

Ei yhtään.

Comment

No perskule, miksi ne sitten myy sinne tämmöisiä? ;) Kyllä minä sen verran luulen sieltä tilaa löytäväni kerran nuokin! :)

Comment

Onnea yritykselle

Comment

Kiitos! :)

Comment

Kyllä sinne mahtuu, kun käsityöläinen ne sinne tekee ja nuo Amerikan sarjat Schwaintekin pinnotteella ok. Kaverin 500hp urS4:ssa oli juuri Schwaintekin pinnote ja hyvin toimii. Toimii pyös männänlakisuojana.

Comment

aika paljon kyl rahaa palaa,ku joutuu siinä ohessa muuttaa muitakin.

Comment

Mitä muuta sitten joutuu muuttamaan? Minun käsityksen mukaan ei joudu muuttamaan mitään. Vähän ehkä imuputken tukea (sellainen peltinen). Ihan helppo homma.

Comment

nii siis tarkoitin noita itsetehtyjä pakosarjoja. silloin joutuu muuttaa aika paljon muuta.

Comment

HALPAAHAN TUO EI OLE MISSÄÄN VAIHEESSA ja tolkku kaukana, mutta oli kysymys onnistuuko.
                              Klubijäsen tuolta Karalan lähimaastosta tehnyt rs4 upgradea ja tietää, että osaa menee PALJON, mutta myös edullisempaa kuin RS4:n ostaminen ja säilyy auto vakion näköisenä.

Comment

niin tai se vaan tuntuu kalliilta jos ei oo rahaa...:)

Comment

Entäs sitten tuo lämpökäsittely, tarviiko/kannattaako tehdä? Uunikin olisi varmaan tiedossa...
                                  Periaatteessa ei tarvita lämpökäsittelyä, mutta ei varmaan haitaksikaan ole. Hitsisaumojen oikeaan käsittelyyn kannattaa panostaa. Jos pinnoitetta laittaa niin mikäs siinä,ainakin siirtyvät pakokaasut kuumempina putkeen. 304 rosteri pinnoitettuna on "varma" valinta. Materiaalia saa ainakin helposti.

Comment

Mikä sitten mahtaa olla hitsisaumojen "oikea käsittely"? Tarkoitatko saumojen hiomista?

Comment

Joo, saumojen hionta ja peittaus. Hionta pitäisi suorittaa karkeasta hienompaan jopa tuonne 600 grit asti. 600 grit pinta alkaa lähestymään korroosionkestävyydeltään perusaineen tasoa. Liian karhea pinta tarjoaa hyvän alustan syöpymille. Hionta voidaan tehdä tietenkin millä vain laikoilla, paperilla, puhaltamalla ym. tai teräsharjalla (ruostumattomalla).
                                      Peittauksen voi tehdä vaikkapa tällä: Peittausliuos
                                      Peittauksella saadaan paras lopputulos. Lopuksi vesipesu vaikka tiskiharjalla.

Comment

Saatan saada kaverin kautta TIG-hitsaukseen nuo sarjat. Minkälainen etu tuosta TIGistä on? Sitten samassa paikassa voi käyttää happoaltaassa koko roskan.

Comment

Tuommoiset rosterisarjat on käsittääkseni ihan ammattilaisenkin vaikea tehdä, koska tuppaavat repeilemään aika helposti. Täytyy siis uhrata ajatus jos toinenkin sille että mitä tapahtuu kun pakosarjalämpölaajenee eli mikä putki rupeaa vetämään ja mihinkin suuntaan ja mikä sauma joutuu kaikista kovimmalle. Ei tuommoinen ihan mustista putkikäyristä rakennettu sarjakaan kuitenkaan vuodessa happane, vaan kestää kyllä useammankin vuoden ja se ei ole ihan niin nirso noille lämpölaajenemisille.
                                          Oletan kuitenkin että et siiis pakosarjoja ole aikaisemmin valmistanut, joten en kyllä itse ihan ensimmäistä sarjaa rosterista lähtisi tekemään, ja en ole kyllä toisaalta sitä ensimmäistäkään sarjaa vielä tehnyt, vaan jättänyt sen suosiolla semmoisten ihmisten haltuun jotka niitä osaa tehdä.
                                          Marko Roni Lappeenrannan suunnasta on noita rosterisarjoja ilmeisesti ihan hyvällä menestyksellä tehnyt, ja uskaltaisin väittää että tekee alallaan kauneinta ja huolellisinta jälkeä muutenkin. Muutamia pakosarjoja imusarjoja yms nähneenä ei voi kuin ihailla työn jälkeä ja huolellisuutta.

Comment

Rosterista en ole tehnyt mutta mustasta olen tehnyt peltipakosarjan. Se oli ensimmäinen "iso" hitsausoperaatio, ja se kyllä kesti monta vuotta. Vieläkin se on tallissa, yhdestä vähän liian ohuesta kohdasta se lopulta repesi hieman mutta siihen meni kauan. Eihän se yhtä kuumana käy kuin turbossa mutta yllättävän hyvä siitä tuli. Silloin en vielä osannut kovin hyvin hitsatakkaan :) Tuo S4 pakosarja on paljon helpompi muodoltaan tehdä kuin täyspitkä 4-2-1 satsi.

Mitä tuollainen sarja maksaa teetettynä? Jos hinta ei ole huima niin saattaisihan sitä harkitakkin...

Sen verran minussa kuitenkin on tee-se-itse-miehen verta ettei ihan heti viitsi muualle viedä jos tuntuu siltä ett itsekin sen voi tehdä. Täytyy vaan ensin kysellä ettei eksy tieltä. ;)

Comment

aina pitää ite yrittää ensin
                                              se on mun periaate
                                              jo 2. onnistuu paremmin :)

Comment

Aina kannattaa itse tehdä. :D Jossain sketsissähän oli että tein itse ja säästin paljon :D

Suosittaisin että teetät ne pakosarjat ihan jossain muualla jos ei ole itsellä tietotaitoa kyseisiin hommiin eikä välineitä. Eka kerralla se menee kuitenkin ihan v'''si se on varma. S4:ssa on vielä niin helpot ja ruhtinaalliset tilat alkaakkin kokeilemään ja veistelemään että terve. Sen sarjan tekoon menee ammattilaiseltakin useita päiviä jotta se sattuu kohdalleen ja olisi vielä ihan toimiva versiokin.

Tämä on vaan mun mielipide mutta köyhän ei kannata yrittää halvalla saada mitään. Siitä ei tule kuin sutta ja sekundaa. En epäile kuitenkaan etteikö sen sarjan teko ja turbojen valinta onnistu mutta täältä ei varmaan kannata kovin paljon vinkkejä kysellä kun ei täällä ole kukaan moisia autoja rakennellut. Helpommalla selviää kun soitat esim Professional motorille niin ne auttaa sua siinä turbon valinnassakin ja kertoo kelle sen auton viet niin se tekee sulle pakosarjankin siihen kaikkien muiden kalujen ja tarvikkeiden kanssa.

Moni firma vaikka osaakin tehdä noita hommia niin ei välttämättä ota edes sun autoa vastaankaan kun huomaavat kuinka iso homma se teko on.

Mutta jos itsellä on kunnon välineet ja hyvät tilat ja paljon kokemusta ja tietoa asioista niin silloin kannnattaa varmasti itse tehdä.

Ei herneitä sit.

Comment

TIG-hitsaus on yksi parhaista tähän hommaan. TIG on kuitenkin huono täyttämään isoja railoja joten palikoiden sopivuus pitää mallata kyllä tarkkaan kohdalleen. Eri hitsausmenetelmistä en osaa kovinkaan paljoa kertoa. Hapolla pystyy hyvin pelkistämään pinnan jälleen passiiviseksi.

On totta että rosterin lämpölaajenemiskerroin on isompi kuin hiiliteräksen ja näin ollen itse pakosarjan suunnittelu ja toteutus vaatii luultavasti enemmän käytännön kokemusta kuin teoriatietoa. Tod.näk tulee halvemmaksi teettää ammattilaisella. Mutta toisaalta - jos ei ole uskallusta niin ei tule olemaan myöskään sitä taitoa.

Tuossa viime kesänä seurasin kavereitten projektia kun tekivät moparin pikkulohkoon peltisarjat. Nämä tulivat full-size autoon, jossa on tilaa enemmän kuin reippaasti. Kaksi viikkoa vierähti hitsatessa ja sovitellessa. Valmiiksi tuli, mutta kova oli hommakin.

Comment

Hyvät tilat ja välineet on, tietotaitoa ei niinkään juuri tästä asiasta. Mutta en tykkää rakentaa autoa niin että vien sen aina jollekkin ja maksan itseni siitä kipeäksi. Paljon mukavampaa on tehdä ne itse, vaikka ekalla kerralla menisikin jotain vikaan. Saapahan samalla sitä kokemusta. Eikä tuossa mitää hajoa vaikka pakosarja halki menisikin. Eri asia on keventää jotain kampiakselia.

Kyllä minä olen Professional Motorillekkin meinannut soittaa kunhan tässä ehtii.

Täytyy vaan ottaa asioista tarpeeksi selvää ennenkuin alkaa tekemään niin ei tule tehtyä liikaa turhaa työtä.

Comment

Nyt on projekti päässyt alulleen, teen sarjat sittenkin mustasta. Sen verran kommentteja tuli monesta paikasta ettei uskalla rosterilla tehdä.

Tein CADilla laippojen piirustukset ja lähetin ne firmaan mikä leikkasi ne plasmalla. Tuli aika siistit :) Enää puuttuu vain vähän putkea ja pääsen aloittamaan palojen sovittelun toisiinsa.

Tuolla on kuvia osista.

Comment

huomioi laippojen lämpölaajenemisen vaikutukset laipan pinnapulttireikien halkaisijan mitoituksessa. Ettei ala "soimaan".

Comment

onko 3 sylinteriä vielä niin vähän että ei tarvii pakoaukkojen välistä katkoa palasiksi tuota yhtenäistä laippaa? Juuri tuon lämpölaajenemisen takia. Sen verran kerkesin kirjallisuutta tutkia, että siitä varoittelivat, niinkuin noista pinnapulttien reijistä.

Comment

Tuolla http://www.cyberwebs.org/audi/hood.html on kuvia jonkun a6 projektista ja näytti siellä olevan yksi kuva omatekosesta pakosarjastakin.
                                                            Muutama hyvä vertailukuva rs4 palikoiden ja normi bit-koneen palikoiden välillä.

Comment

Working...
                                                            X